Pierre Bourdieu: Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Bourdieu a tőke fogalmát a szociológia széttöredezett részterületei összekapcsolásának
eszközeként hozta létre.
Az elmélet érvényességi területe
A kultúra és a társadalom szociológiája. A kulturális és társadalmi tőke fogalma
kifejtésének nagy teret szentel. Ehhez képest a gazdasági tőke fogalma nem kerül
kifejtésre, illetve csak utalások történnek rá.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó is egyben.
A koncipiálásba bevont funkciók
Tőke, kulturális javak, felhalmozás, potenciális erőforrások, tőkeátalakulás
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A tőke vagy anyagi formában, vagy elsajátított, "inkorporált" formában
felhalmozott munka. A tőkefelhalmozáshoz azonban - minden formájában - időre
van szükség. A tőke a dolgok objektivitásában rejlő erő, amely arról gondoskodik,
hogy ne minden legyen rögtön lehetséges, vagy rögtön lehetetlen.
Bourdieu a tőke három fajtáját különbözteti meg:
1. A gazdasági tőkét, amely közvetlenül
pénzzé konvertálható, s különösen tulajdonjogi formájában hajlamos intézményesülni.
2. A kulturális tőkét, amely bizonyos
feltételek mellett gazdasági tőkévé konvertálható, s különösen az iskolai végzettségek
formájában történő intézményesülésre hajlamos.
3. A társadalmi tőkét, amely a társadalmi
kötelezettségekből vagy kapcsolatokból fakad, s bizonyos feltételek mellett
ez is gazdasági tőkévé konvertálható, valamint intézményesülésre hajlamos.
A kulturális tőke alfajtái:
1. Bensővé tett, inkorporált tőke: a szervezet
tartós készségének formájában.
2. Objektivált kulturális tőke: kulturális
javak, könyvek, képek, eszközök vagy gépek formájában.
3. Intézményesült kulturális tőke: olyan
tárgyiasult formában jelenik meg, amely sajátos tulajdonságokat kölcsönöz az
általa garantált kulturális tőkének.
A koncipiálásba bevont színterek
a) Ahhoz, hogy inkorporált kulturális tőkéről
beszélhessünk, egy adott személyben egy bensővé tételi folyamatnak kell lezajlania,
amely testre szabott, a képviseleti elv itt kizárt. Az inkorporált tőke olyan
tulajdon, amely a személyiség szilárd részévé, habitusává, tulajdonlásból tulajdonsággá
vált. A színtér ebben az esetben az egyén és az őt körülvevő család. Az egyénnek
csak csak annyi ideje van a kulturális tőke felhalmozására, amennyit a családja
szabad, gazdasági kényszerektől mentes időként biztosítani tud számára.
b) Az objektivált kulturális tőke esetében
a társadalmi osztályok közötti konfliktusok terepe (a színtér) a kulturális
termelés, a művészetek, a tudományok világa.
c) Az intézményesült kulturális tőke színtere
a társadalmi élet.
d) A társadalmi tőke esetében a színtér
az a csoport, amelyhez az adott személy tartozik. Egy kapcsolati háló jöhet
létre a tagok között, amely se nem természetes, se nem adottság, hanem inkább
egy folyamatos intézményesülő tevékenység eredménye.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Gazdasági tőke segítségével másfajta tőkékre lehet szert tenni, ez a tőkeátalakulás.
Ehhez költséges átalakítási munkára van szükség. Például a gazdasági tőke kulturális
tőkévé való átalakítása olyan időráfordítást előfeltételez, amely gazdasági
tőke birtoklása révén válik lehetővé.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Kapcsolódik saját mező-elméletéhez, illetve Marx és Weber struktúra elméletéhez.
Az elmélet-alkotás célja
A tőke különböző fajtáinak és alfajtáinak definiálása, működési módjuk leírása.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Oktatás
Kultúrakutatás
Társadalomtörténet
Az elmélet háttérdiszciplinái
Szociológia, etnológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Pierre Bourdieu: Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke = Angelusz
Róbert (szerk.): A társadalmi rétegződés komponensei. Válogatott tanulmányok.
Új Mandátum. Bp. 1997.
Készítette: Péterfi Rita
2005. június