Neil 
  Postman: Amusing Ourselves to Death - Public Discourse in he Age of Show 
  Business
  Penguin Books, 1985 
   
 
  Az adott kommunikáció-elmélet szokásos megnevezése
  A megnevezés talán még nem szokásos, de létezik olyan kommunikációs lexikon 
  (A Dictionary Of Communication And Media Studies, by: James Watson és Anna 
  Hill), amely McLuhanizmusként emlegeti a médiaanalízis McLuhani 
  módját.
  Postman hallgatta Mc Luhan óráit, még mielőtt tanára jelentősebb művei megjelentek 
  volna (The Gutenberg Galaxy. 1962;Understanding Media: The extensions of 
  Man. 1964; The Medium Is The Message. 1967). Postman sok tekintetben követője 
  McLuhannek, de a médiumok hatásának elemzésében egyszerűen a felgyülemlett tapasztalat 
  gazdagsága miatt alaposabb tud lenni. Éppen ezért az Amusing Ourselves to 
  Death -ben Postman próféciának nevezi McLuhan elméletét (és ezt nem pejoratív 
  felhanggal teszi). Alapvető - explicitté is tett - különbség a két elmélet között, 
  hogy
amíg McLuhan egy-egy új médiumot csak egy régi eszköz kiterjesztésének tekint (így például az autót gyors lónak, a lámpát erős fényű gyertyának), addig Postman a médiumot olyan szimbolikus kódot konstruáló technikaként értelmezi, amelynek kultúraképző ereje van. A szimbolikus kód felfejtése így a szociális és intellektuális környezetünk értelmezéséhez szükséges. E tekintetben Postman elmélete kultivációs elmélet.
amíg McLuhan szerint az üzenet tartalmával egyenértékű fontosságú lehet annak megjelenítési módja, addig Postman állítása erősebb: a forma határozza meg a tartalmat; bizonyos formák ellenállnak bizonyos tartalmak közvetítésének.
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Az elmélet a tömegkommunikációs eszközök hatásával foglalkozik. Azt állítja, 
  hogy a gondolkodástípus, amelyet (elsősorban a televízió) létrehozott, a társadalom 
  minden területén érezteti hatását. Így elméletét példáival a jogi-, politikai-, 
  egyházi kommunikációra is kiterjeszti.
  (A gondolatsor érdekessége, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek amerikai helyzetjelentése 
  összevetésre érdemesnek bizonyul a XXI. századi, talán már nem elsősorban a 
  televízió által meghatározott magyarországi uralkodó gondolkodási attitüddel 
  (rövid idejű koncentrációkészség; dekontextualizált információkra való éhség; 
  asszociatív gondolkodás; a közélet minden színterén a szórakoztató, látványos 
  előadásmódok utáni vágy stb…). Postman egyébként - ugyanolyan profetikusan, 
  ahogyan azt McLuhan tette, ebben a könyvében a számítógép kérdését nagyvonalúan 
  a televízió által elindított folyamat folytatásának látja.) 
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó
  Az elmélet a telegráf és a fénykép információra és tudásra való hatásának elemzésével 
  jut el a kettő "összegének", a televíziónak a leíró 
  hatáselemzéséig. A televíziónak tulajdonított hatást a közélet jelentős színtereiben 
  (jog, politika, oktatás) való attitűdváltozáson keresztül vizsgálja. 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezetek és dinamikák
  Az elmélet szerint nyelvünk a média, a média metafora, a metaforának pedig kultúraalkotó 
  ereje van. (Az új nyelv olyan kommunikációt eredményez, amelyben irreleváns, 
  mindennapi életünkre hatás nélküli információkhoz jutunk, amely információknak 
  mégis konkrét realitást, kontextust ad a vizuális élmény, így a hitelesség átveszi 
  a valóság szerepét. Ennek eredményeképpen a befogadóban az az érzet alakul ki, 
  hogy tanult valamit, ám dekontextualizált tudásának lehetséges felhasználási 
  színterei csupán a partyk, kvízjátékok, keresztrejtvények: nem a mindennapi 
  élet. Ez az új típusú információ és tudás ráadásul alapvetően - az elmélet szerint 
  a televízió fő céljának megfelelően - szórakoztató módon tálalt. A metafora 
  működésbe lépésének köszönhetően ez a fajta új, szórakoztató, fregmentált tudáskép 
  analogikusan felbukkan az élet egyéb színterein is. 
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Az elmélet a tömegkommunikáció hatásával foglalkozik.
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
kapcsolódik a már említett "McLuhanizmushoz";
a Northrop Frye által használt rezonancia fogalma segítségével támasztja alá alapgondolatát, miszerint a kommunikáció minden médiuma metaforaként él: megvan ahhoz az ereje, hogy bármely új és váratlan kontextusban működésbe tudjon lépni
elhatárolódik attól az egyébként a hasonló elméletekben gyakran megjelenő gondolattól, miszerint az ember kognitív kapacitásában bármiféle változást okoznának a tömegkommunikációs eszközök
 
  Az elmélet-alkotás célja
  Annak az állításnak az alátámasztása, miszerint a televízió olyan világot eredményez(ett), 
  amelyet Huxley megjósolt a Szép új világban: - nincs szükség a könyv 
  médiumának kiátkozására a társadalomból, mert nincsen, aki egyáltalán olvasna; 
  - nem attól kell félni, hogy valaki kisajátítja az információt, hanem annyi 
  információ lesz, hogy mi állunk ellen neki; - az igazság kérdése irrelevánssá 
  válik. Röviden, hogy nem gondolkodás helyett szórakozunk, hanem nem tudunk arról, 
  hogy min röhögünk, és hogy miért hagytuk abba a gondolkodást. 
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Az itt tárgyalt könyv, az Amusing Ourselves to Death, a médiát tekinti 
  az új nyelvünknek, ami pedig definíció szerint a világról alkotott tapasztalatainkat 
  formálja. Azaz azon a kimondott előfeltevésen alapul a gondolatmenet, hogy a 
  nyelv segítségével formáljuk a világot. Ha pedig a nyelv a média, akkor az vizsgálandó, 
  hogy milyen kultúrát, világot alakít (a tudatunkban). A médiumok közül elsősorban 
  a televízió szimbólumképző mechanizmusát vizsgálja a könyv, azonban az utolsó 
  fejezetben (Teaching as an Amusing Activity) kitér arra, hogy az új információs 
  közegben mi az oktatás feladata. Ha csak egy pillantást vetünk Neil Postman 
  két korábbi híressé vált kötetének címére (Teaching as a Subversive Activity 
  (1967) és a Teaching as a Conserving Activity (1980)), látható, hogy 
  Postmant alapvetően az oktatás lehetőségeinek kérdése foglalkoztatta, 
  azaz az elmélet eredeti alkalmazási terepe ott keresendő. Az 1980-as könyvének 
  gondolata szerint az oktatás feladata, hogy a társadalmi egyensúlyt fenntartsa: 
  a társadalomban a hangsúlytalanná, periférikussá vált nézőpontokat előtérbe 
  tolja. Az oktatás funkcióját a termosztáthoz hasonlítja: "it is a matter 
  of indifference whether an environment be warm or cold. Assuming the thermostat 
  has been se tat a sane and healthful temperature, its job is to make what is 
  too warm cooler and too cool warmer." (pp.19.). Az Amusing Ourselves 
  to Death az oktatás szerepében már kevéssé hisz, de az iskola demitologizáló 
  szerepét tolná előtérbe. 
 
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái
  Szemiotika, technikatörténet
 
  Az összefoglalót készítette: Blaskó Ágnes
  Dátum: Sopron, 2004. január