Schöpflin
György: Az identitás dilemmái. Kultúra, állam, globalizáció
Attraktor,
Máriabesnyő-Gödöllő, 2004
Schöpflin György alapvető állítása az, hogy az explicit reflexió és ennek alapján megkötött szerződések mellett minden társadalom, a modern társadalmak működését is meghatározzák olyan folyamatok, amelyek az elfedettség (occlusion) dimenziójában működnek. Ilyenek lehetnek például a cselekvés nem szándékolt következményei, Schöpflin azonban főképp a közös kulturális minták, szimbolikus konstrukciók, mítoszok, rituálék stb. erejére koncentrál. A könyv ezt az elméleti állítást fejti ki, majd ennek következményeit vizsgálja a kultúra, a modern állam és a globalizáció egymáshoz való viszonyában. Mivel a könyv régebbi tanulmányokat összesít, gyakran találunk benne ismétléseket, illetve Schöpflin néhol érzelmi vagy retorikai érveket is használ. Ezeket figyelmen kívül hagyva a továbbiakban megpróbálom nagyban vázolni a könyvből kiolvasható gondolati konstrukciót.
Az elfedettség ereje
Az elfedettség problematikáját Schöpflin az esetleges egyéni tudás közösségi
tudássá való kódolása mentén vezeti be. Mindent lehetetlen tudni: a közösen
kodifikált tudás rostál, strukturál, s tökéletes áttekintés hiányát a kollektív
tudás koherenciájával pótolja. Mindennek motivációját Schöpflin Bergerre és
Hankissra (később Eliadera) hivatkozva abban adja meg, hogy "amikor az
emberek közösségeket hoznak létre, az a cél vezeti őket, hogy megteremtsenek
és megtartsanak egy olyan összefüggésrendszert, mely érthetővé teszi a körülöttük
levő világot és megszüntetheti a félelmet". (15.) A tudásnak ezen formái
nem egyértelműek, hanem feltételezettek, ezért a koherencia fennmaradása érdekében
a közösség elvágja az ellenőrzésükhöz vezető utat: szakralizálja őket, megokolásuk
helyett a szokásra hivatkozik stb.
A felvilágosodás megtagadta ennek a fajta tudásnak a létjogosultságát: semmi
nem bújhat ki a reflexió, kritika és újragondolás alól. Schöpflin szerint az
elfedettség ettől függetlenül a modern közösségi lét egyik alapvető alkotóeleme
maradt, mindannyian egyszerre vagyunk letéteményesei a felvilágosodás hagyományának
és saját nem megkérdőjelezett kulturális normáinknak. A felvilágosodás univerzális
igénye felől az elfedettségnek nincsen létjogosultsága, tehát makacs fennmaradását
nem lehet megmagyarázni, hacsak nem valamiféle alapvető butaság vagy rosszindulat
(Urdummheit, írja Schöpflin) felől. Ezzel szemben Schöpflin amellett
érvel, hogy lehet és kell is racionálisan vizsgálni ezeket a jelenségeket, vagyis
másfelől: hogy rendelkeznek racionalitással, fontos funkciókat töltenek be,
és ahelyett, hogy marginalizálnánk őket, tekintettel kell lennünk rájuk.
Az, hogy az elfedett szimbolikus struktúrák koherenciát teremtenek egy közösségben,
a hatalom eszköze is lehet egyben: a diszkurzus monopolizálása, naturalizálása
a hatalom sűrítését szolgálja. A hatalom kulturális kontextualizálása így Schöpflin
szerint tisztázza a partikularizmus és univerzalizmus közti ellentétet (a hatalom
beszédének univerzálisnak és magától értetődőnek kell mutatkoznia). Másrészt,
mint később az új-foucaultizmus tárgyalásánál kiderül, éppen emiatt nem gondolja
tarthatónak azt az álláspontot, hogy mindenfajta hatalom rossz, és a tudatosítással
felszámolható. A diszkurzusok koherenciája és a hatalmat fenntartó kulturális
sűrítés közti kapcsolat a közösségek egyik alapvető jellemzője szerinte. A jelentés
sűrítését és egyértelműsítését nem ítélhetjük el eleve, hiszen mindannyiunknak
szüksége van rá.
Kultúra
A közösségi és egyéni identitások kölcsönös függésében a közösségi önazonosság
egyaránt építkezik az explicit és doxa jellegű tudások szintjén. A "gondolatvilágok"
a problémákról való gondolkodást határozzák meg, a "gondolati stílusok"
pedig azt, hogy mindez hogyan jut kifejezésre. Schöpflin szerint az etnikai
és nemzeti identitások olyan gondolatvilágokat hoznak létre, amelyek választ
kínálnak minden kérdésre, ezeket nevezi kozmológiáknak. (41.) Az ilyen diszkurzív
mezőt olyan határok keretezik, amelyeken közösségek mint egészek nem képesek
átlépni. Minden közösség kialakítja viszont a liminalitás zónáját, ahol olyan
potenciálisan ártalmas gondolatok laknak, amelyekhez a közösség viszonya tisztázatlan.
A mítoszt Schöpflin a közösség fenntartásában betöltött funkciója szerint határozza
meg: olyan morális tartalmú ideák csoportja, olyan narráció, amit a közösség
magáról mint ilyenről elmond. Egy közösségben szinte lehetetlen fenntartani
a teljes egyetértést, ezért a racionális egyezkedés mellett létfontosságúak
a szolidaritást konszenzus nékül is fenntartó mítoszok, szimbólumok,
rituálék rejtett jelenségei. Éppen ezért ezekkel szemben nem lehet "felvilágosítani",
"hibát" kijavítani: a közösség ezt támadásként érzékeli, mivel a mítosz
az elfedettségben működik. A nacionalizmusok sem számolódnak fel attól, ha kifejtjük,
hogy a mítosz nem igaz.
"A közösségi jelentésben való osztozás nélkül nem vagyunk képesek értelmezni
a világ bonyolultságát" - írja Schöpflin. A mítosz komplexitása azonban
mindig kisebb, mint a társadalmi valóságé. Ha több mítosszal rendelkezik, az
rugalmasabbá tehet egy közösséget, alapvetően azonban Schöpflin szerint el kell
fogadnunk, hogy az elfedettség ugyanannyira korlátoz, mint amennyire nélkülözhetetlen.
Egy bizonyos közösségi múlt ápolása a kulturális reprodukciónak, erkölcsi iránymutatásnak
és az identitás fenntartásának kulcsfontosságú eszköze. Természetesen nincsen
egyetlen, objektív történelem, de az is természetes, mondja Schöpflin, hogy
minden közösség úgy tesz, mintha az övé az volna. Különösen akkor látványos
ez, amikor a közös múltú etnikumok közt konfliktusokat gerjeszt. A felvilágosodás
az általános, objektív történelem ideálját is megfogalmazta, és a marxista történelemszemlélet
tekinthető ezen ideál egyik betetőzésének. A politikatörténet azonban a nemzetállamok
történelme maradt, s a 19. század során politikailag megalapozott történelmek
csatáztak azon, hogy kinek van joga arra, hogy államalkotó közösségnek tekintsék.
Összefoglalva Schöpflin alapvetését, minden emberi tevékenységet és tudást (Bergerre
és Luckmannra hivatkozva) konstruáltnak tekint, és azt a durkheimi kérdést teszi
fel, hogy hogyan tehetnek szert emberi konstruktumok kényszerítő erőre. A maga
részéről mindezt az állam és a demokrácia kapcsolatában vizsgálja a továbbiakban.
Állam
A 17. századtól az állam összetartó- és kitermelőereje megnőtt, s ez nagyobb
hatalmat jelentett az információ és a gondolatok megszervezésére. Megnőtt a
koherencia létrehozásának és fenntartásának, ezáltal a kulturális normák és
a hatalom sűrítésének a képessége is, különösen amiatt, hogy az állam elsőbbséghez
jutott a szimbolikus erőforrások létrehozásában és az állami tulajdonságok összegyűjtésében.
Az általános adóztatás révén az állami erőforrások megnőttek, pénzügyileg már
nem volt kiszolgáltatva a kereskedő elitnek, egyaránt hatékonyabbá vált a belső
kényszer és a külső harcok tekintetében.
A nyugat-európai hagyomány, írja Schöpflin, az autonómia és a központi irányítás
közt félúton helyezkedett el, hagyományosan nem volt lehetőség arra, hogy az
állam vagy a társadalom monopolizálja az irányítást. A modern állam számára
ekkor látszott lehetőség erre, azonban rá kellett jönnie, hogy a hatalomhoz
polgári beleegyezésre van szüksége. Ha pedig az állam hatalma a konszenzus,
ehhez új legitimációs formára volt szükség, nyilvánosra és hallgatólagosra
egyaránt.
Schöpflin fontos állítása, hogy a társadalmi szerződés metaforája nem teljes,
(nem ad választ olyan helyzetre, amikor a közösség egy tagja nem változtatni,
hanem kilépni akar; az embereket valójában nem kérdezik meg arról, hogy melyik
államban akarnak élni stb). A szerződéses logika mellett a demokrácia nagyban
épül olyan elfedett közös mintákra, amelyek egyáltalán lehetővé teszik a kooperáció
fenntartását. Mindezt egy dinamikus folyamatként magyarázza: a premodern etnicitásnak
nem voltak olyan következményei, mint ma, a hatalom inkább feudális, dinasztikus
és vallási lojalitások keverékén alapult. Ahol ez egybeesett az etnicitással,
erősítették egymást, az az általános feltételezés azonban, hogy a modern államok
etnikai alapon alakultak ki, lehet utólagos is. A modern állam igyekezett olvashatóvá,
láthatóvá tenni az embereket népszámlálások, térképek, nyilvántartások, bürokratikus
eljárásmódok stb. révén, ezáltal pedig az emberek is kezdték felismerni egymást,
közös érdekeiket és hatalmukat, ami addig csak az arisztokráciára volt jellemző.
Azokban az államokban, ahol nem hatott ilyen politikai erő, a koherenciát más
alapon, főképp etnikai alapon ragadja meg a hatalom. A modern tömegdemokrácia
kialakulásában mindezek a folyamatok úgy hatottak, hogy az állam kapacitásával
a társadalom kapacitása is nőtt, a modernitás diverzifikáló és dinamizáló erejének
következtében azonban az állam racionalizáló hatalma összeütközött a társadalom
növekvő diverzitásával, miközben rá is szorult a társadalmi legitimációra. Így
állt fel az a Schöpflin által nehezen megoldhatónak nevezett egyenlet, ami a
demokratikus kormányzás alapja lett, miszerint a közmegegyezésen alapuló hatalom
növeli az állam teljesítőképességét.
Mindez a modern államok "klubjába" későn érkezők számára kevésbé volt
egyértelmű. Rájuk már (a hatalmi különbségből is fakadóan) olyan normák átvétele
hárult, amelyeket más országok elfedett normái is alakítottak.
Felvilágosodás, új-foucaultizmus,
új identitások, multikulturalizmus
Schöpflin hangsúlyozza, hogy a felvilágosodás univerzalisztikus normái ugyancsak
partikulárisnak tekinthetők, még Európán belül is, s terjesztőiknek tekintettel
kellene lenniük erre. A vallás azon ígéretét, hogy önsanyargatás révén transzcendens
értékekhez juthatunk, a felvilágosodás úgy szekularizálja, hogy a céltudatos
racionális gondolkodás és cselekvés nyomán ígér általános jólétet. A különböző
minták koherenciáját nem az egyház tekintélye garantálná itt, hanem feltételezetten
mindannyiukban meglévő közös mentális képességek. Schöpflin szerint azonban
ez az emancipáció azt feltételezi, hogy az összes határ felszámolása lehetséges
és szükséges. A rendszer folyamatos kritikus újragondolása, a transzcendens
cél relativizálása pedig összezavarja a motivációkat.
Az "új-foucaultizmust" kritizálva azt írja, a mindenütt jelenlévő
hatalom folyamatos leleplezése egy idő után érdektelen. Meg kell találni a megfelelő
szimbolikus és intézményes keveréket és általánosan elfogadott kritériumokat,
meg kell szervezni a hatalommal felruházott szereplőket és megvédeni a hatalomból
eltávolítottakat, de figyelmen kívül kell hagyni a jelentéktelen eseteket, írja.
(137.) Szükség van a hatalom sűrítésének képességére: meg kell tartani ezt a
legfontosabb integrátort a szereplők és a hatalom elburjánzása közepette úgy,
hogy a dinamikus változásban a mitikus-szimbolikus autoritás szilárd marad.
A Durkheim és a neo-durkheimiánusok állítására utal az új-foucaultizmussal szemben:
elfedettség van, és meg kell értenünk. Az új-foucaultizmus a mindenütt jelenlévő
hatalomban az egyéni szabadság korlátozását látja, s a kollektív normák és jelentések
is olyan hatalmi manipulációnak minősülnek, amelyeket a társadalomtudomány felelőssége
leleplezni és megszüntetni. Schöpflin szerint azonban a végleg felszabadított
egyének számára "ezen sűrűsített jelentések nélkül az ő saját megnyilvánulásaik
sem jelentenének többet, mint egymással semmiféle kapcsolatban nem álló egyének
által kiadott hangokat" - a kommunikáció eredendően olyan dolog, ami közös
normák közös fenntartásán alapszik.
Figyelemre méltó, mondja Schöpflin, mekkora hangsúly jut az etnikai identitások
támadásának a "korlátozó" kulturális normák leleplezésekor. Ezt ő
mélységesen politikus, hegemón gesztusnak tartja, a befolyásosok elsősorban
egy univerzalizált angolszász modellen alapuló diskurzusának.
A multikulturalizmus jellegzetes félmegoldás szerinte, ahol arra biztatják az
asszimilálandó csoportokat, hogy egyes kulturális tulajdonságaikat tartsák meg,
ezekben az assszimiláló hatalom azonban egyoldalúan válogat (a nyelvet nem hivatalosítják
stb.), illetve a teljes kulturális integráció esetében sem hajlandó végül is
asszimilálni az etnikailag különböző csoportot.
Az új identitás-diskurzusokat (ilyennek minősíti a feminizmust, környezetvédelmet
stb.) szembeállítva az etnikai identitással azt állapítja meg, hogy míg az előbbiek
határtalanul univerzalizálni próbálják a saját beszédüket, az etnikai identitás
igényei nem terjednek túl az etnikum határain, ezért sokkal inkább alkalmasak
a modern világban közösségek integrálására, míg az új identitás-diskurzusok
a közpolgáriság előnyeit kihasználva annak felszámolásán dolgoznak.
Maradványok
A maradványok jól megalapozott, önmagukat újrateremtő kulturális normák, az
általuk tartalmazott morális és ontológiai kódrendszer túl tudja élni az explicit
doxa megváltozását. Schöpflin az európai modern állam tekintetében vallási és
kormányzati maradványokat elemez.
Vallási maradvány szerinte például, hogy míg a katolikusok számára a törvény
egy ideált, a protestánsok számára inkább előírást jelent. Protestáns vallási
maradványnak tartja a zsírok elleni aszketikus küzdelmet, a biztonsági kultúrát,
illetve hogy a tudományos tény metaforája helyettesíti a hitet. Római katolikus
maradvány (főképp az ellenreformációé) a misztikus közvetítés visszahozása,
a kérdezés kizárása és a hierarchia legitimációs ereje, valamint hogy a gondolatokat
a forma és a stílus integrálja. Ortodox maradvány a fizikai és a metafizikai
egységes harmóniában való szemlélete, ahhol az evilági nem válik el a túlvilágitól,
és az egyéni sem a közöstől. Ennek következtében itt nincsenek sem újratárgyalható
igazságfelfogások, sem a forma által meghaladható lényeg, hiszen az ortodox
lényeg már meghatározott a szent által. Az ortodox maradvány hatása miatt a
kelet-európai országokban más volt a kommunizmus recepciója is, s a démosz-fogalom
is eltér a nyugatitól.
A kormányzati maradvány fogalma arra utal, hogy azonos hatalom tapasztalatában
élő emberek felhalmoznak egy azzal kapcsolatos kulturális tőkét, ami nagyon
nehezen változik meg. Erre példaként Délkelet-Európa és Közép-Európa EU-csatlakozási
esélyeit hozza (Délkelet-Európára szerinte már nem fog sor kerülni a bővítésben
192.) Az EU-csatlakozás és a globalizáció kulturális sokkhatásként éri Közép-Európát,
amit az EU xenofóbiaként értelmez és elutasít, s a Nyugat paternalista attitűdjét
Kelet-Európa hosszú gyakorlata egészíti ki abban, hogy hogyan kell egyoldalú
hatalmi kapcsolatokkal együttélni. Mindez újratermeli a térségre a modernitás
kezdete óta jellemző bizonytalanságot, s bár az EU létrehozásakor egyik cél
volt a kisállamok biztonsági aggodalmait kezelni, az EU-ra nézve végzetes hiba
lehet, ha nem teszi, és hozzájárul a posztkommunista "liminális" (Bauman)
állapot konzerválásához.
Dél-Kelet Európában, mondja Schöpflin, a szekularizáció, modernizáció hibrid
módon ment végbe, nem tekinthető sajátnak. A félig konszenzuális, félig erőltetett
átalakulások sorozata révén előállt modern helyzetben az etnikai egymás mellett
élés premodern modelljei nem működnek. Ezeknek az államoknak a dilemmája, hogy
a túlélés érdekében szükség van a modernizációra, ennek modelljei azonban kívülről
érkeznek, a hatalom leginkább etnikai legitimációra támaszkodik, s a lakosság
körében fennmarad a személytelen modernitással szembeni bizalmatlanság. Mindezek
miatt Schöpflin szerint Délkelet-Európa nehezebben integrálható, mint Közép-Európa.
Közép-Európának nem volt alkalma arra, hogy saját nemzeteinek képére formálja
a modernizációt. A kommunizmus az etnicitástól teljesen független, Schöpflin
szerint túlegyszerűsítő identitást ígért, míg végül annak a komplexitásnak vált
áldozatává, amit maga hozott létre. A kommunista minta uralkodása idején azonban
az emberek a fennálló morális rend tagadásakor az etnicitáshoz fordultak, s
a modern intézményektől való idegenkedés, a nemzeti kollektívum fölérendelése
ezután is megmaradt, pedig az etnicitás csak a kollektív szolidaritást képes
garantálni, a demokráciát és a civil aktivitást nem. A demokrácia vonzó, akár
mitizált ideálja gyakran csak papíron valósul meg, demokratikus részvétel helyett
inkább nemzeti szolidaritáson alapuló beleegyezésről beszélhetünk. Közép-Európa
mitizálja a Nyugatot, a nem megvalósuló várakozásokra ellenhatásként pedig xenofóbiával
reagál. A Nyugat sem képes a demokrácia deficitjét konceptualizálni, hiszen
a saját normái etnicitásának tagadására épül, illetve nem érti, milyen különleges
jelentősége van a térségben az etnicitásnak.
Schöpflin a közép-európai gondolati stílus következő jellemzőit sorolja fel:
(212-214.)
jobban kedveli a vallási-morális metaforákat, mint a tudományosakat
a teljesség metaforáit állítja szembe a széttöredezettségtől való félelemmel
historizáló retorika (a kollektív jelentést a múltban keresi)
a múltat aktív szereplőnek tekinti, ami ellene hat az emberi akaratnak - inkább struktúrákban, mint pragmatikusan-pozitivistán gondolkodik, ahol az egyszer beazonosított strruktúrák értelmetlenné teszik az egyéni akaratot és felelősséget
esztétizálja a nem esztétikait
fél a marginalizálódástól, hogy nem kezelik egyenlőként, hogy eltűnik, ugyanakkor vonzódik a központisághoz, melyről részben tudja, hogy megvalósíthatatlan, mivel mitikussá vált
a közösséget és az etnicitást egynek látja, egymás mellett létezik az etnikai meghatározottság és ennek nyugati diskurzusokkal alátámasztott tagadása
az áldozatiság diskurzusai (a Nyugat kárpótlással tartozik) - ez nem általánosan jellemző, mondja Schöpflin
a "jó élet" máshol van
Schöpflin a fentebbi szempontok alapján elemzi, hogy az izraeli nemzetépítés hogyan használja a Holokausztot, hogy a magyarországi modernizációban játszott szerepük óta hogyan alakult a magyarországi zsidók és nem-zsidók viszonya, illetve hogy a Beneš-dekrétumok nyomán homogenizált Csehország miért kezeli ezeket elfedettként.
Globalizáció
Globalizációt emlegetni természetesen divat, vannak azonban nehezen kétségbevonható
jelenségek, mondja Schöpflin. Ilyen szerinte az állam hanyatlása. A koherencia
és rend forrásaként az állam kiiktatásával az etnicitás tolul előtérbe, az ez
ellen ható áramlat pedig a nemzetközi civil identitás diskurzusa lenne, Schöpflin
szerint azonban nem létezik az az univerzális identitás, amire ezek a diskurzusok
törekszenek. Az univerzalizmus és a közpolgáriság mindig is támaszkodtak etnikai,
partikuláris alapokra. A partikuláris identitások fundamentalizmusa és egy nemzetközi
identitás erőltetése közti feszültségben még az ezekre a kihívásokra válaszoló
nyelv sem létezik.
A golbalizáció nyomán a bevett hagyományok széthullanak, a jelentések sűrűsége
feloldódik, a koherencia veszélybe kerül, túl gyorsan ahhoz, hogy pótolni lehetssen.
Ennek eredményeképp a szolidaritás csökken, mivel kulturális jelentéseinket
a társadalom többi tagja másképp értelmezi. Nő a kockázat, és nő a kockázat
érzékelése is, mivel semmi nem teszi átláthatóvá ezeket a folyamatokat, nem
tölti ki mítosszal a réseket. A koherens tudás szétesésével a "félelem
redisztribúciója" következik be: egyénivé válik, mivel nincsen elég közös
tudás ahhoz, hogy kezelhetővé tegye.
Az individuum felszabadításán, a közösen kódolt jelentések leleplezésén dolgozók
nem látják, hogy a kollektivitás elnyel olyan felelősségeket, amelyek ennek
hiányában az egyénre nehezednek, mondja Schöpflin. A kollektív identitásra a
reflexivitás, transzgresszió, legitimációs támadások "eróziós" hatással
vannak (260.), s ha meggyengül, nem tudja ellátnni történelmi feladatát.
Látnunk kell, mondja, hogy az individuum végső felszabadítása megszünteti azt
a kontextust is, ami a racionális döntéshez szükséges. Ez a kontextus szükségszerűen
kötött, s a tudás kollektív formáiban gyökerezik. A tudás, információ növekedésével
és a kollektív kapaszkodók felszámolásával a döntés egyre nehezebb lesz. A tudás
növekedése kevésbé eredményez emancipációt, mint inkább kiszámíthatatlanságot
és bizonytalanságot.
Míg a jó kormányzat ragaszkodik a jobb eljárások, nagyobb nyitottság és átláthatóság
normáihoz, és pragmatikus szellemben igyekszik felszámolni a kormányzás misztikumát,
a mindennapi egyéni tapasztalat szintjén a bizalom és a közös jelentések eltűnése
káoszt eredményez (a pereskedések növekvő számát hozza példaként Amerikában),
s emiattt a koormányzat számára is túl sok lesz a tennivaló, eljárás, számítás.
A globális hatalom is igyekszik megteremteni a saját olvashatóságát, elsősorban
gazdasági alapon. Már a személyt is inkább gazdasági, mint morális tulajdonságai
alapján ítélik meg. Ahogyan a globális erők marginalizálják a biztonság forrásainak
sokféleségét, úgy erősödnek a különböző csoport-identitások, s határaiknak a
multikulturalizmus nevében való felszámolása csak további bizonytalanságérzetet
és védekező bezárkózást szül.
Amerika és a globalizáció
Miért érzékeljük a globalizációt amerikanizálódásnak, mikor világos, hogy az
amerikai értékek, Amerika érdekei és a globalizáció különböző dolgok? Schöpflin
szerint Amerika azért olyan vonzó a globalizálódó világ számára, mert úgy tűnik,
hogy megvalósítja az etnicitás nélküli közpolgári berendezkedést. Ma amerikainak
lenni egyenlő az eredendő közpolgárisággal. A legtöbb etnikum esetében az etnicitás
valóban csak címkeként működik, Schöpflin szerint azonban létezik egy etnikum,
amelynek sikerült rányomnia a bélyegét a többiekre és a közpolgári normákra
egyaránt, és ez az angolszász. Az amerikai identitás megértéséhez figyelembe
kell vennünk kivételes történelmét: ez az ország modernként lépett a színpadra,
nem rendelkezett nemességgel, parasztsággal, premodern kultúrával, stb. Észak
sikeresen elnyomta azt, aki nem volt ilyen, s a kulturális tőke elvesztéséért
cserébe a közpolgáriságot és a siker mítoszát kínálta fel. Továbbá létezett
egy olyan hozzáértő elit, aki képes volt kulturális követelményeit a közpolgáriság
nyelvén lefektetni. Ez adta az amerikai identitás univerzalizáló küldetését
és ehhez kapcsolódó kiválasztottság-érzését, amit tovább erősítettek a protestantizmus
maradványai, a "józan ész" és a pragmatizmus.
Európa igen fogékony ezekre az elvekre, írja Schöpflin, egyrészt amiatt, mivel
az univerzalizmus, racionalitás és emancipáció összekapcsolódó ideáljait ő találta
fel. Másrészt 45 és 89 közt az európai politikát az univerzalizmus vezette az
európai integráció, jóléti állam, szocializmus, gazdaság, egyenlőség, haladás
eszméiben, s a partikularizmust a nacionalizmussal, fasizmussal azonosítva marginalizálták,
elit körökben ma sem vállalható. A felvilágosodás két örököse, a liberális demokrácia
és a marxizmus az emberi motivációkat egyaránt a fogyasztói megelégedettségre
vezették vissza, s nem voltak tekintettel szemantikai, kognitív, intellektuális
törekvésekre. Az általuk lehetővé tett leegyszerűsített identitások még sérülékenyebbé
váltak a kommunizmus bukásával, mivel még a szembenállás identitás-támogató
ereje is megszűnt. Az EU által felajánlott identitás Schöpflin szerint gyenge
ahhoz, hogy védelmet jelentsen a globalizációval járó bizonytalanság ellen,
mivel nincsen egy eleve létező általános európai kultúra, az EU-ban érezhető
technokrata eredete, s továbbra se tesz azért, hogy összefüggő szimbolikus hálót
alakítson ki. A korábban saját partikularitásukat sikerrel univerzalizáló nagyhatalmak
most a globális kihíváshoz képest partikulárisnak mutatkoznak, s ezt meglévő
eszközeikkel nem tudják kezelni. Schöpflin szerint ebben a tekintetben a központ
talán tanulhat azoktól az országoktól, amelyek mindig is ebben a helyzetben
voltak.
A brit média tabloidizációja
Schöpflin szerint a globalizáció átláthatóvá tevő, egyszerűsítő erejével egy
irányba hat az angol média esetében az angol pragmatizmus és pozitivizmus hagyománya.
Míg a hatalom egyre többszintűvé, a társadalmi folyamatok egyre bonyolultabbá
válnak, a média egyre inkább a személyes sztorikra, információ-értékű hírekre
stb. koncentrál és egyre inkább elzárkózik attól, hogy megfelelő bonyolultságú
magyarázatokat keressen. Ezzel gyakorlatilag negligálja saját szerepét mint
a demokratikus állam és civil szféra közti közvetítőét, saját hatalmáért nem
vállalja a felelősséget, s ez a klasszikus közpolgáriság konstrukciójának széteséséhez
vezethet. Schöpflin szerint a közszolgálatiság állami megerősítésére van szükség.
A könyv következtetése az, hogy bár globális és belső erők, új identitások az átalakítása irányába hatnak, a modern állam még mindig a legalkalmasabb a koherencia és a biztonság fenntartására. Ehhez azokat a politikai és társadalmi eszközöket, amelyeket eredetileg anyagi hiányok kezelésére hoztak létre, át kell alakítani nem anyagi hiányok ellátására is, az anyagi egyenlőség fogalmát pedig az ekvivalencia, azonértékűség fogalmával kell helyettesíteni. A liberális individualizmus tiszta formájában az egyént kulturálisan meztelenül hagyja, aki nyelv és közös kulturális minták nélkül képtelen lesz kommunikálni. Ezeket a társadalom számára létfontosságú tereket az államnak kell megvédenie, "akár felismeri a társadalom ezt a szükségletet, akár nem" - zárja Schöpflin. (283.)
Leíró vagy magyarázó?
Magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók:
elfedettség. a jelentés közösségi strukturálása. a közösségi szolidaritást konszenzus
nélkül is fenntartó mitikus, szimbolikus, rituális elemek.
A koncipiálásba bevont szerkezetek:
modern állam, etnikumok, globális változások
A koncipiálásba bevont színterek:
Nyugat-Európa, Közép-Európa, Délkelet-Európa
A koncipiálásba bevont dinamikák:
a modern állam egyszerre alakítja és épít is a jelentéseknek a történelem során
kialakult közös kódolására. A "későn érkezetteknek" már nem nyílik
alkalmuk saját normáik képére formálni a modernizációt. A globális változások
a saját partikularitásukat eddig sikerrel univerzalizáló központi államokat
is partikulárisként mutatja. A közös jelentéshálók diverzitását felszámolva
a globalizáció megszünteti az egyéni döntések rejtett közösségi kontextusát,
s védekező fundamentalista bezárkózásokat szül. A koherencia fenntartásában
továbbra is az állam lehet a leghatékonyabb aktor.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Berger: a társadalmi valóság konstruált, Durkheim: a társadalmi konstrukcióknak
kényszerítő erejük van, Berger-Luckmann, Eliade: az ember alapvető egzisztenciális
félelmét megszüntetendő él közössségekben és alkot közös szimbolikus konstrukciókat.
(Részemről ezt fordítva mondanám: természetétől fogva közösségekben él és közös
szimbolikus konstrukciókat tart fenn, ezekből kikerülve egzisztenciális félelem
lesz rajta úrrá.)
Fentiek alapfeltevéseiből kiindulva kritizálja a multikulturalizmust és új-foucaultizmust.
Az elméletalkotás célja:
az államok és etnikai identitások helyzetének magyarázata a globalizáció kontextusában,
a magyarázat alapján a helyes út megadása
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe, háttérdiszciplínái:
eredeti alkalmazási terepe: politológia, háttérdiszciplínái: történelem, vallásszociológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Bourdieu, Pierre, 1993: The Field of Cultural Production. Cambridge,
Polity
Berger, Peter L., 1967: The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory
of Religion
Eliade: A szent és a profán
Az összefoglalót készítette: Gagyi
Ágnes
2005. június 23