Észrevételek Bódi Jenő és Fülöp Zoltán
Hajnal
István: Írásbeliség és fejlődés
című munkájának
ismertetőjéhez
Az adott kommunikáció-elmélet szokásos megnevezése
A recenzió szerzőinek meghatározása feltételezi, hogy Hajnal a kommunikációban
azonos súlyúként kezelte a szóbeliséget és az írásbeliséget. A tanulmányból
ennek épp az ellenkezője olvasható ki: a szerző nem ismeri el a szóbeliség és
írásbeliség közti egyenrangúságot. A szóbeliséget inkább mint szükséges állomást,
mint kiindulópontot tekinti az írásbeliség kiteljesedéséhez vezető úton, illetve
olyasvalamiként, amihez társadalmi okokból időről időre vissza kell(ett) térni.
Ezért túlzás lenne a szóbeliség-írásbeliség paradigmájának hatásáról beszélni
ezen elmélet esetében; itt inkább egy szűkebb területről, csak az írásbeliségről
van szó, illetve az írásbeliség hatásáról. A szóbeliség csak annyiban kap hangsúlyt,
amennyiben az írásbeliségnek szüksége van egy viszonyítási alapra.
Az írásbeliség hatását a történelemszemléletre pedig fölösleges szűkítésnek
érzem, hiszen Hajnal nem emel ki kifejezetten egy tudományterület sem az írásbeliség
használatának vizsgálata közben - így a történelmet sem -, inkább innen is,
onnan is hoz példákat. Tény, hogy a történetírást sokszor említi, viszont semmiképp
nem "történelemírás" jelentésben, hanem az egyes szakterületek (bármely
szakterület) történetírásaként.
Vagyis az elmélet megnevezése egy általánosabb formában lenne szerencsés, pl.
az írásbeliség hatása a gondolkodásra.
Az elmélet érvényességi területe
Kiegészítve a művelődéstörténettel.
A koncipiálásba bevont funkciók
Az írásnak számtalan funkcióját mutatja be Hajnal, ezen funkcióknak a működését
is leírja. Tulajdonképpen tökéletesen feltérképezi az írás jelentőségének minden
aspektusát: az interperszonális kommunikációt, ennek kölcsönös egymásra ható
jellegét, a közösségi kommunikációt, ami már az információ cseréje, továbbadása.
Szól az írás maradandó jellegéről, az általa hordozottak biztos voltáról a szájhagyományhoz
képest. Kitér az írástudás történetileg is meghatározott szociológiai aspektusára
is. Az egyik legnagyobb vívmánya az írásnak, hogy információ horizontálisan
és vertikálisan is terjedhet, anélkül, hogy önmagában romolna. A közösségteremtő
erőt különösen hangsúlyozza, emellett valamelyest háttérbe szorul a tanulmányban
a megőrző és ismeretterjesztő funkció. Legelemibb funkciónak azonban az írásnak
a gondolkodásra való hatását tekinthetjük.
A koncipiálásba bevont szerkezetek
A legegyszerűbb megközelítés valóban az lenne, ha oppozícióba állítanánk az
írást a beszéddel. De a tanulmányban nem ez történik: az írásbeliséget találjuk
szemben a szóbeliséggel. A különbség az előzőek pillanatnyi, egyedi "helyzetszerűsége";
míg az utóbbiak folyamatot, fejlődést jeleznek, struktúrákat feltételeznek.
Időben, tartalomban, szereplők tekintetében, céljukban teljesen különbözőek,
a kommunikáció tekintetében egyetlen közös van csak bennük: az alapegységük.
Nagyvonalú általánosítás azt a következtetést tenni az olvasottakból, hogy a
különbség: "Szóbeli kultúra idején széttartó társadalmak, írásbeliséggel
összekapcsolódó rétegek." A szóbeliség és írásbeliség között nem húzható
éles határvonal, hiszen még ma sincs az egész világ birtokában az írástudásnak,
még az egyébként írástudó társadalmaknak sem valamennyi tagja írástudó. Másrészt
a művelődéstörténet, a nyelv- és irodalomtudomány, valamint a néprajz területéről
számos bizonyíték hozható, ami cáfolja a szóbeliség idején fennálló széttartó
társadalmat. Az írásbeliség annyiban kapcsolja össze az embereket, csoportokat,
hogy meggyorsítja az információáramlást, egyértelműsíti és megőrzi az információt.
Az azonos közös tudás pedig összekapcsol.
A koncipiálásba bevont színterek
Hajnal valóban legalaposabban és leghosszabban az írásbeliség történeti aspektusáról
értekezik a tanulmány második felében, illetve az írásbeliség történetéről.
Az íráshoz való viszony függvényében azonban meg kell említeni annak szociológiai
aspektusát is (különböző korokban, államalakulatokban, társadalmi csoportokban
milyen volt az íráshoz való viszony, és miért olyan volt); illetve szakterülettől
függetlenül az írásbeliségnek az ember gondolkodására gyakorolt hatását.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Hajnal hangsúlyozza: nem az oktatásügy fejlődése a történeti fejlődés alapja:
nem a kultúrjavak céltudatos átadása a lényeges, hanem az "életet minden
apróságában kísérő és segítő elemi szervező funkció", az írás.
Az elmélet-alkotás célja
Újradefiniálni - egy új szempontrendszer mentén - az Újkor fogalmát; az írásbeliség
funkcióit, jelentőségét, hatását, történetét strukturalizálni.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Kiegészítve a művelődéstörténettel.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Kiegészítve: nyelvtudomány, pedagógia.
Szayly József
Budapest, 2005. január 8.