Lektorálás
Gilbert 
  Ryle: A szellem fogalma
  Szabó Levente és 
  Bodó Balázs összeállítása
 
  Az adott elmélet megnevezése (Bodó, Szabó):
  Altrichter Ferenc (fordító) 
  - aki 1973-ban utószót írt a könyvhöz - szerint Ryle visszautasítaná, ha filozófiai 
  álláspontját "-izmus" vagy "-lógia" szóval illetnénk, szerinte 
  stílusát leginkább oxfordi mozgalomnak nevezhetnénk. Azonban tény és való, hogy 
  Ryle maga jelenti ki: a kartéziánus gondolkodást kívánja könyvében kritizálni. 
  
 
  Az elmélet érvényességi területe (Bodó, Szabó):
  A két szerző által felsorolt 
  tudományterületeket azzal egészíteném ki, hogy Ryle könyve elsősorban a filozófia 
  területét érinti.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa (Szabó):
  Ryle könyvében több helyen 
  érinti a kommunikáció témáját. Nemcsak a belső gondolatokról ír, hanem a kijelentések 
  hatásairól is.
  "Minden beszéddel valamilyen sajátos hatást szándékozunk elérni. A kérdéseket 
  például meghallásra, megértésre, megválaszolásra szánjuk" - írja Ryle. 
  Kitér a tanító célzatú hatásra, a kommunikáció egyik eszközére, amellyel magunkon 
  is kísérletezünk. Szerinte minden kijelentés állításával a befogadót rá akarjuk 
  venni arra, hogy az elhangzottakat értékesítse.
 
  Elméletalkotás célja (Bodó):
  Ryle nemcsak a karteziánus 
  filozófiát kritizálja, hanem a behaviorizmust is. "A behaviorizmus ugyanolyan 
  rossz, mint a kartezianizmus" - írja Ryle az előszóban.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó (Bodó, Szabó):
  Az elmélet szerintem is 
  alapvetően magyarázó. Tételesen elemzi az eddigi elméleteket a szellemről és 
  magyarázza annak tévedéseit.
 
  Funkciók (Bodó, Szabó):
  Bodó Balázs kérdőjele 
  elgondolkoztató.
  Szabó Levente értekezése Ryle nyelvkritikájáról nagyon érdekes.
  Ugyanakkor a könyvnek szerintem még egy funkcióját említi Ryle, miszerint nem 
  külön, új tudományt hozz létre, hanem a különböző diszciplínák együttműködési 
  lehetőségére hívja fel a figyelmet. 
 
  Szerkezetek (Bodó, Szabó):
  A szerkezet elsősorban 
  a "mi tudások" és "hogyan tudások" viszonyát elemzi és küzd 
  a "gépbe zárt kísértet" elmélet ellen.
 
  Színterek (Bodó, Szabó):
  Bodó Balázs ismét kérdőjellel 
  oldotta meg a problémát. 
  Szabó Leventét kiegészítve szerintem meghatározó még a kultúra, ami befolyásolja 
  a "hogyan tudásainkat".
 
  Dinamikák (Bodó, Szabó):
  Minkét szerző Ryle könyvének 
  dinamikáját tárgyalja, amely valóban kifejeződik a "hogyan tudások" 
  elméletében.
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal (Szabó):
  Pléh (2003) összevetette 
  például Marr látáselméletét Ryle "tudni mi" és "tudni hogyan" 
  problémájával. Marr szerint ahhoz, hogy megértsük az emberi látást, először 
  a feladatot kell tisztázni, azt, hogy mit tesz az ember, amikor lát.
 
  Fontosabb bibliográfia:
  Ryle G. (1999) A szellem 
  fogalma, Osiris, Budapest
  Pléh Cs. (2003) Bevezetés a megismeréstudományba, Typotex, Budapest
 
  Az összefoglalót készítette: Skrabski Fruzsina
  Dátum: 2004-01-12