Clifford James: Bevezetés: részleges igazságok.
Megjegyzések Frazon
Zsófia ismertetőjéhez
Bár az ismertető elkészítésekor
meghatározott szempontokat kellett figyelembe venni, személyesen mégsem vagyok
híve a pontokba szedett néhány szavas megjegyzéseknek. Véleményem szerint a
megadott szempontok inkább iránymutató szereppel bírnak, és nem mindig muszáj
mereven, az előre megadott sorrendben tárgyalni a különböző problémákat. A vizsgált
tanulmány minden esetben maga is előír bizonyos tárgyalási eljárást, problémakezelést,
amely alapján a recenziót is szerkeszteni kell/lehet. Végül úgy vélem, hogy
nem lehet (szabad?) mellőzni a mondatok megalkotását, szöveg létrehozását sem.
A recenzens gondolatai az ismertetett tanulmányról, az, hogy mennyire és hogyan
értette meg az írást, mi a véleménye, hozzáállása az adott elmélethez, csak
egy koherensen felépített szövegből derülhet ki igazán, ráadásul ha bármikor
a publikálás kérdése felmerül, ahhoz mindenképpen kidolgozott szövegre van szükség.
Hangsúlyozni szeretném azonban, hogy fenti megjegyzéseim Frazon Zsófia ismertetőjének
formai jegyeire vonatkoztak, és nem érintették annak tartalmi vonatkozásait,
megállapításainak érvényességét. Az ismertető ugyanis pontosan rögzíti a tanulmány
által tárgyalt elméleteket és fogalmakat, a szerző által elemzett szerkezeti
egységeket és az elméletalkotás célját is. Azzal is egyetértek, hogy Clifford
írása egyszerre magyarázó és leíró jellegű, hiszen elméletének - az antropológiai
kutatás kontextuális meghatározottságának - kifejtéséhez előbb meglehetősen
részletesen leírja a klasszikus, pozitivista tudományfelfogást, majd pedig elmagyarázza
a kulturális, politikai és történeti meghatározottság jellegzetességeit. Értékesnek
tartom a bibliográfiát, ugyanis nem csak a szerző más munkáit említi, hanem
megpróbálja tágabb körből bevonni a hasonló elméleteket. Különösen termékenynek
tartom például, hogy Hayden White könyve is megjelenik, ugyanis a történetírás
nagyon hasonló interpretációs problémákkal szembesül mint az etnográfia vagy
az antropológia. Talán egyedül a Clifford által is említett hermeneutikai filozófiára
való hivatkozásokat hiányolom kissé a listából.
Az ismertetőben szívesen olvastam volna néhány mondatot a kulturális, etnográfiai
és történeti igazságok részlegességéről és nem teljes jellegéről - ami szerintem
a Clifford szöveg legfőbb állítása -, és főleg arról, hogy a recenzens miként
érti ezt és mi a véleménye róla. Hiszen lehetne úgy érteni Clifford kijelentéseit,
mint olyanokat, amelyek eleve lehetetlenné tesznek minden etnográfiai vagy akár
történeti kutatást, amennyiben azt állítják, hogy az általuk feltárható igazságok
mindig részlegesek maradnak. Az ilyen kutatásokat azonban nem megszüntetni kell,
hanem a kutatóknak rendelkezniük kellene egyfajta "politikai és episztemológiai
tudatossággal", amely által tudatában lehetnek annak, hogy "a legegyszerűbb
kulturális találkozások is intencionális alkotások [intentional creations],
amelyeket maguk az értelmezők hoznak folyamatosan létre azon a másikon keresztül,
akit tanulmányoznak". Hangsúlyozni szeretném azonban, hogy ezen gondolatok
erőteljesebb jelenlétének hiánya nem róható fel a recenzens hibájaként, hiszen
az általa választott tömör, címszavas forma nem is adott lehetőséget ezeknek
kifejtésére.
Gyenge Zsolt
2004 február 15.