Lektorálás
Gilbert
Ryle: A szellem fogalma
Szabó Levente és
Bodó Balázs összeállítása
Az adott elmélet megnevezése (Bodó, Szabó):
Altrichter Ferenc (fordító)
- aki 1973-ban utószót írt a könyvhöz - szerint Ryle visszautasítaná, ha filozófiai
álláspontját "-izmus" vagy "-lógia" szóval illetnénk, szerinte
stílusát leginkább oxfordi mozgalomnak nevezhetnénk. Azonban tény és való, hogy
Ryle maga jelenti ki: a kartéziánus gondolkodást kívánja könyvében kritizálni.
Az elmélet érvényességi területe (Bodó, Szabó):
A két szerző által felsorolt
tudományterületeket azzal egészíteném ki, hogy Ryle könyve elsősorban a filozófia
területét érinti.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa (Szabó):
Ryle könyvében több helyen
érinti a kommunikáció témáját. Nemcsak a belső gondolatokról ír, hanem a kijelentések
hatásairól is.
"Minden beszéddel valamilyen sajátos hatást szándékozunk elérni. A kérdéseket
például meghallásra, megértésre, megválaszolásra szánjuk" - írja Ryle.
Kitér a tanító célzatú hatásra, a kommunikáció egyik eszközére, amellyel magunkon
is kísérletezünk. Szerinte minden kijelentés állításával a befogadót rá akarjuk
venni arra, hogy az elhangzottakat értékesítse.
Elméletalkotás célja (Bodó):
Ryle nemcsak a karteziánus
filozófiát kritizálja, hanem a behaviorizmust is. "A behaviorizmus ugyanolyan
rossz, mint a kartezianizmus" - írja Ryle az előszóban.
Az elmélet leíró vagy magyarázó (Bodó, Szabó):
Az elmélet szerintem is
alapvetően magyarázó. Tételesen elemzi az eddigi elméleteket a szellemről és
magyarázza annak tévedéseit.
Funkciók (Bodó, Szabó):
Bodó Balázs kérdőjele
elgondolkoztató.
Szabó Levente értekezése Ryle nyelvkritikájáról nagyon érdekes.
Ugyanakkor a könyvnek szerintem még egy funkcióját említi Ryle, miszerint nem
külön, új tudományt hozz létre, hanem a különböző diszciplínák együttműködési
lehetőségére hívja fel a figyelmet.
Szerkezetek (Bodó, Szabó):
A szerkezet elsősorban
a "mi tudások" és "hogyan tudások" viszonyát elemzi és küzd
a "gépbe zárt kísértet" elmélet ellen.
Színterek (Bodó, Szabó):
Bodó Balázs ismét kérdőjellel
oldotta meg a problémát.
Szabó Leventét kiegészítve szerintem meghatározó még a kultúra, ami befolyásolja
a "hogyan tudásainkat".
Dinamikák (Bodó, Szabó):
Minkét szerző Ryle könyvének
dinamikáját tárgyalja, amely valóban kifejeződik a "hogyan tudások"
elméletében.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal (Szabó):
Pléh (2003) összevetette
például Marr látáselméletét Ryle "tudni mi" és "tudni hogyan"
problémájával. Marr szerint ahhoz, hogy megértsük az emberi látást, először
a feladatot kell tisztázni, azt, hogy mit tesz az ember, amikor lát.
Fontosabb bibliográfia:
Ryle G. (1999) A szellem
fogalma, Osiris, Budapest
Pléh Cs. (2003) Bevezetés a megismeréstudományba, Typotex, Budapest
Az összefoglalót készítette: Skrabski Fruzsina
Dátum: 2004-01-12