Anthony Giddens struktúrálódási elmélete
Tony
Giddens, Mr. Harmadik Út, a vezető angol társadalomtudós és miniszterelnöki
tanácsadó.
|
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Anthony Giddens struktúrálódási elmélete.
Az elmélet érvényességi területe
Mindenhol ahol emberek vannak,
tehát egyelőre a földgolyó.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Az elmélet középpontjában a társas interakció áll.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leír.
A koncipiálásba bevont funkciók
Az elmélet bizonyos elemei a strukturális-funkcionalizmusból származnak. Ezek
a társadalmi rendszer szintjén a legitimáció fenntartása normákon keresztül,
illetve a hatalom működése az autoritás megteremtése és a (tulajdon)javak elosztása
során. (1. ábra).
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Mivel egy struktúrálódási
elméletről van szó, ezért a struktúra (Giddensnél következetesen: “structure”),
rendszer (“system”) és struktúrálódás fogalmai eltérő jelentést kapnak.
Struktúra: szabályok és eszközök
tértől és időtől függetlenül szerveződő csoportja, amiket helyzetekhez kötött
emberi cselekvéseket tartalmazó, térben és időben újratermelődő társadalmi rendszerek
foglalnak magukba. Giddens elmélete azonban ezekkel szemben egy harmadik fogalmat,
a struktúrálódást helyezi középpontba. Ez utóbbi fogalom már önmagában
is kifejezi, hogy a struktúrák alakulásának folyamatosságára utal. Giddens szerint
a társadalmi rendszerek nem egyszerűen struktúrák, hanem sokkal inkább azzal
jellemezhetők, hogy strukturális tulajdonságaik vannak. (Itt nyilván
a rendszerelméletekkel szemben foglal állást, amelyek számára a struktúra –
biológiai, organikus analógiára – mindig valamiféle mozdulatlan váz vagy mintázat.)
A struktúra duális: egyszerre közvetítője és eredménye a társadalmi gyakorlatoknak.
A struktúra sohasem az egyénen kívüli, nem kizárólag kényszerítő, mint ahogy
a társadalomelméleti hagyomány többsége tartja. Giddens elméletét az érdekli,
ahogyan a struktúrák a mindennapi élet konkrét terében, idejében létrejönnek
és újratermelődnek.
Valójában három különféle
szerkezet jelenik meg az elméletben (Ez jól látszik az első és a harmadik ábrán
is). A cselekvő rétegzett modellje (ez a mikroszociológiai aspektus, a szociális
integrációra vonatkozik), a hatalom elosztási, közvetítési mechanizmusai (makroszociológia,
azaz a rendszerintegráció), és a két szintet összekötő idő-geográfia, azaz a
regionalizáció.
1. ábra (Forrás: Johnston - Gregory, 2000: 600)
A koncipiálásba bevont színterek
1. A mikroszociológia szintjén a cselekvő
rétegzett modellje. Ennek középpontjában a cselekvések reflexív ellenőrzése
áll. Giddens azt hangsúlyozza, hogy e reflexió jelentős részben a gyakorlati
tudatosság, a mindennapi szokásszerűség szférájában (Amellyel a strukturalizmus
nem törődik, szemben a fenomenológiával és etnometodológiával, és amely szférát
a diszkurzív tudatosság és a tudatalatti közé helyez, átgondolva ezzel a személyiség
freudi hármas felosztását is.) zajlik és különbözik a cselekvések racionalizálásától
és motivációjától is. A rutinizáció, azaz a hétköznapi élet szokásszerűségeinek
középpontba állítása összekapcsolódik az Erikson által kifejtett ego-pszichológiával,
bizalom és szorongás feszültségével, mint a személyiség szervezője. Giddens
azt hangsúlyozza, hogy a szokásszerűségnek milyen szerepe van ebben (azaz valamiféle
ontológiai biztonság megteremtésében), illetve – a goffmani frontális és hátsó
régiók és a lacani testi nyitások és zárások érvényesülése során – ez a folyamat
a hétköznapi életben hogyan térbeliesítődik (regionalizáció).
A hétköznapi szokásszerűség
szabályozottsága a társadalmi rendszerek kialakulására is vezet. Giddens szerint
a hatalom nem egyszerűen az irányítás egy bizonyos típusa, hanem a hétköznapi
interakciók természetes része. A hatalmat az autoritásteremtés és az allokáció
eszközei közvetítik a kommunikatív jelentésteremtés és a normatív szabályozás,
legitimáció során. Ezt a mindennapi élet szükségszerű szabályozottsága teszi
lehetővé, amely az intézményesedés és a struktúrálódás forrása. A konstitutív
szabályok a jelentések létrehozásának struktúráltságát, míg a regulatív típusúak
a normatív szankcionálás szerveződését eredményezik. (Az elsőre lehetnek példák
a játékszabályok, a másodikra: “a munkások minden reggel nyolckor blokkolnak
a gyárban” kijelentés. Ld. Wittgenstein, Winch, Searle. Giddens e szabályok
gyakorlati és nem diszkurzív jellegét [pl. jog] hangsúlyozza.)
A cselekvők és csoportok közötti
szabályozott viszonyok során tér és idő folyamatosságában, az interakciók során
létrejövő hatalom azonban dialektikus természetű: a függőség minden formája
az alattvalók számára tartogat olyan eszközöket, amellyekel a feljebbvalókra
gyakorolhatnak hatást.
2. A
társadalmi rendszerek a konkrét térben és időben való szükségszerű szerveződését,
folyamatosságát, azaz a struktúrálódást a társadalomelméleti hagyomány teljesen
figyelmen kívül hagyta. Egyetlen kísérlet történt ennek megragadásra. Ez a svéd
Thorstein Hägerstrand (a társadalomföldrajz lundi iskolája) idő-geográfiája.
(2. ábra)
Az idő-geográfia az emberi
élettevékenységek szerveződésével foglalkozik, azok szükségszerű térbeli korlátainak
figyelembevételével. Ezek a korlátok (a korporealitás, azaz a testi képességek
szabta határok; a cselekvések szükségszerű finalitása; limitált képességünk
párhuzamosan több feladat végrehajtására [pl. beszélőváltás]; a térbeli mozgás
mindig időt igényel; adott idő-tér többek által csak korlátozottan foglalható
el egyszerre) a társas jelenlét korlátai is, szükségszerűen tehát a szociális
integráció szervezői.
2. ábra. (Forrás: Johnston - Gregory, 2000: 625)
Az ábrán látható modell a hétköznapi élet idő-geográfiáját mutatja. Jól láthatóak
rajta az életutak, találkozásaiknál a kötések (Goffmann: érintkezések), illetve
ezek sűrűsödési helyeinél – a fent említett kényszerek, korlátok miatt – a térben
és időben mindig lehatárolt tartományok, amelyek tulajdonképpen a társadalmi
élet regionalizáltságát jelzik.
3. Minden
térben, időben megvalósuló konkrét társadalmi rendszert az jellemez, hogy a
dominancia megteremtését szolgáló két típusba tartozó eszközöket hogyan használja
fel. Allokatív eszközök (Ezek az evolúciós elméletek kedvencei): a környezet
anyagi forrásai; a materiális (újra)termelés eszközei (pl. technológia); a termelt
javak. Az autoritás eszközei: a tér/ idő társadalmi szerveződése (régiók); a
test (újra)termelése; az életesélyek szervezete (az önfejlesztés és önkifejezés
alakíthatósága).
A társadalmi rendszerek számára
különösen fontos a kétféle hatalmi eszköz tárolása és majdani visszanyerése,
ellenőrzése, késleltetése. Különösen jellemző ez az autoritás eszközeinek esetében,
amelyek azt befolyásolják, egyáltalán hogyan történik a megismerhető és irányítható
jövő és a felidézhető múlt közvetítése; ezek hordozói, „tárolói” az idő/tér
feletti kontrollt is szolgálják. Azaz a kommunikációs eszközök természete tulajdonképpen
kihat a társadalom intézményes újratermelésére is. Ezt legjobban a modernitás
egyik alapfolyamata, az idő-tér eltávolodás mutatja.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Az elmélet többféle közelítést
tartalmaz az időhöz. A mindennapi élet szintjén ez annak reverzibilitása (rutinizáció);
az egyéni élet(út) irreverzibilitása; a társadalmi intézmények - szintén reverzibilis
- hosszú időtartama (az a bizonyos long durée).
A regionalizálódás – és ezzel együtt persze a struktúrálódás – történelmi átalakulására
utal a tér-idő konvergencia (Janelle) jelensége. Ez a modern (tömeg)közlekedés
kialakulásának következtében a távolságok egyre könnyebb leküzdhetőségére utal.
Nyilvánvaló, hogy ez – a mozgás és kommunikáció korlátainak és kényszereinek,
azaz a tér-idő határok átalakításával – megváltoztatja a regionalizálódás mikéntjét,
akár már azáltal is, hogy térben nem egyenletesen érvényesül.
A legfontosabb dinamika a
társadalomtörténet – azaz a társadalmi rendszerek – szintjén azonban a kiágyazódás,
amely fogalom társadalom- és rendszerintegráció viszonyára vonatkozik a kapitalista
osztálytársadalmakban, és amely a tér-idő konvergencia mellett leginkább a tér-idő
eltávolodás miatt jöhet létre. Ez utóbbi fogalom – amit Giddens Ricoeur egyik
gondolata nyomán talált ki – a kommunikációs eszközök írástól kezdődő állandó
technikai innovációja során az interakciók jelenlét érvényességének megváltozását
jelenti, ahogyan a jelenlét a távoli által áthatott lesz, és ez megváltoztatja
az idő/tér feletti ellenőrzést, a hatalmi eszközök érvényesülését, a társadalmi
rendszerek struktúrálódását. Giddens megkülönbözteti egymástól a törzsi társadalmakat,
amelyeket magas jelenlét érvényesség és a szociális és rendszerintegráció egysége
jellemez, majd az írásbeliség – és az állam – létrejötte után kialakuló osztálytársadalmakat,
amelyek esetében a társadalom- és a rendszerintegráció differenciálódása elkezdődik
(A legfontosabb regionalizálódási folyamat itt város – a hatalmi erőforrások
birtoklója – és vidék tengelyén megy végbe.) és a kapitalista osztálytársadalmakat,
amelyek strukturálódási alapelve a politikai és a gazdasági intézmények kiágyazódása,
rendszerintegráció és társadalmi integráció elválása: leginkább a társadalmi
idő átalakítása (lineáris, mérhető, racionális lesz), a tér kommodifikálódása
és a mindennapi életet átható felügyelet következtében.
3. ábra (Forrás: Johnston - Gregory, 2000: 601)
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Társadalom és rendszerintegráció problémája, amelyre teljesen más választ ad,
Habermas elméletével rokonítja, anélkül azonban hogy Giddens érdemlegesen foglalkozna
a német teóriájával. Nyilván azért is, mert a két teória nagyjából párhuzamosan
és egymástól függetlenül alakult ki hosszú évek alatt.
A reflexió fogalma a későmodernséggel
foglalkozó elméletek egyik kedvence.
Az elmélet-alkotás célja
Hagyományos társadalomelméletek dualizmusának meghaladása, különféle elméletek
szintetizálásával a mikro-makro szintek elkülönülésének feloldása a makroszociológia
empirikus mikroalapokra helyezésével.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Mivel egy általános társadalomelméletről van szó, nehéz erre bármit is felelni.
A Giddens elleni egyik vád, túlzó eklekticizmusa. Talán ezért van az, hogy egyelőre
homályosnak tűnik előttem az empirikus kipróbálhatósága. Érdekes, hogy Giddens
a könyv empirikus kutatásokkal foglalkozó részében Paul Willis közismert birminghami
kutatásán mutatja be teóriája érvényességét.
Átfogóan a struktúrálódási
elméletet a modernitás egy jellegzetesen későmodern felfogásaként jellemezhetjük,
amely a társadalmak térbeli rögződését nem gondolja magától értetődőnek, a társadalma(sodás)t
nem azonosítja az adminisztratív bürokrácia által szervezett, térben jól lehatárolható
újkori nemzetállammal, mint ahogy a szociológiaelméletek többsége teszi, és
a regionalizáció fogalmának köszönhetően érzékeny azokra a modernitás előtti
és utáni (elsősorban földrajzi) tapasztalatokra, amelyeket a politikai, kulturális,
vallási heterogenitás jelent. Ugyanakkor az elmélet kizárólag a modernitást
– középpontban annak szabályszerű, rutinizált zónáival – magyarázza. Lash és
Urry mutat rá, hogy mennyire nem lehet megragadni, magyarázni a struktúrálódás
giddensi elmélete segítségével a szabadidő-ipar, a turizmus következtében létrejött
– nyilván nem rutinizált – mozgásokat.
Az elmélet háttérdiszciplinái
A cselekvő rétegzett modelljének kidolgozása során leginkább a freudi ihletésű
én-pszichológia és az angolszász nyelvfilozófia jelentik a forrást.
A szociális és rendszerintegráció kapcsán az idő-geográfia elméleti hagyományához
nyúl vissza, amely a társadalomföldrajzban a kontextuális elméletek egy típusa.
A regionalizáció egész könnyen felfogható, ha azokra a jól lokalizálható
és speciálisan modern fegyelmező intézményekre – iskolától az üzemen át a börtönig
(De szép életút lenne!) – gondolunk, amelyek a (mikro)hatalom olyan elemzőinek
kedvencei – akikre Giddens is alapoz – mint Foucault és Goffman.
A társadalmi rendszer szintjén bizonyos elemeket megtartva, a strukturális-funkcionalizmus
elméletét próbálja meghaladni, talán némi történelmi materialista ízzel.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Anthony Giddens: The Constitution of Society. Outline of the Theory of Structuration. University of California Press. Berkeley and Los Angeles. 1984. http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0520057287/qid=1072779443/sr=1-1/ref=sr_1_1/103-1976274-7219804?v=glance&s=books
R. J. Johnston, Derek Gregory et al. (eds.): The dictionary of human geography. Blackwell. Oxford – Malden(Ma.), 2000. (A könyv Derek Gregory által írt, az elmélettel foglalkozó címszavai ajánlottak.)
A struktúrálódási elmélettel foglalkozik még:
Soja, Edward: Postmodern Geographies. The Reassertion of Space in Critical Social Theory. Verso, London – New York, 1999.
Gregory, Derek: Geographical Imaginations. Blackwell, Cambridge(Mass.), 1994.
Az összefoglalót készítette: Bódi Jenő
Dátum: 2004. február 15.