Foucault, Michel: A tudás archeológiája
Kiegészítések Ilg
Barbara ismertetőjéhez
Kultúra
"Foucault e művében arra keresi a választ miként tagolódik a kultúra egésze"
Én úgy értem, hogy Foucault-t nem a kultúra szerveződése érdekli, inkább a történeti
tudás átalakulásának változó elveire figyel, hogy rámutathasson és felszámolhassa
ezek teleologizáló, totalizáló, antropologizáló (az ő szóhasználatában: valamilyen
emberi lényegre utaló) igényeit. Ezeknek az elveknek a helye, az archeológiai
vizsgálódás szintje az, ahol egy kultúra vezérkódjainak alkalmazása és a rendről
való explicit gondolkodás közt egy kultúra a rend puszta létének tapasztalatával
találja magát szembe, mondja. Ez egy sajátos jellemzőkkel bíró szint, ami nem
esik egybe azzal (a két megközelítés előfeltevéseit tekintve sem), amit a kultúrantropológia
kultúrának nevez.
Leíró
Természetesen ez vita tárgya lehet, de nekem úgy tűnik, itt erősebbnek tekinthetjük
azt a gesztust, hogy egy vizsgálódási típust és ennek megfelelő terepet épít
fel és állít, ezeknek következményeket tulajdonít, s az egészet azzal az igénnyel
teszi, hogy az ember (?) feltételezett szabadságát a feltételezett kötöttségektől
feloldozza. Ezek szerint az elmélet inkább magyarázó lenne.
Ehhez még: Habermas "irritálónak" nevezi azt a látens kettős szerepet,
amelyben Foucault egyszerre művel funkcionalista társadalomtudományt (empirikus
elemzést) és történeti konstitúciókutatást (hogy hogyan lehetségesek egyáltalán
az emberről szóló tudományos diskurzusok). Hogy a radikális historizmus külsősége
Foucault-nál az esztétikai modernség szenvedélyét takarná. (Filozófiai diskurzus
a modernségről)
Rokon elméletek
Talán Foucault nagy erőssége az, hogy saját területet létesített: én nem mondanám,
hogy köztes területeket jár be a diszciplínák között. A rokon tudományoknál
nyilván említeni lehet olyan diszciplínák rész-hatásait, amelyeket ő elutasít,
itt említenék viszont hármat, amelyekre ő is hivatkozik: a pszichoanalízist,
a nyelvtudományt és az etnológiát. (pl. 21.) A szavak és a dolgokban azt emeli
ki, hogy a pszichoanalízis a többi ember-tudományokkal ellentétben szembefordul
azzal, ami mindig is elgondolhatatlan marad. A pszichoanalízisnek másik felől
az etnológiát felelteti meg, amely azért nem teszi fel az emberre vonatkozó
kérdést, mert mindig azzal foglalkozik, ami ennek külső határait alkotja. Ennek
a két tudománynak a találkozását egy tiszta nyelvelméletben tartaná elképzelhetőnek,
amely egymaga le tudná fedni az etnológia azon dimenzióját, amely a társadalomtudományokat
az őket határoló pozitivitásokra vonatkoztatja, és a pszichoanalízis dimenzióját,
amely az emberi tudást az őt megalapozó elgondolatlanra vonatkoztatja. Persze,
ezek a diszciplínák itt sajátos foucaulti értelmezésben szerepelnek.
Kommunikáció-fogalom
Egy konstruktivista tudásszociológiai elmélet mellé állítva szerintem lehet
úgy olvasni A tudás archeológiáját, mint ami a kommunikációról szól. Ebben az
esetben a kommunikáció itt normák, strukturált beszéd-mezők és társadalmi formák
nem feltétlenül reflektált kialakítását jelenti, ebben a korlátokkal meghatározott
térben történik a kommunikáció, s a hangsúly ezeknek csinált, nem szükségszerű,
szabadságkorlátozó és lehetőleg felszámolandó voltára esik.
Készítette:
Gagyi Ágnes
2006. január 7.