Ludassy Mária: Szavak és kardok
 
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  A nyelvfilozófia és a politikai hatalomfelfogások kapcsolatát mutatja be.
 
  Az elmélet érvényességi területe
  
 
  Filozófia
  
 
  Politológia 
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  társadalmi kommunikáció
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  magyarázó
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  Hol, hogyan, miből keletkezik és mire való a nyelv.
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
1. Hobbes
  
 
  Az emberi életnek, ígéretnek és kötelezettségnek a kényszerítő közhatalom kialakulása 
  előtti végzetes bizonytalanságát és bizalmatlanságát jellemzi: szavak kardok 
  nélkül
  
 
  "Az emberi agyvelőben az érzeten, a gondolatokon és a gondolatmeneteken 
  kívül más mozgás nem játszódik le, jóllehet e képességeket beszéd és módszeresség 
  segítségével olyannyira tökéletesíthetjük, hogy révükön az embert minden más 
  élőlénytől meg lehet különböztetni" - dinamikus, kreatív nyelvelmélet
  
 
  a neveket azért használjuk, hogy jelzésül szolgáljanak emlékezetünknek
  
 
  a dolgok egyediek, míg a nevek általánosak
  
 
  a szavak a sértés eszközei; a nyelvünkkel való bántás visszaélés a beszéddel
  
 
  nemcsak a hatalom szava tesz törvénnyé valamit, hanem a szó szerepe is kiemelt 
  a hatalom hatalommá tételében
  
 
  a legális hatalom "kardja is kicsorbul", ha a szavakat nem ellentmondásmentes 
  és egyértelmű módon használjuk
  
 
  paradigmájának alaptétele a játékszabályok önigazoló-öntörvényű voltára a tulajdon 
  és az igazságosság konvencionalista meghatározása, azaz a tulajdonnak a szerződés, 
  az állami törvények által konstituált volta: "ahol nincs enyém-tiéd, 
  ott nincs igazságtalanság se"
  
 
  a jogfelfogást a nyelvfejlődés paradigmája világítja meg
  
 
  a társadalom alapja és működési rendje valamiféle nem szerződésen alapul - fokozatosan 
  alakul ki a nyelv hatalmával
2. Hume
  
 
  az angol eszmetörténetből a hobbes-i mindenki harca mindenki ellen természeti 
  állapotát a rosszakaratnak tartja, míg Locke természetiállapot-képét a költők 
  által megálmodott irracionalitásnak. Szerinte a kettő közti állapot a világ 
  reális egyensúlya
  
 
  az erkölcsi érzelmek univerzalizálhatók, ennek záloga a nyelv
  
 
  a szimpátia bázisa annak alapja, hogy el tudjunk vonatkoztatni a kulturális, 
  vallási, nemzeti különbözőségektől és képesek vagyunk kialakítani a közös érdek 
  (morál) álláspontját
  
 
  etikai relativizmusa abból tűnik ki, hogy a fiúszerelem dicséretes, az apagyilkosság 
  megengedett, ha a republikánus erény megköveteli
  
 
  szakít a teologikus világképpel
  
 
  szíve szerint való világ nem a feudális, hanem a művészetek és tudományok világa
  
 
  a társadalmi igazságosság szabályai személytelen normák, betartójuk személyisége 
  és értékrendje is közömbös
  
 
  a nyelv nem alapja az érzületnek, hanem a nyelvhasználat ennek folyományaként 
  alakult ki
3. Rousseau 
  
  
 
  az első nyelvek érzetszavakból álltak, nem lehettek igazak vagy hamisak, az 
  érzetszavakat nem lehet vertifikálni, falszifikálni
  
 
  példája a figuratív ősnyelvre a mítoszok és mesék narratívája
  
 
  legősibb szavaink figuratívak és hangutánzók
  
 
  szembeállítja a keleti nyelvek "képes beszédét" az európai racionálisokkal
  
 
  a nyugati nyelvfejlődés elidegenedés-fokozó folyamatát az írásbeliség kialakulása 
  tetőzi be
  
 
  a déli nyelvek a gesztus- és érzetnyelvből "nőttek ki"
  
 
  kezdetben igen érdekelték az esztétikai effektusai a beszédnek (a zenei harmóniát 
  keresi benne), később ezt felülírja, "láttam, hogy minden a politikában 
  gyökerezik"
4. Condorcet
  
 
  a nyelv ideáltípusa az algebra
  
 
  a nyelv logikus sorrendbe állított jelekből áll
  
 
  a matematika nyelvének univerzalitása tetőzi be a nyelv feletti kontrollt
  
 
  a nyelv szabálykövető szerkezetű
  
 
  egy állítás igazsága nem attól függ, hogy ki mondja, hanem az érvei felsorakoztatásától
5. 
  De Bonald
  
 
  matematizált-univerzalizált nyelvideál
  
 
  a beszéd képességének adományozása nem immanens - tisztán emberi - célok realizálása 
  érdekében történt, hanem isteni akarat közvetítése céljából
  
 
  az északi népek nyelve fejezi ki világosan a "hatalom-ember" parancsoló 
  logikáját
  
 
  "A szív mélyébe írt erkölcsi parancs jól hangzó frázis lehet a költői deklamációkban, 
  de a társadalom működését nem lehet egy metaforára alapozni."
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  
 
  hatalomelmélet
  
 
  történelemfilozófia
  
 
  társadalomfilozófia
  
 
  politikai filozófia
  
 
  nyelvelmélet
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Vizsgálható a nyelv matematikai és esztétikai szempontok alapján is.
 
  Az elmélet-alkotás célja
  Nyelvfelfogások és összehasonlítása.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  felvilágosodás-kutatás
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái
  
 
  történelem
  
 
  filozófia
  
 
  nyelvészet
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
Burke: Töprengések a francia forradalomról, Atlantisz, Budapest, 1996.
Condorcet: Az emberi szellem fejlődésének változatos története, Gondolat, Budapest, 1986.
Hobbes: Leviatán, Kossuth, Budapest, 1999.
Ludassy: Moralisták és terroristák, Kozmosz Könyvek, Budapest, 1987.
Ludassy: Téveszméink eredete, Atlantisz, Budapest, 1991.
   
 
  Az összefoglalót készítette: Sebestyén Eszter,
  2005. június 4.