William 
  Gudykunst:
  A szorongás/bizonytalanság kezelésének elmélete 
 
  A kommunikációs elmélet megnevezése:
  társadalmi kommunikáció, kultúraközi kommunikáció  
 
  Az elmélet érvényességi területe:
  társadalomtudományok, szociológia, pszichológia, kulturális antropológia
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
  kulturális reprezentáció
 
  Leíró vagy magyarázó elmélet:
  mindkettő, dominánsabb a magyarázó jelleg
 
  A koncipiálásba bevont funkciók:
  az alapelmélet bemutatása, kulturális, viselkedésbeli, értelmezésbeli különbségek 
  magyarázata
  William Gudykunst A szorongás és bizonytalanság kezelésének elméletében a csoportközi 
  kommunikáció kudarcaiért két felelős okot jelöl meg, a szorongást és a bizonytalanságot. 
  Hangsúlyozza a szorongás affektív, s a bizonytalanság kognitív voltát. A kommunikációt 
  befolyásoló tényezőket három főbb csoportba osztja(Az általa Felszíni tényezőkként 
  említettekkel nem foglalkozik). Itt megjegyzendő, hogy axiómái közül számos 
  megfelelőjére bukkanhatunk a Hofstede-féle négy dimenziós elmélet irányelveinek.
  Gudykunst kategóriái tehát: 
1. motivációs tényezők
2. ismereti tényezők
3. készség tényezők
1. A 
  motivációs tényezők magukba foglalják a szükségleteket, vonzalmat, társadalmi 
  kötelékeket, az én-képet, valamint az új információ iránti nyitottságot. ( Hofstede 
  maszkulin-feminin értékrendje és individualizmusa is utal ezen elemekre). Gudykunst 
  37 axiómát állít fel a motivációs tényezők működésére vonatkozóan, amelyből 
  a 7. és a 31. bemutatásával könnyen megérthető gondolkodásmódja. 
  " Idegenekkel való lapcsolataink során minél jobban szeretnénk az adott 
  csoport tagjának érezni magunkat, annál inkább nő szorongásunk." ( in Griffin 
  2000:407)
  " Szorongásunk az idegenek iránti vonzódásunk növekedésével párhuzamosan 
  csökken, és egyre biztosabbak leszünk abban, hogy viselkedésüket meg tudjuk 
  jósolni." (uo.408)
2. Az ismereti 
  tényezők több olyan pontot is érintenek, amelyek egy nyelvészeti elemzésben 
  hangsúlyt kapnak. Ide tartoznak az elvárások, a közös kapcsolatrendszer, többféle 
  nézőpont ismerete, alternatív értelmezések ismerete, hasonlóságok és különbözőségek 
  ismerete.A következő axióma rávilágíthat a kommunikáció sikerének egyik titkára.
  "Ahogy jobban megismerjük az idegenek nyelvét( nyelvjárás,zsargon, szleng), 
  egyre hatékonyabban tudjuk kezelni szorongásunkat és egyre könnyebb megjósolni 
  mások viselkedését."(uo.408)
3. A készség tényezők jelentősége nem elhanyagolható, hiszen megkönnyítheti a kommunikációt az ide vonatkozó empatikus képesség, a kétértelműség tolerálásának képessége, a kommunikáció adott helyzetben való alkalmazásának képessége, új kategóriák létrehozásának képessége, a megfelelő információk összegyűjtésének képessége.
  
 
  A koncipiálásba bevont szerkezetek:
  axiómák leírása, értelmezések, narratívák
 
  A koncipiálásba bevont színterek:
  személyközi és kultúraközi kommunikáció
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák:
  egymással kommunikációba lépő felek viselkedésének, mentális folyamatainak elemzése, 
  a jelentés személyre szóló konstruálásának lehetőségei
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
  pszichológia, tudásszociológia területeiről
 
  Az elmélet-alkotás célja:
  a személy-és kultúraközi kommunikációs folyamatok megértése, a hatékony kommunikáció 
  elősegítése( pl. interkulturális üzleti kommunikáció területén)
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái:
  pszichológia, kulturális antropológia, szociológia
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
William B. Gudykunst, "Toward a Theory of Effective Interpersonal and Intergroup Communication: An Anxiety/Uncertainty Management(AUM) perspective", Intercultural Communication Competence, R.L. Wiseman and J. Koester(eds.), Sage, Newbury Park, Calif., 1993,70
Griffin,Em (2000): The First Look at Communication Theory. The McGraw-Hill Companies, Inc.
  
 
  Az összefoglalót készítette: Eklicsné Lepenye Katalin
  PTE BTK Nyelvészeti Doktori Iskola
  Alkalmazott Nyelvészeti Program