Re:Recenzió

Fülöp Zoltán: Roland Barthes - A szöveg öröme

A szerző kiválóan foglalja össze Barthes irodalomelméleti/művészetelméleti írásainak kommunikáció-elméletileg releváns tartalmát: a mű és szöveg elhatárolást; a szövegek értelmezésekor a szerző háttérbeszorulását és az olvasó interpretációjának előtérbekerülését; a szövegek lezáratlanságának kérdését, s így potenciális jelentéseik felszabadulását.
Kiegészítésként említeném, hogy Barthes (és a francia posztstrukturalista irodalomkutatás Fülöp Zoltán által is felsorolt nagy alakjai) az irodalom- és művészetelméleten túl a társadalomtudományok látásmódját is gyökeresen megváltoztatták, hatásuk nem csak az antropológia interpretatív fordulatán lemérhető, de gyakorlatilag az ő meglátásaikra épül a kultúrát "szövegként olvasó" kritikai kultúrakutatás (cultural studies) szemléletmódja és módszertana.
Bár Zoltán nem tér ki részletesebben a kötet első részét alkotó, még Barthes strukturalista korszakához tartozó, a nyelv, a stílus, az írás és az irodalom összefüggéseit történelmi kontextusban vizsgáló tanulmányokra, fontos megemlíteni azt a szakaszt, ahol Barthes lerántja a leplet az egyébként semlegesnek tételezett nyelvi eszközökről, s azt állítja, hogy minden írás tükrözi - s önigazoló módon megerősíti - szerzői ideológiai, filozófiai, politikai előfeltevéseit. Barthes az írás és hatalom kérdéseit vizsgáló sorai nagy hatással voltak a nyolcvanas években a kulturális leírás objektivitását az irodalomkritika eszköztárát segítségül hívva megkérdőjelező reflexív antropológusokra. E posztmodern antropológiai iskola az etnográfus és leírásának "tárgya" közötti a reprezentációhoz fűződő egyenlőtlen viszonyt próbálta megérteni, feloldani a kulturális leírás (az etnográfia) elkészítésekor - az a terepmunka tapasztalatainak leírásakor.

Vályi Gábor
2004. július 9.


[vissza a lap tetejére]