Észleléselmélet
Észrevételek Dobovitzki Attila
T. és Fülöp Zoltán összefoglalójához
1. általános meglátások
1.1. A teljes
leírásból nem világos, hogy a) észleléselméletről van-e szó vagy b) a vizuális
észlelés elméletéről, illetve elméleteiről. A zavar meglátásom szerint a következőkből
ered: a) a témákat közlő táblázatos rendszerben vizuális kommunikáció (látáselmélet)
megnevezés szerepel, a témakifejtés tetején pedig észleléselmélet cím látható;
b) az első 7 rovatból az észlelés egészére vonatkoztatás olvasható ki,
a 9. sz. rovat ebből a szempontból nem releváns, a 10. sz. "Az elméletalkotás
célja" elnevezésű rovat relevanciája lehetne vizuális (avagy látási), de
nem az; a 8. sz. "A koncipiálásba bevont dinamikák" című pedig kizárólag
a látással foglalkozik, pedig lehetne minden érzékelési típusból vagy érzékszervi
megközelítésből kiinduló, azaz beszélhetne általában az aktív (avagy alkotó)
észlelésről az aktív látás helyett.
Az ellentmondás feloldása nélkül - és erre csak a témafeldolgozás szerzői hivatottak
- korrekt "lektoráló" munkát végezni nem lehet.
(Csak megjegyzésként mondom: 1. a táblázatban közölt kettős cím különösen szerencsétlen,
hiszen a vizuális kommunikáció nem egyenlő a látással vagy a látáselmélettel,
2. A fentebb kifejtett zavaró jelleg akkor is fennáll, ha tudjuk, hogy az észlelés
irodalmában a legjobban a látás és a hallás kifejtése található meg - bár a
"néhány fontosabb bibliográfiai tétel"-ben közölt Sekuler-Blake könyvben
minden együtt van.)
Javaslom tehát elsőként is tisztázni és pontosan közölni azt, hogy mi is a kiválasztott
téma.
1.2. Nem tartom elégségesnek az egyes rovatokban közölt szavakra, szókapcsolatokra vagy tőmondatokra korlátozott kifejtést. Kétségtelenül egytől - egyig jó megállapítások (az előző pontban leírt észrevételem szerinti korrigálással), azonban meglátásom szerint nem biztosítják az egyértelműséget. Hiányolom a hozzájuk fűzött legalább egy-két mondatos magyarázó-okfejtő gondolatokat. (Például: "Az elmélet leíró vagy magyarázó?" című rovatban jelenleg csak ennyi áll: Az elmélet egyszerre leíró és magyarázó. És mivel a szerzők semmivel nem támasztják alá, a levegőben lógó megállapítás marad, összességében pedig a szükséges és lehetséges tartalmi mélységet nem mutatja meg.)
1.3. Az egész feltáró munka célja kommunikáció elmélet, elmélet-töredék kifejtése, illetve a kommunikáció értelmezéséhez kapcsolódás. Ezért javaslom a kommunikációs vonatkozások lehetséges pontokon történő beépítését vagy legalább a főmodul(ok)ban ("az adott kommunikáció-elmélet szokásos megnevezése"; "az elmélet érvényességi területe") történő efféle megvilágítást
2. az adott
szerkezeti elemek kifejtéséhez fűzött gondolatok
A továbbiakban - a szokásos eljárás ellenére - csak néhány olyan általános gondolatot
közlök, ami már a témaválasztás szerzők általi pontosítása előtt is érvényes
lehet. A beírtakat a már meglévő megállapítások mellett javaslom szerepeltetni.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
-
Az elmélet érvényességi területe
Szerepet játszik a (vizuális) kommunikáció értelmezésében.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Az észlelés mint pszichológiai és biológiai folyamat a humán kommunikációban
a kapcsolatteremtés alapja. Másrészt pedig láncszerű dinamikájában az információk
bevitele, feldolgozása és az adott válasz egyfajta szerepcserés adó-vevő
kommunikáció felfogásnak feleltethető meg.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Kifejtésre javaslom, hogy mennyiben leíró és mennyiben magyarázó, illetve mi
mutatja a két jellegzetesség egyidejű jelenlétét.
A koncipiálásba bevont funkciók
(jelenleg jól ragadja meg a "funkció" kérdését? Igaz, a "funkció"
és a "cél" olyan közeli kategóriák …)
Ajánlom: ábrázoló funkció. Amennyiben az észlelés alatt "közvetlen észlelést"
értünk.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Az észlelés folyamatként való felfogására a szekvenciális szerkezetiség jellemző.
(És a más típusú felfogások milyen szerkezetet mutatnak?)
A koncipiálásba bevont színterek
(Ha általános észleléselméleti témamegragadásról van szó: javaslom bevenni a
beszédet.)
A koncipiálásba bevont dinamikák
Az észlelés mint események sorozata: láncszervezésű dinamika az észlelőn kívül
lévő eseménytől, ennek idegrendszeri mintázatokká történő átfordításán át az
észlelőnek az eseményre adott élményszintű és viselkedéses reakciójáig.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
-
Az elmélet-alkotás célja
-
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
-
Az elmélet háttérdiszciplínái
Javaslom bevenni: fiziológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
A közölt jegyzék elfogadható frissességű és - ismereteim szerint - jó válogatás.
Mivel azonban a jegyzék lényegretörően szűk,
a kimondottan látással foglalkozó irodalmakat csak akkor javaslom, ha a téma
a vizuális észlelés.
3. Záró gondolatként:
Látáselmélet vagy látáselméletek. Látási észlelet. (Egyáltalán: az észlelés
és az észlelet viszonya valahol benne kellene legyen …)
Vizuális észlelés --- jó egyáltalán ez a szókapcsolat?
(látási =? vizuális; látási =? nézési; azaz az észlelés egyfajta érzékszervi
irányú behatárolásához melyik kifejezés a legjobb?)
Lektorálta:
Sándor Zsuzsa, 2004. 06. 03.