Geert
Hofstede:
Software of the mind
A kommunikációs elmélet megnevezése:
társadalmi kommunikáció, kultúraközi kommunikáció
Az elmélet érvényességi területe:
társadalomtudományok, szociológia, pszichológia, kulturális antropológia, politológia
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
kulturális reprezentáció
Leíró vagy magyarázó elmélet:
mindkettő, a magyarázó jelleg Gudykunsténál dominánsabb
A koncipiálásba bevont funkciók:
magyarázó funkció, az alapelmélet bemutatása, kulturális, viselkedésbeli, értékrendbeli,
értelmezésbeli különbségek
Hofstede, a holland kutató több, mint ötven országban tanulmányozta a multinacionális
nagyvállalatokat, s a kultúrák összehasonlításának négy alapvető területét különítette
el.
Ezek a következők:
1. Hatalmi távolság
2. Individualizmus
3. Maszkulin-feminin értékrend
4. A bizonytalanság elkerülése
1. A hatalmi távolság annak mértéke, hogy az adott közösség kisebb hatalommal rendelkező tagjai mennyiben fogadják el a hatalom egyenlőtlen elosztásának tényét. Megkülönböztetünk kis és nagy hatalmi távolságú kultúrákat. Természetesen számos csoport hordozhat jegyeket egyikből is, másikból is. Vessünk egy pillantást a meghatározó irányelvekre a kis és nagy hatalmi távolságú kultúrákban.
Kis hatalmi távolság
|
Nagy
hatalmi távolság
|
az emberek közötti egyenlőtlenséget
|
|
minimalizálni kell
|
elfogadják és óhajtják
|
a szülők gyermekeiket
|
|
egyenrangú félként kezelik
|
engedelmességre nevelik
|
a hatalmon lévő emberek
|
|
kisebb hatalmúnak próbálnak
tűnni
|
tetszelegnek pozíciójukban
|
a középosztály
|
|
hatalmas
|
kicsi
|
Egy ország hatalmi távolsága könnyen megállapítható a földrajzi elhelyezkedése, népessége és gazdagsága alapján.
2. Az individualizmus
azt mutatja, hogy az emberek ahelyett, hogy a lojalitásért cserébe védelmet
nyújtó nagyobb csoporttal azonosulnának, saját maguk és közvetlen családjuk
érdekében cselekszenek. Ezen dimenzión belül megkülönböztetünk kollektivista
és individualista társadalmakat.
A kollektivista társadalmak jellemzői: kapcsolathálók
fontossága a feladatokkal szemben, munkaadó-munkavállaló kapcsolatok a rokoni
kapcsolatokból erednek, harmónia fenntartása, konfliktus-kerülés, a diploma
megszerzése egy magasabb státuszú csoporthoz való tartozást jelent, a politikai
hatalmat érdekcsoportok gyakorolják, állami dominanciájú gazdasági rendszerről
beszélhetünk... .
Az individualista társadalmak főbb
sajátosságai: 'én' azonosság, őszinte véleménynyilvánítás, a munkáltató-munkavállaló
kapcsolata egy mindkettejüknek előnyös szerződésre épülő kapcsolat, mindenki
úgy nő fel, hogy megtanul gondoskodni magáról és közvetlen családjáról, az előrejutás
képességeken és szabályokon múlik, a gazdaságban korlátozott szerephez jut az
állam... .
3. A maszkulin-feminin
értékrend fényt vet a pontosan meghatározott nemi szerepekre, amelyek a
társadalmi élet területeit, a siker, a pénz világát uralják. A maszkulin
társadalmak domináns értékei: a pénz, siker, a tárgyak birtoklása, a férfiak
kemények,a nők felelősek az érzelmekért, ők ápolják a kapcsolatokat, a fiúk
nem sírnak, ők a legjobb tanulók, az vezetők határozottak, rámenősek. Ez teljesítményen
alapuló társadalom, a kollégák
egymás riválisai...
A feminin társadalmak legfontosabb
értékei: a másokról való gondoskodás, a meleg, emberi kapcsolatok, a férfiak
és nők is ápolhatják a kapcsolatokat, a családokon belül férj és feleség is
bánhat érzelmekkel és tényekkel is, a lányok is , fiúk is sírhatnak, de egyikük
sem verekedhet,a vezetők intuíciójukat használva törekednek a konszenzusra,
a jóléti társadalom az ideális...
Hofstede 4.dimenzióként a bizonytalanság
elkerülését vizsgálta, mely felfedi, hogy az adott kultúra tagjai milyen mértékben
próbálják meg kiküszöbölni a fenyegetőnek érzett bizonytalanságot, aminek érdekében
akár hitrendszereket, intézményeket is hajlandók létrehozni. Megkülönböztet
gyenge(kis mértékű) és erős(nagy mértéákű) bizonytalanság kerülő társadalmakat.
A kis mértékű bizonytalanság elkerülő
csoportokban a bizonytalanság az élet normális velejárója, viszonylag stresszmentes
életet élnek, engedékenyek a gyerekekkel, a szigorúan szükséges szabályokon
túl nincs létjogosultsága egyéb megkötöttségeknek. Kényelmes a lustálkodás számukra,
de kemény munkát végeznek, ha szükséges. Az agresszió és érzelmek kimutatása
nem kívánatos, a tanár mondhatja, hogy ' Nem tudom'...
A nagy mértékű bizonytalanság elkerülő
társadalmakban a bizonytalanság, mint fenyegető veszély szerepel, amely ellen
harcolni kell. Stresszel telített mindennapok jellemzőek. A másság elutasítása,
veszélyessé nyilvánítása nyomon követhető, a tanárnak az összes választ tudnia
kell. A szabályok emócionális szükségletek, még ha értelmetlenek is. Belső kényszer
a kemény munka és az állandó elfoglaltság. Újító, rendhagyó ötletek elnyomása
figyelhető meg.
( Hofstede 1980 )
A koncipiálásba bevont szerkezetek:
leírások, értelmezések
A koncipiálásba bevont színterek:
kultúraközi kommunikáció
A koncipiálásba bevont dinamikák:
egymással kommunikációba lépő felek viselkedésének, értékrendjének elemzése,
a jelentés társadalmi konstruálásának lehetőségei
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
szociológia, politológia, pszichológia területeiről
Az elmélet-alkotás célja:
a kultúraközi kommunikációs folyamatok és különbségek megértése (pl. interkulturális
üzleti kommunikáció területén)
Az elmélet háttérdiszciplinái:
pszichológia, kulturális antropológia, szociológia, politológia, filozófia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Geert Hofstede, Software of the mind ( Szakmai Kommunikáció jegyzet)
Griffin,Em (2000): The First Look at Communication Theory. The McGraw-Hill Companies, Inc.
Az összefoglalót készítette: Eklicsné Lepenye Katalin
PTE BTK Nyelvészeti Doktori Iskola
Alkalmazott Nyelvészeti Program