Megjegyzések Velics Gabriella
G.
H. Mead
életművének ismertetéséhez
Az adott kommunikációelmélet (elmélettöredék) szokásos megnevezése:
Filozófiai pragmatizmus,
pragmatista cselekvéselmélet.
A szimbolikus interakcionizmus terminust az 1930-as évek végén Herbert Blumer
(Mead egyik tanítványa) által alapított irányzatra használjuk inkább. Bár ennek
a megközelítésnek a hívei Meadet alapítóként tekintik, számos lényeges ponton
eltérnek a meadi elmélettől: a cselekvést leszűkítik az interakcióbelire, és
kihagyják belőle a testi alapot, a jelentést nyelvileg értelmezik, nem foglalkoznak
az evolúcióval és a történelemmel.
Az elmélet érvényességi területe:
A felsoroltakon kívül
még a filozófia is lényeges terület. Mead munkája alapvetően a (filozófiai)
pragmatizmus és a szociológia áthidalásaként értékelhető.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Interszubjektív. Az interszubjektivitás
a szubjektumok közötti kommunikatív kapcsolat struktúrája.
A társadalom mechanizmusát a problémamegoldó emberek alkotják, az ő tevékenységeik
koordinálására szükséges a kommunikáció.
Az ismertetésben említett fogalmak nem a kommunikáció fogalmának típusára vonatkoznak,
hanem a kommunikáció bizonyos összetevői.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
Az ismertetőben említett
három alapelv főképp a szimbolikus interakcionizmusra érvényes, ez azonban,
mint láttuk, nem azonos a meadi pragmatimussal.
Meadnél alapvetően a társas, társadalmi tevékenység a fő egység. A cél az egyéni
cselekvéselmélet és a strukturális elmélet összekapcsolása; a kommunikáció antropológiai
elmélete, mely az önreflektivitáson alapul.
Mead szerint a kommunikáció kezdete a kooperációra vezethető vissza. A jelentés
az egyes aktorok közötti kapcsolatokban gyökerezik, melyek a cselekvéseik révén
jönnek létre. A jelentés maga kezdetben a másik aktor reakciója Meadnél. A későbbiekben
ez a válaszra való készség tudata. A jelentés az aktor és a tárgy habitualizált
kapcsolata.
A jelentés olyan helyzetben valósulhat meg, ahol a saját cselekvésére való reflektálás
funkcionális szerepű. Ez pedig csak a más aktorokkal való interakcióban jöhet
létre. A jelentés a jelentés tudata előtt már létezik a szervezet és a környezete
közötti aktív kapcsolatban.
A tudat társadalmi jellege a kommunikáció által valósul meg.
A koncipiálásba bevont színterek:
Az ismertetésben szereplők
mellett meg lehet még említeni a fizikai tárgyakat is, melyeket Mead a társadalmi
tárgyak alapján értelmez.
A koncipiálásba bevont funkciók:
Például a szimbolikusan
közvetített interakció, illetve a gyakorlati interszubjektivitás (noha Mead
nem használta ezt a fogalmat). Az interszubjektivitás szubjektumok közötti kommunikatív
kapcsolat struktúrája. Gyakorlati, amennyiben közös emberi tevékenységekről
van szó adott célok megvalósítására. Mead számára az 'élet' egyet jelentett
a folyamatos problémamegoldással.
A fizikai tárgyak Mead elmélet értelmében akkor konstituálódnak, mikor a kéz
és a szem kooperál. A fizikai tudatot az egyedfejlődés során megelőzi a társadalmi
tudat.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Dilthey-hoz hasonlóan
Mead nem a kísérleti, redukcionista cselekvésmagyarázatok pártján állt, hanem
az alapfogalmakat tisztázó, a cselekvést a partikularitásában megragadó leírásén.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Figyelembe kell venni,
hogy az egyes tudományágak (pszichológia, filozófia, szociálpszichológia stb.)
elkülönülése még nem fejeződött be teljesen.
1887-ben a Harvard Egyetemen főképp Josiah Royce-tól kapott ismereteket a német
filozófiáról, valamint Spinozáról és Spencerről.
Az ismertetőben felsoroltak mellett fontos megemlíteni Wundtot, tőle az 1888/1889
szemeszter során Mead csak filozófiát tanult Lipcsében. Berlinben főképp Dilthey-tól,
de emellett Ebbinghaustól, Paulsentől és Schmollertől is tanult..
A meadi és általában a pragmatizmus utóélete több területen követhető. Mead
újra felfedezése az 1970-es évek végétől követhető igazán, amikor Rorty (1979)
a Philosophy and the mirror of nature előszavában egy helyen említi John
Dewey-t, Heideggert és Wittgensteint (ugyanakkor Meadről nem szól).
Mead munkásságának leghangsúlyosabb követője a szociológián belül szimbolikus
interakcionizmus irányzata (Herbert Blumer, Anselm Strauss stb.). Mead elméletét
empirikus szociológiai kutatásokon belül igyekeztek kamatoztatni. Ugyanakkor
némileg egyoldalúan alkalmazták az eredményeit.
A filozófián belül egyaránt kapcsolatba hozták a fenomenológiával, az analitikus
filozófiával, valamint Whitehead metafizikájával.
Meadnek a fenomenológiával kapcsolatát viszonylag alaposan feldolgozták (lásd
Joas 1987:xv). A strukturalizmushoz és a funkcionalizmushoz való viszonya kevésbé
kutatott.
Az elméletalkotás célja:
Az emberi interszubjektivitás
alapvető jellemzőinek a tudományos leírása a szimbolikusan közvetített interakció
révén.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
A társas viselkedés elemzése.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
1. szövegek:
Mead műveinek nincsenek kritikai
kiadásai.
Lásd Joas 1987:240-245; 206-261. A megjelenés időpontjáig a legteljesebb irodalomjegyzék.
Összesen 102 tételt tartalmaz.
2. irodalom
Joas, Hans
1987 G. H. Mead. A contemporary re-examination of his thought. Cambridge:
MIT Press.
Joas 1987:245-250; 261-262 felsorolja a Meaddel kapcsolatos másodlagos irodalmat.
Wilhelm Gábor
2005. január 05.