W. Barnett Pearce & Stephen W. Littlejohn: Moral Conflict, When Social Worlds Collide (1997)
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Interperszonális és csoportos kommunikáció.
Az elmélet érvényességi területe:
Társas kapcsolatok, társas valóság(ok), konfliktusok, morális konfliktusok,
mediáció, facilitáció, társadalmi viták, valamennyi alternatív konfliktuskezelési
program ill. módszer.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Funkcionális kommunikáció fogalom.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet szintetizáló, magyarázó, ugyanakkor praktikus elmélet.
A koncipiálásba bevont funkciók:
Koordináció; koherencia; a jelentés összehangolt szabályozása; transzformáció;
átmeneti-rendszerű gondolkodás (trans-system thinking)
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
Beszédaktusok; szemantika; nyelv; retorika; retorikai ékesszólás; világnézet;
világkép; morális értékrend; egymással össze nem mérhető morális értékrend (incommensurate
moral order); kozmopolita kommunikáció; transzcendens diskurzus (transcendent
discourse); rekonstruktív posztmodernizmus; makacs és eredménytelen konfliktusok;
A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák:
A konfliktusmegoldásban megszokott módszerek, mint például a meggyőzés, a kompromisszum,
a konszenzus kialakítására tett erőfeszítések, morális konfliktusok esetében
csak legtöbbször rontanak a helyzeten, és az egymással szembenálló felek közötti
távolságot tovább növelik - írják a szerzők. A morális konfliktusok hátterében
leggyakrabban egymással nem összemérhető (incommensurate) társas valóságképek
összeütközése áll. Ilyenek például az abortusszal kapcsolatos viták; a vallás
szerepe illetve helye a politikában és az oktatásban; az eutanázia kérdése;
a gyermek nemének megválasztása; a melegek és a leszbikusok jogai; a környezetvédelemmel
kapcsolatos szinte valamennyi kérdés. Az ezekben a kérdésekben mélyen érintettek
legtöbbször polarizáló és megosztó kommunikációs mintákat alakítanak ki, amelyek
tovább eszkalálják illetve mélyítik a konfliktust. Az ilyen konfliktusok - részletezik
a szerzők -, olyan kommunikációs formák kialakítását követelik meg, amelyek
messze túllépnek a nézeteltérések megoldására tett kísérleteken. A kommunikációelmélet
eredeti szintézisének, valamint saját kutatási és gyakorlati megfigyeléseik
és tapasztalataik segítségével Pearce és Littlejohn szemünk elé tárja azt a
dialektikus feszültséget, amely a morális és egyéb konfliktusok kifejez(őd)ésében
és elfojtásában nyilvánul meg, s rámutatnak, hogy ezt a dialektikus feszültséget
át lehet transzformálni olyan módokon, amelyek egyéni tanulságokhoz - kommunikációs
stratégiák fejlődéséhez -, valamint a társas tevékenység produktív mintáinak
kialakításához vezetnek.
A könyv középpontjában a kommunikáció áll. A szerzők fő célja előtérbe állítani
azt a nyilvánvaló kapcsolatot, ami a kommunikáció minősége és a kommunikáció
végeredménye között van. Ellentétben azokkal, akik a konfliktust úgy tekintik,
mint ami az emberekkel történik, s így a kommunikáció csupán eszköz a konfliktusok
megoldásában - ők úgy gondolják, hogy maga a konfliktus és annak menete a
kommunikációban teremtődik meg, abban bonyolódik. Az emberek ugyanis interakcióik
során kerülnek egymással konfliktusba. Ez a megközelítés társas konstruktivista
orientációjukból fakad, amelynek lényege, hogy az emberi valóságokat a társas
interakciók következményének tekintik. Az emberek egy kommunikációs világban
élnek - egy olyan világban, amely a kommunikáción keresztül jött lére. Megközelítésük
élesen szemben áll a konfliktus tanulmányozásának hagyományos módjaival. Ahelyett,
hogy a kommunikációt a konfliktus egy részének vagy aspektusának tekintenék,
valamennyi konfliktus eszenciájaként tételezik. A konstruktivista szemlélet
vezette a szerzőpárost arra, hogy olyan új kommunikációs formákat keressenek,
amelyek hidat képeznek az egymással összeegyeztethetetlen világképek illetve
világnézetek között.
Pearce és Littlejohn munkájuk során a folyamatorientált megközelítést részesítik
előnyben, amely magának a konfliktusnak a szerkezetére összpontosít, szemben
a korábbi következmény orientált (társas-csereelmélet) megközelítéssel, amely
arra fókuszál, hogy ki nyeri meg a vitát (győztes-vesztes). Tehát konfliktus
menedzsmentet szembe állítják a megoldással. Rámutatnak továbbá, hogy nem minden
morális különbség eredményez konfliktust.
A szerzők a morális konfliktusokat a kommunikáció egy formájának tekintik; ugyankkor
a kommunikációt folyamatként tételezik, de az mindig kontextus-függő. Ezen alapelvek
felállításával olyan módszereket kívánnak adni, amelyek a konfliktusokat együttműködéssé
alakítják.
A morális konfliktusokkal összefüggésben kitérnek a társadalmi vitákra
is, s rámutatnak, hogy azok mennyire sekélyesek. Ez különösen igaz erkölcsi
vagy morális dilemmával járó nyilvános vitákra. A morális konfliktusokban nemcsak
az a probléma - mondják -, hogy nem születik megegyezés arról, hogy milyen kérdést
bocsássanak vitára, abban sem tudnak egyezségre jutni, hogy mi számít releváns
bizonyítéknak vagy elfogadható érvnek.
Pearce és Littlejohn az emberek közötti különbözőségek megközelítésének öt módját
mutatja be: (1) Amikor a különbözőség észrevehetetlen vagy elhanyagolható, illetve
nem tűnnek fenyegetőnek, az emberek olyan módon kommunikálnak, hogy mind a hasonlóságoknak,
mind a (2) különbözőségeknek örülnek, méltányolják azokat, tehát nincs konfliktus.
(3) Amikor a különbözőségek sokkal problémásabbak, az emberek a meggyőzés módszerével
próbálják oldani a különbözőségeket, és tesznek kísérletet a másik megváltoztatására.
A meggyőzéshez a beszélgetésben vagy a vitában közös alapelvekre van szükség
és azonos szabályokra. Ám morális konfliktusok esetén éppen ez hiányzik, tehát
a meggyőzés általában nem alkalmas megoldásukra. (4) A jelentős illetve zavaró
különbözőségek előmozdíthatják azok elfojtását, elnyomását. A kommunikáció frusztrált,
támadó, az elfojtás erőszakossá is válhat, ezért nem túl hasznos módja a konfliktus
kezelésének. (5) Amikor a különbözőségek és a hasonlóságok felismertek, elismertek
és elfogadottak, a kommunikációra jellemző a dialógus. Pearce és Littlejohn
az interakciónak ezt az ötödik mintáját nevezi transzcendens vö. felülemelkedő
diskurzusnak, amelynek célja egy új közös nyelv kialakítása, amelyen keresztül
a felek összehangolhatják eltérő világnézetüket, világlátásukat, társas valóságképüket.
Úgy tartják, hogy a transzcendens vö. felülemelkedő (transcendent) kommunikáció
célja, hogy olyan kifinomult módokon juttassa kifejezésre a morális különbözőséget,
amelyek a megértés és a tisztelet irányába mutatnak. Ez a fajta kommunikáció
egyben kísérlet arra is, hogy új megvilágításba helyezze a konfliktust.
A szerzők idézik Kegan (1994) azon felvetését, mely szerint a jelen társadalma
egy olyan iskolaként tételezhető, amelynek kötelező tananyaga, amely megköveteli
a komplex gondolkodást, nem mindenki számára hozzáférhető. Kegan felvetését
úgy magyarázza, hogy a legtöbben képesek megkülönböztetni az eltérő gondolkodásmódokat;
azt is felismerik, hogy ezek bonyodalmakhoz vezet(het)nek az emberek között;
sőt üzeneteiket is képesek úgy átalakítani, hogy az érthető legyen azok számára,
akik másképpen gondolkodnak, mint ők - a probléma az, hogy a legtöbb ember nem
képes kilépni saját gondolkodási rendszeréből, és azt úgy szemlélni, mint társas
konstrukciót. A legtöbben nem ismerik fel, hogy a "valóság" nem
állandó, változhatatlan igazság, hanem gondolatrendszerek között feszülő komplex
és ellentétes erők sora. Ezt nevezi Kegan átmeneti-rendszerű gondolkodásnak
(trans-system thinking), s a szerzők szerint ennek megértése nélkül az egyének
nem képesek saját világszemléletük határait észrevenni, és a diskurzus olyan
új formáit kialakítani, amely magába emeli vagy szintetizálja az egyébként egymással
nem összemérhető (incommensurate) valóságokat. Kegan a tudatosság öt szintjét
vázolja fel a gondolkodás komplexitásának fokozódása mentén. A gondolkodás ötödik
szintjén, amit rekonstruktív posztmodernizmusnak nevez, a szerzők a morális
konfliktusokhoz számos segítséget találtak.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Szociális vagy társas konstruktivista elmélet: a szerzők megfigyelése szerint,
amikor két vagy több személy beszélgetésbe elegyedik egymással, a társalgás
során egy társadalmi viszonyrendszert alakítanak ki, amely azután saját társas
valóságképük megítélését is befolyásolja. A nyelv közös használata hozza
létre, alakítja és határolja be a különböző társadalmi tereket, amelyekben élünk.
Mindannyian a közös nyelvhasználat segítségével értelmezzük magunka és másokat;
jelöljük ki a határvonalat önmagunk és a többiek között; és alakítunk ki bizonyos
fajta orientációkat mások felé.
Az elmélet-alkotás célja:
A normál diskurzus meggyőzésre tett kísérletekből, frusztrált támadó beszédből,
fenyegetésekből, s néha erőszakból áll. Az amerikai szerzőpáros meggyőződése,
hogy túl lehet lépni ezeken a szokványos reakciókon, fel lehet hagyni kommunikációs
stratégiákkal, s mindazokkal, akikkel nem értünk egyet, kapcsolatba lehet lépni
egy új kommunikációs szinten, hogy elkerüljük a látszólag elkerülhetetlen spirált,
ami legtöbbször a szakadék elmélyítéséhez, a másik leértékeléséhez és erőszakhoz
vezet. Minderre az ún. transzcendens diskurzus (transcendent discourse) bizonyos
formáinak alkalmazásán keresztül látnak lehetőséget. A transzcendens diskurzus
a konstruktív dialógus lehetősége felé mutat egy olyan új kontextus megteremtésén
keresztül, amelyben a különbözőségek megértésével alternatív választások ill.
döntések mérlegelésére adódik lehetőség. "Amikor a normál diskurzus ítélkező,
a transzcendens diskurzus megszakítja az ellenségeskedést. Amikor a normál diskurzusban
meggyőzéssel próbálkoznak a felek, a transzcendensban vizsgálódni igyekszenek.
Amikor a normál diskurzusban érvényesülni szándékoznak, a másikban a mérlegelés
és a kritikai vizsgálódás a cél." (Moral Conflict 153) Transzcendens diskurzus
alkalmazható mediátorok által az intervenció eszközeként; bírók által az összehasonlítás
eszközeként; kritikusok által a véleménynyilvánítás eszközeként; hallgatóság
által az elemzés eszközeként; vagy maguk a vitás felek által a konfliktus átalakításának
eszközeként.
A szerzők célja az elméletalkotással, hogy rámutassanak: makacs morális konfliktusok
nem könnyen rendezhetők illetve feloldhatók; sok esetben megoldásuk nem is lehetséges.
Ugyanakkor számos ilyen konfliktust nem is kell megoldani, ám megvitathatóak
sokkal emberségesebb, felvilágosultabb, egymás tiszteletét szem előtt tartott
módokon, legalábbis "folytatni lehet a beszélgetést." (Rorty, 1979)
Szükséges egy olyan forma vagy közeg, amelyben bizalom épülhet a konfliktus
szereplői között; egy fórum, amelyen kérdések és vélemények hangozhatnak el
anélkül, hogy az egyik fél (felek) befolyást kívánnának gyakorolni a másikra;
és egy olyan atmoszféra, melyben saját meggyőződéseink megkérdőjeleződhetnek
a változtatás kockázatával együtt, nem a másik fél nyomásgyakorlása vagy befolyása
következtében, hanem az önreflexió által.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
A kommunikációelméleten keresztül megközelített morális konfliktusok - amelyekben,
ahogy megfogalmazták, a résztvevők társas környezete vagy morális értékrendje
aránytalanul eltérő - megoldásával kapcsolatban felvetik a szerzők az úgynevezett
transzcendens diskurzus (transcendent discourse) gondolatát, továbbá
a könyv utolsó fejezetében bemutatnak néhány pragmatikus projektet a konfliktusba
való konstruktív beavatkozásra. (Ezek közül egynek - Public Dialogue Consortium
- a működését ismertetem alább.)
Public Dialogue Consortium
Olyan kommunikációs szakemberekből, tanárokból és kommunikátorokból áll, akik
intézményesíteni kívánják a nyilvános dialógus (társadalmi viták) továbbfejlesztett,
bevált formáit. Az ún. "Kaleidoszkóp" szekciókon keresztül a PDC egy
olyan fórumot kínál, amelyen a vitás kérdésekben egymással szembenálló felek
megbeszélhetik és ütköztethetik nézőpontjaikat. A kaleidoszkóp szekciók különböző
formákat alkalmaznak, ezek mindegyikét rendszerszemléleti megközelítés jellemzi.
A rendszer-orientáció a kommunikációt az emberek közötti interakciónak tekinti,
akként kezeli. A kommunikációt a nyelvtan és kontextus egyaránt alakítja. A
rendszerszemléleti szakemberek sokkal inkább arra összpontosítanak, amit az
emberek kommunikációs szituációkban csinálnak, és nem elsősorban az attitűdökre,
meggyőződésekre. A kommunikáció továbbfejlesztése éppen ezért megköveteli a
kontextus és a nyelvtan tökéletesítését, ami azon alapul, hogy
világosan értsük: az emberek mit csinálnak kommunikációs helyzetekben.
A Kaleidoszkóp szekciók 40 percestől egész napos találkozók is lehetnek. Az
ülések nyilvánosak. A résztvevők között jelen vannak az egymással szembenálló
vélemények és szempontok képviselői és van egy közönség. A facilitátorok között
van moderátor a résztvevők számára, és egy másik a közönség számára, illetve
jelen van egy olyan csoport, amely reflektál az elhangzottakra. A Kaleidoszkóp
szekcióknak öt célja van: (1) elismerést igyekszik kivívni az "ellenfelek"
legitim érdekeinek; (2) tiszteletet meggyőződésük és tapasztalataik iránt; (3)
mindkét oldal mögöttes (rejtett) meggyőződéseinek és értékeinek jobb megértését
elősegíteni; (4) megpróbálja bemutatni illetve szemléltetni, hogy a vitázó felek
hogyan alakítják a konfliktust közös akcióik által (együtt); (5) segíteni próbál
abban, hogy a résztvevők ellenfelekként a negatív kommunikációs szokásoktól,
rögzültségektől elmozduljanak, és azokat sokkal konstruktívabb módszerekkel
helyettesítsék.
A PDC három módszert alkalmaz a negatív kommunikációs sémák áthidalására és
a konstruktív kommunikációs minták előmozdítására: (1) A "Mi van akkor,
ha …" kérdés következetes alkalmazásával igyekszik elmélyíteni a résztvevőkben
saját erkölcsi-morális szempontjaik megértését; szélesebb keretek között bemutatni
nézőpontjaik következményeit; elképzelni a lehetséges jövőt, kimeneteleket.
(2) Az elismerő, méltányló érdeklődés hangján illetve azt tükröző kérdésekkel
mindkét oldal nézőpontjában a rejtett pozitív aspektusokra irányítja a figyelmet.
Nem a problémákra fókuszál, hanem a lehetséges megoldásokra. (3) Reflexió: egy
olyasfajta hipotézisalkotás, amelyben a megkérdezett "visszatükrözi"
(reflektál) a szisztematikus és elismerő kérdésekre alapozott vagy azokon alapuló
lehetséges kapcsolatokat, kontextusokat, megoldásokat … jövőt. A reflexiók célja,
hogy új értelmezési keretet biztosítson a résztvevők számára. A facilitátoroknak
el kell kerülniük az autoriter véleménynyilvánítást, saját értelmezésük prezentálását,
továbbá rugalmasaknak kell lenniük, hogy minél több értelmezést mutathassanak
be.
Pearce és Littlejohn hajlik arra, hogy a morális konfliktusok hátterében gyakran
a valóság eltérő szemlélete, értelmezése és az alapvető értékek eltérése áll.
Mivel az egymással ütköző felek nem osztoznak közös paradigmán, a különbözőségek
tradicionális kezelése tovább súlyosbítja a problémákat vö. morális konfliktusokat.
A PDC egy olyan modell, amellyel lehetségessé válhat, illetve elősegítheti az
alapvető értékrendbeli különbségeken való felülemelkedést, továbbá elősegíthetné
az eredményes, gyümölcsöző diskurzust morális kérdésekben. Az elméletalkotók
kiemelik, hogy "a legjobb esetben a résztvevők a szekció után többé nem
tekintik ellenfeleiket őrültnek, nemtörődöm, iskolázatlan, félrevezetett, erkölcstelen
embereknek, hanem egymást belátással bíró polgároknak, akiknek jó okuk van azt
hinni, amit hisznek." A résztvevők megtanulják, hogy együtt képesek felhagyni
a destruktív, negatív interakciókkal és a kommunikációnak sokkal előrevivőbb
formáit alakítják ki.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Kultúraelmélet; kulturális antropológia (Gerry Philipsen munkáit emlegetik és
idézik is a szerzők); W. Barnett Pearce és Vernon Cronen - A jelentés összehangolt
szabályozása nevű kommunikációelmélete; matematikai játékelmélet; dialóguselmélet.
A tudománytörténet, tudományfilozófia, a tudásszociológia és az erkölcsfilozófia
segítségével mutatnak rá arra, hogyan kerülnek szembe egymással tradíciók és
ütköznek össze erkölcsi meggyőződések, amelyek morális konfliktusok kialakulásához
vezetnek.
A szerzők elméletalkotására hatással volt az amerikai pragmatizmus, különösen
John Dewey, továbbá Ludwig Wittgenstein munkája. Noha eltérő módon, ám mindketten
felvetette a nyugati társas elmélet radikális újragondolását - a folyamatos
és befejezetlen társas tevékenységek megnyilvánulásainak leírását javasolták
mindketten, szemben az eltérések között mutatkozó törvényszerű, szokványos kapcsolatok
definiálására tett kísérletekkel.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
W. Barnett Pearce & Stephen W. Littlejohn (1997): MoralcConflict, When social worlds collide. SAGE Publications, Inc., California.
Rorty, R. (1979): Philosophy and the mirror of nature. Princeton, Nj: Princeton University Press.
Buber, Martin: Én és te. (Ford. és a kísérő tanulmányokat írta Bíró Dániel), Európa Kiadó, Budapest. 1999.
Kegan, R. (1994) In over our
heads: The mental demand of modern life. Cambridge, MA: Harvard University
Press.
Az összefoglalót készítette:
Ferenczi Andrea
Budapest, 2005. január 10.