Császi
Lajos: A média rítusai
(Osiris,
2002)
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Rituális médiakommunikáció
Az elmélet érvényességi területe
Nyilvánosságelmélet, kommunikációelmélet
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A populáris médiát, mint a szimbolikus valóság hordozóját nem normatív, hanem
leíró értelemben vizsgálja.A média és a szimbólikus valóság közti kapcsolat
vizsgálata során arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen szerepet játszik
a populáris média a "késő modern" társadalmak értékrendjének nyilvános
konstrukciójában, közvetítésében és elsajátításában.
A koncipiálásba bevont funkciók
A nyilvános színtéren zajló kommunikáció típusai, a társadalom hatása a nyilvános
kommunikációra és a nyilvános kommunikáció hatása a társadalomra.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A média és a populáris kultúra rítusai.
A koncipiálásba bevont színterek
Az elméletek színtere a nyilvánosság (és a nyilvános kommunikáció), amelyet
Habermashoz hasonlóan kommunikációs közvetítő szférának tekint.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A populáris média narratív-értelemadó, és rituális-közösségteremtő aspektusa.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Kiindulópontja alapját Jürgen Habermas: A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása
című munkája és az abban megfogalmazott nyilvánosságelmélet. Felhasználja a
brit Cultural Studies médiaelméletét, amely Habermasszal szemben a populáris
kultúra alternatív és szubverzív oldalát hangsúlyozza. A médiának ez az értelmezése
szervesen illeszkedik abba a neodurkheimi irányzatba, amit az új amerikai
kulturális szociológiának neveznek.
Az elmélet-alkotás célja
A kommunikáció és a nyilvánosság habermasi értelmezésének felülvizsgálata. A
kommunikáció Habermas által elhanyagolt szimbolikus aspektusait nem csak bevonja
a társadalomtudományi elemzés körébe, de annak középpontjába is helyezi. A kommunikáció
neodurkheimi nézőpontjából annak bizonyítására törekszik, hogy a média legfontosabb
vonatkoztatási kerete a szimbolikus valóság. A média és a szimbólikus valóság
közti kapcsolat vizsgálata során arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen
szerepet játszik a populáris média a "késő modern" társadalmak értékrendjének
nyilvános konstrukciójában, közvetítésében és elsajátításában.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Nyomtatott, elektronikus és online sajtó.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Szociológia, kulturális antropológia, filozófia, kognitív tudomány
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Alexander, J. 1998. Mass Communication, Ritual and Civil Society. In: T. Liebes-J. Curran (eds.) Media, Ritual and Identity. London-New York: Routledge, 23-41.
Becker, K. 1995. Media and the Ritual Process. Media, Culture & Society, 17: 629-646.
Bell, C. 1992. Ritual Theory, Ritual Practice. Oxford: Oxford University Press
Carey, J. W. 1989. Communication as Culture. London: Routledge
Hegy, P. 1991. Myth as Foundation for Society and Values. Lewiston-Queenston-Lampeter: The Edwin Mellen Press
Némedi D. 1996. Durkheim. Budapest: Áron Kiadó
Rothenbuhler, E. W. 1993. Argument for a Durkheimian Theory of the Communicative. Journal of Communication, 43: (Summer), 158-163
Smith, P. 1998. The New American Cultural Sociology: An Introduction. In: P. Smith (ed.) The New American Cultural Sociology. Cambridge: Cambridge University Press,1-14.
Az összefoglalót készítette:
Bodoky Tamás
2005. január 13.