John L. Austin: Tetten ért szavak
A Harvard Egyetemen
1955-ben tartott William James előadások
(Sajtó alá rendezte: J. O. Urmson) Akadémiai Kiadó, Budapest 1990
Az adott kommunikáció-elmélet
(elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Beszédaktus-elmélet. A nyelvi kijelentéseket cselekvésként, beszédaktusként
(beszédtettként) felfogó és vizsgáló nyelvelmélet.
Az elmélet érvényességi területe
Nyelvtudomány, nyelvfilozófia, szociolingvisztika, pszicholingvisztika, filozófiai
szemantika, pragmatika, szociológia, szociálpszichológia, kommunikációkutatás,
társadalomelméletek.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A beszédaktus-elmélet a szavak használatának tettként való értelmezésével a
nyelvi cselekvés koncepciója. A leíró nyelvhasználattal szemben a cselekvéses
nyelvhasználat központi szerepére utalva Austin azt állítja, hogy a
nyelv kognitív funkciójával szemben a kommunikatív funkció az alapvető. A nyelv
kommunikatív funkciójának hangsúlyozása a kommunikációnak egy olyan felfogása,
mely szerint a kommunikáció nem vagy nem kizárólag gondolatok cseréje [1].
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó. Az analitikus filozófia eszközeivel él.
A koncipiálásba bevont funkciók
Lokúció: a megnyilatkozás kimondásának aktusa.
Propozíció: a külvilág elemeire tett utalás és az ezekre vonatkozó ítélet kimondásának aktusa.
Illokúció: az az interperszonális cselekvésmozzanat (állítás, kérdezés, tagadás, ígéret, parancs, bocsánatkérés, esküvés, kérés, felszólítás, fenyegetés, előremondás, kiátkozás stb.), amelyet egy megnyilatkozás kimondásával végzünk, s amely az alanynak a megnyilatkozással kapcsolatos szándékával függ össze.
Perlokúció: az a reakció (cselekvésre indítás, meggyőzés, megijesztés stb.), amelyet a megnyilatkozás mint tett (lokúció) a hallgatóból, beszédpartnerből kivált, vagy mint hatás gyakorol rá.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Performatív és konstatív megnyilatkozások. A performatív (a kifejezés
Austin által bevezetett neologizmus), vagyis "igével kijelölt interperszonális
aktus" nem lehet igaz vagy hamis, hanem csak sikerült vagy sikerületlen.
A performatívum sikerületlensége a mellélövés vagy a visszaélés.
A konstatív (tényállást leíró) megnyilatkozásokra előbbivel szemben érvényesek
az igazság vagy hamisság kritériumai.
A koncipiálásba bevont színterek
A hétköznapi emberi nyelv. A szavak és tettek világa. A társas emberi élet központi
cselekvései, a ritualizált interakciók.
A cselekvésérték forrása (az illokúciós erő) nem a nyelvből származik,
hanem a társadalmi viszonyokban, szerepelosztásokban keresendő, habár a nyelvben
nem csak az intézmények szabályozta cselekedetek (esketés, elítélés, kinevezés),
hanem a bármely helyzetbe beilleszthető performatívumok (ígérés, kérés, felszólítás,
kérdés) is megvalósíthatók.
A koncipiálásba bevont
dinamikák
A szavak-tettek dichotómia (akkor is cselekszünk, amikor állítunk vagy
kérdezünk), a test-lélek és az anyag-szellem dichotómiák mintájára.
Annak kérdése, hogyan válhatnak megnyilatkozások sem nem igazzá, sem nem hamissá.
Az egyéni felelősségvállalás (kötelességvállalás-ígéret), az autoritás (utasítás-engedélyezés)
és az emberi viselkedés alapvető dimenziói.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A nyelvfilozófiai előzmények (Frege, Russell, Moore, Wittgenstein, Carnap, Ryle)
- különös tekintettel Wittgenstein Logikai-filozófiai értekezésére és
Filozófiai vizsgálódásaira - komoly szerepet játszottak a beszédaktus-elmélet
létrejöttében. A nyelvi-logikai elemzés újfajta módszert kínált az analitikus
filozófia számára, és így lehetőséget adott a nyelvről való gondolkodás új módjaira.
Egyre inkább teret nyert az az elgondolás, hogy beszédünket nem
kizárólag szemantikai, hanem cselekvési szabályok is irányítják. Így Wittgenstein
nyelvi játékokban elgondolt cselekvésközpontú nyelvfilozófiája akaratlanul is
a legjárhatóbb útnak bizonyult Austin beszédaktus-elméletéhez [2].
Jürgen Habermas kommunikatív cselekvéselmélete már Austinból indul ki.
De Habermas lokúció és illokúció eltérését kétféle attitűdként értelmezi: "Interaktív
nyelvhasználat esetén azokat a kapcsolatokat emeljük ki, melybe a beszélők
és hallgatók mintegy belépnek - mint például a figyelmeztetés, az ígéret, a
kérés -, míg a megnyilatkozások propozícionális tartalmát csak
megemlítjük. Kognitív nyelvhasználat esetén ezzel szemben a megnyilatkozás
tartalmát olyan kijelentésként tematizáljuk, amely arról szól, ami a világban
történik (vagy történhetne), s csak közvetve fejezzük ki a személyközi kapcsolatokat."
[3]
Pierre Bourdieu vizsgálatai a rituális nyelv és nyelvi hatékonyság mögötti hatalmi
összefüggések mentén szintén Austinra építenek. Értelmezésében
a kommunikáció hatalma (amit valójában az illokúciós erővel azonosít)
azokból a társadalmi viszonyokból fakad, melyek (mint szerep-hozzárendelések)
biztosítják pl. a bírói ítélet vagy a névadás érvényesülését [4].
Strawson elkülöníti a partner függvényében érvényesülő kommunikációs
szándékokat (ígéret, könyörgés, kérés) és a lényegileg konvencionális
illokúciós aktusokat, ahol a szándék érvényesülése az intézményes aktus
felismerésén alapszik [5].
Karl Bach és Ray M. Harnish odáig megy, hogy szembeállítja
a kommunikatív, általános érvényű (a feltételezéstől az elvetésig) és
a konvencionális, intézményhez kötődő (megállapító és ítélkező) illokúciós
aktusokat [6].
A beszédaktus kérdésköre az egyre központibb szerepet játszó szándék-fogalom
révén az intencionalitás-problematika keretébe ágyazódik. John Searle indirekt
beszédaktusok-elmélete olyan nyelvfilozófiát körvonalaz Austin nyomán, mely
egyesíti a hagyományos jelentéselmélet és a beszédaktus-elmélet
megközelítését. Megnyilatkozásainkat propozíció és illokúciós erő
kettősségében értelmezi, ahol az erő a propozíció függvénye [7].
Míg Jerold
Katz ebből azt a következtetést vonja le, hogy az állítás-tárgyak propozíciók,
s ezek lehetnek igazak vagy hamisak, maga az állítás azonban (mint
művelet) beszédaktus [8], Paul Grice "társalgási maximák"
elmélete az emberi kommunikációt a kölcsönös szándék-tulajdonítás keretében
értelmezi [9].
Az elmélet-alkotás célja
Tettek és szavak dichotómiája helyett egységes, cselekvésközpontú nyelvelmélet
megalkotása. Leíró nyelvhasználat (puszta nyelvtanszerűség) helyett... egyfajta
emberi, szociális cselekvéselmélet létrehozása. A filozófiai szemantika megújításával
akaratlanul is új távlatok nyitása a kommunikációkutatás számára.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A hétköznapi emberi nyelv. A performatív és konstatív emberi megnyilatkozások.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Ontológia, filozófiai szemantika, logika, analitikus filozófia, társadalomelméletek,
szociálpszichológia.
Ugyanakkor a beszédaktus-elmélet átfogó filozófiai és szaknyelvészeti hatása
mellett új lehetőségeket nyitott a pragmatikai, mondattani, társalgáselemzési,
szociolingvisztikai, szociálpszichológiai, etnográfiai, pszicholingvisztikai
és a gyermeknyelv-kutatással foglalkozó diszciplínák számára.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Austin, J.L. (1970. "Performative Utterances" In: Philosophical Papers. Oxford. 233-252.
Austin, J. L. (1973). "Performative, Constative" In: Caton, C.E. (ed.): Philosophy and Ordinary Language. Urbana, III. 22-33.
Geis, M.L. (1995). Speecah Acts and Communicational Interaction. CUP
Grice, H.P. (1957). Meaning. / Logic and Conversation. In: Cole, P.-Morgan, J. (ed.) Syntax and Semantics. Vol.3.: Speech Acts. N.Y. Academic Press. 233-250. (Magyarul: Pléh, Cs.- Síklaki I.-Terestyéni, T. (szerk) 1997. Beszédaktus-kommunikáció-cselekvés. Budapest. Osiris. 188-198.. és 213-228.)
Pléh, Cs.(1990). A szaván fogott szó. In: Austin, J.L. (1990). Tetten ért szavak. Budapest. Akadémiai. 7-25.
Sbisá, M. (1992). Speech Acts, Effects and Responses In: Parrett-Verschueren: (On) Searle on Conversation. John Benjamins Phil. 101-112.
Searle, J. R. (1983). Intentionality. Cambridge. Cambridge University Press.
Searle, J. R.(1969). Speech Acts. An Essay int he Philosophy of Language. Cambridge. Cambridge University Press. (Magyarul: Pléh, Cs.- Síklaki I.-Terestyéni, T. (szerk) 1997. Beszédaktus-kommunikáció-cselekvés. Budapest. Osiris. 43-62. és 62-82.)
Searle, J. R. (1975). A taxonomy of Illocutionary Acts. In: Gunderson, K. (ed.) Language, Mind and Knowledge. Minnesota Studies in he Philosophy of Science, 7. Minneapolis. University of Minnesota Press.
Strawson, P. F.(1964). Intention and Convention in Speech Acts. Philosophical Review (73) 439-460. (Magyarul: Pléh, Cs.- Síklaki I.-Terestyéni, T. (szerk) 1997. Beszédaktus-kommunikáció-cselekvés. Budapest. Osiris. 198-213.)
Jegyzetek:
[1] Vö.: "a nyelvnek nem elsődleges funkciója a kommunikáció; a nyelv az
önmagában álló reprezentáció világa. A nyelv gondolkodtató munkát végez, melynek
eredménye vagy találkozik másokkal, vagy nem. A pusztába kiáltott szó is szó."
Chomsky, N. (1975). Reflections on Language, N.Y. Pantheon Books. (Idézi
Pléh, Cs.(1990). A szaván fogott szó. In: Austin, J.L. (1990). Tetten ért
szavak. Budapest. Akadémiai. 13.) [vissza]
[2] Hamp, G. (1999). A társadalmi kommunikáció filozófiai aspektusairól. In:
Béres,I.-Horányi Ö. (szerk.) Társadalmi kommunikáció. Budapest. Osiris.
294. [vissza]
[3] Habermas, J.(1979). Communication and the Evolution of Language.
Boston. Beacon. (Idézi Pléh, Cs.(1990). A szaván fogott szó. In: Austin, J.L.
(1990). Tetten ért szavak. Budapest. Akadémiai. 13.) [vissza]
[4] Bourdieu, P.(1982). Ce Que
Parler Veut Dire. Paris. Fayard. [vissza]
[5] Strawson, P.F.(1964). Intention
and Convention in Speech Acts. Philosophical Review (73) 439-460. (Magyarul:
Pléh, Cs.- Síklaki I.-Terestyéni, T. (szerk) 1997. Beszédaktus-kommunikáció-cselekvés.
Budapest. Osiris. 198-213.) [vissza]
[6] Bach, K.-Harnish, R.M.(1979).
Linguistic Communication and Speech Acts. Cambridge. Mass. The MIT Press.
[vissza]
[7] Searle, J.R.(1969). Speech Acts.
An Essay int he Philosophy of Language. Cambridge. Cambridge University Press.
(Magyarul: Pléh, Cs.- Síklaki I.-Terestyéni, T. (szerk) 1997. Beszédaktus-kommunikáció-cselekvés.
Budapest. Osiris. 43-62. és 62-82.) [vissza]
[8] Katz, J.J. (1977). Propositional
Structure and Illocutionary Force. N.Y. Crowell. [vissza]
[9] Grice, H.P. (1957). Meaning.
Philosophical Review. 377-388. és Logic and Conversation. In: Cole, P.-Morgan,
J. (1975). Syntax and Semantics. Vol.3.: Speech Acts. N.Y. Academic Press.
233-250. (Magyarul: Pléh, Cs.- Síklaki I.-Terestyéni, T. (szerk) 1997. Beszédaktus-kommunikáció-cselekvés.
Budapest. Osiris. 188-198.. és 213-228.) [vissza]
Az összefoglalót készítette: Magyar
Ábel Ágnes
2005 június 13.