James W. Carey
Az adott kommunikációelmélet
(elmélettöredék) szokásos megnevezése:
Kultúrakutatás. Ez Carey
saját elnevezés az elméletére. Az eredeti cultural studies terminus szokásos
magyar fordítása: kritikai kultúrakutatás. A cultural studies, kritikai
kultúrakutatás megnevezést általában a brit, azaz birminghami (Centre for
the Study of Contemporary Culture), illetve a kanadai iskola tevékenységére
szokás alkalmazni. Az amerikai kultúrakutatás irányzata ettől több szempontból
eltér.
Az elmélet nagyon közel áll az antropológiai esettanulmányhoz (azaz etnográfiához),
a hermeneutikai, szimbolikus antropológiához, illetve az empirikus hermeneutikához.
Az elmélet érvényességi területe:
A kulturális tevékenységek,
cselekvések egésze.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Alapvetően hermeneutikai.
Carey a kommunikáció kettős megfogalmazásából indul ki. Az egyik a kommunikáció
úgynevezett transzmissziós szemlélete, a másik a rituális megközelítése.
Carey a kultúra az általa alkalmazott kommunikációs (vagy "rituális")
megközelítését szembeállítja a kommunikáció transzmissziós irányzatával. Az
amerikai kommunikációkutatásokra inkább ez utóbbi az általános.
Az első jelenleg az elterjedtebb általános felfogás, és alapvetően a földrajz
és a transzportáció metaforái köré szerveződik. A középpontjában a jelek átadása,
küldése áll valamilyen távolságra az irányítás, kontroll (emberek és távolság)
céljából.
A rituális szemléletben a kommunikáció a "részvétel", "közösség",
"megosztás" fogalmak mentén épül fel. Itt a társadalom időbeli fenntartása
a cél, a közös meggyőződések reprezentációja. Ennek a megközelítésnek a kifejtéséhez
Carey szerint szükség van a kultúra fogalmára. A hírek, üzenetek, diskurzusok
kulturális formákként kapnak szerepet, melyeket adott történelmi időben adott
csoportok hozzák létre. Ilyen értelemben a hírek nem információ, hanem dráma.
Nem a világot írja le, hanem dramatikus erőket és cselekvéseket ábrázol; kizárólag
történeti időben létezik, és emellett feltételezi a részvételünket a benne elfoglalt
társadalmi szerepünk feltételezése alapján.
Másrészt a kommunikáció jelenségének
a megközelítése szempontjából Carey elkülöníti a viselkedés magyarázatán alapuló,
a kommunikáció struktúráinak feltárását végző formális megközelítéseket, valamint
a jelentés feltárását szándékozó kulturális kutatási irányzatokat. A Carey által
kidolgozott elmélet ez utóbbi típusba tartozik.
Az első típus a kommunikatív viselkedés kauzális vagy funkcionális törvényszerűségeit
igyekszik kutatni. A formális struktúrákat kereső kommunikációs elméletek a
modern nyelvészet, a rendszerelmélet vagy a kibernetika, kognitív tudomány különböző
irányzataira támaszkodnak a kommunikáció mint társadalmi jelenség elméleti leírásakor.
Ezek a performancia (viselkedés) magyarázata helyett a kompetenciára leírására
helyezik a hangsúlyt. A kommunikáció kulturális elmélete ezekkel szemben a társadalmi
cselekvés jelentésteliségére,szimbolikus voltára összpontosít. Nem igyekszik
a kommunikatív cselekvést törvényszerűségek segítségével megmagyarázni, sem
azokat az alapul szolgáló struktúrákra visszavezetni, hanem megpróbálja megérteni.
A kultúrakutatás központi problémája a jelentés.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
A kommunikáció vizsgálata
annak az aktuális társadalmi folyamatnak a tanulmányozása, melynek során alapvető
szimbolikus formákat hozunk létre, értünk meg és alkalmazunk.
A kommunikáció eltérő modellekkel írható le, de mindegyik egyúttal különböző
társadalmi kapcsolatokat hoz létre.
A kommunikáció mindenekelőtt kulturális praxis, konvenciók és formák halmaza.
Carey szerint a kommunikációelmélet leírható a kultúra elméletével. Ebben igyekszik
Clifford Geertz szimbolikus kultúraelméletére támaszkodni.
A koncipiálásba bevont színterek:
Carey kommunikációmodellje
a kommunikatív pragmatikai szemléletén nyugszik, azaz a kommunikáció nem mint
reflektálás, hanem mint cselekvés fogalmazódik meg. Ebben a keretben a nyelv
nem egyszerűen reprezentáló funkciójú, hanem egyfajta akció, illetve interakció,
mely nem csak leírja, hanem létrehozza a valóságot.
A kommunikáció mint a valóságot létrehozó, fenntartó és átalakító folyamat történetileg
változó praxis és reflexiókat konstituál. A kommunikáció a társadalmi tevékenységek
együttese, melybe fogalmak, kifejezési formák és társadalmi kapcsolatok tartoznak.
Ezek a tevékenységek hozzák létre a valóságot (vagy más felfogásban tagadják,
alakítják, esetleg ünneplik). A kommunikáció az emberi kapcsolatok létrejövő
mesterséges formáit naturalizálja.
A kulturális konstitutív tevékenységek szerepe folytán a fogalmi struktúrák
sosem lebegnek, az őket megvalósító kifejező formáktól vagy az őket aktív ágenssé
tevő társadalmi kapcsolatoktól függetlenül.
A kommunikáció egyszerre az emberi cselekvés struktúrája, aktivitás, folyamat,
praxis, az kifejezési formák együttese, valamint a társadalmi kapcsolatok strukturált
és strukturáló halmaza.
A kommunikáció a kultúrakutatás elmélete értelmében olyan szimbolikus folyamat,
melynek révén a valóságot létrehozzuk, fenntartjuk, kijavítjuk, módosítjuk és
átalakítjuk.
Carey hangsúlyozza, hogy itt nem feltétlenül arra utal, hogy a való világot
mint olyat a nyelv konstituálja, hanem hogy a világ az emberek számára kizárólag
csak a nyelven vagy egyéb szimbolikus formán keresztül érthető meg.
Nemcsak egy világot hozunk azonban így létre, hanem annyit, amennyit csak tudunk.
Ennek megfelelően a létrehozott valóság többféle természetéről beszélhetünk.
A nyelv ebben a szemléletben a dramatikus cselekvés eszköze.
A koncipiálásba bevont funkciók:
A kommunikáció a nyelv
és egyéb szimbolikus formák révén valósul meg. A valóság a kommunikáció révén
jön létre, a szimbolikus formák létrehozása, megértése és használata révén (bár
a valóság nem a szimbolikus formák puszta funkciója). Az ember a valóság szimbolikus
dimenziójában él. Ennek a képességnek az ágenssége hozza létre az egzisztenciát.
A kommunikáció így a tapasztalat elsődleges jelensége.
A tudás elsődlegesen társadalmi, publikus, és a szimbólumokban van jelen, mivel
publikusan hozzáférhető szimbólumkészletektől függ. Az egyéni tudás ebből származtatható
le.
A szimbólum egyszerre a valóság reprezentációja és a valóság számára való reprezentáció.
A valóságot nemcsak létrehozzuk, hanem fenn is kell tartani, javítani kell rajta.
A társadalomtudományokban természetesen nem ritka a tapasztalatokhoz társított
jelentések, a szimbolikus feltételezése. Ugyanakkor ezeknek a jelentéseknek
nem mindig és nem mindenütt felelnek meg a cselekvéseket végzők jelentéstulajdonításai.
A jelentésteli szimbólumokat a kulturális vagy hermeneutikai megközelítés a
használók saját terminusaival igyekszik feltárni. Ez az elemzés az emberi cselekvést
szövegként kezeli, szimbólumok sorozataként.
A kultúra ebben az értelemben a tapasztalatokhoz fűződő értelmezések halmaza,
a jelentések különböző rendszereinek a kialakítása.
A valóság ennek megfelelően nem közelíthető meg egyetlen nézőpontból, például
tudományos, hétköznapi, esztétikai szempontból, mivel a kultúra a létrehozott
valóságok sorozata, változata. A különböző típusú (szóbeli, írott, matematikai
stb.) szimbólumok révén eltérő valóságmodelleket vagyunk képesek létrehozni,
valamint eltérő szimbolikus formák segítségével (művészet, tudomány, ideológia,
vallás, mitológia stb.).
A kultúra sokféle, változó. A kommunikáció kulturális elemzése azokat a sokféle
kulturális világokat igyekszik feltárni, melyekben az emberek párhuzamosan léteznek,
az ezek közötti feszültségeket, kapcsolatokat, az eltérő vagy egymásba kapcsolódó
mintázatokat.
A jelentés itt nem reprezentáció, hanem konstituáló cselekvés, melynek során
az ágensek interaktív módon a saját céljaik számára létrehoznak különböző világmodelleket.
Ennek a tevékenységnek a része a reprezentáció, de nem egyszerűen a világ reprezentációja.
Itt a szimbólumok kettős természete, a valaminek a szimbóluma, reprezentációja,
illetve a valami számára való szimbólum, reprezentáció a lényeges megkülönböztetés.
Ez teszi lehetővé a világ(ok) konstituálását és az így létrejött világokban
való létezést. A kommunikáció során létrehozott világ a további cselekvések
keretéül szolgál.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Értelmező. Ebből következően
inkább leíró jellegű. Carey egyrészt a viselkedés kauzális és a funkcionális
magyarázataira alapuló elméletekkel állítja szembe a jelentés feltárását megcélzó
kulturális megközelítést, másrészt a struktúrák feltárását célzó formális tudomány
irányzataival.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
John Dewey és William
James hatása kézzel fogható. Dewey hangsúlyozta a kommunikáció társadalomalakító,
-létrehozó szerepét. A kommunikáció nála az a mód, melynek révén közösen képesek
birtokolni dolgokat. A közös meggyőződéseket, megértést csak kommunikáció lehet
megosztani. A konszenzus a kommunikáció meglétét feltételezi. Carey az általa
preferált kultúrakutatást Dewey-ra, illetve a Mead nyomdokain kialakult szimbolikus
interakcionizmusra vezeti vissza.
Korábbi forrásai: Weber, Durkheim, de Tocqueville, Huizinga. Kortárs forrásai:
Burke, Portman, Kuhn, Berger, Geertz, valamint Dewey tanítványai a Chicagói
Iskolában: Mead, Cooley, Park és Goffman.
Az előzmények közül a legfontosabb Max Weber. Weber az ipari társadalmak fenomenológiájára
törekedett, azaz az ipari társadalmak lakóinak szubjektív életformáinak leírására,
valamint az ezekre a társadalmakra jellemző dominancia mintázatának elemzésére.
Weber ezt a vállalkozást kultúratudománynak (Kulturwissenschaft) nevezte,
szemben a természettudománnyal (Naturwissenschaft). A Carey által a saját
hermeneutikai, kulturális megközelítésére alkalmazott kultúrakutatás (cultural
studies) terminus nyilvánvalóan innen eredeztethető.
A Chicagói Iskola (Park, Goffman stb.) Weber szociológiáját ültette át az amerikai
tömegkultúra empirikus tanulmányozására.
Az amerikai kultúrakutatás kapcsolata a brit kritikai kultúrakutatással, főképp
Stuart Hall munkásságával komplex. Egyrészt jelentős hasonlóságok találhatók
közöttük bizonyos közös háttér és hatások folytán. Mindkettőre az 1950-es években
alakult ki, mindkettőre hatottak a tömegkultúrával kapcsolatos viták, valamint
Raymond Williams, Richard Hoggart és E. P. Thomson munkássága.
Ugyancsak mindkét kultúrakutatásra erősen hatott a szimbolikus interakcionizmus,
bár nem ugyanolyan módon. A brit irányzatban a szubkultúrák és a deviancia elemzéséhez
nyújtott mintát. Az amerikai irányzatban a társadalmi cselekvésnek egy jóval
általánosabb képét nyújtotta.
Ugyancsak mindkettőre hatott Weber szociológiája. A brit változatban azonban
elsősorban Weber legitimáció fogalma kapott szerepet, az amerikai változatban
a weberi elemzés osztály, státus és autoritás fogalmai szintén, noha ezek a
brit irányzatból kimaradtak.
Bár mind az amerikai, mind a brit kultúrakutatáson belül alapvető a társadalmi
kapcsolatok, konfliktus, ideológia, modern társadalmi formák, médiumok elemzése,
a brit irányzatban sajátos és erős a marxizmus, a francia strukturalizmus és
a frankfurti kritikai iskola hatása, elsősorban az ideológia különböző irányú
vizsgálatában. Az amerikai irányzatban ezek helyett az informatikaelmélet és
a modern nyelvészet jutott szerephez.
Az elméletalkotás célja:
A kommunikatív tevékenység
kulturális szempontú leírása, megragadása.
Ennek a kommunikációkutatási irányzatnak a célja hermeneutikai: a kommunikációt
irányító praxis, az ilyen praxis alapjául szolgáló fogalmak, valamint az ezek
által létrehozott társadalmi kapcsolatok feltárása. Az érdekli, hogyan értelmezhetők
azok a fogalmak, melyek a társadalmi cselekvéseket irányítják és a világot értelemtelivé
teszik, hogyan értünk meg más aktorokat vagy kultúrákat. A kommunikáció leírása
nem pusztán eszmék rendszerének leírása, hanem az ezeket technikai és társadalmi
formák által létrehozó, meghatározó, lehetővé tevő tevékenységek együtteséé.
Ebben a felfogásban, elméletben minden típusú forma és kifejezés, a tudományt
is beleértve, kulturális forma.
A pusztán fenomenológiai megközelítéstől eltérően a kultúrakutatáson belül a
társadalmi konfliktusnak, a hatalomnak, az autoritásnak és az ellentétnek meghatározó
szerepe van. Ugyanolyan alapvető kulturális jelenségek, mint a nyelv. A tömegkultúra,
a modern társadalom elemzésekor az ideológia kitüntetett figyelmet kap. Ugyanakkor
hiányzik még megfelelő modell ezeknek a jelenségeknek az elemzésére.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
A tömegkommunikáció és
a populáris kultúra vizsgálata.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
1. szövegek:
Carey, James W.
1969 The communications revolution and the professional communicator. The
Sociological Review Monograph 13:23-38.
1983 The origins of radical discourse on communications in the United States.
Journal of Communication 33(3):311-313.
1988 Communication as culture. Essays on media and society. London: Routledge.
Carey, James W. - Kreiling, A. L.
1974 Popular culture and uses and gratifications research: notes toward an accomodation.
In: J. G. Blumler - E. Katz, eds. The uses of mass communication: current
perspectives on gratifications research. 225-248. Beverly Hills: Sage Publications.
2. irodalom
Dewey, John
1927 The public and its problems. New York: Henry Holt.
Geertz, Clifford
1973 The interpretation of cultures. New York: Basic Books.
Az összefoglalót készítette:
Wilhelm Gábor
2005. január 05.