Anthony Giddens struktúrálódási elmélete
   
![]()  | 
  |
|  
       Tony 
        Giddens, Mr. Harmadik Út, a vezető angol társadalomtudós és miniszterelnöki 
        tanácsadó. 
     | 
    |
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Anthony Giddens struktúrálódási elmélete.
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Mindenhol ahol emberek vannak, 
  tehát egyelőre a földgolyó.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Az elmélet középpontjában a társas interakció áll.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Leír.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  Az elmélet bizonyos elemei a strukturális-funkcionalizmusból származnak. Ezek 
  a társadalmi rendszer szintjén a legitimáció fenntartása normákon keresztül, 
  illetve a hatalom működése az autoritás megteremtése és a (tulajdon)javak elosztása 
  során. (1. ábra).
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  Mivel egy struktúrálódási 
  elméletről van szó, ezért a struktúra (Giddensnél következetesen: “structure”), 
  rendszer (“system”) és struktúrálódás fogalmai eltérő jelentést kapnak.
  Struktúra: szabályok és eszközök 
  tértől és időtől függetlenül szerveződő csoportja, amiket helyzetekhez kötött 
  emberi cselekvéseket tartalmazó, térben és időben újratermelődő társadalmi rendszerek 
  foglalnak magukba. Giddens elmélete azonban ezekkel szemben egy harmadik fogalmat, 
  a struktúrálódást helyezi középpontba. Ez utóbbi fogalom már önmagában 
  is kifejezi, hogy a struktúrák alakulásának folyamatosságára utal. Giddens szerint 
  a társadalmi rendszerek nem egyszerűen struktúrák, hanem sokkal inkább azzal 
  jellemezhetők, hogy strukturális tulajdonságaik vannak. (Itt nyilván 
  a rendszerelméletekkel szemben foglal állást, amelyek számára a struktúra – 
  biológiai, organikus analógiára – mindig valamiféle mozdulatlan váz vagy mintázat.) 
  A struktúra duális: egyszerre közvetítője és eredménye a társadalmi gyakorlatoknak. 
  A struktúra sohasem az egyénen kívüli, nem kizárólag kényszerítő, mint ahogy 
  a társadalomelméleti hagyomány többsége tartja. Giddens elméletét az érdekli, 
  ahogyan a struktúrák a mindennapi élet konkrét terében, idejében létrejönnek 
  és újratermelődnek.
  Valójában három különféle 
  szerkezet jelenik meg az elméletben (Ez jól látszik az első és a harmadik ábrán 
  is). A cselekvő rétegzett modellje (ez a mikroszociológiai aspektus, a szociális 
  integrációra vonatkozik), a hatalom elosztási, közvetítési mechanizmusai (makroszociológia, 
  azaz a rendszerintegráció), és a két szintet összekötő idő-geográfia, azaz a 
  regionalizáció.

  1. ábra (Forrás: Johnston - Gregory, 2000: 600)
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  1. A mikroszociológia szintjén a cselekvő 
  rétegzett modellje. Ennek középpontjában a cselekvések reflexív ellenőrzése 
  áll. Giddens azt hangsúlyozza, hogy e reflexió jelentős részben a gyakorlati 
  tudatosság, a mindennapi szokásszerűség szférájában (Amellyel a strukturalizmus 
  nem törődik, szemben a fenomenológiával és etnometodológiával, és amely szférát 
  a diszkurzív tudatosság és a tudatalatti közé helyez, átgondolva ezzel a személyiség 
  freudi hármas felosztását is.) zajlik és különbözik a cselekvések racionalizálásától 
  és motivációjától is. A rutinizáció, azaz a hétköznapi élet szokásszerűségeinek 
  középpontba állítása összekapcsolódik az Erikson által kifejtett ego-pszichológiával, 
  bizalom és szorongás feszültségével, mint a személyiség szervezője. Giddens 
  azt hangsúlyozza, hogy a szokásszerűségnek milyen szerepe van ebben (azaz valamiféle 
  ontológiai biztonság megteremtésében), illetve – a goffmani frontális és hátsó 
  régiók és a lacani testi nyitások és zárások érvényesülése során – ez a folyamat 
  a hétköznapi életben hogyan térbeliesítődik (regionalizáció).
  A hétköznapi szokásszerűség 
  szabályozottsága a társadalmi rendszerek kialakulására is vezet. Giddens szerint 
  a hatalom nem egyszerűen az irányítás egy bizonyos típusa, hanem a hétköznapi 
  interakciók természetes része. A hatalmat az autoritásteremtés és az allokáció 
  eszközei közvetítik a kommunikatív jelentésteremtés és a normatív szabályozás, 
  legitimáció során. Ezt a mindennapi élet szükségszerű szabályozottsága teszi 
  lehetővé, amely az intézményesedés és a struktúrálódás forrása. A konstitutív 
  szabályok a jelentések létrehozásának struktúráltságát, míg a regulatív típusúak 
  a normatív szankcionálás szerveződését eredményezik. (Az elsőre lehetnek példák 
  a játékszabályok, a másodikra: “a munkások minden reggel nyolckor blokkolnak 
  a gyárban” kijelentés. Ld. Wittgenstein, Winch, Searle. Giddens e szabályok 
  gyakorlati és nem diszkurzív jellegét [pl. jog] hangsúlyozza.)
  A cselekvők és csoportok közötti 
  szabályozott viszonyok során tér és idő folyamatosságában, az interakciók során 
  létrejövő hatalom azonban dialektikus természetű: a függőség minden formája 
  az alattvalók számára tartogat olyan eszközöket, amellyekel a feljebbvalókra 
  gyakorolhatnak hatást.
2. A 
  társadalmi rendszerek a konkrét térben és időben való szükségszerű szerveződését, 
  folyamatosságát, azaz a struktúrálódást a társadalomelméleti hagyomány teljesen 
  figyelmen kívül hagyta. Egyetlen kísérlet történt ennek megragadásra. Ez a svéd 
  Thorstein Hägerstrand (a társadalomföldrajz lundi iskolája) idő-geográfiája. 
  (2. ábra)
  Az idő-geográfia az emberi 
  élettevékenységek szerveződésével foglalkozik, azok szükségszerű térbeli korlátainak 
  figyelembevételével. Ezek a korlátok (a korporealitás, azaz a testi képességek 
  szabta határok; a cselekvések szükségszerű finalitása; limitált képességünk 
  párhuzamosan több feladat végrehajtására [pl. beszélőváltás]; a térbeli mozgás 
  mindig időt igényel; adott idő-tér többek által csak korlátozottan foglalható 
  el egyszerre) a társas jelenlét korlátai is, szükségszerűen tehát a szociális 
  integráció szervezői.

  2. ábra. (Forrás: Johnston - Gregory, 2000: 625)
  Az ábrán látható modell a hétköznapi élet idő-geográfiáját mutatja. Jól láthatóak 
  rajta az életutak, találkozásaiknál a kötések (Goffmann: érintkezések), illetve 
  ezek sűrűsödési helyeinél – a fent említett kényszerek, korlátok miatt – a térben 
  és időben mindig lehatárolt tartományok, amelyek tulajdonképpen a társadalmi 
  élet regionalizáltságát jelzik. 
3. Minden 
  térben, időben megvalósuló konkrét társadalmi rendszert az jellemez, hogy a 
  dominancia megteremtését szolgáló két típusba tartozó eszközöket hogyan használja 
  fel. Allokatív eszközök (Ezek az evolúciós elméletek kedvencei): a környezet 
  anyagi forrásai; a materiális (újra)termelés eszközei (pl. technológia); a termelt 
  javak. Az autoritás eszközei: a tér/ idő társadalmi szerveződése (régiók); a 
  test (újra)termelése; az életesélyek szervezete (az önfejlesztés és önkifejezés 
  alakíthatósága).
  A társadalmi rendszerek számára 
  különösen fontos a kétféle hatalmi eszköz tárolása és majdani visszanyerése, 
  ellenőrzése, késleltetése. Különösen jellemző ez az autoritás eszközeinek esetében, 
  amelyek azt befolyásolják, egyáltalán hogyan történik a megismerhető és irányítható 
  jövő és a felidézhető múlt közvetítése; ezek hordozói, „tárolói” az idő/tér 
  feletti kontrollt is szolgálják. Azaz a kommunikációs eszközök természete tulajdonképpen 
  kihat a társadalom intézményes újratermelésére is. Ezt legjobban a modernitás 
  egyik alapfolyamata, az idő-tér eltávolodás mutatja.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  Az elmélet többféle közelítést 
  tartalmaz az időhöz. A mindennapi élet szintjén ez annak reverzibilitása (rutinizáció); 
  az egyéni élet(út) irreverzibilitása; a társadalmi intézmények - szintén reverzibilis 
  - hosszú időtartama (az a bizonyos long durée).
  A regionalizálódás – és ezzel együtt persze a struktúrálódás – történelmi átalakulására 
  utal a tér-idő konvergencia (Janelle) jelensége. Ez a modern (tömeg)közlekedés 
  kialakulásának következtében a távolságok egyre könnyebb leküzdhetőségére utal. 
  Nyilvánvaló, hogy ez – a mozgás és kommunikáció korlátainak és kényszereinek, 
  azaz a tér-idő határok átalakításával – megváltoztatja a regionalizálódás mikéntjét, 
  akár már azáltal is, hogy térben nem egyenletesen érvényesül.
  A legfontosabb dinamika a 
  társadalomtörténet – azaz a társadalmi rendszerek – szintjén azonban a kiágyazódás, 
  amely fogalom társadalom- és rendszerintegráció viszonyára vonatkozik a kapitalista 
  osztálytársadalmakban, és amely a tér-idő konvergencia mellett leginkább a tér-idő 
  eltávolodás miatt jöhet létre. Ez utóbbi fogalom – amit Giddens Ricoeur egyik 
  gondolata nyomán talált ki – a kommunikációs eszközök írástól kezdődő állandó 
  technikai innovációja során az interakciók jelenlét érvényességének megváltozását 
  jelenti, ahogyan a jelenlét a távoli által áthatott lesz, és ez megváltoztatja 
  az idő/tér feletti ellenőrzést, a hatalmi eszközök érvényesülését, a társadalmi 
  rendszerek struktúrálódását. Giddens megkülönbözteti egymástól a törzsi társadalmakat, 
  amelyeket magas jelenlét érvényesség és a szociális és rendszerintegráció egysége 
  jellemez, majd az írásbeliség – és az állam – létrejötte után kialakuló osztálytársadalmakat, 
  amelyek esetében a társadalom- és a rendszerintegráció differenciálódása elkezdődik 
  (A legfontosabb regionalizálódási folyamat itt város – a hatalmi erőforrások 
  birtoklója – és vidék tengelyén megy végbe.) és a kapitalista osztálytársadalmakat, 
  amelyek strukturálódási alapelve a politikai és a gazdasági intézmények kiágyazódása, 
  rendszerintegráció és társadalmi integráció elválása: leginkább a társadalmi 
  idő átalakítása (lineáris, mérhető, racionális lesz), a tér kommodifikálódása 
  és a mindennapi életet átható felügyelet következtében. 

  3. ábra (Forrás: Johnston - Gregory, 2000: 601) 
 
  
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Társadalom és rendszerintegráció problémája, amelyre teljesen más választ ad, 
  Habermas elméletével rokonítja, anélkül azonban hogy Giddens érdemlegesen foglalkozna 
  a német teóriájával. Nyilván azért is, mert a két teória nagyjából párhuzamosan 
  és egymástól függetlenül alakult ki hosszú évek alatt.
  A reflexió fogalma a későmodernséggel 
  foglalkozó elméletek egyik kedvence.
 
  Az elmélet-alkotás célja
  Hagyományos társadalomelméletek dualizmusának meghaladása, különféle elméletek 
  szintetizálásával a mikro-makro szintek elkülönülésének feloldása a makroszociológia 
  empirikus mikroalapokra helyezésével.
 
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Mivel egy általános társadalomelméletről van szó, nehéz erre bármit is felelni. 
  A Giddens elleni egyik vád, túlzó eklekticizmusa. Talán ezért van az, hogy egyelőre 
  homályosnak tűnik előttem az empirikus kipróbálhatósága. Érdekes, hogy Giddens 
  a könyv empirikus kutatásokkal foglalkozó részében Paul Willis közismert birminghami 
  kutatásán mutatja be teóriája érvényességét.
  Átfogóan a struktúrálódási 
  elméletet a modernitás egy jellegzetesen későmodern felfogásaként jellemezhetjük, 
  amely a társadalmak térbeli rögződését nem gondolja magától értetődőnek, a társadalma(sodás)t 
  nem azonosítja az adminisztratív bürokrácia által szervezett, térben jól lehatárolható 
  újkori nemzetállammal, mint ahogy a szociológiaelméletek többsége teszi, és 
  a regionalizáció fogalmának köszönhetően érzékeny azokra a modernitás előtti 
  és utáni (elsősorban földrajzi) tapasztalatokra, amelyeket a politikai, kulturális, 
  vallási heterogenitás jelent. Ugyanakkor az elmélet kizárólag a modernitást 
  – középpontban annak szabályszerű, rutinizált zónáival – magyarázza. Lash és 
  Urry mutat rá, hogy mennyire nem lehet megragadni, magyarázni a struktúrálódás 
  giddensi elmélete segítségével a szabadidő-ipar, a turizmus következtében létrejött 
  – nyilván nem rutinizált – mozgásokat. 
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  A cselekvő rétegzett modelljének kidolgozása során leginkább a freudi ihletésű 
  én-pszichológia és az angolszász nyelvfilozófia jelentik a forrást.
  A szociális és rendszerintegráció kapcsán az idő-geográfia elméleti hagyományához 
  nyúl vissza, amely a társadalomföldrajzban a kontextuális elméletek egy típusa. 
  A regionalizáció egész könnyen felfogható, ha azokra a jól lokalizálható 
  és speciálisan modern fegyelmező intézményekre – iskolától az üzemen át a börtönig 
  (De szép életút lenne!) – gondolunk, amelyek a (mikro)hatalom olyan elemzőinek 
  kedvencei – akikre Giddens is alapoz – mint Foucault és Goffman.
  A társadalmi rendszer szintjén bizonyos elemeket megtartva, a strukturális-funkcionalizmus 
  elméletét próbálja meghaladni, talán némi történelmi materialista ízzel.
 
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Anthony Giddens: The Constitution of Society. Outline of the Theory of Structuration. University of California Press. Berkeley and Los Angeles. 1984. http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0520057287/qid=1072779443/sr=1-1/ref=sr_1_1/103-1976274-7219804?v=glance&s=books
R. J. Johnston, Derek Gregory et al. (eds.): The dictionary of human geography. Blackwell. Oxford – Malden(Ma.), 2000. (A könyv Derek Gregory által írt, az elmélettel foglalkozó címszavai ajánlottak.)
A struktúrálódási elmélettel foglalkozik még:
Soja, Edward: Postmodern Geographies. The Reassertion of Space in Critical Social Theory. Verso, London – New York, 1999.
Gregory, Derek: Geographical Imaginations. Blackwell, Cambridge(Mass.), 1994.
 
  Az összefoglalót készítette: Bódi Jenő
  Dátum: 2004. február 15.