Paul Ricoeur: Mi a szöveg? Magyarázni és megérteni

Ricoeur ebben a tanulmányában a magyarázat és értelmezés hermeneutika által élesen elhatárolt fogalmaival foglalkozik, a róluk kialakult kialakult képet igyekszik árnyalni. Érvelése során természetesen mindvégig megmarad a filozófiai hermeneutika keretein belül, de megpróbál felülemelkedni a dilthey-i hermeneutika természettudomány-ellenességén. Elmélete a műalkotásokkal, és elsősorban a szövegekkel való találkozásra, az irodalom olvasására (megértésére/értelmezésére és magyarázatára) vonatkozik, ezt tekinthetjük az elmélet érvényességi területének. Az eredeti alkalmazási terepnek pedig kifejezetten az írott szöveget, innen lehet általában a műalkotások fele továbblépni.
Első lépésben az olvasáskor létrejövő kommunikációt írja le azáltal, hogy a szöveget, mint a beszédtől különböző megnyilatkozást (discours) írja le. Az olvasás "nem beszélgetési kapcsolat, és nem is párbeszéd" (Ricoeur ... 11. o.), de az írás mégis a beszédhez hasonlítható, párhuzamos megvalósulás. Az írásbeliség lényege Ricoeur szerint az, hogy a beszédhez képest megváltozik a nyelv és a világ referenciális viszonya, ugyanis megszűnik a beszédben meglévő rámutató jelleg. A beszédhelyzetben lévő beszélgetők környező valóságára való mutatás megszűnése ellenére azonban a szöveg nem referencia nélküli, "az olvasásnak mint értelmezésnek lesz feladata megvalósítani a referenciát" (Ricoeur ... 13. o.).
A műalkotások, szövegek megértésekor - állítja Ricoeur - egyszerre játszik szerepet az értelmező saját világát bekapcsoló, a szöveget a valósághoz kötő hermeneutikai jellegű megértés, és a klasszikus hermeneutika által természettudományos módszeressége miatt elutasított magyarázat. Ezt a kijelentést azért teheti meg, mert árnyaltabban érti a magyarázat fogalmát, amelyet nem a természettudományból, hanem a nyelvészetből vezet le. Éppen ezért ezen szöveg esetében nem válaszolhatunk egyértelműen arra, hogy az elmélet magyarázó-e vagy leíró, hiszen a tanulmány éppen a magyarázat általánosan elfogadott fogalmát dolgozza át.
A tanulmány során Ricoeur kifejti azokat a változásokat, amelyeken a hermeneutika megértés-fogalma átment. Míg Dilthey azt gondolta, hogy a hermeneutikai eljárás végső célja jobban megérteni a szerzőt, mint ahogy az önmagát értette, Husserl hatására hangsúlyozódni kezdett a mű objektív oldala, s a tudományosság az értelmezésnek és a megértésnek is egyre inkább igénye lett. A szöveg strukturális magyarázata Ricoeur szerint a mű és a világ kapcsolatának a felfüggesztésén alapul, és a szöveget belső viszonyai, struktúrái szerint magyarázza. Ilyenkor a szövegeket azon magyarázó elvek szerint vizsgáljuk, amelyet a nyelvészet a jelek rendszereire alkalmaz. Az eszmefuttatás végén Ricoeur azt állítja, hogy "ma már a magyarázat nem a természettudománytól átvett, és idegen területre, az írott emlékek területére áttett fogalom. (...) Ennélfogva az értelmezést, ha még értelemmel láthatjuk el, nem állítjuk szembe a szellemtudományokon kívüli modellel. (...) Ennélfogva ugyanazon területen, magán a nyelv szféráján belül vitázik magyarázat és értelmezés." (24. o.) Ezentúl az értelmezést nem lehet szembeállítani naivan a magyarázattal. "... magyarázni azt jelenti, hogy felszabadítjuk a struktúrát, azaz azokat a belső függőségi viszonyokat, melyek a szöveg statikáját alkotják; értelmezni pedig azt jelenti, hogy a szöveg megnyitotta gondolati utat választjuk, útra kelünk arra, amerre kelt a szöveg." (30. o.)
Ricoeur a kifejtés során felhasználja a Dilthey-i és Schleiermacheri értelmezés-fogalmat, bekapcsolja a nyelvészet eszköztárát, és Lévi-Strauss strukturális antropológiáját (a fonémák mintájára szerveződő mítosz-elemek, a mitémák kérdéskörét). Az újfajta, strukturális magyarázattal kibékíthető értelmezésfogalom kidolgozásában pedig Peirce -hez kapcsolódik.
A rövid tanulmány célja a még Gadamernél is meglévő magyarázat/tudományos módszeresség és értelmezés merev szembeállításának a megszüntetése, és ezzel párhuzamosan egy új értelmezésfogalom lehetőségének a felvetése.

Bibliográfia:
A szöveg feldolgozásához mindenképpen érdemes áttekinteni Gadamer főművét, az Igazság és módszert, ahol részletesen lehet olvasni a hermeneutika értelmezés-fogalmának az alakulásáról. Ugyancsak ajánlani tudom, Ricoeur fogalomárnyaló gondolkodásának a megértéséhez ugyanebből a kötetből A történelem és a fikció kereszteződése c. írást, amelyben a fikció történeti és a történelem fiktív jellegéről értekezik.


Gyenge Zsolt
2004. június 30.

 


[vissza a lap tetejére]