Jan Bialostocki: Ikonográfia
Az
adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A tanulmány a leíró és az értelmező ikonográfia elméletét mutatja be. Bialostocki
meghatározásában az ikonográfia kifejezés a leíró, míg az ikonológia kifejezés
az értelmező ikonográfia fogalmát jelöli.
A leíró ikonográfia azt vizsgálja, hogyan viszonyul az adott kor a vizuális
szimbólumok használatához, a képek jelentésének meghatározásához. Mindig egy
körülhatárolható korszak viszonyai között vizsgálja a műveket.
Az értelmező ikonográfia a művészeti alkotás tartalmát elemzi. Bialostocki meghatározásában
az ikonológia történeti diszciplina.
Az
elmélet érvényességi területe
Az elmélet minden korban és művészeti ágban megtalálható. Jelen van a festészetben,
a szobrászatban, az irodalomban, a fotográfiában és az építészetben. Alkalmazási
területe a művészettörténet, a műelemzés, a vallástörténet, az irodalomtörténet.
Az
elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Az elméletben a vizuális kommunikáció érvényesül.
Az
elmélet leíró, vagy magyarázó
Az elmélet leíró. Térben és időben ábrázolja az ikonográfia értelmezésének változásait,
valamint az ikonológia elméleteit.
A koncipiálásba bevont funkciók
A képek iránt megnyilvánult magatartásmódok vizsgálata
A képek üzenetének, ikonográfiai rendszerének megértése
A kapcsolódó elméletek ismertetése
A
koncipiálásba bevont szerkezetek, illetve szerkezeti egységek
A tanulmány két nagy szerkezeti egységre bomlik. Az első az ikonográfia történeti
fejlődését mutatja be, a képek iránt megnyilvánult magatartásmódokat vizsgálja.
Részletesen elemzi a középkori vallásos-, a reneszánsz- és barokk humanista
ikonográfiai rendszert, annak szétesését, valamint az elmúlt két évszázad eredményeit.
A kutatás második része az ikonológia, azaz az értelmező ikonográfia fejlődését
mutatja be, a jelentősebb elméleteket ismerteti.
A
koncipiálásba bevont színterek
Bialostocki az ikonográfia értelmezésének változásait különböző terekben és
egymást követő idősíkokban helyezi el.
Színterei: az antikvitás, a korai keresztény művészet, a középkor, a reneszánsz
és a humanizmus továbbélése, a barokk, a realista festészet és a tizenkilencedik
század művészete.
Az antikvitásban a görög
és a római kultúra van hatással a későbbi európai jelképvilág kialakulására.
Ebben a korban születtek meg az olyan meghatározó ikonográfiai formák, mint
a megszemélyesítés, az allegória, vagy a külső dialógusforma. (Ez az ember önmagával
folytatott dialógusa-vívódása, egy külső transzcendens hatalommal ábrázolva.)
A korai keresztény művészet megteremtette a saját allegorikus képrendszerét
és létrehozta az ikon portré kultuszát. A bizánci kereszténységben megszületett
ikonográfiai doktrina máig meghatározza a görög-keleti egyház ábrázolási szabályait.
A középkor jellemző ikonográfiai sajátossága az "univerzális szimbolizmus"
volt. A teológusok két típusú szimbolizmust különböztettek meg. Az egyik a jelentéssel
felruházott érző dolgok, a másik a konvencionális jelek csoportja. A kor ikonográfiájára
a szimbolikus és didaktikus gondolkodásmód volt jellemző. Az alkotások célja
a mindenki által való értelmezhetőség. Fontos szerepe volt a hagyományoknak
az ahhoz való kötődésnek.
A reneszánsz ikonográfiában többnyire a történet, azaz az "istoria"
állt a középpontban. A korai reneszánsz nagyobb érdeklődést tanúsított az ábrázolás
mikéntje, a "szép és helyes specifikus problémái" iránt és kisebb
hangsúlyt fektetett magára az ikonográfiai tartalomra. A korra jellemző költészeti
és irodalmi témák (a "poesia") megjelenése. Az itáliai reneszánsz
bonyolult szimbólumrendszert alkalmaz, amely főként csak egy szellemi elit számára
értelmezhető.
A humanisták "beavatottaknak szóló titkos nyelvnek tartották a művészetet,
a szavak és a vizuális jelek összekapcsolása az irodalom és a művészet sajátos
unióját eredményezte, amely az impresában (személyes jelkép), a hireoglifában
és az emblémában jutott kifejezésre." A reneszánsz kultúrához kötődik az
első ikonográfiai művek megjelenése is. A Tridenti zsinat után külön vált a
vallásos, valamint a humanista szimbolizmus.
Észak Európában megszületett egy új jelenség, a "rejtett szimbolizmus",
amelynek során a szimbolikus tárgyakat olyan realizmussal ábrázolták,
hogy azokat nem lehetett megkülönböztetni a többletjelentéssel nem bíró tárgyaktól.
A tizenhetedik századi holland realisztikus festészetben jelentek meg először
a mindennapi témák ábrázolásai.
A barokkban az ellenreformáció ortodox katolikus ikonográfiája volt jellemző,
tovább virágzott az allegorikus művészet. A kor teoretikusai számára az allegorikus
üzenetek világossága, érhetősége jelentette a legnagyobb problémát. "A
későbarokk allegória legfőbb törekvése már az volt, hogy egyensúlyt tartson
a lapos redundancia és a teljes kifejezhetetlenség között." A tizennyolcadik
században széthullott az ikonográfia addigi rendszere, az alkotásokban új forrásokat
kezdetek keresni. A romantika az ikonográfia terén szakítást jelentett
a múlttal. Megváltozott az egyén társadalomhoz való viszonyulása a világhoz,
a romantika nem alakított ki új ikonográfiai rendszert, hangulati kifejeződésként
értelmezte a képeket.
A tanulmány második része az értelmező ikonográfiának eddigi elméleteit tekinti át. Ennek hangsúlyos képviselői: Giovanni Pietro Bellori, az első ikonográfia kutató, Aby Warburg nemzetközi iskolája a huszadik század elején, valamint Erwin Panofsky háromlépcsős értelmezési modellje.
A
koncipiálásba bevont dinamikák
Az alkotás és az üzenetet értelmező befogadó közötti viszony változásai.
A keresztény ikonográfiában: a vallás határozza meg a jelképvilágot, az ikonográfiai rendszert.
A középkorban a mindenki általi érthetőség a legfőbb cél. Az alkotás írásként szolgál azok számára, akik nem tudnak olvasni.
A reneszánsz bonyolult szimbolisztikáját csak egy kiválasztott, beavatott réteg értheti meg.
A barokk célja az értelmezhetetlenség és a banális szimbólumvilág közötti egyensúly megtalálása volt.
A romantika a lélek szabadság iránti vágyódását, az egyén világhoz való viszonyulását jelenítette meg.
Az
elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A tanulmány kapcsolatba hozható:
Erwin Panofsky háromlépcsős értelmezési modelljével
Ernst Gombrich művészetelméletével
Az
elmélet-alkotás célja
A szerző célja, hogy bemutassa az ikonográfiai rendszerek alakulását az antikvitástól
napjainkig, valamint összegezze az ikonológia tudományában eddig megjelent fontosabb
elméleteket.
Az
elmélet eredeti alkalmazási terepe
Bialostocki meghatározásában az elméletet a műelemzés és műértelmezés során
alkalmazzák. A szerző többségében festészetből hozza példáit.
Az elmélet háttérdiszciplinái
művészettörténet
vallástörténet
mitológia
filozófia
irodalomtudomány
történettudomány.
Néhány
fontosabb bibliográfiai tétel
Ian Bialostocki: Iconography. In: Dictionary of the History of Ideas, New York, 1973. Magyar kiadás: Az ikonológia elmélete, JATEpress, 1997. (226-252.old.)
Gombrich, E.H.: Ziele und Grenzen der Ikonologie, Köln, 1979.
Panofsky, E: A jelentés a vizuális művészetekben, Gondolat, Bp., 1984 (ford. Tellér Gy.)
Panofsky, E: A képi alkotások leírásának és tartalomelemzésének problémájához In: A jelentés a vizuális művészetekben, Bp.1984.
Panofsky, E: Ikonográfia és ikonologia: bevezetés a reneszánsz művészet tanulmányozásához In: A jelentés a vizuális művészetekben, Bp.1984.
Bialostocki: A "kerettémák" és az archetipikus képek In: Régi és új a művészet, Bp. 1982.
Jung, C.: Az ember és szimbólumai, Bp.1993
Az összefoglalót készítette: Somogyi Zoltán
2005. december