Michel Foucault: A szexualitás története. A tudás akarása
Atlantisz Könyvkiadó,
Budapest, 1996
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A szexuális szubjektum materialista elmélete.
Az elmélet érvényességi területe
Strukturalizmus, neostrukturalizmus és posztmodern.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A dis-cursus (beszéd) szó eredetileg annyit jelent, mint ide-oda futkosni,
ahogyan a szerelmes is teszi: ármánykodik önmaga ellen, beszéde nyelvi rohamokban
jelenik meg. A szexualitás igazgatása: mindebben nem a szigorú tilalom a lényeg,
hanem az az igény, hogy nyilvános diskurzusok segítségével szabályozzák a szexualitást.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók
Nyelvi kifejezésmódok, megfeleltetés, kommentár.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek
Amikor Foucault a szexualitás történetét írja, szövegek viszonyát vizsgálja:
"görög" szövegeket, "keresztény" szövegeket, történet pedig
nincs, azaz nem folyamatos. Megpróbálja körülhatárolni egy adott beszédmódhoz
tartozó szövegek csoportját - "görögök" -, mely a különbözés által
áll viszonyba egy másik szövegcsoporttal.
A koncipiálásba bevont színterek
A nemiség Foucault értelmezésében részben olyan hatalmi fórum, amely "látszólag
uralkodik rajtunk, lévén olyan titok, amely ott lappang egész lényünk mögött,
egyszerre kápráztatva el bennünket az általa megjelenített hatalommal és az
általa elrejtett jelentéssel". Véleménye szerint a nemiség csupán egyfajta
"eszményi pont", amelyet a szexualitás és annak működése tett szükségessé.
A koncipiálásba bevont dinamikák
"De a kiinduló posztulátum, amelyet szeretnék a legtovább megőrizni, változatlanul
az, hogy a hatalom és a tudás, az igazság és gyönyör mechanizmusai (vagyis azok
a mechanizmusok, amelyek olyannyira különböznek az elnyomástól) korántsem másodlagosak,
korántsem puszta követelmények; és hogy a represszió nem alapvető, s nem is
olyasmi, ami mindent maga alá gyűr."
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Foucault irodalom-felfogása: Nyelvről vallott nézetei áthatották a humán-
és társadalomtudományok nagy részét, mély szkepticizmust keltve az emberi elmének
az objektív valóságot megismerő képessége iránt. Kiindulási pontja a nyelv,
és az a végkövetkeztetése, hogy csakis a nyelven keresztül ismerünk. Így a világ,
amelyben élünk, a nyelvben ismerhető meg: mivel mi is a világ részei vagyunk,
mi is a szöveg részévé válunk. Eric Berne játszmaelmélete: Eric Berne
szerint az ember örök problémája, hogy hogyan strukturálja az ébrenlét óráit
annak érdekében, hogy megszabaduljon az unalomtól. Erre a társas kapcsolatok
szintjén több módszer is adódik, mint amilyenek a rituálék, az időtöltések,
a játszmák, az intimitás vagy a tevékenység. Ez utóbbi
mintául szolgálhat a másik négy bármelyikéhez, az első három pedig az átélt
intimitás valamiféle pótléka.
Az elmélet-alkotás célja
A szexualitás története című Foucault-sorozat, mely persze nem a szexualitás
története, hanem a gondolkodásé, mely az ezzel a tudással rendelkező szubjektumot
létrehozta. Egy olyan diskurzust szorgalmaz, mely perspektivikusan fogadja el
vagy utasítja el ezt vagy azt a diskurzust, tehát bizonyos keretek között választhatóvá
teszi a diskurzust, azaz az egyik igazságot a másikkal szemben.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Filozófia.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Pszichoanalízis, etika.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Georg Simmel: A kacérság lélektana, Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 1996.
Roland Barthes: A szöveg öröme, Osiris, Budapest, 1996.
Roland Barthes: Sade, Fourier, Loyola, Osiris, 2001.
Az összefoglalót készítette: Németh
Mihály
2006. január 17.