W. Barnett Pearce & Stephen W. Littlejohn: Moral Conflict, When Social Worlds Collide (1997)
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
  Interperszonális és csoportos kommunikáció. 
 
  Az elmélet érvényességi területe:
  Társas kapcsolatok, társas valóság(ok), konfliktusok, morális konfliktusok, 
  mediáció, facilitáció, társadalmi viták, valamennyi alternatív konfliktuskezelési 
  program ill. módszer. 
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
  Funkcionális kommunikáció fogalom.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Az elmélet szintetizáló, magyarázó, ugyanakkor praktikus elmélet.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók:
  Koordináció; koherencia; a jelentés összehangolt szabályozása; transzformáció; 
  átmeneti-rendszerű gondolkodás (trans-system thinking)
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
  Beszédaktusok; szemantika; nyelv; retorika; retorikai ékesszólás; világnézet; 
  világkép; morális értékrend; egymással össze nem mérhető morális értékrend (incommensurate 
  moral order); kozmopolita kommunikáció; transzcendens diskurzus (transcendent 
  discourse); rekonstruktív posztmodernizmus; makacs és eredménytelen konfliktusok; 
  
 
  A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák:
  A konfliktusmegoldásban megszokott módszerek, mint például a meggyőzés, a kompromisszum, 
  a konszenzus kialakítására tett erőfeszítések, morális konfliktusok esetében 
  csak legtöbbször rontanak a helyzeten, és az egymással szembenálló felek közötti 
  távolságot tovább növelik - írják a szerzők. A morális konfliktusok hátterében 
  leggyakrabban egymással nem összemérhető (incommensurate) társas valóságképek 
  összeütközése áll. Ilyenek például az abortusszal kapcsolatos viták; a vallás 
  szerepe illetve helye a politikában és az oktatásban; az eutanázia kérdése; 
  a gyermek nemének megválasztása; a melegek és a leszbikusok jogai; a környezetvédelemmel 
  kapcsolatos szinte valamennyi kérdés. Az ezekben a kérdésekben mélyen érintettek 
  legtöbbször polarizáló és megosztó kommunikációs mintákat alakítanak ki, amelyek 
  tovább eszkalálják illetve mélyítik a konfliktust. Az ilyen konfliktusok - részletezik 
  a szerzők -, olyan kommunikációs formák kialakítását követelik meg, amelyek 
  messze túllépnek a nézeteltérések megoldására tett kísérleteken. A kommunikációelmélet 
  eredeti szintézisének, valamint saját kutatási és gyakorlati megfigyeléseik 
  és tapasztalataik segítségével Pearce és Littlejohn szemünk elé tárja azt a 
  dialektikus feszültséget, amely a morális és egyéb konfliktusok kifejez(őd)ésében 
  és elfojtásában nyilvánul meg, s rámutatnak, hogy ezt a dialektikus feszültséget 
  át lehet transzformálni olyan módokon, amelyek egyéni tanulságokhoz - kommunikációs 
  stratégiák fejlődéséhez -, valamint a társas tevékenység produktív mintáinak 
  kialakításához vezetnek. 
  A könyv középpontjában a kommunikáció áll. A szerzők fő célja előtérbe állítani 
  azt a nyilvánvaló kapcsolatot, ami a kommunikáció minősége és a kommunikáció 
  végeredménye között van. Ellentétben azokkal, akik a konfliktust úgy tekintik, 
  mint ami az emberekkel történik, s így a kommunikáció csupán eszköz a konfliktusok 
  megoldásában - ők úgy gondolják, hogy maga a konfliktus és annak menete a 
  kommunikációban teremtődik meg, abban bonyolódik. Az emberek ugyanis interakcióik 
  során kerülnek egymással konfliktusba. Ez a megközelítés társas konstruktivista 
  orientációjukból fakad, amelynek lényege, hogy az emberi valóságokat a társas 
  interakciók következményének tekintik. Az emberek egy kommunikációs világban 
  élnek - egy olyan világban, amely a kommunikáción keresztül jött lére. Megközelítésük 
  élesen szemben áll a konfliktus tanulmányozásának hagyományos módjaival. Ahelyett, 
  hogy a kommunikációt a konfliktus egy részének vagy aspektusának tekintenék, 
  valamennyi konfliktus eszenciájaként tételezik. A konstruktivista szemlélet 
  vezette a szerzőpárost arra, hogy olyan új kommunikációs formákat keressenek, 
  amelyek hidat képeznek az egymással összeegyeztethetetlen világképek illetve 
  világnézetek között. 
  Pearce és Littlejohn munkájuk során a folyamatorientált megközelítést részesítik 
  előnyben, amely magának a konfliktusnak a szerkezetére összpontosít, szemben 
  a korábbi következmény orientált (társas-csereelmélet) megközelítéssel, amely 
  arra fókuszál, hogy ki nyeri meg a vitát (győztes-vesztes). Tehát konfliktus 
  menedzsmentet szembe állítják a megoldással. Rámutatnak továbbá, hogy nem minden 
  morális különbség eredményez konfliktust. 
  A szerzők a morális konfliktusokat a kommunikáció egy formájának tekintik; ugyankkor 
  a kommunikációt folyamatként tételezik, de az mindig kontextus-függő. Ezen alapelvek 
  felállításával olyan módszereket kívánnak adni, amelyek a konfliktusokat együttműködéssé 
  alakítják. 
  A morális konfliktusokkal összefüggésben kitérnek a társadalmi vitákra 
  is, s rámutatnak, hogy azok mennyire sekélyesek. Ez különösen igaz erkölcsi 
  vagy morális dilemmával járó nyilvános vitákra. A morális konfliktusokban nemcsak 
  az a probléma - mondják -, hogy nem születik megegyezés arról, hogy milyen kérdést 
  bocsássanak vitára, abban sem tudnak egyezségre jutni, hogy mi számít releváns 
  bizonyítéknak vagy elfogadható érvnek. 
  Pearce és Littlejohn az emberek közötti különbözőségek megközelítésének öt módját 
  mutatja be: (1) Amikor a különbözőség észrevehetetlen vagy elhanyagolható, illetve 
  nem tűnnek fenyegetőnek, az emberek olyan módon kommunikálnak, hogy mind a hasonlóságoknak, 
  mind a (2) különbözőségeknek örülnek, méltányolják azokat, tehát nincs konfliktus. 
  (3) Amikor a különbözőségek sokkal problémásabbak, az emberek a meggyőzés módszerével 
  próbálják oldani a különbözőségeket, és tesznek kísérletet a másik megváltoztatására. 
  A meggyőzéshez a beszélgetésben vagy a vitában közös alapelvekre van szükség 
  és azonos szabályokra. Ám morális konfliktusok esetén éppen ez hiányzik, tehát 
  a meggyőzés általában nem alkalmas megoldásukra. (4) A jelentős illetve zavaró 
  különbözőségek előmozdíthatják azok elfojtását, elnyomását. A kommunikáció frusztrált, 
  támadó, az elfojtás erőszakossá is válhat, ezért nem túl hasznos módja a konfliktus 
  kezelésének. (5) Amikor a különbözőségek és a hasonlóságok felismertek, elismertek 
  és elfogadottak, a kommunikációra jellemző a dialógus. Pearce és Littlejohn 
  az interakciónak ezt az ötödik mintáját nevezi transzcendens vö. felülemelkedő 
  diskurzusnak, amelynek célja egy új közös nyelv kialakítása, amelyen keresztül 
  a felek összehangolhatják eltérő világnézetüket, világlátásukat, társas valóságképüket. 
  Úgy tartják, hogy a transzcendens vö. felülemelkedő (transcendent) kommunikáció 
  célja, hogy olyan kifinomult módokon juttassa kifejezésre a morális különbözőséget, 
  amelyek a megértés és a tisztelet irányába mutatnak. Ez a fajta kommunikáció 
  egyben kísérlet arra is, hogy új megvilágításba helyezze a konfliktust. 
  A szerzők idézik Kegan (1994) azon felvetését, mely szerint a jelen társadalma 
  egy olyan iskolaként tételezhető, amelynek kötelező tananyaga, amely megköveteli 
  a komplex gondolkodást, nem mindenki számára hozzáférhető. Kegan felvetését 
  úgy magyarázza, hogy a legtöbben képesek megkülönböztetni az eltérő gondolkodásmódokat; 
  azt is felismerik, hogy ezek bonyodalmakhoz vezet(het)nek az emberek között; 
  sőt üzeneteiket is képesek úgy átalakítani, hogy az érthető legyen azok számára, 
  akik másképpen gondolkodnak, mint ők - a probléma az, hogy a legtöbb ember nem 
  képes kilépni saját gondolkodási rendszeréből, és azt úgy szemlélni, mint társas 
  konstrukciót. A legtöbben nem ismerik fel, hogy a "valóság" nem 
  állandó, változhatatlan igazság, hanem gondolatrendszerek között feszülő komplex 
  és ellentétes erők sora. Ezt nevezi Kegan átmeneti-rendszerű gondolkodásnak 
  (trans-system thinking), s a szerzők szerint ennek megértése nélkül az egyének 
  nem képesek saját világszemléletük határait észrevenni, és a diskurzus olyan 
  új formáit kialakítani, amely magába emeli vagy szintetizálja az egyébként egymással 
  nem összemérhető (incommensurate) valóságokat. Kegan a tudatosság öt szintjét 
  vázolja fel a gondolkodás komplexitásának fokozódása mentén. A gondolkodás ötödik 
  szintjén, amit rekonstruktív posztmodernizmusnak nevez, a szerzők a morális 
  konfliktusokhoz számos segítséget találtak. 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
  Szociális vagy társas konstruktivista elmélet: a szerzők megfigyelése szerint, 
  amikor két vagy több személy beszélgetésbe elegyedik egymással, a társalgás 
  során egy társadalmi viszonyrendszert alakítanak ki, amely azután saját társas 
  valóságképük megítélését is befolyásolja. A nyelv közös használata hozza 
  létre, alakítja és határolja be a különböző társadalmi tereket, amelyekben élünk. 
  Mindannyian a közös nyelvhasználat segítségével értelmezzük magunka és másokat; 
  jelöljük ki a határvonalat önmagunk és a többiek között; és alakítunk ki bizonyos 
  fajta orientációkat mások felé. 
 
  Az elmélet-alkotás célja:
  A normál diskurzus meggyőzésre tett kísérletekből, frusztrált támadó beszédből, 
  fenyegetésekből, s néha erőszakból áll. Az amerikai szerzőpáros meggyőződése, 
  hogy túl lehet lépni ezeken a szokványos reakciókon, fel lehet hagyni kommunikációs 
  stratégiákkal, s mindazokkal, akikkel nem értünk egyet, kapcsolatba lehet lépni 
  egy új kommunikációs szinten, hogy elkerüljük a látszólag elkerülhetetlen spirált, 
  ami legtöbbször a szakadék elmélyítéséhez, a másik leértékeléséhez és erőszakhoz 
  vezet. Minderre az ún. transzcendens diskurzus (transcendent discourse) bizonyos 
  formáinak alkalmazásán keresztül látnak lehetőséget. A transzcendens diskurzus 
  a konstruktív dialógus lehetősége felé mutat egy olyan új kontextus megteremtésén 
  keresztül, amelyben a különbözőségek megértésével alternatív választások ill. 
  döntések mérlegelésére adódik lehetőség. "Amikor a normál diskurzus ítélkező, 
  a transzcendens diskurzus megszakítja az ellenségeskedést. Amikor a normál diskurzusban 
  meggyőzéssel próbálkoznak a felek, a transzcendensban vizsgálódni igyekszenek. 
  Amikor a normál diskurzusban érvényesülni szándékoznak, a másikban a mérlegelés 
  és a kritikai vizsgálódás a cél." (Moral Conflict 153) Transzcendens diskurzus 
  alkalmazható mediátorok által az intervenció eszközeként; bírók által az összehasonlítás 
  eszközeként; kritikusok által a véleménynyilvánítás eszközeként; hallgatóság 
  által az elemzés eszközeként; vagy maguk a vitás felek által a konfliktus átalakításának 
  eszközeként. 
  A szerzők célja az elméletalkotással, hogy rámutassanak: makacs morális konfliktusok 
  nem könnyen rendezhetők illetve feloldhatók; sok esetben megoldásuk nem is lehetséges. 
  Ugyanakkor számos ilyen konfliktust nem is kell megoldani, ám megvitathatóak 
  sokkal emberségesebb, felvilágosultabb, egymás tiszteletét szem előtt tartott 
  módokon, legalábbis "folytatni lehet a beszélgetést." (Rorty, 1979) 
  Szükséges egy olyan forma vagy közeg, amelyben bizalom épülhet a konfliktus 
  szereplői között; egy fórum, amelyen kérdések és vélemények hangozhatnak el 
  anélkül, hogy az egyik fél (felek) befolyást kívánnának gyakorolni a másikra; 
  és egy olyan atmoszféra, melyben saját meggyőződéseink megkérdőjeleződhetnek 
  a változtatás kockázatával együtt, nem a másik fél nyomásgyakorlása vagy befolyása 
  következtében, hanem az önreflexió által. 
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
  A kommunikációelméleten keresztül megközelített morális konfliktusok - amelyekben, 
  ahogy megfogalmazták, a résztvevők társas környezete vagy morális értékrendje 
  aránytalanul eltérő - megoldásával kapcsolatban felvetik a szerzők az úgynevezett 
  transzcendens diskurzus (transcendent discourse) gondolatát, továbbá 
  a könyv utolsó fejezetében bemutatnak néhány pragmatikus projektet a konfliktusba 
  való konstruktív beavatkozásra. (Ezek közül egynek - Public Dialogue Consortium 
  - a működését ismertetem alább.)
  Public Dialogue Consortium
  Olyan kommunikációs szakemberekből, tanárokból és kommunikátorokból áll, akik 
  intézményesíteni kívánják a nyilvános dialógus (társadalmi viták) továbbfejlesztett, 
  bevált formáit. Az ún. "Kaleidoszkóp" szekciókon keresztül a PDC egy 
  olyan fórumot kínál, amelyen a vitás kérdésekben egymással szembenálló felek 
  megbeszélhetik és ütköztethetik nézőpontjaikat. A kaleidoszkóp szekciók különböző 
  formákat alkalmaznak, ezek mindegyikét rendszerszemléleti megközelítés jellemzi. 
  A rendszer-orientáció a kommunikációt az emberek közötti interakciónak tekinti, 
  akként kezeli. A kommunikációt a nyelvtan és kontextus egyaránt alakítja. A 
  rendszerszemléleti szakemberek sokkal inkább arra összpontosítanak, amit az 
  emberek kommunikációs szituációkban csinálnak, és nem elsősorban az attitűdökre, 
  meggyőződésekre. A kommunikáció továbbfejlesztése éppen ezért megköveteli a 
  kontextus és a nyelvtan tökéletesítését, ami azon alapul, hogy 
  világosan értsük: az emberek mit csinálnak kommunikációs helyzetekben. 
  
  A Kaleidoszkóp szekciók 40 percestől egész napos találkozók is lehetnek. Az 
  ülések nyilvánosak. A résztvevők között jelen vannak az egymással szembenálló 
  vélemények és szempontok képviselői és van egy közönség. A facilitátorok között 
  van moderátor a résztvevők számára, és egy másik a közönség számára, illetve 
  jelen van egy olyan csoport, amely reflektál az elhangzottakra. A Kaleidoszkóp 
  szekcióknak öt célja van: (1) elismerést igyekszik kivívni az "ellenfelek" 
  legitim érdekeinek; (2) tiszteletet meggyőződésük és tapasztalataik iránt; (3) 
  mindkét oldal mögöttes (rejtett) meggyőződéseinek és értékeinek jobb megértését 
  elősegíteni; (4) megpróbálja bemutatni illetve szemléltetni, hogy a vitázó felek 
  hogyan alakítják a konfliktust közös akcióik által (együtt); (5) segíteni próbál 
  abban, hogy a résztvevők ellenfelekként a negatív kommunikációs szokásoktól, 
  rögzültségektől elmozduljanak, és azokat sokkal konstruktívabb módszerekkel 
  helyettesítsék. 
  A PDC három módszert alkalmaz a negatív kommunikációs sémák áthidalására és 
  a konstruktív kommunikációs minták előmozdítására: (1) A "Mi van akkor, 
  ha …" kérdés következetes alkalmazásával igyekszik elmélyíteni a résztvevőkben 
  saját erkölcsi-morális szempontjaik megértését; szélesebb keretek között bemutatni 
  nézőpontjaik következményeit; elképzelni a lehetséges jövőt, kimeneteleket. 
  (2) Az elismerő, méltányló érdeklődés hangján illetve azt tükröző kérdésekkel 
  mindkét oldal nézőpontjában a rejtett pozitív aspektusokra irányítja a figyelmet. 
  Nem a problémákra fókuszál, hanem a lehetséges megoldásokra. (3) Reflexió: egy 
  olyasfajta hipotézisalkotás, amelyben a megkérdezett "visszatükrözi" 
  (reflektál) a szisztematikus és elismerő kérdésekre alapozott vagy azokon alapuló 
  lehetséges kapcsolatokat, kontextusokat, megoldásokat … jövőt. A reflexiók célja, 
  hogy új értelmezési keretet biztosítson a résztvevők számára. A facilitátoroknak 
  el kell kerülniük az autoriter véleménynyilvánítást, saját értelmezésük prezentálását, 
  továbbá rugalmasaknak kell lenniük, hogy minél több értelmezést mutathassanak 
  be. 
  Pearce és Littlejohn hajlik arra, hogy a morális konfliktusok hátterében gyakran 
  a valóság eltérő szemlélete, értelmezése és az alapvető értékek eltérése áll. 
  Mivel az egymással ütköző felek nem osztoznak közös paradigmán, a különbözőségek 
  tradicionális kezelése tovább súlyosbítja a problémákat vö. morális konfliktusokat. 
  
  A PDC egy olyan modell, amellyel lehetségessé válhat, illetve elősegítheti az 
  alapvető értékrendbeli különbségeken való felülemelkedést, továbbá elősegíthetné 
  az eredményes, gyümölcsöző diskurzust morális kérdésekben. Az elméletalkotók 
  kiemelik, hogy "a legjobb esetben a résztvevők a szekció után többé nem 
  tekintik ellenfeleiket őrültnek, nemtörődöm, iskolázatlan, félrevezetett, erkölcstelen 
  embereknek, hanem egymást belátással bíró polgároknak, akiknek jó okuk van azt 
  hinni, amit hisznek." A résztvevők megtanulják, hogy együtt képesek felhagyni 
  a destruktív, negatív interakciókkal és a kommunikációnak sokkal előrevivőbb 
  formáit alakítják ki. 
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái:
  Kultúraelmélet; kulturális antropológia (Gerry Philipsen munkáit emlegetik és 
  idézik is a szerzők); W. Barnett Pearce és Vernon Cronen - A jelentés összehangolt 
  szabályozása nevű kommunikációelmélete; matematikai játékelmélet; dialóguselmélet. 
  
  A tudománytörténet, tudományfilozófia, a tudásszociológia és az erkölcsfilozófia 
  segítségével mutatnak rá arra, hogyan kerülnek szembe egymással tradíciók és 
  ütköznek össze erkölcsi meggyőződések, amelyek morális konfliktusok kialakulásához 
  vezetnek. 
  A szerzők elméletalkotására hatással volt az amerikai pragmatizmus, különösen 
  John Dewey, továbbá Ludwig Wittgenstein munkája. Noha eltérő módon, ám mindketten 
  felvetette a nyugati társas elmélet radikális újragondolását - a folyamatos 
  és befejezetlen társas tevékenységek megnyilvánulásainak leírását javasolták 
  mindketten, szemben az eltérések között mutatkozó törvényszerű, szokványos kapcsolatok 
  definiálására tett kísérletekkel. 
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
W. Barnett Pearce & Stephen W. Littlejohn (1997): MoralcConflict, When social worlds collide. SAGE Publications, Inc., California.
Rorty, R. (1979): Philosophy and the mirror of nature. Princeton, Nj: Princeton University Press.
Buber, Martin: Én és te. (Ford. és a kísérő tanulmányokat írta Bíró Dániel), Európa Kiadó, Budapest. 1999.
Kegan, R. (1994) In over our 
  heads: The mental demand of modern life. Cambridge, MA: Harvard University 
  Press. 
  
 
  Az összefoglalót készítette:
  Ferenczi Andrea
  Budapest, 2005. január 10.