Gombrich, Ernst H.: A látható kép
Észrevételek Sándor Zsuzsa ismertetőjéhez
Általános észrevétel
Sándor Zsuzsa Gombrich Ernst H. "A láthatókép" című írásművét az író
művészeti hitvallásán keresztül mutatja be. Az összefoglaló pontosan jellemzi
a művet a megadott szempontok alapján, lényegre törő, jól áttekinthető, logikus
felépítésű ismertető, melyhez új gondolatot nehéz fűzni. Megkísérlek néhány
saját észrevételt hozzáfűzni a már eddig leírtakhoz kizárólag a "Látható
kép" műre fókuszálva.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A kommunikáció elmélet megnevezése nem egyértelmű. A leírásból megismerhető
Gombrich művészetelméleteinek alapelemei, legfontosabb jellemzői.
Az elmélet érvényességi területe
A művészeten túlmutató a vizuális kommunikáció. (Lásd. Pionir űrszondán elhelyezett
fémtábla, mely a Föld univerzumban meghatározott helyére és lakóira utal. A
fémtábla mai értelemben véve nehezen értelmezhető mint művészeti alkotás, sokkal
inkább funkcionális, információ közlő hatású.)
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Valóban az írásmű egyes fejezeteiben előfordul leíró és magyarázó elmélet is.
A koncipiálásba bevont funkciók
Sándor Zsuzsával egyetértve nehezen határozhatók meg a koncipiálásba bevont
funkciók.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Összefoglalóan a művész és az általa létrehozott kép -mint kód- kapcsolata a
nézővel (kódfejtővel) különböző időintervallumokban vizsgálva.
Készítette:
Vári Péter, 2005. április 24.