Roland
Barthes: Beszédtöredékek a szerelemről
Atlantisz
Könyvkiadó, Budapest, 1997
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Strukturalizmus, posztstrukturalista irodalomkritika, illetve filozófiatörténet,
nyelvészet.
Az elmélet érvényességi területe
Irodalomtudomány: Barthes a "kritika kritikáját" írja. "Ha úgy
tetszik, egy portrét szeretnék felvázolni, de ez a portré nem lélektani, hanem
szerkezeti: a beszéd helye tárul fel általa: annak a valakinek a helye, aki
magában beszél szerelmesen, szemben a Másikkal (a szeretett lénnyel), aki meg
sem mukkan."
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A dis-cursus (beszéd) szó eredetileg annyit jelent, mint ide-oda futkosni,
ahogyan a szerelmes is teszi: ármánykodik önmaga ellen, beszéde nyelvi rohamokban
jelenik meg. Ezeket a beszédtöredékeket nevezhetjük alakzatoknak. "Az
alakzat nem más, mint a munkában lévő szerelmes." Az alakzat jelszerűen
körvonalazott és emlékezetes, akár egy kép vagy történet. Némelyikük egy elvont
fogalom, gondolati viszony valóságos létezőként való felfogásának tekinthető.
Ezt a jelrendszert mindenki tetszés szerint alkalmazhatja saját magára,
az alakzatnak meg kell jelennie, helyét fenn kell tartani. Egyfajta szerelmi
topológiáról van szó, amelynek minden alakzata egy hely (toposz) volna. "Csakhogy
a Topológia sajátossága éppen az, hogy kissé kiüresedett: egy Topológia már
státuszánál fogva is félig meddig kódolt, részben projektív (vagy éppen azért
projektív, mert kódolt)."
A szerelmes beszéd nem dialektikus; az idők végezetéig használható.
A könyv befogadója ideális esetben egyszemélyben az Olvasó és a megszólított
Szerelmes: az író a szerelmes beszéd utánzása felé sodródik, az egyes szám elso
személy, a monológ felé.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók
Nyelvi kifejezésmódok, megfeleltetés, kommentár.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek
Az alakzatok neve alatti mondat nem az alakzatok meghatározásának, hanem argumentumának
tekinthető. Argumentum: "tartalom, elbeszélés, összegzés, kisebb dráma,
kitalált történet."
Amit a szerelmes mond, mindent összevetve nem más, mint egy "szintaktikai
ária", "szerkesztési forma". A szerelmes mondatkötegekben beszél,
ezeket a mondatokat azonban nem illeszti egy magasabb szintű rendszerbe.
A koncipiálásba bevont színterek
Barthes művének a szerelmi ajándékról szóló fejezetében arról értekezik, hogy
a szerelmes rögtön összeeszkábál valamilyen művet, melyet a Másiknak szeretne
ajánlani, rá kell azonban jönnie, hogy az ajánlás lehetetlen, mert a gesztusban
a Másik saját személye kétségbevonását, eltörlését látja. Barthes szerint a
Másik nem fétisként, tárgyként van jelen, hanem eleven erőként hat. E lény néma
angyal, jelenléte matematikai értelemben vett káosz - egyik rendszer
megzavarása a másik által. Barthes meggyőződése szerint az irodalom nem
a mű szerzőjének egységes, ellentmondásmentes tudatát fejezi ki.
Van egyfajta morális hivatása az irodalomnak Barthes-nál is (ettől egyébként
az élete végéig nem állt el). Ez a morális hivatás azonban nem egy irodalmon
kívüli, politikai ügynek a szolgálatában rejlik - az egyenesen tönkreteszi szerinte
az irodalmat -, hanem magával az irodalommal mint társadalmi intézményformával
szemben érvényesül ez a morális felelősség, amely az írás aktusában testesül
meg. Ezt a koncepciót lehet összefoglalni azzal, amit később Barthes a kérdező
irodalom eszményének nevez. Az irodalomnak eszerint nem az a dolga, hogy
válaszoljon a politika vagy a társadalom által felvetett kérdésekre, hanem hogy
olyan kérdéseket tegyen föl, amelyekre nem lehet egyértelmű választ adni, amelyek
állandó mozgásban tartják a kollektív képzeletet. Ha ugyanis az irodalmi mű
olyan kérdéseket tesz föl, amelyekre egyértelmű válasz adható, akkor az nem
más, mint az irodalom halála.
Barthes szerint mindenféle jelelméletről csak a nyelv felől lehet beszélni,
tehát tulajdonképpen a nyelvi jelek használatából kell megértenünk az összes
többi jelhasználatot. Egyik sem független a nyelvi jelektől, már csak azért
sem, mert mi magunk mindenféle megértési műveletet csak a nyelv közegében, a
nyelv mintájára tudunk végezni. Vagyis teljesen alárendeli a nyelvnek, a nyelv
kérdésének az általános jelhasználat kérdését.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A beszédnek az a lényege, hogy alakzatai nem elrendezhetőek: nincs jelentősége
annak, hogy melyik alakzattal kezdődik, s melyikkel ér véget a könyv.
"Ezért is hagytam olyan bizonytalan, befejezetlen állapotban ezeket az
olvasmányokra vagy beszélgetésekre való utalásokat, ami rendjén is van egy olyan
beszéd estében, amelynek instanciája, megvalósulási formája nem más, mint azoknak
a különböző helyeknek (könyveknek, találkozásoknak) a felidézése, ahol ezt vagy
azt olvastuk, mondtuk, hallottuk."
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Foucault irodalom-felfogása: Nyelvről vallott nézetei áthatották a humán-
és társadalomtudományok nagy részét, mély szkepticizmust keltve az emberi elmének
az objektív valóságot megismerő képessége iránt. Kiindulási pontja a nyelv,
és az a végkövetkeztetése, hogy csakis a nyelven keresztül ismerünk. Így a világ,
amelyben élünk, a nyelvben ismerhető meg: mivel mi is a világ részei vagyunk,
mi is a szöveg részévé válunk.
Eric Berne játszmaelmélete: Eric Berne szerint az ember örök problémája,
hogy hogyan strukturálja az ébrenlét óráit annak érdekében, hogy megszabaduljon
az unalomtól. Erre a társas kapcsolatok szintjén több módszer is adódik, mint
amilyenek a rituálék, az időtöltések, a játszmák, az intimitás
vagy a tevékenység. Ez utóbbi mintául szolgálhat a másik négy bármelyikéhez,
az elso három pedig az átélt intimitás valamiféle pótléka.
Az elmélet-alkotás célja
"E könyv szükségességét az a megállapítás indokolja, hogy a szerelmes beszéd
manapság végtelenül elmagányosodott. (...) Az, hogy egy beszéd saját erejénél
fogva így fenn tudjon maradni, s korszerűtlensége ellenére ne sodorja el semmi,
hogy képes legyen harcba szállni a nyájszellemmel, az csak úgy lehetséges, ha
egy fajta megerősítésnek ad - bármilyen parányi - helyet. Ez a könyv végső soron
erről a megerősítésről szól."
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Műértelmezés, esztétika, irodalomtudomány.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Strukturalizmus, általános nyelvészet, hermeneutika, szemiotika, pszichológia.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Georg Simmel: A kacérság lélektana, Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 1996.
Michel Foucault: A szexualitás története, Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 1996.
Roland Barthes: A szöveg öröme, Osiris, Budapest, 1996.
Roland Barthes: Sade, Fourier, Loyola, Osiris, 2001.
Az összefoglalót készítette: Németh Mihály
Dátum: 2005. január 12.