Észrevételek Somogyi Zoltán
Naomi
Klein: No Logo
című munkájának
ismertetőjéhez
Zoltán azt írja, nehéz különbséget tenni leírás és magyarázat között, hiszen
a Klein könyve az esetelemzésekből következtetéseket is levon, illetve eddig
nem tárgyalt összefüggésekre világít rá. Szerintem azonban fontos lehet, hogy
itt kifejezetten nem egy átfogó, tisztázott társadalom- vagy kommunikáció elméletről
van szó, hanem egy újságírói, tényfeltáró munkáról.
Ebből következnek azok a pontosítások, amelyekkel élni szeretnék. A koncipiálásba
bevont dinamikák pontnál Zoltán egy egyirányú, lineáris dinamikát ír le,
ami a könyv sok adattal és óvatos feltételezésekkel dolgozó következtetéseinek
dinamikáját szerintem pontatlanul ábrázolja. A "kialakulás - elfogadás
- követés - azonosulás - ráeszmélés - ellenállás - direkt elutasítás - szervezett
elutasítás", ami a vállalatok kettős kommunikációja, a harmadik világbeli
kényszermunka és a környezetszennyezés "valóságával" való szembesülés
eredménye lenne a fogyasztói magatartásban, túl egyszerű modell, Klein ennél
komplexebb folyamatokról beszél, amelyekhez nem akar általános modellt adni.
A társadalom egészében ható organikus folyamatokra nem egy jól meghatározott
előzetes koncipiálás felől, hanem a beágyazott megfigyelő szórt figyelmével
reflektál, ami nem tesz lehetővé egy szigorú magyarázatot, viszont a tárgyalható
összefüggések nagy sűrűségét engedi meg. Az elméletalkotás célja, vagy a koncipiálásba
bevont színterek pontok által megkövetelt szétválasztások helyett (fogyasztás,
emberi jogok, környezetvédelem) ez a könyv éppen azt kísérli meg, hogy a márkázás
különböző vonatkozásait egyazon életvilág összefüggéseiként mutassa meg. Ezekről
az összefüggésekről pedig inkább esetleírások, mint egy általános magyarázat
révén beszél. Például Klein külön kiemeli azt a talányt, hogy bár a márkaellenes
aktivizmus ugyanazokat a negatív tényeket már a 80-as években hangoztatta, a
közönség körében a márkaellenesség csak a 90-es évekre kezdett terjedni. Számomra
külön szimpatikus az az önmegtartóztatás, ahogyan az erre a kérdésre adható
válaszlehetőségeket felvillantja, de nem abszolutizálja. Ilyen lenne a protestáns
munkaetika és a céghez való kötődés leépülése a részidős foglalkoztatás, a minden
szférát agresszíven átható reklám (ami a valós munkaadókkénti vállalat arcának
elletétét állítja), és (a marketing globális kiterjesztését és az új termékek
folyamatos bevezetését szolgáló) fluid "globális tinédzser"-identitás
megteremtése miatt. Klein azt is kiemeli, hogy bár a nagy márkák működése egyáltalán
nem okolható egyedül a világ állapotáért, mozgalmi sikere annak köszönhető,
hogy egy-egy márka tevékenysége jól összefoglal sok globális problémát, másfelől
pedig a globálissá vált márkák olyan kommunikációs hálózatot jelentenek, amelyek
az ellenállás hálózatszerű felépítését is lehetővé teszik.
A fentiek alapján nem tartom szerencsésnek a koncipiálásba bevont funkciókat
ábrázoló folyamatábrát sem. Az "álomvilág létrehozása" vs. "harmadik
világban élők kihasználása és környezetszennyezés" ellentét hajlamos eltakarni
azokat az összefüggéseket, amelyekről a könyv szól, többek közt például azt,
hogy a márkák által megkonstruált ideális világ éppen hogy nem egy irreleváns
álomvilág, hanem az emberek által valósnak tartott értékek kereskedelmi csatornázása.
Klein sok oldalt szentel annak a folyamatnak, hogyan csapolnak meg valós trendeket,
életstílusokat, értékeket a márkák, s mindez konkrétan hogyan valósul meg azoknak
a tereknek a felszámolásaként, ahol az általuk felhasznált tartalom autonóm
módon születik (a kosárpályáktól és partiktól a kávéházakon keresztül az utcákig
és közterekig).
Utolsó megjegyzésként: nem világos, mit ért Zoltán kommunikáció alatt, amikor
a Klein által leírt folyamatokat a nagyvállalatok kettős kommunikációjának nevezi
- hogyan viszonyul egymáshoz a márkázás mint kommunikáció és a sweatshopok fenntartása
vagy a folyók beszennyezése mint kommunikáció? Vagy a márkaellenes mozgalmak
esetében a reklámrombolás mint kommunikáció és a bojkott vagy perelés mint kommunikáció?
Gagyi Ágnes
2005. január 21.