Szvetelszky Zsuzsanna: A pletyka
Kiegészítések Szekfű Balázs ismertetőjéhez
Sok társadalomkutatóval ellentétben
én nem kérdőjelezem meg a Szvetelszky pletyka-felfogásának konceptuális alapjait:
hogy a pletyka a csoport mint organizmus információcseréje (volt), s mint ilyen
adaptív értékkel bír(t a kőkorszakban).
Ezt leszögezve, felsorolnék néhány eltérést a saját értelmezésem és a Balázs
által leírtak között.
1.
az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
én itt nem a pletykálást tenném meg az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalomnak.
A Szvetelszky által képviselt elmélet teljesítményeként inkább azt emelném ki,
hogy funkciója szerint beilleszti a pletykát egy adaptációs értelmezési keretbe.
Ebből származik a pletyka, mint a hozzánk közelinek tartott emberek tevékenységéről
szóló informálódás értéke, s ez magyarázza, hogy miért alakult ki az ilyen informálódásra
bennünk "beépített" preferencia. Ez azonban egy bizonyos fajta kommunikációnak
egy bizonyos funkcionális keretbe helyezését jelenti, s nem egy új típusú kommunikáció-fogalmat.
Ezt hangsúlyozza, hogy Szvetelszky leírása szerint is a pletyka mint különálló
műfaj csak a modern társadalomban jelent meg: azelőtt a társadalmi kommunikáció
túlnyomó része így zajlott.
2.
az elmélet leíró vagy
magyarázó?
Leíró és magyarázó. Mint fent is írtam, fő értéke a magyarázó jellegében van
szerintem.
3. a
koncipiálásba bevont színterek
Balázs azt írja, a koncipiálásba bevont színterek az emberi kommunikáció színterei
a legtágabb értelemben, mert pletykálni mindenütt lehet. Ha a színteret úgy
értjük, hogy a kommunikáció színtere, vagyis a kommunikáció hozza létre - mint
például a különböző nyilvánosságokat - , akkor a pletyka színterének leírása
a pletyka funkciójának leírása is. A pletyka színterei korlátozottak, nem annyira
a hely, mint inkább a helyzet tekintetében.
Készítette:
Gagyi Ágnes
2006. január 7.