Az anorganikus kommunikációja
avagy a pszichoanalízis
metafizikája
(Michel Foucault: A szavak és a dolgok. Osiris, 2000.)
Foucault filozófiai gondolkodásán
folyamatosan diskurzus elmélete vonul végig, amely szinte valamennyi művében
különböző formákban kifejtésre kerül, azonban fontos megjegyezni, hogy valamennyi
esetben ugyanarról a teóriáról beszélhetünk. Foucault kifejezetten nem szánja
diskurzus elméletét elsődlegesen kommunikációs modellnek illetve elméletnek,
viszont forradalmi szemléletváltást valósít meg, amennyiben a emberi és a nem
emberi természet olyan koegzisztenciáját feltételezi a diskurzuson belül, amely
félelmetes következményekkel járhat a kommunikációs gondolkodás területén. Foucault
ugyanis következtetéseiben eljut az organikus és a nem organikus szerveződések
közötti kommunikáció anticipálásáig, melynek valódi következményeit még csak
megbecsülni vagyunk képesek.
A diskurzus elmélet, azaz az a hipotézis, mely szerint minden létezés reprezentáció,
illetve valamennyi reprezentáció létezés, és e kettő eredendő szintézise maga
a diskurzus, mely az általában vett tudás dinamikus lehetőség feltételeit jelenti,
alapjaiban az organikus és a nem organikus metszéspontjában keletkezik (A szavak
és a dolgok ,347.o.). Történelmileg minden diskurzus a nyelvi kifejezés mentén
keletkezik, azonban történetileg nem szükséges a nyelvi hordozó maradnia, azaz
léteznek olyan diskurzusok, melyek az eredet kérdését nem nyelvi eszközökkel
fejezik ki. Foucault központi problémájává ezért válik az őrültség, ugyanis
a pszichotikusságban jelenik meg adekvátan az organikus és a nem organikus kapcsolata.
Foucault diskurzus elméletében nem törekedett szisztematikus kidolgozásra, bár
tárgyalási módszere igen módszeres. Az organikus szerveződés mindig tipizáltan
kommunikál, azaz sémákba szervez információkat. Az anorganikus szerveződés azonban
ezt nem teszi, voltaképpen egy eredendő elidegenedést kommunikál, az anorganikusság
közvetve megadja az organikus reprezentációs sémáit, ezáltal kijelöli az adott
organizmus megismerésének lehetőség feltételeit, de önmagát a megértésben sosem
teszi átláthatóvá (Uo., 270.o.). Ha feltétlenül meg akarjuk nevezni ezt a kommunkációs
típust, talán a legtalálóbb az anorganikus jelző lehetne.
Az anorganikus természet egyszerre strukturális és fenomenológiai, ugyanis eszmetörténetileg
Foucault szerint mindkettő ugyan abból az antropológiai elidegenedésből ered,
azaz a fenomenológiai elemzés minél inkább részeire bontja a jelenségeket, annál
távolabbra kerül a jelenségeket meghatározó reprezentációk formájától, illetve
a strukturalizmus minél jobban elemire akarja bontani a reprezentáció elemeit
és működését, annál messzebb kerül a rájuk épülő jelenségektől (Uo.,337.o.)
Valójában ez nem hiányosság, hanem az anorganikus kommunikáció lényegi sajátossága,
következésképpen a diskurzus egyszerre magyarázó és leíró. Leírásával hatol
be a magyarázatok terébe, és magyarázó erejével csatolódik vissza a leírások
mezőjébe, azaz oszcillatív mozgást végez.
A diskurzus az az ontológiai tér, melyben a természetes és a nem természetes
létezés történetileg összakapcsolódik. Ennek a mezőnek azonban Foucault szerint
meghatározott szabályszerűségei vannak, azaz az organikus és anorganikus létezés
találkozása nem minden esetben alkot diskurzust, amelyet a tudás alapegységének
is nevezhetünk. Diskurzus keletkezik ott, ahol a (1) jelentettség, a (2) rendszerszerű
kifejtés, a (3) konfliktusság, a (4) szabályszerűség, a (5) funkcionalitás és
a (6) normarendszer együttes artikulálódása megjelenik (Uo., 403-404.o.) Ahol
ezek a tényezők nem állnak fenn, ott nem beszélhetünk diskurzusról, avagy beszélhetünk
egy létező diskurzus megszűnéséről.
Foucault diskurzus elmélete igen jól definiált és következetes, a konticipáció
szerkezeti egységei, színterei, dinamikái szinte explicit módon kifejthetőek
egymásból. Ennek oka, hogy Foucault mesteri módon alkalmazza eszmetörténeti
vonatkozásokban is saját elméletét, azaz a karteziánus és a
kortárs ideológiai mezőt szintén diskurzusként kezei. Teszi ezt nem önkényesen,
azaz pontosan lehorgonyozza a diskurzus hat alapelemét a karteziánus reprezentáció
elméletben [1], és feltételezi, hogy az a változás, amely életre
keltette az irodalom és a filológia területeit, voltaképpen azt a nullpontot
leplezik le, melyen keresztül a karteziánus reprezentáció fokozatosan átadta
helyét a diskurzus elméletnek (Uo., 378.o.) Bár kétségtelen, hogy egy ponton
Foucault érvelése kissé spekulatívnak tűnik, nevezetesen amikor a nyelviséget
a diskurzus felbukkanási pontjaként akarja definiálni. Első lépésben megkísérli
kimutatni, hogy a klasszikus reprezentációs elméletek (amikor a két jelenség
közötti különbséget definiálják) előfeltételezik a ciklikus időbeliséget.
A nyelv kérdése ebben a paradigmában még nem problematikus. Problematikussá
akkor válik, amikor a reprezentációs elméletben feltűnik a lineáris időbeliség
gondja (amikor két jelenség közötti hasonlóságot akarják definiálni).
Ennek feltárásához módszertanilag zárójelbe kell tenni a reprezentációban megjelenő
egyedi dolgok történetiségét (Uo.,311.o.) Azonban ha ez így van, akkor hiányos
lépés pusztán azzal biztosítani a nyelviség primátusát a diskurzusok rendjében,
hogy a nyelvhasználat gyors változásai miatt a reflexió folyamatos fáziskésében
van magára a nyelvhasználatra vonatkozóan, amennyiben minden diskurzusnak alapvonása,
hogy különböző mértékben ugyan, de a reflexió számára egyikük sem átlátszó (Uo.,
317.o.).
Foucault elméletének alapjait Ricardo, Cuvier és Bopp munkásságában véli megtalálni,
a mi szempontunkból azonban (az anorganikus kommunikáció) a leglényegesebb Cuvier
biológiai és anatómiai rendszerének feltérképezése. Az emberi test szisztematikus
és módszeres boncolása ugyanis a komplexitás olyan fokát nyitotta meg az episztemológiai
tekintet előtt, amely az azt megelőző korokban ismeretlen volt. Foucault Galeniusz
munkássága kapcsán kifejti, hogy a naív orvostudomány a betegségeket mint a
belső harmónia megbomlását ismerte (A szexualitás története X.kötet,...), azaz
a legfontosabb diagnosztikai kategória a keserűség-édesség, keménység-puhaság,
nedvesség-szárazság volt. Cuvier munkásságával azonban a test belső tere nyílt
meg a következő kategóriák szerint: (a) elsődleges illetve másodlagos szervek,
(b) közvetlenül illetve közvetve látható szervek, (c) közvetlen illetve közvetett
szervi funkciók, (d) szervi azonosságok illetve különbözőségek. Mindez azért
döntő fontosságú, mert ezek az anatómai tekintetet Cuvier korában a klinikai
szempontoknak megfelelően az élet és a halál oppozíciója uralja, következésképpen
ezek a kategóriák a szerves és a szervetlen, a természetes és a nem természetes,
az élő és az élettelen organizáció paradigmáit jelentik. (A szavak és a dolgok,
303.o.) Azaz az anorganikus szerveződés valamilyen formában a diskurzusok rendjében
mindíg az élettelen, a halál konvergens terét jelöli. Vagyis a diskurzus nem
csupán a reprezentáció és a létezés szintézise, illetve a tudás történeti lehetőség
feltétele, hanem egyben az organikus és az anorganikus találkozási mezeje, az
életfilozófia alapja is.
Foucault diskurzus elmélete metafizikai illetve történetmetafizika elmélet,
és tagadhatatlanul uralja a tudományfilozófiától lényegileg elválaszthatatlan
kritikai gondolkodás, mely Kant óta kísérti a nyugati filozófiát, bár ő maga
tagadja, hogy a kantiánus vonalat követné (Uo., 273.o.) Mivel azonban a legtöbb
kantiánus metafizika egyben tudománykritika is, ebben Foucault követi Fichtét,
aki egy metafizikailag megalapozott általános tudománytant akart megvalósítani:
a diskurzus elmélet tehát alapvető tájékozódási pontul kíván lenni az összes
szaktudomány számára, bizonyos értelemben a diskurzus jelöli ki egy tudományterület
lehetséges vizsgálódási területeit. A diskurzus mezeje elsődlegesen nem tudományos
terület, mivel az organikus-anorganikus területe kívül esik a tudományos gondolkodáson,
viszont meghatározza a tudományos gondolkodás horizontját, vagyis elég nehéz
megjelölni a diskurzus elmélet eredeti alkalmazási területét, mivel lényegéből
következően ez is oszcillatív mozgást végez a tudományos és a nem tudományos
szférái között. Azonban fő kristályosodási pontokként mindenképpen megemlítendő
az összehasonlító nyelvészet, az orvostudomány és a közgazdaságtan.
Foucault e három diszcíplina kiemelt metszéspontjaként a pszichoanalízist
nevezi meg (Uo., 417.-420.). Ennek lényeges oka van, nem csupán Foucault személyes
vonzalma és érdeklődése a pszichopatológia irányában. Voltaképpen a diskurzus
elmélet a metanarratíva szintjén mint a pszichoanalízis ontológiája illetve
mint metafizikája jelentkezik. Lacan (A fallosz jelentése, 1958.) és
Foucault közös vonása, hogy az ember tudatalatti diszpozicióját az önmagától
való elidegenedés állapotában rögzítik. A pszichoanalízis működése három metafizikai
elemre vezethető vissza: (I) érték- és vágyképzés, (II) elfojtás, (III) az elfojtott
értékek és vágyak szimbolikája. Az említett diszciplinák analóg értelemben a
következő mechanizmusban konstituálják a pszichoanalitikus mezőt: a közgazdaságtan
felmutatja a javakat és a köréjük szerveződő társadalmi és egyéni értékeket,
a patológia kimutatja a rájuk rakodó vágyakat és azok torzulásait, a nyelvészet
pedig feltárja azokat az értelmezési sémákat, amiben a rejtőző vágyak szóra
bírhatók.
Számunkra (kommunikáció kutatók számára) e konstrukció legnagyobb hozadéka,
hogy megnyitja az utat az anorganikus létezéssel való párbeszédre, amely a pszichoanalízisben
mint elfojtott halálfélelem jelentkezik. Azaz a nem természetes szerveződéssel
való találkozás mindig a halál közelségét vetíti elénk (Uo., 418.o.), vagyis
az anorganikus megszólaltatását a halálfélelem megszelidítése jelenti. Ezért
irányul a tekintet a pszichózisok irányába, illetve arra, ahogyan a modern társadalom
az őrületet eszmetörténetileg definiálja. A kommunikáció ezzel transzcendens
vetületet kap: már nem információk kódolásáról van szó, hanem olyan diskurzusok
beszédéről, melyek az élet határfelületein helyezkednek el, és pozitív értelemben
nem beszélnek semmiről.
Jegyzet:
[1] A karteziánus reprezentáció
elméletnek a diskurzus elmélettel való 6 analóg eleme Foucault szerint a következő:
(A) attribució, (B) taxonómia, (C) deszignáció, (D) deriváció, (E) struktúra,
(F) kategorizáció (A szavak és a dolgok, 241.o.) [vissza]
Az összefoglalót készítette: Fellner Zoltán Ákos
2006. január 23.