William
Gudykunst:
A szorongás/bizonytalanság kezelésének elmélete
A kommunikációs elmélet megnevezése:
társadalmi kommunikáció, kultúraközi kommunikáció
Az elmélet érvényességi területe:
társadalomtudományok, szociológia, pszichológia, kulturális antropológia
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
kulturális reprezentáció
Leíró vagy magyarázó elmélet:
mindkettő, dominánsabb a magyarázó jelleg
A koncipiálásba bevont funkciók:
az alapelmélet bemutatása, kulturális, viselkedésbeli, értelmezésbeli különbségek
magyarázata
William Gudykunst A szorongás és bizonytalanság kezelésének elméletében a csoportközi
kommunikáció kudarcaiért két felelős okot jelöl meg, a szorongást és a bizonytalanságot.
Hangsúlyozza a szorongás affektív, s a bizonytalanság kognitív voltát. A kommunikációt
befolyásoló tényezőket három főbb csoportba osztja(Az általa Felszíni tényezőkként
említettekkel nem foglalkozik). Itt megjegyzendő, hogy axiómái közül számos
megfelelőjére bukkanhatunk a Hofstede-féle négy dimenziós elmélet irányelveinek.
Gudykunst kategóriái tehát:
1. motivációs tényezők
2. ismereti tényezők
3. készség tényezők
1. A
motivációs tényezők magukba foglalják a szükségleteket, vonzalmat, társadalmi
kötelékeket, az én-képet, valamint az új információ iránti nyitottságot. ( Hofstede
maszkulin-feminin értékrendje és individualizmusa is utal ezen elemekre). Gudykunst
37 axiómát állít fel a motivációs tényezők működésére vonatkozóan, amelyből
a 7. és a 31. bemutatásával könnyen megérthető gondolkodásmódja.
" Idegenekkel való lapcsolataink során minél jobban szeretnénk az adott
csoport tagjának érezni magunkat, annál inkább nő szorongásunk." ( in Griffin
2000:407)
" Szorongásunk az idegenek iránti vonzódásunk növekedésével párhuzamosan
csökken, és egyre biztosabbak leszünk abban, hogy viselkedésüket meg tudjuk
jósolni." (uo.408)
2. Az ismereti
tényezők több olyan pontot is érintenek, amelyek egy nyelvészeti elemzésben
hangsúlyt kapnak. Ide tartoznak az elvárások, a közös kapcsolatrendszer, többféle
nézőpont ismerete, alternatív értelmezések ismerete, hasonlóságok és különbözőségek
ismerete.A következő axióma rávilágíthat a kommunikáció sikerének egyik titkára.
"Ahogy jobban megismerjük az idegenek nyelvét( nyelvjárás,zsargon, szleng),
egyre hatékonyabban tudjuk kezelni szorongásunkat és egyre könnyebb megjósolni
mások viselkedését."(uo.408)
3. A készség tényezők jelentősége nem elhanyagolható, hiszen megkönnyítheti a kommunikációt az ide vonatkozó empatikus képesség, a kétértelműség tolerálásának képessége, a kommunikáció adott helyzetben való alkalmazásának képessége, új kategóriák létrehozásának képessége, a megfelelő információk összegyűjtésének képessége.
A koncipiálásba bevont szerkezetek:
axiómák leírása, értelmezések, narratívák
A koncipiálásba bevont színterek:
személyközi és kultúraközi kommunikáció
A koncipiálásba bevont dinamikák:
egymással kommunikációba lépő felek viselkedésének, mentális folyamatainak elemzése,
a jelentés személyre szóló konstruálásának lehetőségei
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
pszichológia, tudásszociológia területeiről
Az elmélet-alkotás célja:
a személy-és kultúraközi kommunikációs folyamatok megértése, a hatékony kommunikáció
elősegítése( pl. interkulturális üzleti kommunikáció területén)
Az elmélet háttérdiszciplinái:
pszichológia, kulturális antropológia, szociológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
William B. Gudykunst, "Toward a Theory of Effective Interpersonal and Intergroup Communication: An Anxiety/Uncertainty Management(AUM) perspective", Intercultural Communication Competence, R.L. Wiseman and J. Koester(eds.), Sage, Newbury Park, Calif., 1993,70
Griffin,Em (2000): The First Look at Communication Theory. The McGraw-Hill Companies, Inc.
Az összefoglalót készítette: Eklicsné Lepenye Katalin
PTE BTK Nyelvészeti Doktori Iskola
Alkalmazott Nyelvészeti Program