Észrevételek
Fejes
Edina: Heidegger nyelvfelfogása ismertetéséhez
Bevezetés
Fejes Edina mint első megközelítés Heidegger lételméletében helyezi el nyelvfelfogását.
Ezek után nyugodtan leszűkíthetjük figyelmünket Heidegger nyelvről vallott gondolatainak
valamivel részletesebb elemzésére.
A koncipiálásba bevont funkciók: Beszéd, kijelentés, logosz
(vö különösképpen Lét és idő 33, 34, 35, 44§)
Heidegger számára a nyelv nem szavak és szabályok rendszere, ez csak előtere
a nyelvnek (1951 : 1941), hanem hermeneutikus, vagyis egyszerre üzenet a létről
és a hírnök maga (1954 : 28). A nyelv lényegét akkor ragadhatjuk meg, ha a nyelvet
olyan szimbolikus formának tekintjük, amely az élet "megformálásának"
eszköze. Az, hogy artikulált beszédben képesek vagyunk jelentést tulajdonítani
a dolgoknak, arra utal Heidegger szerint, hogy rendelkezünk egy előzetes megértés/felismerés
képességével. Mint Fejes Edina megállapította Heidegger nyelvről való diskurzusát
egy sajátos törekvés jellemzi; valójában nem a nyelvről beszél, hanem a nyelvből,
pontosabban a nyelvet megelőző egzisztenciál-ontológiai fenomének, a kijelentés
és a beszéd analíziséből tárja fel a nyelv és a lét lényegi egymásban létét.
De miért fontos ez? Heidegger szakít a nyugati filozófiai hagyománnyal, a metafizika
tévedésével, amely a létet olyan objektumnak gondolja, amelyről a szubjektum
fogalmat alkothat. Heidegger ontológiája próbára teszi a létről való dualisztikus
gondolkozásunkat. Ha a lét a létező léte, akkor azt sem nem a létezőtől különállóként
(valamiként, amiről mintegy kívülről), sem nem a létezővel azonosíthatóként
(tehát a sokféle létezők esszenciájaként) nem gondolhatjuk el, csak mint ami
a létező ittlétében, jelenvalólétében megmutatkozó. A lét nem ismerhető meg
másként, csak abban, hogy vagyunk és ahogy vagyunk. Ebben az átlagos mindennapiságban
rejlik az egzisztencialitás (Heidegger lét értelemben használja a szót) struktúrája
(egzisztenciálék), s a létre vonatkozó vizsgálódásunkhoz nem is áll más a rendelkezésünkre
csak ez az időben mozgásban lévő mindennapiság(történetiség. Heidegger fő argumentuma,
hogy létre vonatkozó előzetes megértésünk homályos, önmagunk megértéséhez erre
a homályos létmegértésre kell újra és újra rákérdezni, noha az időben előrehaladva
egyre inkább megfelejtkeztünk ezt a kérdést feltenni, s így a létfelejtés állapotában
vagyunk.
A nyelv kitüntetett szerepe éppen az, hogy benne valami szóhoz jut, a lét mutatkozik
meg. A beszéd juttatja szóhoz, mely azért lehet értelmes, mert adott a megértés
közös (bár homályos) horizontja, az, hogy a szó tulajdonképpen egy-és ugyanarra
vonatkozik, amely közös nélkül tulajdonképpen a vita sem lenne lehetséges. Továbbá,
a beszéd az ember társadalmiságából (a jelenlét egymásban léte) fakadóan soha
nem monológ, mindig egy megszólítottra vonatkozik. (1927 : 192. o.). Végső soron
egy beszélgetés van, mely történelmien "folyik". (1951: 41).
A LI-ben Heidegger. két nyelvvel kapcsolatos fenomén ('az önmagán megmutatkozó',
1927 : 45), a kijelentés és a beszéd analízisével bontja ki a nyelv ontológiai
funkcióját. A kijelentést a terminus jelentései alapján definiálja, mint
1) felmutatás, logosz - 'a létezőt
önmagában láttatni'; 2) predikáció
- meghatároz egy szubjektumot, s így a létező, amely lehatárolódik, meghatározottságában
mutatkozik meg, hasonlóan mint a kézhezálló dolgok kéznéllevősége ; 3) közlés,
kimondás - amelyben az állítással
meghatározott létezőt megosztja másokkal, s így tulajdonképpen a világban-benne-lét
válik megosztottá. A kijelentés sajátja, hogy a megosztás (ellentétben a dolgok
kézhezállóságával) nem feltételezi a kijelentett kézzelfogható közelségét. A
kijelentés ilyenformán az értelmezés származékos módusza, a logosz "az
igazság helye". Már itt fontos megjegyeznünk, hogy Heidegger igazságfelfogásában
az intellektuális igazságfelfogást, mely szerint az igazság helyes ítéletalkotás,
amely megfelel a tényeknek, megelőzi a "megmutatás", az "el-nem-rejtettség"
igazságként való értelmezése, mely azonos a logosszal. (Kállay 1990) A világban-benne-lét
előzetes érthetőségének artikulációja a beszéd. E fenomén analízise a
kijelentés analízisének 3. értelméből indul ki. Ilyenformán Heidegger a hangsúlyt
nem magára a nyelvre teszi, hanem a nyelvet ontológiailag megalapozó beszédre,
lemondva ilyenformán a "nyelvfilozófiáról".
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek): Hangoltság, megértés, beszéd.
A Lét és idő fogalmi szerkezetében a beszéd a jelenvalólét két alap-egzisztenciáléjára
(a jelenvalólét létjellemzői 1927 : 62), a hangoltságra (diszpozícióra)
és megértésre egyaránt vonatkozik. Ittlétünk önmagában hangolt, az, hogy
"hogy érezzük magunkat", döntő a lét értelmére vonatkozó kérdésünk
szempontjából (29. §), megmutatja az ember jelenvalólétét, amelyben még a megértés
előtt "rátekintünk" arra, hogy hogyan vagyunk itt. Ilyenformán a diszpozíció
már önmagában rendelkezik valamiféle homályos megértéssel, ami arra készteti
az embert, hogy szembenézzen önnön létével. A megértésnek két aspektusa van,
egyrészt az ember felismeri, hogy mire képes, másrészt felismeri a dolgok kézhezállóságát.
(Heidegger ezzel a metaforával utal az ember világhoz való viszonyában megmutatkozó
megismerésre.) A megértés ilyenformán rendelkezi a megformálás (értelmezés)
lehetőségével, s ezt a tagolt formát kijelentésben közli. Az értelmezés és a
kijelentés nem puszta reprezentációja a megértettnek, hanem annak továbbépítése,
a létlehetőségek kidolgozása, artikulációja, közzététele a nyelvet megalapozó
beszédben. (Kálaly 1990) Nem azért van a dolgoknak jelentése, mert jelentéssel
látjuk el a szó-dolgokat, hanem mert a világ előzetes érthetősége szavakban
ölt testet. (1927: 34§) A jelenvalólétnek ebben a létszerkezetében érthetőek
Heidegger olyan sokat idézett kijelentései, mint "a nyelv a lét háza"
vagy "költőien lakozik az ember a világban".
A beszéd analízisekor annak két konstitutív elemét kell megkülönböztetnünk,
a hallást és a hallgatást. Az, hogy meghallunk valamit, az együttlét
egzisztenciális nyitottságára utal, ahogyan az ember mit társadalmi lény van
jelen. S miután a beszédben az értelmesség artikulálódik akusztikus formában,
a hallás sem pusztán zörejek meghallása, mindig valamit hallunk. A beszéd másik
eleme meglepő módon a hallgatás, ami alatt nem a beszéd hiányát, hanem egy beszédet
megelőző figyelmet, mondanivalót érlelő hallgatagságot ért Heidegger. Késői
dialógusa (1953/54 : 39 ) meglepő bizonyítéka az egyébként a görög logosz -
fogalomból kiinduló gondolatrendszer és a nem-dualisztikus ázsiai gondolkodásmód
találkozásának éppen a termékeny hallgatás metszéspontjában. A nyelv kifejezésére
használt japán "koto ba" szó képszerű jelentése éppen ez: olyan virág,
amelynek sziromlevelei a szólító csendességet veszik körül.
A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák: költészet és fecsegés; titok
és igazság
Heidegger számára a nyelv megnyilvánulásának két ellentétes pólusa a fecsegés
és a költészet. A fecsegésben éppen a létfelejtés nyilatkozik meg, a
szónak így semmi moralizáló konnotációja sincs. Arra a létmódra utal, amelyben
a beszélés "elvesztette elsődleges létvonatkozását ... csak továbbad és
megismétel", a "gyökértelenített jelenvalólét-megértés létmódja"
s ilyenformán könnyedén hatol be a nyilvánosságba, mondja Heidegger. (1927 :
35§). Az idős Heidegger viszont jószerével csak a költészet vonatkozásában közli
nyelvről való gondolatait. Ha a "nyelv a lét háza", akkor "költőien
lakozik az ember". A létfelejtés otthontalanságából a költészet teremtő-felfedő
nyelvében/nyelvével talál haza a jelenvalólét. A költészetben a lét szószerűen
kerül megalapításra, hiszen benne a dolgok léte és lényege van kimondva. A dolgok
léte és lényege nem valami meglévőből desztillálható ki, hanem az alkotásban
kreálódik. Annyiban fedődik fel, amennyiben megfogalmazódik. Újra a heideggeri
fordulat: nem nyersanyagként használja a költészet a nyelvet, hanem éppen hogy
lehetővé teszi a nyelvet. (1951 : 43-45.) Hölderlint kommentálva az idős Heidegger
felel a Lét és időben feltett kérdésre, eszköz-e a nyelv. Nem eszköz,
hanem esemény, amelyben tulajdonképpen mindig a konkrétságában jelenvalólétként
a lét artikulálódik az időben. Csak ami kifejeződik, az van és csak annyiban
van, amennyiben kifejeződik. "Csak ahol nyelv van, ott van világ"
(41. o)
Így jutunk vissza Heidegger igazságfelfogásához. A költészet az igazság történése,
alétheia. (Biemel 1991 : 130). Az igazság a dolgok felfedettsége, ennek ellentéte,
a hamis az ember elszakítottsága önmaga megértésétől, vagyis a hanyatlás létmódja.
Az igazság a kijelentésben/beszédben, ellentéte, a hamisság a fecsegésben nyilvánul
meg. Harmadik érték a titok, az elrejtettség, ami nem az igazság ellentéte,
hanem az, ami mint nem-igazság, árnyékként kíséri a logoszt, az, ami (még) nincs
kimondva. (1927 : 44§, Kállay 1990) A beszélgetés folyásának ez a mindig kimaradóra
való újbóli kérdezés a biztosítéka.
Az elmélet-alkotás célja
Különösen a kései Heidegger nyelvről és/vagy költészetről írt meditációi középpontjában
a létfelejtésből való visszatérés lehetősége áll.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Heidegger lételméletének, illetve nyelvről és művészetről alkotott nézeteinek
érdekes alkalmazásaként Christians (1997) a technológia-értelmezés ontológiai
paradigmájának bevezetésével az elektronikus médiában való vallási kommunikáció
tradicionális szemléletét alapjaiban kérdőjelezi meg.
Bibliográfia
BIEMEL, Walter (1991) "Heidegger művészet-értelmezése". in: Fehér M. István (szerk) Utak és tévutak, Atlantisz, Budapest, 1991, 127-147. p.
CHRISTIANS, Clifford,G. (1997) "Technology and triadic theories of mediation" in Steward M. Hoover, Knut Lundby Rethinking Media, Religion, and Culture, Sage, London 1997, 65-85. p.
FEHÉR M. István (1992) Martin Heidegger, Göncöl Kiadó, Budapest, 1992. 309-320. p.
HEIDEGGER, Martin (1951) Magyarázatok Hölderlin költészetéhez, Latin betűk, Debrecen, 1998.
HEIDEGGER, Martin (1959) A nyelv, Sylvester János Könyvtár, Sárvár, 1998, 54-109. p.
KÁLLAY Géza (1990) "A nyelv lételméleti felfogása Heidegger filozófiájában" in: Havas Ferenc, Horváth Katalin, Ladányi Mária (szerk): Emlékkönyv Zsilka János professzor hatvanadik születésnapjára, Budapest, 1990, 122-126. p.
TILLMANN J. A. (1991) "Kelet és nyugat kapujában" in: Martin Heidegger Útban a nyelvhez Helikon Kiadó, Budapest, 1991, 51-64. p.
Szentistványi Rita
2003. 12. 07.