John L. Austin: Tetten ért szavak
Észrevételek Magyar
Ábel Ágnes elméletismertetéséhez
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Beszédaktus-elmélet. Austin klasszikus munkájában a nyelvi elemzés érzékeny
eszközével él abból kifolyólag, hogy a szavak és tettek szembeállításának látszólagosságát
bizonyítsa. A szavak mögött rejlő cselekvés, mint beszédaktus válik nyelvelmélete
központi kérdéskörévé.
Az elmélet érvényességi területe
Kommunikációkutatás, nyelvtudomány, nyelvfilozófia, pszicholingvisztika és gyermeknyelv-kutatás,
etnográfia, szociolingvisztika, szociálpszichológia
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Az elmélet magyarázatán és konklúzióin túl Austin előadásai a szerzőt és az
olvasót is kényszerítő erővel juttatják el arra a pontra, hogy egy egységes,
cselekvésközpontú felfogást alakítson ki a nyelvről. Rejtett ígéreteink ( pl.
Eljövök), valamint az igemódokat használó utasításaink és kéréseink (pl. Gyere
el!; Eljönnél?) mind azt mutatják, hogy a nyelvvel nemcsak akkor cselekszünk,
amikor cselekedeteink nevét igeként használjuk (ezek lennének a performatívok),
hanem ezekben a rejtett esetekben is. Sőt, már a nyelv konstatív, tényállások
megállapítására vonatkozó használata is sajátos cselekvéssé válik. Amikor az
információ áll előtérben, amikor állítunk vagy kérdezünk, akkor is cselekszünk.
Az állítás sem pusztán egy megnyilatkozás és egy tényállás statikus viszonyának
kérdése, hanem maga is dinamikus jelleget ölt: a sajátos attitűddel történő
"mondás" is cselekvés.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó, az analitikus filozófia eszközein túl a generatív nyelvtan (Searl)
filozófiai kérdéskörét is érinti. Összességében multidiszciplináris szemlélet
jellemzi.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Szavak és tettek szembeállítása helyett a szavak minden használata tetté válik.
Austin kézenfekvőnek látszó s minden olvasójában az evidencia érzését keltő
felismerése roppant nagy hatásúnak bizonyult. Bár nem tartozott Ludwig Wittgenstein
köréhez, mégis az ő cselekvésközpontú felfogása volt a járható út annak a Wittgenstein
kijelölte programnak a konkretizálásában, mely a nyelv használatát és a személyközi
játékokat, a konvenciók, szabályok vezérlő szerepét hangsúlyozta a filozófiai
szemantikában. A nyelvtan és a logika kritériumai szerint elemezhető lokúció
világa mellé állított illokúció világában a kritériumok a beszédcselekményben
résztvevők szabályozott szerepviszonyaira vonatkoztatva érvényesülnek. A boldogulás
(a sikerültség) feltételeinek világa egy többé-kevésbé burkolt, naiv társadalomelméletet
és szociálpszichológiát körvonalaz: kinek van joga utasításokat adni és kinek
a számára; milyenné teszem viszonyunkat, ha állandóan engedélyt kérek s így
tovább. Másrészről a performatív igék, illetve az illokúciók rendszere (axonómiája)
a társas életben középponti emberi cselekvések, a ritualizált interakciók implicit
rendszerét körvonalazza. A kötelességvállalás-ígéret a jövő és az egyéni felelősség,
az utasítás-engedélyezés az autoritás, az érvelés a viselkedés alapvető dimenzióját
állítja reflektorfénybe az emberi kapcsolatok világából. A szabály és a szabályozottság
tartalma és érvényesülési feltételrendszere egyaránt az emberi szociális cselekvés
elméletébe torkollik - "puszta" nyelvtanszerűség helyett.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Egy érdekes kiegészítés a teljesség igényével összeállított elméleti konstrukciókhoz.
A beszédaktusok fogalma áthatotta a gyermeknyelv kutatását is. Új paradigma
jött létre, melynek kiindulópontja, hogy a "tiszta nyelvtan" elméletének
képviselőivel ellentétben (Noam Chomsky radikális követőinek puszta formalizmusával
szemben) és a nyelv kezdeteit a megismerésből levezetők (például a Piaget-követők)
kognitivizmusával szemben is, a gyermeknyelv kezdeteinél a nyelvtani szerveződés
alapjait a cselekvésben illetve jeltanilag a pragmatikában kell keresni. Már
a gyermek első közlései is primitív, lokúciós tartalom nélküli beszédaktusok
(kérések, címkézések stb.), a nyelvtan elsajátítása pedig kettős folyamat: egyfelől
a lokúció, másfelől az illokúció eszközei differenciálódnak. Ez a felfogás programokat
is inspirált az új áttekintés mellett: a legkorábbi beszédbeli szakaszok vizsgálatában
előtérbe helyezte a kontextuális elemzés módszerét, a gyermek és szociális környezete
kapcsolatának elemzését. A későbbi, 2-3 év feletti korszakokra pedig a társalgás,
a dialógust irányító szabályok vizsgálatát eredményezi. Jerome Bruner (1975)
és John Dore (1978) indították el azt a szemléletet, mely a cselekvéses kategóriákat
keresi a nyelvben. A hangsúlyeltolódást a gyermeknyelv hagyományos, forma és
kognitív jelentés kiindulású megközelítéséhez képest legvilágosabban pedig Elizabeth
Bates (1976) programja fogalmazta meg. A gyermek (ellentétben a nyelvésszel)
nem a formális mondattantól halad a szemantikán át a pragmatika irányába, hanem
fordított utat jár be: kezdeti teljesítményei pusztán pragmatikai szerveződést
mutatnak, ezt követi a szemantika, majd a mondattan rögzülése.
Készítette: Haász Sándor
2006. január 7.