Pratkanis, Aronson: A rábeszélőgép
Észrevételek Barkóczy László összefoglalójához
A kommunikáció elmélet megnevezésekor
a "befolyásolás és meggyőzés a kommunikációban" definíciót használod.
A könyv írói (vagy inkább fordítója) kevésbé használják a befolyásolás
szót, inkább a meggyőzés és a rábeszélés szavakat. Ezeket el is
határolják egymástól: a választóvonal a meggyőzés és a rábeszélés között ott
van, ahol a kommunikáció és a propaganda között. Sajnos a kommunikációt nem
definiálják világosan, a propagandát azonban - a neveléstől elhatárolva - igen.
Propaganda: "egy adott álláspont módszeres népszerűsítése".
A befolyásolás és a meggyőzés közötti különbség meghatározásához javaslom Síklai
István: A meggyőzés pszichológiája című könyvét, melyben a befolyásolás több
formáját is elkülöníti egymástól, melyek közül az egyik a meggyőzés.
A meggyőzéssel kapcsolatban csupán egyetlen jelenséget nem említettél meg, a meggyőzés önkiszolgáló módszerét, melynek során a befogadó félt arra kérjük, képzelje el azt, amire rá akarjuk beszélni. Ez a módszer az egyik leghatékonyabb út, mert nem az "eladó" sorolja fel a termék előnyeit, hanem maga a befogadó végzi el ezt a munkát.
Kevésbé értek egyet az elmélet alkotás
céljánál megfogalmazott mondatoddal:
"Elsősorban a tömegkommunikációban tapasztalható befolyásolási illetve
meggyőzési technikák felismerése." A szerzők valóban sokat beszélnek a
tömegkommunikáció technikáiról, módszereiről, de legalább annyi példát említenek
a személyközi kommunikációból is. Különösen sokat foglalkoznak a személyes értékesítés
trükkjeivel, felhívva az olvasó/vásárló figyelmét a házak, autók, élelmiszerek
vásárlásakor alkalmazott fortélyokra. Kiemelten foglalkoznak a szekták által
alkalmazott gyakorlattal, lépésről lépésre bemutatva a "behálózási"
folyamatot, és elemezve, miben áll hatásuk, erejük lényege. A szerzők azon az
állásponton vannak, hogy nemcsak a tömegkommunikáció igyekszik rábeszélni az
embert valamire, hanem a mindennapi életben lépten nyomon rábeszélőkbe ütközünk,
sőt, - ha nem is vagyunk tudatában - magunk is azok vagyunk.
Az elmélet kapcsolata más elméleti
konstrukciókkal című rész kiegészítése
Említetted a fő és mellékutas meggyőzés elméletét, a kognitív disszonanciát,
mely elméleteket a szerzők korábbi kutatók munkáiból emelték át. Ehhez hasonlóan
a könyv nagy mértékben támaszkodik más kutatásokra, elméletekre is. Pl: Gerbner
tévéelemzése, Zajonc ismétléstétele, Tajfel vakcsoport technikája, Levin pszichológiai
mező elmélete, Cialdini befolyásolás elmélete.
Sipos Tünde
2005. május