Somlai Péter: Konfliktus és megértés
Az adott kommunikáció-elmélet
(elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A családi kapcsolatrendszer elmélete
Az elmélet érvényességi területe
A modern családok, tekintettel arra a jelenségre, hogy a modern családokban
a hagyományos és a polgári családokkal ellentétben a kommunikatív rendszer vált
döntő jelentőségűvé. (A kommunikatív rendszer fogalmát Somlai Habermastól veszi
át, melyet részletesen lejjebb fejtek ki.)
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Személyközi kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Egyben leíró és magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók
Konfliktus, kommunikáció, jelentéstulajdonítás, megértés, bizalom, nyílt kommunikáció,
önértékelés, én-kép, döntéshozás, szerepegyeztetések, befolyásolás, kompetenciaviszonyok,
kohézió, motiváció, koalíció, közvetítés.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
15 esettanulmány teszi teljessé a könyv elméleti részét. Az esettanulmányok
valós családokban folytatott interjúk és megfigyelések nyomán születtek, s "családmonográfiák"
rövidített változatai. Az elméleti részek szemléltetése és a mélyebb megértés
céljából a szerző rendszeresen hivatkozik ezekre az esettanulmányokra.
A családi kapcsolatok társadalomtörténeti irányai című részben történeti kitekintésben
mutatja be a szerző a családok létrejöttének, funkcióinak, tulajdonságainak
változásait, a hagyományos családoktól a polgári családokon keresztül a modern
családokig.
A könyv harmadik nagy szerkezei egysége A családi kapcsolatok rendszere és működése,
melyben a kapcsolatok jelentésvilága és mélyszerkezete kerül részletes bemutatásra.
A koncipiálásba bevont színterek, dinamikák
A szerző kiemelt jelentőséget fordít a modern családi életben - helyesebben
a személyközi kommunikációban - tapasztalható jelentéstulajdonítások dinamikájára.
A szándéktulajdonító feltételezések sorozata adja meg mind a jelentések eltérésének,
mind pedig összehangolásának elvi és gyakorlati lehetőségét. A jelentéstulajdonítás
jelensége nélkül elképzelhetetlen a személyközi kommunikáció. Ugyanakkor, ha
a kölcsönös megértést "a tulajdonítások és indítékok egybeesése"-ként
definiálnánk, és csak ezt a modellt vennénk figyelembe, kijelenthetnénk, hogy
a kölcsönös megértés sohasem lehetséges.
A kölcsönös megértéshez a személyközi kommunikáció valamennyi jellemzőjét figyelembe
veszi a szerző. Ebben fontos szerepet kap a képalkotás dinamikája. Kapcsolataik
alakítása folyamán a családtagok összefüggő és helytálló képet próbálnak alkotni
egymásról. E képbe beletartozik a másik fél jelleme, fontosabb tulajdonságai,
szerepei, készségei. Az egymásról alkotott képeknek 3 tapasztalati forrásuk
van: 1. a másik megnyilatkozásai, melyek eleve valamilyen irányú szelekció termékei,
2. saját megfigyeléseink, 3. kívülállók véleményei. E forrásokat összevetve,
megismerhetjük a partnerünk által végzett szelekciót, s amikor őt hallgatjuk,
kérdéseit, véleményét e szelekciós munka ismeretében értelmezzük, minősítjük.
Végső soron A-nak B-ről - s megfordítva - alakított képe mindig kettejük közös
műve, mely korántsem állandó.
A kommunikáció két szintjének egymásra hatása még tovább bonyolítja az
amúgy is problematikus kölcsönös megértés terepét. A személyközi kommunikáció
mindig két szinten zajlik: a tartalom és a viszony szintjén. Minden megnyilatkozás
hordoz valamilyen konkrét információt és ezzel egyidejűleg tájékoztat a felek
közötti kapcsolatról. Nem hangozhat el úgy mondat, hogy a hallgató ne vonna
le az elhangzó üzenetből következtetéseket a kettejük közötti kapcsolatra vonatkozóan.
Somlai épp e jelenségre hivatkozik, amikor kétségbe vonja azokat a konfliktus
megoldási javaslatokat, melyek értelmében a feleknek saját kommunikációjukról,
saját kapcsolatukról, saját beszélgetési szabályaikról kell beszélgetniük. Minthogy
minden megnyilatkozást, így ezeket a megnyilatkozásokat is két szinten fogjuk
értelmezni.
A kapcsolatok alakítása során alapvető jelentőségű, hogy a tagok képesek legyenek
befolyásolni egymás döntései, választásait. A befolyásolás általános képessége
a személyközi kompetencia. E kompetencia forrásai: szociális ügyesség
(kommunikációs taktikák alkalmazása), tekintély, becsületesség, hatalom, tudás,
testi vonzerő, ízlés, stb. A családi kompetenciaviszonyok fogalma a kapcsolatok
egyik kommunikációs mélyszerkezetét jelöli, és arra vonatkozik, hogy az egymás
választásaiban, döntéseiben való illetékességeknek milyen rendszere alakult
ki a tagok között. A kompetenciaviszonyok, kiegyenlítettségüket tekintve lehetnek
szimmetrikusak vagy aszimmetrikusak. Ha a tagok egymásra gyakorolt kölcsönös
befolyásolási képessége kiegyenlített, szimmetrikus a viszony. Ha azonban van
olyan tag, aki jelentős mértékben tudja más tagok választásait befolyásolni,
míg azok nem képesek az övét vagy egymásét, aszimmetrikus kompetenciaviszonyról
beszélünk. Minél nagyobb az aszimmetria a kompetenciaviszonyokban, annál nagyobb
gátat szab a kölcsönös megértés útjának. A családtagok befolyásolási képességei
mellett fontos megvizsgálni az egyes családokban kialakult kompetenciaviszonyok
"abszolút erősségét", azt, mennyire képesek befolyásolni egymást a
tagok egy családban más családokhoz képest. Akkor magas a személyközi kompetenciaviszonyok
szintje, ha más családokhoz képest a tagok erősen tudják szándékaik szerint
befolyásolni egymás magatartását. A kiegyenlítettség és az erősség együttes
figyelembevételével a családon belüli befolyásolási viszonyok 4 típusa különböztethető
meg:
1. Aszimmetrikus kompetenciaviszonyok alacsonyabb szintem
2. Aszimmetrikus kompetenciaviszonyok magasabb szintem
3. Szimmetrikus kompetenciaviszonyok alacsonyabb szintem
4. Szimmetrikus kompetenciaviszonyok alacsonyabb szintem
Ez utóbbi biztosítja a tagok közötti kölcsönös megértés legtöbb feltételét.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A kommunikatív rendszer fogalmát Somlai Habermastól veszi át, aki az együttműködés
folyamatait (fogalmilag) 4 rendszerbe sorolta. Ebből indul ki a szerző, amikor
azt állítja, hogy a család is vizsgálható, mint
a. célok megvalósítására törekvő egyének szervezete
b. a tagok szocializációjáért felelős normatív rendszer
c. mások előtt önmagát valamilyennek megjelenítő együttes
d. egymással tartósan kommunikáló személyiségek csoportja.
Ugyancsak Habermasra támaszkodik a szerző a családi kapcsolatok társadalomtörténeti vizsgálatakor. A társadalmi nyilvánosság szerkezet változásában bemutatott magán és közélet egybefonódása majd szétválása fontos magyarázó elvvé válik Somlainál is.
A kommunikáció elméletek közül elsősorban az interakcionista iskola hatása mutatkozik meg a könyvben, a személyközi kommunikáció részleteinek kifejtésekor.
Somlai bemutatja, ugyanakkor kritika alá is vonja a modern szociológia két elméletét, a konszenzus és a konfliktuselméletet. (Erről bővebben a következő egységben szólok.)
Az elmélet-alkotás célja
A modern szociológiában a családi stabilitás és felbomlás jelenségeit magyarázó
elméletek Somlai szerint nem elégségesek. A konszenzus elmélet, mely az összhang,
a harmónia jelenségét tekinti a család lételemének, nem képes magyarázatot adni
azokra az esetekre, melyekben a látszólag kiegyensúlyozott család hirtelen összeomlik
(válás, elköltözés, deviáns magatartások kíséretében.)
A másik elmélet a konfliktus elmélet abból indul ki, hogy a családi harmónia
igen problematikus, nem pedig normális állapot. A konfliktusokat nem lehet minden
áron kiküszöbölni, sőt nem is kell, mert a sikeresen feldolgozott konfliktusok
hozzájárulhatnak a család stabilitásának növekedéséhez. A konfliktuselméletnek
azonban eddig nem sikerült kialakítania olyan összefüggő fogalom és tézis rendszert,
mellyel magyarázható lenne a családok kommunikációs szervezetének valamennyi,
a stabilitás és instabilitás szempontjából fontos kérdése. A konfliktuselmélet
legkétségesebb tézise az, amelyik a konfliktusok artikulált strukturálódásának
lehetőségéről szól.
Somlai elveti, hogy e két -alapjában gyengének tartott - elméletet ötvözze,
helyette másfajta értelmezési szempontok felől indul el, s alkotja meg a kapcsolati
nézőpontot, a családi kapcsolatrendszer elméletét.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A család teljes kapcsolatrendszerének kialakulása, változása, a konfliktus alakulása
és lefolyása, a megértés lehetőségei és buktatói a családon belül.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Szociológia, pszichológia, szociálpszichológia, kommunikáció elmélet, biológia,
társadalom történet.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Berne, Eric (1984) Emberi játszmák. Gondolat, Bp.
Goffman, Erving (1981) A hétköznapi élet szociálpszichológiája. Gondolat, Bp.
Krappmann, Lothar (1980) Az identitás szociológiai dimenziói. Szociológiai Füzetek, 21. sz. 271.
Parsons, Talcott-Bales, Robert (1955) Family, Socialization and Interaction Process. Glencoe. N. Y. The Free Press.
Az összefoglalót készítette: Sipos
Tünde
2005. május