Richard Sennett: A közéleti ember bukása
(1998 Budapest: Helikon
- eredetileg 1977-ben jelent meg a Cambridge University Press kiadásában)
|
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
A társadalmi nyilvánosság átalakulása - a sennett-féle verzió :).
Az elmélet érvényességi területe:
Magánélet és közélet viszonyának átalakulása a nyugati társadalmakban a 18.
és a 20. század között.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
A közéletben zajló nyilvános és a magánéletben zajló privát kommunikáció egyaránt.
Az elmélet leíró vagy magyarázó:
Sennett saját meghatározása szerint könyve "változáselmélet", egy
"kultúra történetének összeállítása", a mechanikus kauzális gondolkodással
szemben - ami egyszerűen egy X tényező létezéséből vagy megtörténtéből következtet
egy Y tényezőre - inkább a kauzális gondolkodás egy történeti módja, amely "egy
adott időintervallumon belül a változó jelenségek konkrét halmazából igyekszik
összeszedni és felépíteni egy változáselméletet" (141-142).
Nyilvánvalóan egy történeti változást mutat be - tehát leíró elmélet.
A koncipiálásba bevont funkciók:
Közéleti személyiség, Én-megjelenítés, identitás, szociabilitás formái, érzelmek
kifejezése.
A koncipiálasba bevont szerkezet(ek) illetoleg szerkezeti egységek:
Sennett nem tűnik az elméleti struktúrák nagy barátjának, alkalmazójának. Könyve
tulajdonképpen esettanulmányok sora a 18. századi színjátszástól a 20. századi
amerikai nagyvárosi konfliktusok elemzéséig. Ha úgy tetszik, a könyv mégis egyetlen
struktúra - bár jellemzően Sennett itt metaforát használ: "molekula"
- változásának története, és ez a struktúra a köz- és magánszféra viszonya.
Talán a városi tér szerkezete, ami struktúraként feltűnik könyvében.
A koncipiálásba bevont színterek:
A színterek nála dinamikák részei, ld. következő pont.
A koncipiálásba bevont dinamikák:
A városi tér szerkezetének átalakulása. A városi tér fokozatosan homogenizálódik,
a köztér kiüresedik; a várost látvány és passzivitás uralja. Depolitizált, önmagukba
zárt kisközösségek kialakulása.
A színház (a közéleti viselkedés modellje és mintaadója) és előadóművészet
változása. Közönség és előadó viszonya: passzivitás uralomra jutása (szemlélő
közönség kontra előadó, szereplő); az előadóművész személyiségének előtérbe
kerülése; a sztárrendszer fokozatos kialakulása.
Az individualitás, az egyedi személyes karakter megjelenése. Természtes
karakter kontra személyiség (személyenként eltérő; éntudatos - de ez az éntudat
az emóciót követi mindig; a normalitást helyezi a spontaneitás helyébe). Szekuláris
hit a személyiségben. A személyes karakter sohasem konvencializálható, mindig
pillanatnyi - állandó önkeresés. A narcisztikus én kialakulása a magánszférában
a 20. század során.
Az én-megjelenítés és a közéleti karakter változása a nyilvános szférában.
A viselkedési konvenciókat megjelenítő természetes karaktertől a közéleti kollektív
személyiségbe vetett hit kialakulásáig (a maszktól az arcig); a személyiség
társadalmi kategória lesz, a legitimáció forrásává a politikus cselekedetei
helyett a személyisége válik. A társadalmi problémák, konfliktusok a közvéleményben
személyiséghez kapcsolódó kategóriák mentén értelmeződnek. Érzelmek prezentálása
("mindenki színész": általános, konvenciókban kifejeződő kép az érzelmekről)
helyett érzelmek reprezentálása (személyes, őszinte, saját). Az idegenség kezelésének
megváltozása: lehetetlenné válik - a res publica, a civitas igazi értelme -
a személytelen idegenekkel való azonosulás.
Az elméletalkotás célja:
Hanyatlástörténet. Res publica és civilizáltság (a civitas értelmében) eltűnésének
bemutatása. Közélet és magánélet egyensúlyának felbomlása az utóbbi javára.
Magánélet és intimitás "zsarnoksága"; narcisztikus én kialakulása
és uralkodása a magán- és közéletben egyaránt.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
(Élvezetes elemzések sora a legkülönfélébb humán- és társadalomtudományok felől.)
Társadalomfilozófia (pl. Rousseau és természetes karakter), szociológiaelmélet
(Gesselschaft-Gemeinschaft kérdése Tönniesnél; szekularizáció témája), a divat-,
az irodalom- és a színház története és esztétikája (pl Diderot a színjátszásról);
politikai uralom szociológiája (karizmaelméletek), tömeglélektan, pszichoanalízis
(narcizmus problémája), szocializáció-elmélet (játék szerepe).
Sennett számára elsősorban nem fogalmakat, módszert jelentenek az előbb említett
elméletek, hanem többnyire maguk is a kulturális változásokat illusztráló források.
Nyilvánvalóan az egyik fontos kérdés Sennett könyve kapcsán Habermas elméletéhez való viszonya. Látható, kettejük diagnózisa egészen eltér. Habermas az életvilágot félti a rendszer felől, míg Sennett úgy véli, a magánszféra sajátítja ki a nyilvános szférát. Ezt magyarázhatjuk talán egyrészt azzal, mindegyikük számára más az "ideál", a kiindulópont. Habermas hanyatlástörténetének kezdete az ókori polisz demokráciája és az ezt feltámasztó polgári nyilvánosság a felvilágosodás korában. Sennett története viszont az "ancien regime"-mel kezdődik. Az újbalos német szerint az angolszász tudós "ezzel a reprezentatív nyilvánosság klasszikus vonásait beviszi a klasszikus polgári nyilvánosságba", tulajdonképpen téves modellt épít. Sennett felől nézve viszont az újbalos, marxizmust és fenomenológiát egyesítő habermasi alapállás kérdőjeleződik meg. Marxista félelmek az elidegenedésről, egy tömegtársadalom víziói vagy éppen egy "akolmeleg" életvilág képzete, ahol önmagunkat, érzelmeinket megvalósíthatjuk (a "destruktív gemeinschaft" - mondaná Sennett) - ezek jól illenek abba az elméleti trendbe, amit Sennett igyekszik felvázolni a közszféra eltűnéséről és a magánszféra diadaláról. Az az érzés keletkezhet bennünk: Habermas a rendszer felől elemezve az életvilágot félti, míg Sennett az életvilág felől nézve a közéletet (Nála nem is igazán beszélhetünk rendszerről, a politikai gazdaságtan például egyáltalán nem foglalkoztatja. Nem is igaz tehát, hogy Sennett újbalos lenne, mint állítja az alul ajánlott cikk írója. Igaz, említi a könyvben, régen talán annak volt nevezhető.).
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Szekularizált kapitalista társadalmak nyilvánossága.
Az elmélet háttérdiszcliplínái:
Ld. fent.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Richard Sennett főbb munkái:
The Hidden Injuries of Class.
Families Against the City. Middle-Class Homes of Industrial Chicago,
1872-1890.
The Corrosion of Character. The Personal Consequences of Work in the
New Capitalism.
The Conscience of the Eye. The Design and Social Life of Cities.
A közéleti ember bukásáról a Korall
c. folyóirat első számában olvasható ismertetés:
http://www.korall.szoc.elte.hu/archivum/korall_1_files/kozelet_emb_bukas_01.htm
Habermas A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozásának 1990-es kiadásához írt új előszavában említi Sennett elméletét (Századvég - Gondolat 1993:13).
Az összefoglalót készítette: Bódi Jenő
Dátum: 2003-02-09