Észrevételek
  Molnár 
  Csilla: Mihail Bahtyin: A beszéd műfajai (1952) ismertetőjéhez
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Molnár Csilla az elméletet magyarázónak fogja fel, magam azonban felismerni 
  vélek némi értelmező attitűdöt is. Sőt, a megértés és a megértetés vágya is 
  érzékelhető a szöveg olvasása közben, ami igen rokonszenves vonása a Bahtyin 
  írásoknak. Továbbá bátran alkalmazza az ismétléseket, melyek nyilván azt szolgálják, 
  hogy az olvasó számára a gondolatmenet egyetlen zuga se maradjon homályban - 
  az ugyanis a dialogikus együttgondolkodást tenné lehetetlenné. 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek: 
  Kiegészítés: dialógus, dialogizmus, a nyelv kommunikatív funkciója, beszédalanyok 
  váltakozása, passzív megértés, aktív megértés, mondat és megnyilatkozás kapcsolata, 
  befejezettség, expresszivitásigény, bizalmas és intim műfajok, címzett. 
 
  A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák:
  Molnár Csilla reflexióit kiegészítendő:
  Bahtyin amellett, hogy a megnyilatkozás a nyelvvel kapcsolatos kérdésfölvetések 
  megkerülhetetlen csomópontja, azt az érvet hozza fel, hogy "A nyelv … kizárólag 
  az őt megtestesítő konkrét megnyilatkozásokban válik életté, mint ahogyan az 
  élet is ugyanígy csak konkrét megnyilatkozásokban válik nyelvvé." (Bahtyin 
  1986: 248)
  Csilla nem említi a beszédműfajokkal szorosan összefüggő stílust. Bahtyin 
  szerint stílus és műfaj nem szétválasztható, sőt egymásra oda-vissza hatnak.
  Nem tér ki továbbá a megnyilatkozás kompozíciót és stílust meghatározó elemeire, 
  úgy mint: konkrét tárgyi-gondolati tartalom; a megnyilatkozó tartalommal 
  kapcsolatos expresszivitásigénye; ill. hogy a beszélő minként értékeli 
  azt a tárgyat, amiről beszél. 
  Bahtyin azt írja a beszédműfajokról: "Ha beszélünk, mindig meghatározott 
  beszédműfajokban beszélünk, vagyis összes megnyilatkozásunknak a mélyén jelen 
  vannak bizonyos szilárd, tipikus szerkezeti formák, (…) amelyek egyszer 
  egészen sablonosak és szabályszerűek, másszor hajlékonyabbak, plasztikusabbak, 
  tágabb teret engednek az alkotó kedvnek… (Bahtyin 1986: 386-7).
  Bahtyinról azt tartják, hogy átrendezte és összemosta a műfajok terét. 
  Mintha gondolkodásának mélyén az az állandóan feltett kérdés rejtőzne: Ki 
  beszél? 
  Stílusának lényegi sajátosságát képezik: a szó nem merevedhet meg, nem válhat 
  soha egyetlen kanonizált definíció hordozójává, minden újabb kontextusban újra 
  és újra ki kell próbálni - hogyan működik, milyen új jelentéssel gazdagodik 
  a textuson belül és intertextuális dialógusokban. 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
  Bahtyin központi témái, mint például az emberre, mint az "odafordulás szubjektumára" 
  vonatkozó tézisei, a nyelv (a szó "társadalmi létében", illetve lehetséges 
  "belső dialogicitásának" különféle arányaiban megnyilvánuló) alapvetően 
  dialogikus természetének felismerése szorosan összetartozni látszanak és a nyelv 
  dialogikus jellegének felismerésében metszik egymást. Bahtyin erről szóló fejtegetései 
  azt is láthatóvá teszik, hogy a dialogicitás lényegében (Molnár Csilla is megjegyzi, 
  hogy ez Bahtyin talán legfontosabb kategóriája, amelyhez a megnyilatkozás válasz-jellegén 
  keresztül vezeti el az olvasót) az irodalmi nyelvről alkotott modern teoretikus 
  elképzelésekhez közvetíthető. 
  Feltehetően ilyen felismerések munkáltak az európai Bahtyin-recepció ismert 
  nagy teljesítményeiben is (például az intertextualitás-fogalom létrejöttében 
  a francia posztstrukturalizmusban, a dialogicitás hermeneutikai elvére, illetve 
  a kulturális emlékezet problematikájára összpontosult németországi recepcióban). 
  
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái:
  Molnár Csilla itt említi a dialógus-filozófiát. Alex Fryszman: Kierkegaard 
  és Dosztojevszkij Bahtyin prizmáján át című tanulmányában kiemeli, hogy 
  a különbségeket és elkülönülést hangsúlyozó prózai párbeszéd és a "fejlődő, 
  kialakuló gondolat egységét" megteremteni igyekvő dialektika közötti különbség 
  egyike Bahtyin kedvenc témáinak, s idézi a szerzőt: "Dialógus és dialektika: 
  végy egy dialógust, és vedd ki belőle a hangjait… metssz ki az eleven szavakból 
  és válaszokból absztrakt fogalmakat és ítéleteket, tömöríts mindent egyetlen 
  absztrakt tudatba - így kapod meg a dialektikát." 
  Bahtyin látszólag egyetlen tételét sem maga mondja ki, hanem - kis túlzással 
  - egész filozófiai rendszerét két nagy alkotótól, Dosztojevszkijtől és Rabelies-től 
  (illetve részben Szókratésztól) eredezteti.
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
  Bahtyin, Mihail: A szó esztétikája. Válogatott tanulmányok. (Válogatta 
  és fordította Könczöl Csaba) Gondolat, Budapest,1976
  Bahtyin, Mihail: A szó a költészetben és a prózában (ford. Könczöl Csaba), In: 
  uö: A szó esztétikája (173-216.)
  Bahtyin, Mihail: A dialógus Dosztojevszkijnél. In: uö: A beszéd és a valóság. 
  Gondolat, Budapest, 1986
 
  Az összefoglalót készítette: 
  Ferenczi Andrea
  Bp. 2003. december