Gondolatok
Blaskó
Ágnes: Vilém Flusser: Van-e jövője az írásnak?
ismertetőjéhez
Blaskó udvariasan és tömören foglalja össze Flusser
írásának főbb gondolatait, a megfogalmazás jellemzőit. Csendes kritikával utal
arra, hogy Flusser írása több helyen is ellentmondásos, enyhe ferdítésekkel
teli. Ezeknek a ferdítéseknek, hangsúlyeltolásoknak természetesen a figyelemfelkeltés,
elgondolkodtatás, megdöbbentés a céljuk, amint azt az ismertetőben is olvassuk:
"a megközelítés kifejezetten esszéisztikus".
Flusser írása a számítógéppel találkozó, gondolkodó, író ember első, felületes
megdöbbenésének, kétségbeesett kiáltásának a megfogalmazása. Akárcsak a gőzgép
feltalálása utáni korszakban a géprombolók első kétségbeesése, Flusser írása
is azoknak a gondolatait fogalmazza meg, akik elvakultan a modern kommunikációs
eszközök látványától a hagyományos emberi kultúra és közlésfolyamatok védelmében
megkongatják a vészharangot. Blaskó elkerüli a nyílt értékelést, csak udvariasan,
áttételesen utal a megfogalmazott állítások furcsaságaira: "a gondolatsor
rekonstruálásának bármilyen formája botor volna", majd később: "Az
elmélet-alkotás célja semmi esetre sem egy koherens elmélet létrehozása".
Az írás jövőjének kérdését, az intelligencia szerepét az első számítógépek felbukkanása
óta elemzik. Flusser ezekről semmit sem említ. Bevezetőjében ennek megfelelően
egy hangzatos, hamis állítással kezd: "Mindaz, amit eddig megírtak, jobban
átültethető hangszalagra, hanglemezre, filmre, videószalagra, videólemezre vagy
diszkre." Aki dolgozott már ezekkel a médiumokkal tudja, mennyire nem igaz
ez a megfogalmazás. Később természetesen Flusser is kifejti, hogy az írással
járó tömörítés, átgondoltság nem valósítható meg a modern médiumokban, csak
írásjelek által. Ez a helyesbítés sem teljes azonban. Az írással/olvasással
kapcsolatos szükségszerű átgondoltságot, szellemi erőfeszítést is mulandónak
tartja, mert ezt átveszik tőlünk a számítógépek. A számítógépek programozása,
irányítása pedig csak egy szűk, kiválasztott kaszt privilégiuma. Tetszetős,
a szó rossz értelmében populáris megfogalmazás ez, ami alapvető téveszmékből
származik. Az utószóban maga is bevallja: "a kísérletre egy író vállalkozott,
akinek matematikai kompetenciája ehhez nem elegendő." Erre az sem lehet
mentsége, hogy "tudatában van illetéktelenségének és illetékesebbekhez
fordul". Blaskó ismertetője nagyon óvatosan mindezt így fogalmazza tömören:
"Természetéből adódóan a gondolatsor alkalmazásra nem kerülhet".
Mindenezek után hogyan értékelhette Blaskó "médiafilozófiai szempontból
úttörő munkának" Flusser könyvét? Ha a könyvet médiatörténeti elemzésként
olvassuk semmiképpen sem az. A könyv ismertetésére vállalkozó azonban ügyesen
észrevette az igazi mondanivalót, amit Flusser így fejez ki: itt "nem arról
van szó (...), hogy igazoljanak vagy megcáfoljanak valamit, hanem arról, hogy
dialogikusan mindent újra átgondoljanak". Figyelemfelhívás egyik hatékony
eszköze az önsajnálat felpiszkálása, a gondolat ébresztésnek pedig a bújtatott
tévesztések, csúsztatások kirostálásának szellemi játéka egy hatékony módja.
A kommunikáció ilyen formája az irodalomban már ismert, a médiafilozófiában
azonban valóban úttörő próbálkozás.
Kapcsolódó irodalomból:
Egy korai ismeretterjesztő az írás-olvasás
jövőjéről:
Isaac Asimov : Az ősi és felülmúlhatatlan In: A hold tragédiája, Kozmosz könyvek
(1979)
A mesterséges intelligencia és a gondolkodás
viszonyáról:
Mérő László: Észjárások. Typotex, Bp. 1994.
Isaac Asimov, Robottörténetek, Móra, 1993
Egy értékelés és művészi válasz:
Szombathy Bálint Olvasni csak egységesen, szépen ... Az Olvasás Éve Magyarországon
- az Artpoolban
http://www.exindex.hu/index.php?l=hu&t=kritika&tf=olvasas_eve.html,
http://www.artpool.hu/Flusser/flusser.html
és a kapcsolódó oldalak.
Néhány számítógépekkel kapcsolatos forrás a
témához:
Stuart J. Russell, Peter Norvig: Artificial Intelligence: A Modern Approach
Prentice Hall; 2nd edition 2002
Understanding Artificial Intelligence Scientific American válogatás Warner Books;
2002
Lektorálást készítette:
Pollner Péterné
Pécsi Tudományegyetem, Alkalmazott Nyelvészeti Program
2004. május 27.