Roland Barthes: A szöveg öröme
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Posztstrukturalista irodalomkritika
Az elmélet érvényességi területe
1. Irodalomtudomány. Barthes elsősorban
a "kritika kritikáját" írja: rávilágít, hogy az irodalomkritika még
mindig nem tud kiszakadni a pozitivista gondolkodásból, és a jelentésképzés
terepeként továbbra is a mű-szerző relációt képzeli el.
2. Művészettudomány. A fenti gondolatmenetet
követve állítja: a jelentés nem egy konstans közeg, hanem folyamatosan alakul
tér a befogadó részvételével és aktivitásával. Az értelmezés így nem lezárható,
minden olvasó minden pillanatban felülírja a korábbi értelmezéseket.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Funkcionális kommunikáció-fogalom, de az interaktív kommunikáció aspektusai
figyelhetők meg: a befogadó aktív résztvevő lesz, így a korábbi hármas (szerző-mű-jelentés)
négyessé bővül (szerző-mű-jelentés-befogadó), amelyben a befogadó egyáltalán
nincs alárendelt szerepben. Nem információátadás zajlik: a szerző nem szuperolvasója
művének, és nem szuperolvasók a kanonizált értelmezők sem: a jelentésrétegek
között nincs alá- vagy fölérendelt viszony; jelentésrétegek vannak, amelyet
minden befogadó a kedve szerint fejt le/meg. A mű jelentése tehát folyamatosan
zajló kölcsönhatásokban születik és hal meg azonnal.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók
Az irodalomról való gondolkodás megváltoztatása.
A pozitivizmusól építkező kritika megszüntetése.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
1. A szerző pozíciója.
A legfontosabb: a szerző eltávolítása, amely nem pusztán az írás aktusának történeti
ténye - teljesen átformálja a modern szöveget. "A modern író saját szövegével
egy időben születik meg: nem tekinthetjük olyasvalakinek, aki megelőzi saját
írását vagy több, mint ez az írás, nem alany, amelynek a könyv volna az állítmánya,
kizárólag a megnyilatkozás idejében él, s minden szöveget örökké itt és most
írnak."
2.
A szöveg pozíciója
"A szöveg nem szavak egyetlen vonalra illeszthető sorozata, amelyek sorra
átadják egyetlen jelentésüket, mintegy teológiai mintára (azaz Szerző-Isten
"üzeneteként"), hanem sokdimenziós tér, amelyben sokféle írás versen
és fonódik össze, s ezek közül egyik sem eredeti: a szöveg idézetek szövedéke,
amelyek a kultúra ezernyi forrásából rajzanak elő."
3.
Konklúzió
"A szöveg több írásból áll össze, különféle kultúrák termékeiből, amelyek
dialógusba, paródiába, versengésbe kezdenek egymással: van azonban egy olyan
hely, ahol e sokféleség egybegyűlik, ez pedig nem a szerző, mint mindeddig mondogatták,
hanem at olvasó: az olvasó az a hely, amelybe az írást alkotó idézetek beleíródnak,
anélkül, hogy akár egy is elvesznék közülük, a szöveg egységét nem az eredete,
hanem a rendeltetése adja, ez a rendeltetési hely azonban maga sem személyes:
az olvasónak nincs történelme, életrajza vagy lelki alkata, az olvasó pusztán
az a valaki, aki egybegyűjti mindazon nyomokat, amelyekből egy írás összeáll."
A koncipiálásba bevont színterek
Elsősorban az irodalom, de valójában minden művészeti ág.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A jelentés-alakulás helyszíne ezentúl a mű-befogadó reláció lesz.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
John Dewey megismeréselmélete
Foucault irodalom-felfogása (ld. Michel Foucault: Mi a szerző? Világosság, 1981
Július, Melléklet. 29.)
Kristeva irodalom-felfogása (ld. Julia Kristeva: A szövegstrukturálás problémája,
Helikon, 1996. 1-2. 14-22.)
Derrida és a dekonstrukció (ld. például Orbán Jolán: Derrida írás-fordulata.
Pécs, 1994, Jelenkor Kiadó, 172. o.)
Az elmélet-alkotás célja
Barthes elsősorban az irodalomkritika megújítását szerette volna elérni, munkássága
azonban az egséz értelmezés-felfogást és jelentés-képzést újította meg.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Irodalomtudomány, műértelmezés, esztétika
Az elmélet háttérdiszciplinái
Strukturalizmus, általános nyelvészet, szemiotika, hermeneutika
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Roland Barthes: A szöveg öröme; Bp., Osiris, 1996.
Roland Barthes: Sade, Fourier, Loyola; Bp, Osiris, 2001.
Roland Barthes: Mitológiák; Bp, Európa, 1983.
Roland Barthes: S/Z, Bp., Osiris, 1997.
Ajánlott még:
Michel Foucault: A fantasztikus könyvtár, Nagyvilág, 1993. 1-2. 124-136.
M. Riffaterre: Az intertextus nyoma, Helikon, 1996/1-2.67-82.
Gács Anna: Miért nem elég nekünk a könyv, Jelenkor, 1998/1
Az összefoglalót készítette: Fülöp Zoltán
Dátum: 2004.01.07.