Jürgen Habermas: A cselekvésracionalitás aspektusai
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A cselekvésracionalitás aspektusai, a kommunikatív cselekvés jellemzői.
Az elmélet érvényességi területe
szociológia, kommunikációelmélet
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A kommunikáció a racionalizálódás elsődleges forrása. A kommunikatív cselekvés
során a résztvevők cselekvései nem egocentrikus sikerkalkulusok, hanem kölcsönös
megértés segítségével hangolódnak össze. A résztvevők elsődlegesen nem saját
sikerükre, hanem a kölcsönös megértésre törekszenek.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó. Max Weber cselekvéselmélete alapján (amely szerint a célracionális
cselekvés áll a racionalitás-fok szerinti legmagasabb szintjén), annak kiegészítéseként,
továbbfejlesztéseként és egyben kritikájaként magyarázza a cselekvésracionalitást
és a kommunikatív cselekvést. Habermas szerint ugyanis nem a célracionális cselekvést
kell a legracionálisabb cselekvéstípusnak tekinteni, hanem a kommunikatív cselekvést.
A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák, a habermasi gondolatmenet rövid
összefoglalása
Adott a weberi cselekvésracionalitás. A weberi célracionális cselekvés fogalom
az alábbiak szerint írható le: "Célracionálisan cselekszik az, aki cselekvését
valamilyen célra irányítja, igazodik az eszközökhöz és a mellékes következményekhez,
és emellett racionálisan egybeveti az eszközöket a célokkal, a célokat a mellékes
következményekkel, s végül a különböző lehetséges célokat egymással..."
(In Felkai Gábor: Jürgen Habermas, Aron Kiadó, 1993: 78. oldal)
Ez az a cselekvéstípus, amely weberi cselekvéstipológiában a racionalitás-fok
szerint a legmagasabb szinten áll.
Max Weber cselekvéstipológiája az eszközök, célok, értékek, következmények figyelembe vétele szerint (Ez az a pont, amelyben a habermasi vélekedés eltér a weberitől):
. | A szubjektív értelem a következő elemekre terjed ki | |||
Cselekvéstípusok csökkenő racionalitásfok szerint | eszköz | cél | érték | következmény |
Célracionális | + | + | + | + |
Értékracionális | + | + | + | - |
Indulati, vagy emocionális | + | + | - | - |
Tradicionális | + | - | - | - |
Habermas szerint azonban nem a célracionális cselekvést kell a legracionálisabb cselekvéstípusnak tekinteni, hanem a kommunikatív cselekvést, amely az emberek közötti racionális megegyezésre, azaz a kölcsönös megértésre törekszik.
Habermasnak az a problémája Weber cselekvéstipológiájával, hogy "láthatóan ezt a tipológiát is a cselekvés racionalitásfokainak megkülönböztetéséhez fűződő érdek alapozza meg. Weber azonban nem a társadalmi kapcsolatból indul ki, csak a teleologikusan elképzelt monologikus cselekvés cél-eszköz viszonyát tartja racionalizálható szempontnak. ... Ennek a nézőpontnak az alapján az objektív megítélés két módon tud közelíteni a cselekvéshez: egy adott helyzetbe való kauzálisan hatékony beavatkozás megfigyelhető sikerét, illetve a cselekvésterv, azaz az eszközök célracionális megszervezésével kapcsolatos szubjektív vélemény alapjául szolgáló empirikus állítások igazságát tudja megragadni."( A cselekvésracionalitás aspektusai in Jürgen Habermas: Válogatott tanulmányok Atlantisz Kiadó 1994: 242. oldal)
Problematikusnak tartja tehát a weberi cselekvéselméletet, így bevezeti a kommunikatív cselekvés fogalmát, hogy hangsúlyozhassa a cselekvés racionalizálható aspektusait, amelyeket szerinte a cselekvéselmélet eddig elhanyagolt.
"A célracionális cselekvés modellje abból indul ki, hogy az aktor kizárólag értelmes és kielégítően pontosított céljainak elérésére orientált, s számot vet cselekvése minden más következményével, mint a siker mellékes feltételével. ... A sikerre irányuló cselekvést instrumentálisnak nevezzük, ha követendő technikai szabályai szempontjából vesszük szemügyre, vagy ha egy fizikai állapotba való beavatkozás hatásfokát értékeljük. Stratégiainak nevezzük, ha a racionális választás szabályainak követése szempontjából vizsgáljuk, s a racionálisan viselkedő ellenlábas döntéseire gyakorolt befolyás hatásfokát becsüljük fel. ... A stratégiai cselekvéssel a kommunikatív cselekvést szeretném szembeállítani. Akkor beszélek kommunikatív cselekvésről, ha a résztvevők cselekvései nem egocentrikus sikerkalkulusok, hanem kölcsönös megértés segítségével hangolódnak össze. A kommunikatív cselekvés során a résztvevők elsődlegesen nem saját sikerükre, hanem a kölcsönös megértésre orientálódnak. ... egyetértés csak racionális alapon nyugvó feltételek mellett jöhet létre; az egyetértés közös meggyőződésen nyugszik."(im: 244-245.oldal) Mindezek alapján az alábbi cselekvéstípusokról beszélhetünk:
Cselekvés típusok
. | Sikerre orientált | Kölcsönös megértésre orientált |
Nem társadalmi | Instrumentális | -------------- |
Társadalmi | Stratégiai cselekvés | Kommunikatív cselekvés |
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A tanulmányban felidézi Max Weber racionalizálódásról szóló gondolatait, mivel
a célracionális cselekvés fogalmát Habermas Webertől veszi. Weber szerint a
nyugat-európai kultúra és kapitalizmus világtörténeti egyediségét a racionalizáltsága
adja. Bár a magyar fordításban a 'Protestáns etika és a kapitalizmus szelleme'
című írásának előszavában olvasható a racionalizálódásról szóló fejtegetése,
valójában későbbi, vallásszociológiai írásának előszavában található. Ennek
jelentősége az, hogy a racionalizáció alapjának a vallást tekinti. A racionalizáció
weberi értelemben egy olyan társadalomtörténeti, kulturális folyamat, amely
időszak a reformáció korában kezdődött, és amely alatt a racionalitás egyre
inkább elterjedt, egyre jellemzőbbé vált a reflexió, vagyis az emberek egyre
tudatosabban alkalmaztak szabályokat tevékenységeikre, a "világ varázs
alóli feloldása" egyre inkább megvalósult, vagyis az emberiség egyre több
jelenséget lett képes valamilyen belátható oksági magyarázattal ellátni. Véleménye
szerint ez a fejlődés azért alakult ki, mert a világ tökéletlenségeinek magyarázatára
a próféták, s a vallási szakértők csoportja (a hívekért való versengés, a "vallási
üdvjavak piacán" elérendő siker érdekében) egyre racionálisabb magyarázatokat
adtak. A teodícea problematikájára (ha Isten jó és mindenható, akkor hogyan
lehetséges a halál, betegség és egyéb negatív dolog a világon?) adott racionális
világmagyarázatok, válaszok megvalósították az "értelemadást" a világnak,
amely a racionalizáció lényege.
Tehát az etikai prófécia a világértelmezés racionalizálásához, ami pedig a cselekvés
racionalizálásához vezetett.
Az elmélet-alkotás célja
Annak bizonyítása, hogy a kommunikatív cselekvés a legracionálisabb cselekvésfajta.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Habermas az 'Előkészítő megjegyzések a kommunikatív kompetencia elméletéhez'
című művében viszi tovább a kommunikatív cselekvés fogalmának kifejtését, a
beszéd, vagy kommunikáció egyik típusaként ír a kommunikatív cselekvésről. Ebből
a tanulmányból tudhatjuk meg, hogy melyek azok az elemei a nyelvnek, amelyeken
keresztül lehetővé válik a racionális diskurzus, a Habermas által oly fontosnak
tartott ideális beszédhelyzet, melyek a nyelvi univerzálék.
Jürgen Habermas: Előkészítő megjegyzések a kommunikatív kompetencia elméletéhez. In. A kommunikatív etika. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2001.
Felkai Gábor: Jürgen Habermas. Áron Kiadó, Budapest 1993
Jürgen Habermas: Rendszer és életvilág. In. (szerk: Felkai Gábor, Némedi Dénes, Somlai Péter) Szociológiai irányzatok a XX. Században II. Új Mandátum Könyvkiadó, Buda-pest, 2000.
Jürgen Habermas: A cselekvésracionalitás aspektusai. In. Jürgen Habermas: Válogatott tanulmányok. Atlantisz Kiadó, 1994
Az összefoglalót készítette: Munk Vera
2005 június 5.