Szécsi Gábor: A kommunikatív elme
  (Áron Kiadó, Budapest, 
  2003)
  
 
  Az adott kommunikációelmélet (elmélet töredék) szokásos megnevezése:
  A szerző az általa hivatkozott 
  tanulmányok szerzőivel együtt - akiket a kortárs agykutatás, a neurofiziológia, 
  a megismerés-tudomány, a nyelvtudomány, a pszichológia, a kommunikációfilozófia 
  területéről szólít elő - arra tesz kísérletet, hogy a nyelvi jelentést meghatározó 
  fogalmi szerveződések irányából rámutasson a nyelvi kommunikáció mint teremtő 
  folyamat embert és közösséget formáló erejére. Ambíciója továbbá, hogy rámutasson 
  a kommunikatív aktusok fogalmi megjelenítésének szerepére a valóság megismerésének 
  folyamatában. 
 
  Az elmélet érvényességi területe:
  Kommunikációtörténet; 
  nyelvelmélet; nyelvfilozófia; ismeretfilozófia.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikációfogalom típusa:
  Nyelvi kommunikáció. Tömegkommunikáció. 
  
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Az elmélet leíró.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók:
  A szerző a nyelvi kommunikációt 
  alkotó folyamatnak, közösségteremtő cselekvésnek tekinti, amely magát az információt, 
  a kommunikáló embert és annak társadalmi kapcsolatait is formálja. Az emberi 
  elmét is kommunikatív módon szerveződőnek tekinti: "tudásunk, fogalmi apparátusunk 
  kommunikatív sémák". Ily módon - mutat rá - fogalmaink és kommunikatív 
  cselekvéseink között sajátos belső viszony mutatható ki.
  Fogalmaink - szögezi le az elején - alapvetően komm. szituációkat megjelenítő 
  fogalmi reprezentációk elemeiként születnek és rendeződnek el.
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), ill. szerkezeti egységek:
  Nyelvi kommunikációs szituációk. 
  Nyelvi reprezentáció. Pre-verbális ill. verbális kognitív - megismerési - folyamatok. 
  Mentalizmus és kognitivizmus. Mentalista nyelvelmélet. Kognitivista nyelvpszichológia. 
  Nyelvi jelentés. A tudat intencionalitása. "Pszichológiai nominalizmus" 
  (Wilfried Sellars alapján). Az un. "locke-i tradíció" - azaz a szavak 
  Locke felfogásában jelek, amelyek révén "azok a láthatatlan ideák, amelyekből 
  gondolataink felépülnek" másokkal közölhetőkké válnak. 
  Reprezentációs- és kommunikációs intenció.
  "Cselekvések kognitív háttere": Szécsi saját definícióval áll elő: 
  A kognitív háttér a különböző komplexitású cselekvési szituációk összetevőiről 
  alkotott fogalmak olyan hálózata, amely egyúttal az egyes cselekvések végső 
  viszonyítási keretéül szolgál. Azaz - magyarázza saját meghatározását: "feltevésem 
  szerint a kognitív háttér szerkezetét olyan fogalmi viszonyok határozzák meg, 
  amelyek az egyes cselekvési szituációk keretei között végrehajtott aktusok során 
  vésődtek be a cselekvő emlékezetéve." De vajon ezek a fogalmi viszonyok 
  - teszi fel a kérdést - miképpen tölthetik be ismeretkonstituáló funkciójukat, 
  vagyis hogyan válhatnak valamilyen komplex háttértudás alkotóelemeivé? 
  Jelentés és kommunikáció összefüggése: azaz mit értünk a jelentés intencionális 
  tartalmán? Miképpen válhat a nyelvi tudás a fogalomalkotás függvényévé? - teszi 
  fel a kérdést, s igyekszi is rá válaszolni jelentés és kommunikáció összefüggésében. 
  Újabb definíciót kínál: Valamely szó jelentése nem más, mint a szó jelöletéről 
  és használatáról alkotott fogalmak asszociatív kapcsolata. 
  Lexikai jelentés: A közlés és a megértés lehetősége - írja Szécsi - végső soron 
  a kommunikatív aktusok során használt nyelvi elemek lexikai jelentésében rejlik. 
  A lexikai jelentések képezik a nyelvi elemek kombinációjának és e kombinációk 
  megértésének mentális alapjait. 
  Kommunikációs technológia. 
  Szóbeliség és írásbeliség.
  Diglosszia jelensége: az írásbeliségre való áttérés kommunikációtörténeti folyamatát 
  kísérő, sajátos - erős szociológiai töltettel is bíró - kétnyelvűség. 
  Nyelv és gondolkodás összefüggése; "elsődleges szóbeliség" (Walter 
  J. Ong); "másodlagos oralitás" (utóbbi nem felváltja, hanem kiegészíti 
  az írásbeliség kultúráját). 
  Elektronikus médiumok - elektronikus kommunikáció: a szerző szerint "új 
  perspektívákat nyit a megismerendő valóság fogalmi reprezentációja előtt, átszervezi 
  megismerési apparátusunkat, új, a korábbinál összetettebb tartalmú fogalmak 
  megszületéséhez vezet." Ennek következtében - véli, majd igazolására is 
  kísérletet tesz Szécsi - gazdagodik a közösségről alkotott fogalmunk. 
  Képi nyelv: a szerző olyan jelentéstani kategóriaként használja - tehát nemcsak 
  a szöveges és képi elemek szoros integrációjának jelölésére -, amely a fogalmi 
  és képi gondolkodás sajátos szintézisének nyelvi közegére utal. Szécsi szerint 
  egy sajátos metaforikus nyelv van születőben, amelynek sokkal inkább 
  az a rendeltetése, hogy megmutassa a világot - vö. Wittgenstein -, semmint, 
  hogy újabb kategóriák és fogalmak segítségével elemezze, felbontsa azt. "Használatával 
  láttatni, érzékeltetni, s nem analizálni akarjuk a bonyolult fogalmi összefüggéseket." 
  - írja Szécsi. 
  Közösség. Közösségen - Szécsi új definíciója szerint - a hatékony 
  információközvetítésre irányuló kommunikatív cselekvések bizonyos szabályait 
  egyöntetűen elfogadó és alkalmazó emberek közötti interakciók hálózatát értjük. 
  
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák:
  A kommunikációs szándék 
  kifejezése és megragadása (amiben látja többek között Grice a a nyelvi komm. 
  lényegét.).
  "Kognitív vezérlési elv" - az empirikus nyelvpszichológia "találmánya" 
  - a nyelvelsajátítással kapcsolatos elgondolás, amelynek az a kényege, hogy 
  "a nyelvtani rendszer kibontakozását az azt megelőző gondolkodási fejlődés 
  határozza meg". 
  Nyelvi produktivitás kérdése; nyelvelsajátítás problematikája. 
  A kommunikatív cselekvés - fogalmi háttere tisztázására a szerző egy 
  teljes fejezetet szán, segítségül hívva neurobiológiai, pszichológiai és nyelvfilozófiai 
  modelleket. Fő kérdése ezzel kapcsolatban:
Miképpen válhat a nyelvi tudás a fogalomalkotási készség függvényévé?
Hogyan szerveződnek a cselekvéseinket általában meghatározó fogalmi relációk?
Miképpen épül fel cselekvéseink kognitív háttere?
Közlés és befogadás egyidejűsége 
  - az üzenet megfogalmazásának és megragadásának közös kontextusa.
  Multimediális kommunikáció - kép és nyelv írásbeli kultúránkban nem tapasztalt 
  erőteljes kölcsönhatását vonja maga után mind a szóbeli (pl. televízió), mind 
  az írásbeli (pl. Internet) kommunikáció folyamatában. 
  A képi nyelv kialakulásával felgyorsul a szóbeli és írásbeli komm. nyelvének 
  egymáshoz való közeledése, esetleges szintézise - mutat rá a szerző. Elmosódnak 
  a szóbeli és írásbeli komm. nyelvi világa közötti határok. 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
  Jonh Locke nyelvelméleti 
  alapmodellje; Frege, Searle, Quine, Grice, Jerry Fodor, Chomsky, Putnam és mások 
  munkái. 
 
  Az elméletalkotás célja:
  Szécsi Gábor azzal, hogy 
  az emberi elme és az emberi közösségek elsődleges szervező-rendező elvét a kommunikáció 
  hogyanjában véli megtalálni, s összefüggést tételez utóbbi, és a kommunikációs 
  technológiák koronként változó formái között, egy korábbi kommunikációfilozófiai 
  paradigmát épít tovább, amellyel integratív keretet kínál "a kommunikációs 
  környezet legújabb változásai: az interaktív multimediális hálózat és a mobil 
  kommunikáció világában zajló egyéni-kognitív és kollektív-társadalmi átalakulások 
  elméleti értelmezéséhez". Könyve végén a "közösség" új szempontú 
  definícióját kínálja, hangsúlyozva, hogy övé csak egy a lehetséges sok közül. 
  
  A szerző céljai részletesebben:
1) Egy olyan modell felvázolása, amely újabb szempontokat kínál a nyelvi cselekvések mentális feltételeinek, a nyelvi jelentés fogalmi alapjainak tisztázásához. Azoknak az alapvető fogalmi viszonyoknak a természetére és eredetére igyekszik rávilágítani, amelyek nyelvi és nem nyelvi cselekvések közös kognitív hátterét alkotják.
2) Kísérletet tesz a fogalmi reprezentációt érintő elemzések szemantikai tanulságainak számbavételére, s egy olyan nyelvelméleti koncepció felvázolására, amely kitér a nyelvi komm. mentális feltételeivel kapcsolatos kérdésekre és a jelentés fogalmi szerkezetének problémájára.
3) Egy olyan paradigma feltárása, amely révén egy mentalista jelentéstani modellben rejlő lehetőségek - és korlátok - könnyen felismerhetővé válnak.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
  Nyelvhasználat. Nyelvi 
  kommunikáció.
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái:
  Megismeréspszichológia, 
  nyelvpszichológia, nyelvészet, filozófia, analitikus filozófia. Neurobiológia. 
  
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
  Azokon kívül, amelyekre 
  a szerző könyve Bibliográfiájában hivatkozik:
Daniels, Michael., Útjelző szavaink. Osiris, Budapest, 1998
Pléh Csaba, A természet és a lélek. Osiris, Budapest, 2003.
Searl, John R., Elme, nyelv és társadalom. Vince Kiadó, Budapest, 2000.
  
 
  Az összefoglalót készítette:
  Ferenczi Andrea 
  Budapest, 2005. június 9.