Gombrich, Ernst H.: A látható kép

Észrevételek Sándor Zsuzsa ismertetőjéhez


Általános észrevétel
Sándor Zsuzsa Gombrich Ernst H. "A láthatókép" című írásművét az író művészeti hitvallásán keresztül mutatja be. Az összefoglaló pontosan jellemzi a művet a megadott szempontok alapján, lényegre törő, jól áttekinthető, logikus felépítésű ismertető, melyhez új gondolatot nehéz fűzni. Megkísérlek néhány saját észrevételt hozzáfűzni a már eddig leírtakhoz kizárólag a "Látható kép" műre fókuszálva.

Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A kommunikáció elmélet megnevezése nem egyértelmű. A leírásból megismerhető Gombrich művészetelméleteinek alapelemei, legfontosabb jellemzői.

Az elmélet érvényességi területe
A művészeten túlmutató a vizuális kommunikáció. (Lásd. Pionir űrszondán elhelyezett fémtábla, mely a Föld univerzumban meghatározott helyére és lakóira utal. A fémtábla mai értelemben véve nehezen értelmezhető mint művészeti alkotás, sokkal inkább funkcionális, információ közlő hatású.)

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Valóban az írásmű egyes fejezeteiben előfordul leíró és magyarázó elmélet is.

A koncipiálásba bevont funkciók
Sándor Zsuzsával egyetértve nehezen határozhatók meg a koncipiálásba bevont funkciók.

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Összefoglalóan a művész és az általa létrehozott kép -mint kód- kapcsolata a nézővel (kódfejtővel) különböző időintervallumokban vizsgálva.


Készítette:
Vári Péter, 2005. április 24.

 


[vissza a lap tetejére]