Összefoglaló Angelusz Róbert munkásságáról
Angelusz Róbert szociológus, jelenleg az ELTE TÁTK Szociológia Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Angelusz Róbert munkássága három szakaszra bontható:
1) Saját elméletek (pl.: az információszükségletekről, a közvélemény vagy a nyilvánosság szerkezetéről);
2) reflexiók, kritikai észrevételek illetve hazai másodelemzések már meglévő kommunikációelméletekre (pl. Elizabeth Neulle Neumann hallgatási spirál, illetve a pluralizmus ignoranciája című elméletével kapcsolatos reflexiók, vagy Jürgen Habermas nyilvánosságelmélete alapján átgondolt és újragondolt nyilvánosság teória);
3) és vannak összegző, leíró tanulmányok is, amelyek egy adott elmélettel kapcsolatosak, illetve azok alapján vonnak le következtetéseket (pl: a tömegkommunikációs hatásvizsgálatokat, vagy a kommunikációs társadalmi rétegződéssel kapcsolatos kutatásokat összegző írások, vagy a hálózatkutatást összefoglaló tanulmánya (In Társadalmak rejtett hálózata), amelyben szerzőtársával megfogalmazzák, hogy mit remélhet a társadalomkutatás a kapcsolathálózati megközelítésektől).
Az alábbiakban ezek közül Angelusz nyilvánosság-elméletét, illetve a közvéleménnyel kapcsolatos teóriáját foglalom össze.
Az elmélet érvényességi területe
Szociológia, nyilvánosságelmélet, kommunikációelmélet
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Angelusz a Kommunikáló társadalom c. könyvében leírtak szerint a kommunikációt
üzenetek cseréjének tekinti különböző személyek vagy csoportok között. Nyilvánosságelméletének
taglalásakor bevezeti a báziskommunikáció fogalmát, amely olyan
hétköznapi beszélgetés, amely a magánélet kereteit érintő közéleti problémákról
szól. Jellemzője a homofíl környezet, a partnerek viszonylagos egyenlősége.
A kommunikáció alábbi típusait különíti el:
Formális kommunikáció és informális kommunikáció
személyes kommunikáció - csoport kommunikáció - tömegkommunikáció
intim - félnyilvános - nyilvános kommunikáció
homofil (hasonló státuszú emberek között)- heterofil kommunikáció (különböző
státuszú emberek között, hatalommal átszőtt, az egyik fél jelentősen meghatározza)
gyenge kötésű (futó ismerősök komm-ja) - erős kötésű pályán zajló kommunikáció
(házastársak, szülő-gyerek, baráti kommunikáció)
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
A közvélemény szerkezetével kapcsolatos elmélete (In. Kommunikáló társadalom)
leíró, nyilvánosságelmélete (In. A láthatóság görbe tükrei) egyfelől
leíró (tipológiák, definíciók), másfelől magyarázó, amikor a nyilvánosság torzulásait
a társadalmi változással a rossz "társadalmi látásviszonyokkal" magyarázza.
A koncipiálásba bevont funkciók
A nyilvános színtéren zajló kommunikáció típusai, a társadalom hatása a nyilvános
kommunikációra és a nyilvános kommunikáció hatása a társadalomra.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A közvélemény szerkezete: Az Angelusz féle definíció 4 kritériumhoz köti a közvélemény
meghatározását: 1) alapvetően pol-i jelenség. Az emberek azon véleményáramlatai,
melyek közvetlenül vagy közvetve visszahatnak a kormányzati tevékenységre; 2)
tömeges megnyilatkozás, véleményformálódás esetén beszélhetünk közvéleményről,
illetve; 3) nem soroljuk a közvéleménybe a magánélet eseményeire irányuló véleményeket,
a közmegítélést 4) szükséges a közvélemény szempontjából, hogy valamilyen konkrét
esemény kapcsán történjen a tömeges megnyilatkozás, az is feltétel, hogy alternatívák
is legyenek
Angelusz szerint a közvélemény formálódását
kísérő kommunikációs szerkezetek elsősorban a témák aktualitása és a nyilvánossága
szerint különböznek.
Aktualitás és nyilvánosság szerinti tipológiája: aktuális - látens - nyugvó
közvélemény
AKTUÁLIS
|
LÁTENS v.
lappangó
|
NYUGVÓ
|
|
Aktualitás |
+
|
+
|
-
|
Nyilvánosság |
+
|
-
|
-
|
A nyilvánosság szerkezetét
a nyilvános kommunikáción keresztül értelmezi, amelynek során a megfogalmazott
üzenet tartalma szinte mindenki számára elérhető. Szintje a kommunikációban
aktívan/passzívan résztvevőktől függ.
A nyilvánosságot Habermashoz hasonlóan olyan kommunikációs közvetítő szférának
tekinti, amely a társadalmi és állami élet csoportjainak teret nyújt a közérdeklődésre
számot tartó témák megvitatására.
A koncipiálásba bevont színterek
Az elméletek színtere a nyilvánosság (és a nyilvános kommunikáció), amelyet
Habermashoz hasonlóan kommunikációs közvetítő szférának tekint.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A közvélemény típusait Angelusz a vélemények megoszlása szerint
osztályozza, a kormányzati döntéshez fűződő viszonyt tekintve kiindulópontként.
Eszerint beszél:
1) támogató, J alakú közvéleményről. Itt a vélemények megoszlása: a leggyakrabban előforduló vélemény iránya megegyezik a hivatalos állásponttal, és az ezzel ellentétes vélemények felé haladva fokozatosan csökken
2) kritikai, L alakú közvéleményről: a leggyakrabban előforduló vélemény itt a hivatalossal ellentétes, ezt követi a közbülső, majd a hivatalos véleményen lévők megoszlása
3) polarizált, U alakú közvéleményről: mind a hivatalos álláspontot követő, mind az azzal ellentétes irányú véleményáramlatok jelentősek.
A nyilvános kommunikáció 4 típusát különbözteti meg a dinamika és a kommunikáció iránya szerint:
1. állami intézményrendszer felől a nagyközönség felé áramló üzenetek. Funkciója: információ-szükséglet kielégítése.
2. a társadalmi szféra keretein belül zajló nyilvános komm. Ez a komm. lehet horizontális hasonló érdeklődésű embereknek így lehetősége van közös érdekeik artikulálására. Lehet vertikális címzettjei a társadalmi hierarchia különböző szintjein elhelyezkedő emberek, funkciója pedig a közügyekről kialakult nézetek közzététele
3. Az állami szféra és intézményei felé irányuló komm: láthatóvá teszi a társadalom különböző rétegeiben megfogalmazott problémákat, szükségleteket
4. Állami intézmények egymás felé irányuló kommunikációja Funkciója (lenne) az egyes részterületek problémáinak artikulálása más intézmények felé.
A részvétel szerint "magas"
és "alacsony" szintű nyilvánosság-modellekről beszél:
Itt vezeti be a báziskommunikáció fogalmát (ld. fentebb), ugyanis szerinte a
nyilvánosság szintje és a báziskommunikáció jellegzetességei összefüggnek.
A magas nyilvánosságban: élénk összeköttetés van a báziskommunikáció és a nyilvánosság intézményei között; sűrű és élénk a báziskommunikáció, és folyamatosan nő a szereplők száma. Ezen kívül a közvélemény témastruktúrái befolyásolják a nyilvánosságét.
Az alacsony nyilvánosságban a báziskommunikáció és a nyilvános kommunikáció elkülönül egymástól, a báziskommunikáció problémái kevésbé tükröződnek a nyilvános fórumokon. Itt a magánemberek politikai kommunikációja kevésbé intenzív és csökken a báziskomm sűrűsége a rétegződés alacsonyabb szintjein
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Nyilvánosságelméletének alapját Jürgen Habermas: A társadalmi
nyilvánosság szerkezetváltozása című munkája és az abban megfogalmazott nyilvánosságelmélet
ihlette.
Kritizálja Gerbner kultivációs elméletét (túlzónak tartja, mert
hogy elhanyagolja a társadalmi rétegződés és a szocializáció hatásait, amelyekhez
a tv nem tud rugalmasan alkalmazkodni. Angelusz szerint a különböző társ csoportok
eltérően reagálnak, így a rugalmatlanságuk nehezíti a tömegkommunikációs eszközök
befolyásolását),
illetve kritizálja és újragondolja Elisabeth Noelle Neumann a
hallgatás spirálja és a pluralizmus ignoranciája c. elméleteit.
A tömegkommunikáció hatékonyságáról szóló összegzőjében (In: Kommunikáló
társadalom) hivatkozik Lazarsfeld-Berelson-Gaudet: The People's
Choice című munkájára, amelyben az 1940-es elnökválasztás kapcsán végzett panelvizsgálattal,
a választással kapcsolatos vélemények alakulását vizsgálták.
Az elmélet-alkotás célja
Összefoglalni és leírni a társadalmi nyilvánosság és a közvélemény jellemzőit,
kialakulási körülményeit és feltételeit, típusait és befolyásoló tényezőit;
valamint a már meglévő nyilvánosságelméletek konklúziói alapján a magyar társadalom
és a magyar nyilvános kommunikáció sajátosságainak leírása és magyarázata.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A leírást és összegzést követően a nyilvánosság szerkezetének változásait az
új kommunikációs technikákon (modern, fragmentált televíziózás, és internet)
teszteli, illetve a tömegkommunikáció és az objektivitás témakörében.
A pluralizmus ignoranciája és a kvázistatisztikai percepció (E. N. Neumann)
elméleteket a magyar társadalomban országos reprezentatív vizsgálatokban tesztelte.
(Pl.: 1994-es vizsgálatában a romákkal szembeni beállítódásokat és azok megoszlásának
percepcióját mérte a lakosság körében.)
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Kommunikáló társadalom, Budapest, Gondolat, 1983. Első kiadás: Pesti Szalon, 1995.
Félig-meddig. A közgazdászok és a reform. Budapest, KJK, 1989.
Hálózatok, stílusok, struktúrák. Budapest, ELTE Szociológiai Intézet-MKI (társszerző)
Optikai csalódások. Budapest, Pesti Szalon, 1996.
Pártok között szabadon. Budapest, Osiris (társszerző)
A láthatóság görbe tükrei. Budapest, Új Mandátum, 2000.
Társadalmak rejtett hálózata. Budapest, MKJ, 1991 (társszerkesztő) (http://www.socialnetwork.hu/cikkek/tardAngel1991Eloszo.htm)
A társadalmi rétegződés komponensei. Budapest, Új Mandátum, 1997 (szerkesztő).
Angelusz Róbert önéletrajza: http://www.szoc.elte.hu/frames/frame302/fram3023/mai30233/main2331/angro.htm
Az összefoglalót készítette: Munk Veronika
2005.01.11