Kunt Ernő: Fotóantropológia
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Ez a könyv a vizuális kommunikációval
foglalkozik. Ezen belül is a fotózással - alkalmazott fotógráfiával. Kunt Ernő
a paraszti társadalomban megjelenő fotóhasználattal foglalkozott " ...
azt tarthatjuk legjellegzetesebb funkciójuknak, hogy azok szerves részét képezik
annak a folyamatnak, amely révén a kollektív kulturális hagyományok (folk-lore)
mindinkább családi hagyományokká (family-lore) váltak, hogy elvezessenek a korunkban
kifejlődő egyéni hagyományokhoz (individual-lore)." A vizuális antropológia,
a kommunikációelmélet és a szemiotika kutatás azon elméletéből indul ki : "A
fotográfiák, s általában a képek jelentése nem olyan egyértelmű, ahogy azt az
első rápillantásra vélnénk. Ezt gondolta tovább és vizsgálta meg Kunt Ernő a
parasztemberek körében: "Fontos annak megértése, hogyan értelmezik a fényképet
a parasztemberek, akiknek a kultúrájában a vizuális kommunikációnak hagyományai
vannak. Valamint az is fontos, hogy egyes konkrét esetekben ki, mit olvas ki
a fénykép lehetséges információtartalmaiból, illetve mit vetít bele. Hogy ez
a probléma mennyire valóságos, az mutatja, hogy a fényképek a legkülönbözőbb
társadalmi réteghez tartozó, más- más foglalkozású, eltérő műveltségű nézők
számára mind-mind mondanak valamit, de egyiknek sem ugyanazt. Egy fénykép lehetséges
jelentésének összessége az értelmezések összességéből lenne megállapítható.
Ehhez lennének szükségesek a széles körű, részletező, s az egyedi személyes
viszonyokat, kommentárokat figyelembe vevő vizsgálatok." Nézője számára
egy-egy fénykép zárt egység, amely a hozzátartozó emlék asszociációs hívó szava,
így számára nem is a vizuális kauzalitások a fontosak elsősorban, hanem a kognitív-
emocionális kauzalitások.
Az elmélet érvényességi területe
A társadalomtudományokban vizsgálja ezeket Kunt Ernő, ezen belül is:
Antropológia
Etnográfia
Bármely tudományterületen lehet alkalmazni, ahol fényképet és szöveget
használnak együtt - állítja az író. A kommunikációelméleti kutatások is rámutattak:
A fénykép részletekbe menően azonosít, de csak azonosít, míg a szöveges leírás
értelmez is. A fénykép a szöveges információkkal kiegészítve válik teljes
adatforrássá. Sajnos a legtöbb tudományban mégis túlbecsülik a fotó információtartalmát
és gyakran felszínesen adják meg a tárgy leírását és így észrevétlenül azok
megismeréséről is lemondanak.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Elsősorban vizuális kommunikáció, de foglalkozik az általános nyelvészet, szemiotika,
a kommunikációelmélet és a nonverbális kommunikáció kutatás kölcsönhatásában
létrejött kinéziskutatással, proxémikával, és a koreometrikával. Ezek a vizsgálatok
az emberi viselkedések jobb megismerésére irányulnak, s az emberek egymás közötti,
illetve emberek és tárgyak egymás közötti viszonyát vizsgálják.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet részben leíró, részben magyarázó, mert Kunt Ernő elméleti írásaiban
kifejti felfogását a fotó és szöveg viszonyáról és a tudományokban betölthető
funkcióikról. Továbbá megmagyarázza, hogy milyen szerepet tölt be a vizuális
antropológia a társadalomtudományokban és interpretálja, hogy milyen kommunikációelméleti-néprajzi
és filozófiai elméleti háttérből táplálkozik.
Ugyanakkor leírja a vizuális antropológia kutatási fázisait, és gyakorlatban
történő megvalósulását az elméleteknek.
A koncipiálásba bevont funkciók
A társadalmi rétegek kutatásához elengedhetetlenül fontos, hogy a használatukban
levő fényképeket is figyelembe vegyük, hiszen ezek nemcsak életmódjukról, hanem
életviteli modelljeikről is tájékoztatnak.
Helyesen értelmezhetőség funkciója - Ezek a fényképek sajátos információkkal egészítik ki a közgyűjtemények raktáraiban őrzött tárgyakat, azokról kialakult ismereteinket, ám azokat a felvételeket is, amelyeket a terepmunka során készítenek a kutatók. Értékes olyan egyedüli iránymutatással szolgálhatnak a tárgyak használatának, funkciójának, tárgy-együttesek rekonstrukciónak helyes értelmezésében.
Vizuális emlékezet funkció - A fényképek gyűjtésére irányuló muzeológiai,
kultúrakutatói terepmunka kiindulópontja az a felismerés, hogy a több, mint
százötven éves múltra visszatekintő fotógráfia így vagy úgy valamennyi társadalmi
réteg anyagi vagy szellemi műveltségébe beleilleszkedett. Egyszerre rögzíti,
tükrözi, dokumentálja tehát a vizsgált társadalmi csoportok kultúráját. Egy-egy
személyi életútja például nemcsak a szóbeli előadásokból, nemcsak a vonatkozó
okmányokból, de az élete során különféle alkalmakkor róla készült fényképekből
is kirakható. Egy-egy család tagjainak formális és informális kapcsolatai, nemzedéke,
vagyoni, státusbeli tagolódása szintén kiolvasható a tulajdonukban lévő fényképekből.
Sőt egy falu lakosságának, intézményeinek tulajdonában lévő fényképek- sajátos
információtároló minőségük és funkcióik révén- úgy is felfoghatók, mint egy
adott település "vizuális emlékezete"
Így a fénykép azonosító funkcióján túl dokumentatív, emlékeztető, és deklaráló
funkciója is felszínre kerül.
A koncipiálásba bevont szerkezet (ek), illetőleg szerkezeti egységek
John Collier így sorolja fel a fényképezésnek a kultúrakutatásban alkalmazható
szerkezeti egységek:
1. személyek pontos azonosítása: név, státusz, szerep, személyiség;
2. a hely azonosítása: politikai, etnikai és rokoni kötödések, kapcsolatok, hol élnek az emberek, a házak tulajdonjoga, a termelési mód elemei;
3. ökológiai elemek azonosítása: folyamatok, a technológiák, a ceremóniák magyarázata;
4. történeti események és személyek azonosítása: jelen és múlt kontrasztja, a mód, ahogyan a dolgokat használni kell.
A koncipiálásba bevont színterek
A kulturális önellátástól a tömegkommunikációs ellátásig vezet, különös tekintettel
a vizuális kommunikációs csatornákra s az abban használt kódokra.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A hazai fotóelméleti és fényképelemzési kutatómunka kezdeti állapotban van-
mondja Kunt- ami a nyomtatásban hozzáférhető tanulmányokat illeti. S nem állnak
lényegesen jobban más országokban sem. Ami hatékonyan művelt, az az általános
nyelvelméleti, kommunikációelméleti, szemiotikai irányultságú vizsgálatok területe.
Folyamatos kutatások foglalkoznak a fényképezés esztétikai megközelítésével,
keresve a fotó és a hagyományos műfajok, elsősorban a festészet és a grafika
kapcsolódási pontjait, és gyűjtve- értelmezve a fotógráfia művészetfilozófiai
definíciót. Általános kultúrantropológiai vizsgálat azonban elenyészően kevés
született. E szempontból igen érdekesek azok a tárgyszociológia vizsgálatok,
amelyek a fényképhasználat különböző társadalmi alkalmazási vonatkozásaihoz
gyűjtenek anyagot.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Vilém Flusser: A fotógráfia filózófiájának alapgondolatai jelennek meg a vizuális
antropológiában. A kultúrakutatás szempontjából szükséges képelemzéshez minden
bizonnyal Petőfi S. János szövegelméletének és Horányi Özséb vizuális szövegelméletének
adaptációja kínálja a legalakalmasabb alapot is. Továbbiakban Hoppál Mihály-
Szekfü András- A mozgókép szemiotikája és Voigt Vilmos: A jelentés a társadalmi
szemiotikában. Buda Béla: Gesztus kommunikáció elméletéhez is kapcsolódik.
Az elmélet-alkotás célja
A fényképek társadalmi hasznát vizsgálja Kunt Ernő. A fényképezést nem önmagában,
hanem társadalmi térben igyekszik a vizuális antropológia megismerni: a fotógráfia
elkészítését megelőző előképektől, tervektől a felvételi szituációkon át az
elkészült kép alkalmazásáig hasznosításáig. Az ilyen vizsgálatokhoz alkalmas
módszereket kínál az antropológia.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Alkalmazott terepe: Ellenőrzött, tudatos alkalmazása igazából a világűrkutatással,
illetve a műholdakról történő fényképek értékelésével vett mélyreható lendületet.
A fényképezés hódítását több nagy gyűjtemény is igyekszik bemutatni, de az alkalmazási
lehetőségek rendszerező áttekintése még csak a kezdeti lépéseknél tart. Egyre
több tudomány ismeri fel és alkalmazza, hogy a szöveges adatok mellett fénykép
is legyen. A fényképezésnek, mint mechanikus képmáskészítő eljárásnak néhány
funkcióját igen korán alkalmazták a kultúrtörténeti gyüjtemények és múzeumok
is. A Louvre már 1855-ben készíttetett gyüjteményéről fényképkatalógust, és
felismerte a fotó azonosító funkcióját.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Fényképezés. Kulturális antropológia: Az emberi létezés természetének rendszeres
tanulmányozása. Azaz a kultúráé, amely kifejezést a szokásos tágabb értelemben
használom, s azon a szerzett, agenetikus ismeretek összességét, rendszerét értem
alatta, amely az emberek közösségi létezéséhez szükségesek, és azt lehetővé
teszik. Kultúra alatt értjük tehát - Margaret Mead meghatározásával egyetértve-
a viselkedés mindazon szerzett formáit, amelyeket közös tradíció által egyesített
személyek csoportja ad át utódainak. Ez a szó nemcsak valamely társadalmi, művészi,
vallási, és filozófiai hagyományait jelöli, de sajátos technikáját, politikai
szokásait, továbbá a társadalom mindennapi életét jellemző ezer más gyakorlatot
is. Mindezen dolgok látható, látványi megnyilatkozásaival foglalkozik az újabban
kialakuló, útjait kereső vizuális antropológia.
Az összefoglalót készítette: Körtesi
Gyopár
2006. január 16.