Észrevételek
Szakács
István: Karácsony Sándor munkáiról írt összefoglalójához
Úgy látom Szakács István ismertetője a vizsgálati szempontokat nem követi, ezért megkísérlem azt kiegészíteni és pontokba szedni.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
társasértelmi viszonyulás, nyelvi nevelés
Az elmélet érvényességi területe:
pedagógia területek, családi nevelés, tágabban értelmezve a média nyelvhasználata
is
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
direkt verbális interperszonális interakció
beszédfunkciók
A nyelv három alappilléreként a beszédaktust, a gondolkodásmódot és a jel jelentésének
képi erejét jelöli meg.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Rendszerező.
A koncipiálásba bevont funkciók:
Társas lélektani és logikai alapon álló rendszerbe foglalva fejti ki, hogy a
beszéd a kultúra eszköze.
"A társas lélek értelmi vonatkozásban csak abban az esetben nevelődik,
ha a nevelő és a növendék társas érintkezésében nyelv, élő nyelv támad. A nevelő
és a növendék beszélnek. Ez a tényleg beszélt nyelv, ez nevel. Az, amit beszélnek,
csak azzal hat nevelőleg, hogy beszélnek. A növendék nyelvi nevelése akkor kezdődött
meg és ment végbe, és csak akkor tekinthető befejezettnek, ha egyéni képzet-
és gondolatvilága kifelé hatni tud a másik emberre, befelé pedig képes állandóan
gyarapodni a másik embertől nyert képzetekkel és gondolatokkal. A nyelv az a
jelrendszer, amely ezt a kölcsönhatást közvetíti." Karácsony Sándor a nyelv
és a gondolkodás kapcsolatának mindkét alappillérét felismerte. Egyrészt rámutat
a nyelv azon funkciójára, hogy az általánosított tapasztalatot fejezi ki, és
ezáltal a gondolkodás eszköze. Másrészt a nyelv kommunikációs eszköz, ezzel
is szolgálja a gondolkodást, lehetővé téve a gondolatok megfogalmazását és közvetítését.
Ez utóbbi folyamatban Karácsony Sándor rendszerében kulcsfogalom a megértés.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
A beszéd, a mondat- és a kifejezésbeli, fogalmi viszonyok szoros egységet alkotnak.
A beszédbeli viszonyokat áthatja az alárendelés és a mellérendelés. A magyar
nyelvtan társaslélektani alapon c. könyvében a hangtan kommunikatív szempontú
rendszerezését is tárgyalja, a nyelv szinkron rendszerét a beszéd funkciójából
vezeti le. A könyvek lelke című könyvében a nyelvi jel mélyén rejlő egyetemes
jelentésről, a jelképről beszél. A magyar észjárás c. könyvében feltárja nyelvünk
magyarságának három fő sajátosságát: artikulációs bázisát, grammatikájának mellérendelő
elvét, jelölésmódjának szemléletességét. Az irodalmi nyelv mellett beszél a
veszélyben lévő regionális köznyelvről, és a tájnyelvről is,
A koncipiálásba bevont színterek:
Elsősorban a személyközi kommunikáció, de a szövegek, irodalmi alkotások feltárása
során a beszéd és az írás közötti kapcsolatra is utal.
A koncipiálásba bevont dinamikák:
A nyelv a gondolat kifejezési formája. A köznyelvi kifejezések alkalmasak olyan
üzenetekre, amelyek nem egyetlen, hanem egyetemes jelentésűek. Vagyis: a köznyelv
az érzelmek kifejezőjévé, az irodalom hordozójává válhat. Az irodalom szintén
nyelv, de nem az értelmi, hanem az érzelmi társas viszonyulásnak, a művészetnek
a nyelve. A költő nem tartalmat akar közölni, hanem magát akarja megmutatni
a jelképben a másik embernek úgy, hogy az is magára ismerhessen a jelképben.
Szerinte a költői mű = stílussá vált mondatok.
Nyelvre csak nyelvvel lehet nevelni, természetes nyelvi viszonyulással, nem
pedig szabályok, tételek tanításával. A nyelvi nevelésnek ez a koncepciója átfogóan
kiterjed az iskolai oktatás egészére. Mivel a nyelv a társas lélek értelmi funkciója,
az értelmi nevelés tehát eleve csak nyelvi nevelés lehet. Valamennyi tantárgy
tanítása során nyelvi nevelést végzünk, nem azzal, hogy fogalmazni tanítunk,
hanem hogy gondolkodni tanítjuk őket: képzeteik logikus tagolására és egymáshoz
kapcsolására, következtetések, meghatározások szerkesztésére.
Gyakran fogalmaz meg kapcsolatot egy nép nyelve, gondolkodásmódja és életmódja
között.
Vallja, hogy sem az életérzés, sem az érzelem, sem az értelem, sem az akarat
nem nevelhető, de lehetséges jogi, művészi, nyelvi, társadalmi és vallásos nevelés.
A fogalom a tapasztalatra épül. Ennek hiányát a mai iskolai ismeretelsajátítási
rendszerben hibaként lehet tapasztalni: a tanulóknak tapasztalatok híján alig
van maradandó tudásuk az adott tárgykörben.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Karácsony Sándor pedagógiája szervesen összefüggő pszichológiára, logikára és
filozófiára épül. Többek között ismerte Le Bon és Wundt munkáit. Ez a tény minden
más hazai korabeli neveléstudományi műtől megkülönbözteti. Ezek az alapok önállóak,
a maguk korában egyedülállóan modernek voltak. Figyelembe kell venni, hogy 1938
után már nem járhatott külföldön és a háború miatt külföldi szakirodalomhoz
is egyre kevésbé jutott. Mondják, róla, hogy megelőzte korát, és vannak, akik
azt is hozzáteszik: külföldön egyáltalán nem ismert.
Az elmélet-alkotás célja:
Azonos elvek alapján vizsgálni, magyarázni a szöveg minden megjelenési formáját,
az elemiektől a legbonyolultabbakig.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
ifjúsági mozgalmak, cserkészet,
pedagógiai nevelés, világnézeti nevelés
folyóiratok szerkesztése
Az elmélet háttérdiszciplinái:
pedagógia, nyelvészet, hangtan, szociológia, logika, pszichológia, pszicholingvisztika
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Csak kiegészítésként:
Kontra György: Karácsony Sándor,
a nagyhírű professzor, Books In Print, Bp. 2003.
Karácsony Sándor: Ocsúdó magyarság: szokásrendszer és pedagógia, Széphalom Könyvműhely, Bp. 2002.
Velics Gabriella, 2003. 12. 12.