Gondolatok Frazon Zsófia
Dell
Hymes: Kommunikatív kompetencia
című cikkének ismertetőjéhez
A cikk ismertetését a megadott szempontok alapján érthetőnek, világosnak találtam, néhány gondolatot szeretnék csupán bővebben kifejteni.
Az ismertetésben a koncipiálásba bevont funkcióknál nagyon fontosnak érzem az egyik ismertetett funkciót, miszerint az elmélet a tökéletes kompetencia, a homogén beszélőközösség és a szociokulturális tényezőktől függetlenített nézeteken való túllépést hangsúlyozza. Talán a funkcióknál még ismertethető a nyelvvel és a kommunikáció (kultúra) más formáival kapcsolatban felmerült négy kérdés: (i) formálisan lehetséges-e valami, (ii) végrehajtható-e valami, (iii)megfelelő-e valami, (iv) kiviteleződik-e valami.
A nyelvi kompetencia leírása/bemutatása és a nyelvi performancia meghatározása mint szerkezeti egységek esetében az elmélet azt mondja, hogy a kompetencia mint grammatikalitási ítéletek jelennek meg, és a személy képességeit leíró legáltalánosabb kifejezésnek veszi. A performancia pedig elfogadhatósági ítéletekként működik, és a tényleges használatot és eseményeket vizsgálja.
Az elmélet három más elméleti konstrukcióval hozható kapcsolatba az ismertetés alapján, ebből én a beszédaktus elmélethez kiemelten fontosnak érzem a nyelvelsajátítási folyamatban azt, hogy a gyermek nemcsak azt tanulja meg a mondatokkal kapcsolatban, hogy nyelvtanilag helyesek, hanem azt is, hogy a helyzetnek megfelelőek: hogy mikor, kivel, miről, hol, milyen módon beszéljen, vagy ne beszéljen.
Így az elmélet alkalmazási terepe abszolút az alkalmazott nyelvészet, hiszen nyelvi problémákat boncol: hogyan tud megbirkózni a gyermek a nyelvvel, a sokrétű beszélőközösséggel, az eltérő kompetenciákkal, a társadalmi-kulturális tényezők alkotó szerepével.
Készítette: H. Kovács Zsuzsa
Alkalmazott nyelvészet PhD program, Pécs
2004. június