Gombrich, Ernst H.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Gombrich művészetfilozófiai felfogása és módszere, művészetelmélete
A) a művészeti haladásról és a stílusról
B) a műalkotásról és a művészeti illúzióról
C) a művész alkotómunkájáról és (valóság) interpretációjáról
D) a néző képészleléséről
Gombrich elméleteinek legfontosabb jellemzői,
rövid összefoglalói:
A) a művészeti haladás
nem egy fejlődési lánc, "a műalkotásokat ... nem lehet egy felfelé ívelő
vonalon elhelyezni, ugyanis lényegüknél fogva összemérhetetlenek" (Művészet
és fejlődés, 8.o.); Gombrich elveti a haladás ciklikus és organikus koncepcióját;
a természet mindig ugyanaz, csak különféleképpen ábrázolják; a korban éppen
aktuális haladásfogalom elfed(het)i a művészet tényleges kérdéseit, célkitűzéseit
és problémafelvetéseit;
a művészi haladást Gombrich a technikai eszközök fejlődésével írja le, melynek
során az eszközök fejlesztése meghatározott művészi célokat szolgál; mihelyt
a cél megvalósul, a fejlődés megáll;
a változások sorozata nem jelent szükségszerűen fejlődést;
a stílus nem "korszellem" eredménye, de jelzi a társadalom kulturális
és szociológiai változásait;
a stílus nem "kollektív egyéniség" kifejeződése és nem pusztán expresszivitás;
nincs grandiózus fejlődési séma, hanem választás van: adott lehetőségek
közül az emberek mit választanak inkább; így a stílus nem pusztán a "korszellem"
eredménye, a stílusváltozás nem kikerülhetetlen és nem totális;
a stílus várakozások sora, a szellem reagálva a módosulásokra értelmezi
a viszonyulásokat és tendenciákat állapít meg
B) a műalkotás
és a művészeti illúzió kérdésében
elkülöníti az illúziótól a pontos utánzatot és a hamis hiedelmet;
abban az illúzió alapproblémájának tartott kérdésben, hogy tudatosság szükséges-e
hozzá, Gombrich a művészeti illúzió kérdésében a tudást, a korábban megszerzett
ismereteket perdöntőnek tartja;
az illúzió (teremtés) fokozat kérdése és nem "mindent vagy semmit"
probléma;
(Gibsonnal ellentétben, aki azt mondja, hogy a valóság vizuális észlelését a
festészet meg sem közelítheti) Gombrich azt vallja, hogy a művészi illúzióban
nem a valóság, hanem a jelentés illúziójáról van szó (Illúzió és művészet, 210.o.);
példa: nem szem-fakszimilét alkot a művész, hanem azt kell elérnie, hogy az
eleven tekintetre adott reakciót váltson ki a nézőből;
nem arról van szó, hogy a figuratív festmény és a valóság olyannyira megkülönböztethetetlen
lenne, hanem hogy mindkettő azonos mentális folyamatot indít a nézőben, amit
a jelentéskeresés szervez - kifejeződve a szem és a tudat mozgásaiban;
a műalkotás, mint reprezentáció a helyettesítő szereppel telített funkciójából
az illuzionista stílusokban ("görögök, kínaiak, reneszánsz") átvált
a jel(ző, jelölő) funkcióba, ahol "a kép jel, ami valami rajta kívül állóra
referál" (Elmélkedés egy vesszőparipáról, 35.o.)
minden műalkotás képmás, azaz reprezentáns, a "valami helyettesítője"
értelmezés szerinti reprezentáns, amely teljesen független a differenciálás
fokától (azaz nem függ a formai minőségektől); "mindenféle képmás-készítés
helyettesítők alkotásában gyökerezik", így konceptuális képmásról beszélünk;
a primitív művészetben a helyettesítő-reprezentációvá válás két feltétele, hogy
az alak tegye lehetővé a funkciót (a funkció minimális követelménye) és a funkció
fontos legyen; a történeti stílusokkal kapcsolatban használt képmás azonban
vizuális élmény megörökítése, felidéző képmás is, amely rajta kívül állóra referál,
így konceptualitása mellett az életszerűség van jelen (Elmélkedés egy vesszőparipáról,
avagy a művészi forma gyökerei);
a műalkotás sajátos aktusban identifikálódik, a művészetként prezentálás
aktusában, miközben egy új referencia-keret is létrejön
C)
a művész alkotómunkája és (valóság) interpretációja (részbeni összefüggésben
a művészeti illúzió kérdésével)
a művész viszonya a korhoz és a társadalomhoz: a művészi személyiség strukturált
helyzetekben és döntések sorozatán keresztül nyilvánul meg (Művészet és fejlődés,
89.o.);
a művészi alkotómunkára vonatkozó tézise: nincs "romlatlan szem" vagy
"érintetlen szem" (a gombrichi értelmezés jobb visszaadására ezt a
fordítást adja meg Horányi Özséb a Sokarcú kép c. kötet bevezetőjében), a művész
gondolkodva alkot;
minden ábrázolás sémákra épül; a művész nem másolja, amit lát, hanem színekkel
és formákkal felépíti a keresett képet (Művészet és illúzió 350.o.)
az inger végtelenül sok értelmű; a művész tehetsége, a művészi természete olyan,
hogy kipróbálja a különféle értelmezéseket
D) a néző
képészlelése (részbeni összefüggésben a művészeti illúzió kérdésével és az észlelés
általános tárgyalásával)
a képészlelésben az a mozzanat, hogy a kép "ugyanazt a magyarázatot szuggerálja-e,
mint az ábrázolt természetes tárgyak" a szellemi beállítottságtól is függ
bizonyos fokig: "Másként reagálunk, ha felhangolt bennünket a várakozás,
az igény, vagy neveltetésünk révén kialakult szokásunk." (Illúzió és művészet,
207.o.);
a stílus és a közönség viszonyára az jellemző, hogy a stílus visszahat: a néző
megtanulja az új formát, új nyelvet és elfogadja, hogy így látható a világ;
a percepció és az illúzió közötti különbség lényege, hogy a jelentés szelektív
keresése során képzeleti kiegészítéseket végzünk; a Gestalt elméletet a "bezáródás"
jelenségét illetően Gombrich kiterjeszti a tematikus kép-egészekre, sőt a háromdimenziós
alkotásokra is: a néző elvégzi a hiányok kitöltését, a kiegészítést a reprezentált
dologra vonatkozóan;
nemcsak a festészet, hanem bármilyen képfajta (pl. a térkép) képes hatni a képzeletre
és el tudja vinni az illúzióba;
Gombrich elveti a látásról vallott hagyományos felfogást (miszerint: a látásban
a tárgyakról való tudásunk befolyásolja azt, hogy hogyan látjuk őket, a retinán
megjelenő inger-minták üzeneteit módosítja az, amit a tárgyról tudunk, ez "a
reális tárgy felé való visszakapcsolás"); nem a tudás befolyásolja az
érzékelésünket- írja-, hanem a tudás kereséséről van szó, azaz várakozásokról,
sejtésekről, hipotézisekről; a tudás teszi lehetővé, hogy a néző válasszon az
interpretációk közül, miután a magyarázatokat úgy tette próbára, hogy egybevetette
a látvánnyal (Művészet és illúzió 275-297.o.); azaz az interpretáció "kísérlet-
és tévedésfolyamat"
anticipáció - hajlamosak vagyunk az érzékleteinket beleilleszteni abba az elképzelt
szekvenciába, amelyre felhangolódtunk;
a folytonosságtól várt ismétlődések és a rendben vagy rendetlenségben bekövetkezett
új lépés között mindig feszültség van, a rend megbontása felkelti a figyelmet;
minden ábrázolás az irányított belevetítés jelenségére épül: a művész rákényszerít
bennünket, hogy a festékfoltokba tárgyat, témát, látványt vetítsünk bele; a
szellemi beállítottság egy készenléti állapot, amelyben hozzákezdhetünk a belevetítéshez
(Művészet és illúzió, "A néző szerepe" c. fejezet);
az ábrázolás végtelenül sokféle interpretációt tesz lehetővé, a néző feladata,
hogy olyan értelmezést találjon, amely összhangban áll korábbi várakozásaival
(Művészet és illúzió 350.o.);
(Popper "kísérlet és tévedés" elméletét és Gibson "meghatározatlantól
a meghatározott felé" észleléselméletét elfogadva és módosítva:) a látás
(és a képolvasás) folyamata nem az érzékeléstől a percepcióhoz, hanem a kezdetekben
bizonytalantól és általánostól a fokozottan artikuláltabb és differenciáltabb
felé vezet;
a vizuális észlelés során hipotézisek kerülnek összevetésre az érzékletekkel,
így a hipotézis megerősítésre vagy elvetésre kerül; az illúzió a meg nem cáfolt
észlelési hipotézisek révén jön létre - "séma és korrekció" elmélete
Az elmélet érvényességi területe
Művészeti kommunikáció, elsősorban a festészet, avagy a síkon megjelenítő művészetek
területére értelmezve. A művészeti illúzió kérdését és vele párhuzamosan a
művészeti alkotások észlelést, befogadását (képészlelésnek elnevezve) kizárólag
a festészet és a grafika területén tárgyalja.
Vizuális kommunikáció, amennyiben elméleteinek egyes vonatkozásai és egyes kutatásai
(például Leonardóról írott tanulmányaiban a magyarázó rajzokra vonatkozó megállapítások)
a vizuális művészeteknél tágabban vett képi világon alapuló kommunikációt jelentik.
Elméleteinek eredeti alkalmazási területei ma is érvényesek, azaz Gombrich ma
is hivatkozási alap a művészettörténetben és művészetelméletben, illetve a művészetfilozófiában.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Mint interakció értelmezhető a művész interpretációjáról és a néző képészleléséről
megfogalmazott dinamikus felfogása, illetve a műalkotássá vál(toztat)ás aktus
jellege. Mint társadalmi interakció értelmezhető a stílusvizsgálata,
vagyis ahogyan egy korszakon belül a "világ ábrázolásának módszereiben"
az azonos vonások jelenlétének okait kutatja.
Mint interpretáció vonatkozik a Gombrich által kifejtett művészi (valóság)értelmező
tevékenységre és a néző képészlelésére.
Mint kontextus a személyközi kommunikáció egy különleges esete - a művész
és a néző partnerségére vonatkozó gondolata ragadható meg.
Mint információátvitel és mint válasz kiváltása - Gombrich a művész
kódalkotó és a néző kód-, avagy képolvasó tevékenységéről beszél; a művész alkotómunkája
(az "illuzionista" stílusokban) egyfajta válasz a művészeti tradíció
által befolyásolt látványértelmezésre.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
A-B-C) esetében alapvetően leíró, mivel elméletkifejtéséhez számbaveszi, sorakoztatja
a következőket: kronologikus rendben az úgynevezett nagy korstílusokat, a reneszánsz
kor művészeit és meghatározó művészeti megnyilvánulásait, művészeti tematikákat,
konkrét műelemzéseket. A leíró jelleghez társítja hipotéziseit és a vizsgálat
során megtalált jelenségek pszichológiai-biológiai-kulturális-szociológiai
és esztétikai magyarázatait;
D) esetében alapvetően magyarázó, amennyiben hipotézisét (hipotéziseit) indokolja,
kifejti.
A koncipiálásba bevont funkciók
(Sajnos, nem tudom elfogadhatóan értelmezni ezt a rovatot)
-
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
- a művész viszonya a megelőző korok művészetéhez
- a művész, a kortársak, a társadalom és a teljes kor kontextusai
- a hagyomány és a neveltetés összefüggései a műalkotással, a nézővel, a társadalommal
- egy mű mit jelentett a maga korában, hogyan viszonyultak hozzá a kortársai
és mit lát benne a mai ember
- a stílus és a közönség viszonya
- vizuális észlelés folyamata-működése, befolyásoltságának tényezői
(a szerkezetek bizonyára még sorolhatók lennének)
A koncipiálásba bevont színterek
Ide tartoznak a következő kommunikációs helyzetek és a helyzeteket alakító mozzanatok:
- a társadalom
- maga a képzőművészeti (festészeti) alkotás
- a mű a saját korában
- a művész alkotómunkája
- a néző műalkotást befogadó tevékenysége
- az észlelés, a valóság észlelése, a vizuális észlelés, a képészlelés
A koncipiálásba bevont dinamikák
Gombrich elméletét legalább hatféle vonatkozásban hatja át dinamika, ezek a
következők:
1. a művészet időben és történelmileg megragadott változásainak vizsgálata;
2. a művész (valóság) percepciójában a tradíció és a tudat mozgása;
3. a képészlelésben a neveltetés (avagy a tradíció) bekapcsolása, a figyelemirányulás
(szem-mozgásokban is megragadható) tudatmozgásai, illetve az igények megelőző
és érzékletekkel összevető aktusa és a pszichikumban elvégzett korrekciók;
4. a művész és a néző partner-viszonya, illetve a néző művész általi aktív látásra
serkentése;
5. a látás általános jellegzetességeként számontartott szekvencialitás és az
ebbe bekapcsolt ráhangolódás;
6. a műbefogadásban az "időugrások": a mű megítélése saját korában
és a mai ember által
(a dinamikák bizonyára még sorolhatók lennének)
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
- az evolucionista historizmus avagy a historicizmus ellenében
- Hegel történetfilozófiája ellenében
- Ruskin: "romlatlan szem" elméletének ellenében
- a képzettársítás empirista elméletét elveti
- Popper, Karl eszmerendszerét elfogadja, sokszorosan hivatkozza
- Gibson, J. J.: vizuális észleléselmélete elfogadásával
- Gestalt - elmélet felhasználásával és módosító kiterjesztésével
- az információelmélet redundancia-jelenségének felhasználása és a díszítések
szerepére és értelmezésére vonatkozó áttétele
Az elmélet-alkotás célja
- a művészettörténet mint tudomány értelmezése
- a stílusok tanulmányozása
- a műalkotás, a művészi mibenlétének tanulmányozása
- az illúzió vizuális megteremtésének és észlelésének megértése
- a műalkotás befogadásának értelmezése
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
- művészettörténet és művészetelmélet, művészetfilozófia
Az elmélet háttérdiszciplínái
Gombrich az elméletalkotó munkájában a szakkifejezéseket és a modelleket főképpen
a következő tudományokra alapozta:
- filozófia, művészetfilozófia, esztétika
- pszichológia, az észlelés pszichológiája
- művészettudomány és művészettörténet
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Gombrich, Ernst H.: Elmélkedés egy vesszőparipáról, avagy a művészi forma gyökerei. In.: A sokarcú kép. Válogatott tanulmányok a képek logikájáról. Szerkesztette Horányi Özséb. 2. módosított kiadás, Typotex Kiadó, Budapest 2003 Fordította Rohonczy Katalin. Eredeti mű: Meditations on a Hobby Horse or the Roots of Artistic Form, megjelent: Aspect of Form, szerk. White, L. L. Indiana University Press, Bloomington, 1951, 209-224. o. Újra megjelent: Gombrich Meditations on a Hobby Horse and other Essays on The Theory of Art című kötetben, Phaidon, London - New York, 1963, 1-12.
Gombrich, Ernst H.: Művészet és fejlődés. Corvina Kiadó, 1987. Fordította Széphelyi F. György. Eredeti mű: The ideas of progress and their impact of art. The Cooper Union School of Art and Architecture, New York 1971
Gombrich, Ernst H.: A művészet története. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983 (negyedik kiadás). Fordította: G. Beke Margit és Falvay Mihály. Utószó: Németh Lajos. A mű eredeti címe: Gombrich: The Story of Art. Phaidon, 1972.
Gombrich, Ernst H.: Művészet és illúzió. A képi ábrázolás pszichológiája. Gondolat Kiadó, Budapest, 1972. Fordította Szabó Árpád
Gombrich: Illúzió és művészet. In: Illúzió a természetben és a művészetben. Szerkesztette Gregory, R. L. és Gombrich, Ernst H. Gondolat Kiadó, Budapest 1982. Fordította: Falvai Mihály, Németh Ferenc. Eredeti mű: Illusion in nature and art, Duckworth, London, 1973
Gombrich, Ernst H.: Art history and the social sciences. Oxford University Press 1975
Gombrich, Ernst H.: Norm and form. Studies in the art of the reneissance. Phaidon, London and New York, third edition 1978
Gombrich, Ernst H.: The sense of order. A study
in the psychology of decorative art. Phaidon Press Limited Oxford, second impression
1980