Hebdidge,
Dick (1979/1987): Subculture. The Meaning of Stile,
London és New York:
Routledge.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Brikolázs.
Az elmélet érvényességi területe
Antropológia, kritikai kultúrakutatás, szubkultúrakutatás, zenetudomány.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A - zenei, öltözködésbeli - stíluson keresztül történő non-verbális kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók
Jelentés-váltás, kreatív barkácsolás
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A tárgy eredeti funkciója, kontextusa. A tárgy kreatív barkácsolással létrehozott
új funkciója, az így kommunikált jelentés.
A koncipiálásba bevont színterek
Tárgyi kultúra, elvont jelentések
A koncipiálásba bevont dinamikák
-
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Az elmélet Levi Strauss brikolázs fogalmára épít.
Az elmélet-alkotás célja
A punk és egyéb szubkultúrák egy - már létező tárgyak, ruhadarabok kreatív újraértelmezésén,
reciklálásán alapuló - gyakorlatának magyarázata.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Antropológia. Levi Strauss először az eredeti kontextusukból kiragadott, eredeti
jelentésüktől megfosztott, fetisizált tárgyakkal kapcsolatban használta, melyeknek
az általa megfigyelt népek vallásos, mágikus jelentéseket, tulajdonságokat tulajdonítottak.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Antropológia, művészetelmélet, szemiotika
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Hebdidge másik fontos könyve:
Hebdidge, Dick (1987) Cut 'n' Mix: Culture, Identity, and Caribbean Music,
London: Comedia.
Brikolázs a zenében:
Sanjek, David (2001) ""Don't have to DJ No More": Sampling and
the "Autonomous" Creator" in Harrington, C. Lee és Bielby, Denise
D. (szerk.) Popular Culture. Production and Consumption, London: Blackwell.
p. 243-256.
Az összefoglalót készítette:
Vályi Gábor
Dátum: 2004. február 1.