Jan Assmann: A kulturális emlékezet
Észrevételek Bodó Balázs ismertetőjéhez
"A múlt nem magától támad, hanem kulturális konstrukció és reprodukció
eredményeként születik; mindig sajátos indítékok, elvárások, remények és célok
vezérletével."
(Assmann, J.)
Assmann egyik legfontosabb tétele
- amelyet csaknem mellékesen, szinte elrejtve említ -, hogy "az ember természetes
alaptulajdonságai inkább a felejtés, mintsem az emlékezés jegyeit mutatják,
és hogy igazából az emlékezés, a múlt iránti érdeklődés, valamint a múlt kutatásának
és feldolgozásának ténye szorul magyarázatra".
Azonban felejtünk is, s ha meg akarjuk állapítani: mit, miért, mikor, hogyan
és meddig felejtünk - akkor viszont vissza kell emlékeznünk arra, amit elfelejtettünk.
Ezen munkálkodik a történettudomány, az irodalomtörténet, a régészet meg még
megannyi diszciplína.
Az emlékezéssel való foglalatosság
- ahogy azt Bodó is ismertetőjében említi - nem csupán és nem elsősorban egy
történettudomány által vizsgált témáról mond valamit, hanem egy közösség identitását
érinti meg. Éppen ezért érdemes figyelembe venni az Aleida Assmann és Jan Assmann
által javasolt megkülönböztetést, mely szerint nem ugyanaz a kommunikációkhoz
szükséges rövidideju emlékezet és a hosszabb időtartamot átfogó kulturális emlékezet.
A Bodó által is említett időintervallumokon túl, a mindennapi élet interakcióiban
muködő kommunikatív emlékezet a kommunikációk kapcsolódásához, megérthetőségéhez
szükséges. Ennek alapján szövődnek dialógusaink a kérdések, válaszok hálózatába.
A kulturális emlékezet viszont ünnepekben, rítusokban, ceremóniákban, mítoszokban,
kanonizált alapszövegekben jelenik meg, melyekben a közösség önreflexiója összegződik.
Félreértés ne essék: ez az önismeret nem egyszeruen ,,ismeretelméletileg"
megragadható jellemzője a közösségnek, hanem a közösség ittléte szempontjából
konstitutív.
Assmann szerint minden kultúra kialakít valami olyasmit, amit az adott kultúra
konnektív struktúrájának nevezhetünk. Összefűző és elkötelező hatását ez két
síkon - a társadalmi és idődimenzióban - fejti ki.
A kétféle emlékezet kétféle múlttal jellemezhető. A kommunikatív emlékezet az
átélt múlthoz kapcsolódik, míg a kulturális emlékezet az elbeszélésekben megfogalmazott
múlthoz nyúlik vissza.
Assmann az emlékezés kultúrájának
három lényeges színterét említi:
1.) Az adattárolás - s vele a mesterséges
emlékezet - elektronikus médiumainak megjelenésével kulturális forradalmat élünk
át, amely jelentőségét tekintve felér a könyvnyomtatás és korábban az írás feltalálásával.
2.) A saját kulturális tradició ellenében
hódít a "kultúra utáni kultúra (Georg Steiner) pozíciója, amelyben valami
olyasmi, ami letünt, az emlékezés és kommentáló feldolgozás tárgyaként él tovább.
3.) A döntő motívum az emlékezés kultúrájának
kialalkulásában alighanem az, hogy mostanában véget ér valami, ami mindennél
személyesebben és egzisztencialisabban érint bennünket. Megkezdődött annak a
generációnak a kihalása, mely tanuja volt az emberi történelem legsúlyosabb
gaztetteinek és katasztrófáinak. Negyven év korszakos küszöb a kollektív emlékezésben,
az eleven emlékezés megfakulásával és a kulturális emlékezés formáinak megkérdőjelezésével
fenyeget.
Minden amellett szól, hogy az emlékezés fogalma köré a kultúratudományok új
paradigmája épül, amely különböző kulturális fenoméneket és területeket - művészetet
és irodalmat, politikát és társadalmat, vallást és jogot - új összefüggésben
látja.
A kapcsolódó elméleti konstrukciók Bodó által említett képviselőin túl, meghatározó elméleti alapul szolgálnak Heidegger "létfelejtés" koncepciója, valamint Mead, McAdams és Erikson identitás-teóriái.
Készítette: Haász Sándor
2005-01-11