Szécsi Gábor: A kommunikatív elme
(Áron Kiadó, Budapest,
2003)
Az adott kommunikációelmélet (elmélet töredék) szokásos megnevezése:
A szerző az általa hivatkozott
tanulmányok szerzőivel együtt - akiket a kortárs agykutatás, a neurofiziológia,
a megismerés-tudomány, a nyelvtudomány, a pszichológia, a kommunikációfilozófia
területéről szólít elő - arra tesz kísérletet, hogy a nyelvi jelentést meghatározó
fogalmi szerveződések irányából rámutasson a nyelvi kommunikáció mint teremtő
folyamat embert és közösséget formáló erejére. Ambíciója továbbá, hogy rámutasson
a kommunikatív aktusok fogalmi megjelenítésének szerepére a valóság megismerésének
folyamatában.
Az elmélet érvényességi területe:
Kommunikációtörténet;
nyelvelmélet; nyelvfilozófia; ismeretfilozófia.
Az elméletben érvényesülő kommunikációfogalom típusa:
Nyelvi kommunikáció. Tömegkommunikáció.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró.
A koncipiálásba bevont funkciók:
A szerző a nyelvi kommunikációt
alkotó folyamatnak, közösségteremtő cselekvésnek tekinti, amely magát az információt,
a kommunikáló embert és annak társadalmi kapcsolatait is formálja. Az emberi
elmét is kommunikatív módon szerveződőnek tekinti: "tudásunk, fogalmi apparátusunk
kommunikatív sémák". Ily módon - mutat rá - fogalmaink és kommunikatív
cselekvéseink között sajátos belső viszony mutatható ki.
Fogalmaink - szögezi le az elején - alapvetően komm. szituációkat megjelenítő
fogalmi reprezentációk elemeiként születnek és rendeződnek el.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), ill. szerkezeti egységek:
Nyelvi kommunikációs szituációk.
Nyelvi reprezentáció. Pre-verbális ill. verbális kognitív - megismerési - folyamatok.
Mentalizmus és kognitivizmus. Mentalista nyelvelmélet. Kognitivista nyelvpszichológia.
Nyelvi jelentés. A tudat intencionalitása. "Pszichológiai nominalizmus"
(Wilfried Sellars alapján). Az un. "locke-i tradíció" - azaz a szavak
Locke felfogásában jelek, amelyek révén "azok a láthatatlan ideák, amelyekből
gondolataink felépülnek" másokkal közölhetőkké válnak.
Reprezentációs- és kommunikációs intenció.
"Cselekvések kognitív háttere": Szécsi saját definícióval áll elő:
A kognitív háttér a különböző komplexitású cselekvési szituációk összetevőiről
alkotott fogalmak olyan hálózata, amely egyúttal az egyes cselekvések végső
viszonyítási keretéül szolgál. Azaz - magyarázza saját meghatározását: "feltevésem
szerint a kognitív háttér szerkezetét olyan fogalmi viszonyok határozzák meg,
amelyek az egyes cselekvési szituációk keretei között végrehajtott aktusok során
vésődtek be a cselekvő emlékezetéve." De vajon ezek a fogalmi viszonyok
- teszi fel a kérdést - miképpen tölthetik be ismeretkonstituáló funkciójukat,
vagyis hogyan válhatnak valamilyen komplex háttértudás alkotóelemeivé?
Jelentés és kommunikáció összefüggése: azaz mit értünk a jelentés intencionális
tartalmán? Miképpen válhat a nyelvi tudás a fogalomalkotás függvényévé? - teszi
fel a kérdést, s igyekszi is rá válaszolni jelentés és kommunikáció összefüggésében.
Újabb definíciót kínál: Valamely szó jelentése nem más, mint a szó jelöletéről
és használatáról alkotott fogalmak asszociatív kapcsolata.
Lexikai jelentés: A közlés és a megértés lehetősége - írja Szécsi - végső soron
a kommunikatív aktusok során használt nyelvi elemek lexikai jelentésében rejlik.
A lexikai jelentések képezik a nyelvi elemek kombinációjának és e kombinációk
megértésének mentális alapjait.
Kommunikációs technológia.
Szóbeliség és írásbeliség.
Diglosszia jelensége: az írásbeliségre való áttérés kommunikációtörténeti folyamatát
kísérő, sajátos - erős szociológiai töltettel is bíró - kétnyelvűség.
Nyelv és gondolkodás összefüggése; "elsődleges szóbeliség" (Walter
J. Ong); "másodlagos oralitás" (utóbbi nem felváltja, hanem kiegészíti
az írásbeliség kultúráját).
Elektronikus médiumok - elektronikus kommunikáció: a szerző szerint "új
perspektívákat nyit a megismerendő valóság fogalmi reprezentációja előtt, átszervezi
megismerési apparátusunkat, új, a korábbinál összetettebb tartalmú fogalmak
megszületéséhez vezet." Ennek következtében - véli, majd igazolására is
kísérletet tesz Szécsi - gazdagodik a közösségről alkotott fogalmunk.
Képi nyelv: a szerző olyan jelentéstani kategóriaként használja - tehát nemcsak
a szöveges és képi elemek szoros integrációjának jelölésére -, amely a fogalmi
és képi gondolkodás sajátos szintézisének nyelvi közegére utal. Szécsi szerint
egy sajátos metaforikus nyelv van születőben, amelynek sokkal inkább
az a rendeltetése, hogy megmutassa a világot - vö. Wittgenstein -, semmint,
hogy újabb kategóriák és fogalmak segítségével elemezze, felbontsa azt. "Használatával
láttatni, érzékeltetni, s nem analizálni akarjuk a bonyolult fogalmi összefüggéseket."
- írja Szécsi.
Közösség. Közösségen - Szécsi új definíciója szerint - a hatékony
információközvetítésre irányuló kommunikatív cselekvések bizonyos szabályait
egyöntetűen elfogadó és alkalmazó emberek közötti interakciók hálózatát értjük.
A koncipiálásba bevont dinamikák:
A kommunikációs szándék
kifejezése és megragadása (amiben látja többek között Grice a a nyelvi komm.
lényegét.).
"Kognitív vezérlési elv" - az empirikus nyelvpszichológia "találmánya"
- a nyelvelsajátítással kapcsolatos elgondolás, amelynek az a kényege, hogy
"a nyelvtani rendszer kibontakozását az azt megelőző gondolkodási fejlődés
határozza meg".
Nyelvi produktivitás kérdése; nyelvelsajátítás problematikája.
A kommunikatív cselekvés - fogalmi háttere tisztázására a szerző egy
teljes fejezetet szán, segítségül hívva neurobiológiai, pszichológiai és nyelvfilozófiai
modelleket. Fő kérdése ezzel kapcsolatban:
Miképpen válhat a nyelvi tudás a fogalomalkotási készség függvényévé?
Hogyan szerveződnek a cselekvéseinket általában meghatározó fogalmi relációk?
Miképpen épül fel cselekvéseink kognitív háttere?
Közlés és befogadás egyidejűsége
- az üzenet megfogalmazásának és megragadásának közös kontextusa.
Multimediális kommunikáció - kép és nyelv írásbeli kultúránkban nem tapasztalt
erőteljes kölcsönhatását vonja maga után mind a szóbeli (pl. televízió), mind
az írásbeli (pl. Internet) kommunikáció folyamatában.
A képi nyelv kialakulásával felgyorsul a szóbeli és írásbeli komm. nyelvének
egymáshoz való közeledése, esetleges szintézise - mutat rá a szerző. Elmosódnak
a szóbeli és írásbeli komm. nyelvi világa közötti határok.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Jonh Locke nyelvelméleti
alapmodellje; Frege, Searle, Quine, Grice, Jerry Fodor, Chomsky, Putnam és mások
munkái.
Az elméletalkotás célja:
Szécsi Gábor azzal, hogy
az emberi elme és az emberi közösségek elsődleges szervező-rendező elvét a kommunikáció
hogyanjában véli megtalálni, s összefüggést tételez utóbbi, és a kommunikációs
technológiák koronként változó formái között, egy korábbi kommunikációfilozófiai
paradigmát épít tovább, amellyel integratív keretet kínál "a kommunikációs
környezet legújabb változásai: az interaktív multimediális hálózat és a mobil
kommunikáció világában zajló egyéni-kognitív és kollektív-társadalmi átalakulások
elméleti értelmezéséhez". Könyve végén a "közösség" új szempontú
definícióját kínálja, hangsúlyozva, hogy övé csak egy a lehetséges sok közül.
A szerző céljai részletesebben:
1) Egy olyan modell felvázolása, amely újabb szempontokat kínál a nyelvi cselekvések mentális feltételeinek, a nyelvi jelentés fogalmi alapjainak tisztázásához. Azoknak az alapvető fogalmi viszonyoknak a természetére és eredetére igyekszik rávilágítani, amelyek nyelvi és nem nyelvi cselekvések közös kognitív hátterét alkotják.
2) Kísérletet tesz a fogalmi reprezentációt érintő elemzések szemantikai tanulságainak számbavételére, s egy olyan nyelvelméleti koncepció felvázolására, amely kitér a nyelvi komm. mentális feltételeivel kapcsolatos kérdésekre és a jelentés fogalmi szerkezetének problémájára.
3) Egy olyan paradigma feltárása, amely révén egy mentalista jelentéstani modellben rejlő lehetőségek - és korlátok - könnyen felismerhetővé válnak.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Nyelvhasználat. Nyelvi
kommunikáció.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Megismeréspszichológia,
nyelvpszichológia, nyelvészet, filozófia, analitikus filozófia. Neurobiológia.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Azokon kívül, amelyekre
a szerző könyve Bibliográfiájában hivatkozik:
Daniels, Michael., Útjelző szavaink. Osiris, Budapest, 1998
Pléh Csaba, A természet és a lélek. Osiris, Budapest, 2003.
Searl, John R., Elme, nyelv és társadalom. Vince Kiadó, Budapest, 2000.
Az összefoglalót készítette:
Ferenczi Andrea
Budapest, 2005. június 9.