Paul Felix Lazarsfeld (1901-1976)

Az adott kommunikációelmélet szokásos megnevezése:
Kétszakaszos kommunikáció-észlelés modellje ('Two Step Flow of Communication Theory'). Tágabb értelemben azonban a korlátozott médiahatások modellje nevet viselheti az elmélet. ('Limited Effects Theory' illetve más angol nyelvű forrásokban a 'Minimalist Effects Theory' címszó alatt szerepel.)

Az elmélet érvényességi területe:
A média (különösen a rádió és a nyomtatott sajtó) társadalomra gyakorolt hatását vizsgálja.
Az eredetileg matematikus és szociológus Lazarsfeld legismertebb tanulmányában (The People's Choice, 1944) Ohio államban (Erie megyében) követi nyomon az 1940-es elnökválasztási kampányt. Statisztikai módszerekkel vizsgálja, hogy a média hogyan befolyásolja az emberek politikai nézeteit és döntéshozatali mechanizmusát.
Lazarsfeld és kollégái tehát a tömegkommunikációs eszközök véleménybefolyásoló funkcióját kutatják, és az ún. longitudinális vizsgálattal mutatják ki, hogy az emberek döntéseit sokkal inkább a véleményirányítók ('opinion leaders') befolyásolják, mintsem a média. Maguk a véleményirányítók azonban a tömegkommunikációs eszközök segítségével alapján fogalmazzák meg véleményeiket, álláspontjukat.
"... azok az emberek, akik már eldöntötték, hogy hogyan fognak szavazni, sokkal több kampányanyagot olvastak el illetve hallgattak meg, mint azok, akik még nem tudták, hogyan szavaznak majd. Az a csoport tehát, akit a kampánymenedzser el akar érni - mivel hogy ezek az emberek még nem hozták meg a döntést - pontosan az a csoport, amelyik valószínűleg a legkevésbé fogja meghallgatni a propagandát" - írja Lazarsfeld. (Saját fordításom)
Lazarsfeld és követői hangsúlyozzák tehát, hogy a média hatása nem annyira közvetlenül, hanem mintegy két lépcsős modellben bontakozik ki, személyes és tágabb társadalmi hatások komplex hálózatán keresztül.
További, széles körben ismert munkájában Lazarsfeld a rádió hallgatókra gyakorolt hatását vizsgálja (Radio Listening in America, 1948). Pszichológus kollégáival az alábbi következtetésekre jutnak: a kevésbé tanult emberek hagyatkoznak a rádióra, mint elsődleges médiaforrásra, míg a tanult emberek inkább a nyomtatott sajtó olvasását részesítik előnyben. Azt is hangsúlyozták, hogy az életkor és a lakóhely további befolyásoló tényezők az elsődleges médiatípus kiválasztásában.

Az elmélet leíró vagy magyarázó:
Szociológiai és statisztikai módszerek segítségével magyarázó jellegű elméletet alkot.

A koncipiálásba bevont szerkezetek és dinamikák:
Lazarsfeld a kibocsátó és a befogadó között ún. közvetítő változókról beszél, az egyik ilyen közvetítő változó az elérhetőség, a másik pedig a befogadók már meglévő attitűdje.

A koncipiálásba bevont színterek:
Az elmélet a tömegkommunikáció hatásával foglalkozik.

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Lazarsfeld gyakorlatilag a 'lövedékelmélet'-tel szemben fogalmaz meg kritikát: szerinte a lövedék-elmélet (miszerint meghatározott ingerre meghatározott válasz születik, azaz a média olyan, mint egy injekció vagy lövedék, amely különösebb probléma nélkül fejti ki a küldő által előidézni akart hatást) túlságosan a kibocsátóra összpontosít, a befogadót pedig passzív tárgyként kezeli. Lazarsfeld szerint azonban a befogadó tömeg nem passzív, hanem aktív.
Az idézett munkában fogalmazódik meg először az úgynevezett szelektív észlelés elmélete is, miszerint az emberek keresik azokat az információkat, amelyek nézeteiben megerősítik, és kerülik azokat, amelyek ellentmondanak neki.

Az elméletalkotás célja:
A kor uralkodó - elsősorban a behaviorista pszichológia hatását magán viselő - "nagyon erős hatások elméleté"-nek mintegy ösztönös felülvizsgálata.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
A tömegkommunikáció hatásmechanizmusa

Az elmélet háttérdiszciplínái:
Szociológia, statisztika, pszichológia

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:

Lazarsfeld, P. F.- Berelson, B. - Gaudet, H.: The People's Choice. How the Voter Makes up His Mind in a Presidential Campaign. New York, Duel, Sloan and Pearce, 1944.

Lazarsfeld, P. F.- Menzel, H.: Mass Media and Personal Influence. In: Schramm, W.ed.: The Science of Human Communication. New York, Basic Books, 1963, pp. 94-115.

Lazarsfeld, P. F.- Kendall, P: Radio Listening in America. New York, Prentice Hall, 1948.

Lazarsfeld, P. F.-Merton, R. K.: "Mass Communication, Popular Taste and Organized Social Action." In: The Communication of Ideas. New York, Institute for Religious and Social Studies, 1948.

Lazarsfeld, P. F. - Katz, E.: Personal Influence. Glencoe, IL, The Free Press, 1955.


Az összefoglalót készítette: Bohács Krisztina,
Budapest, 2004. június 28.

 


[vissza a lap tetejére]