Narratíva
és történelem - kiegészítések
(Hayden White: A
történelmi szöveg mint irodalmi alkotás)
Az adott kommunikáció-elmélet megnevezése:
A történelem narratívája
Az elmélet érvényességi területe:
Történetfilozófia, szemiotika, szövegelmélet
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
szimbolikus kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró és magyarázó
A koncipiálásba bevont funkciók:
Jelentésadás, szimbólumalkotás, cselekményesítés, elbeszélés
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek:
a történelmi események, történelmi eseménysor, ezek cselekményesítése, azaz
jelentéstársító funkciói
A különböző modalitással bíró cselekményszerkezetek különféle kódolásokra, és
így jelentés-társításokra adnak lehetőséget. Mindezek az olvasó számára értelmes
világleírásokkal szolgálhatnak. A történelmi narratívát "mint olyan nyelvi
alkotást, amely régen elhalt- és ezért sem kísérletek, sem megfigyelések útján
nem ellenőrizhető- struktúrák és folyamatok modellje kíván lenni"[1997:70]
A történelmi írás konstruált és szituatív jellegére hívja fel a figyelmet White,
amikor a következőket mondja: "A jó történész egyik jellemvonása, hogy
következetesen hívja fel olvasói figyelmét a mindig hiányos történelmi adatokban
felbukkanó eseményekről, cselekvőkről, és cselekvő erőkről készített beszámolójának
átmeneti jellegére"[70] Szimbolikus- kommunikatív szempontból pedig White
a történelmi narratívák "kitalált", "talált", és fiktív-
irodalmi jellegét hangsúlyozza: "…a történelmi narratívákat általában nem
szívesen tekintik annak, amiként azok a legnyilvánvalóbb formájukban megjelennek:
nyelvi fikcióknak, melyek tartalma legalább annyira kitalált, mint amennyire
talált, és amelyek formája közelebb áll irodalmi, mint természettudományos
megfelelőikhez."[70]
A történelmi írás mimetikus jellegéről White megjegyzi, hogy nem egy "méretarányos" modellről van, azaz egy leképezésről valamely pontos transzformációs eljárás szerint, hanem egy metaforikus kapcsolatrendszerről, mely a hasonlóság elvén alapszik és egyes kulturális mozzanatokat, jelenségeket jelentéssel ruház fel (míg másokat nem). A történeti írás nem csupán dolgok reprodukciója (azaz leképezése), hanem egyes jelentésrendszerek re-konstrukciója és átadása.
A vázlat szerzője, Molnár Csilla lényegretörően emeli ki a White-féle történelmi
irás narratíva-koncepcióját , azaz a történelem szöveges cselekményesítését.
A cselekményesítés egy komplex szimbólumrendszeren keresztül történik, melynek
célja a jelentésalkotás és továbbítás. Fry történelemfilozófiai okfejtéseire
utalva White a mítosz és történelem közti elkülönítésbe ékeli a fikciót, mint
átmeneti kategóriát. A történetírás műfaja az okozatiság elvét követve (a tudományos
értelmezés mércéjeként), az eseménycsoportokhoz való jelentéstársítás gyakorlatát
követi- mely a narratíva és fikció alapelve egyben (lásd cselekményesítés).
Az ismertető szerzője White alapján helyesen összegzi, hogy a történelemnek
ugyan nincs általánosan elfogadott nyelvezete (sőt éppen a formaújítás, variabilitás
mellett érvel), mindemellett a formai-strukturális szinten a történetítás a
nyelv figuratív technikáját alkalmazza (lásd metafora, metonímia,
szinekdoché, irónia). A történelmi narratívák kommunikációja tehát
valójában korábban kódolt eseménycsoportok kódolása, majd egy másik modalitás
szerinti újrakódolása. Ebben az értelemben nincs különbség irodalmi alkotás
és történelmi narratíva között. "Az, hogy egy adott történelmi helyzet
milyen konfigurációt kap, a történész finom képességén múlik, hogy egy meghatározott
cselekményszerkezetet hogyan párosít össze a történelmi eseményeknek azzal a
csoportjával, melynek sajátos jelentést kíván adni. Ez egy alapvetően irodalmi,
azaz regényírói művelet" [77].
Árendás Zsuzsa
2004 február 15.