Gilbert Ryle: A szellem fogalma
Az adott elmélet megnevezése:
A mi-tudások és hogyan-tudások elmélete, a kartézánus világkép kritikája
Az elmélet érvényességi területe:
Filozófia, analitikus nyelvfilozófia, episztemológia, tudományfilozófia, pszichológia,
pszicholingvisztika, kommunikáció
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Ryle leírásában nem szerepel expliciten egy kommunikáció-fogalom definiálása.
Impliciten azonban a hogyan-tudások nyilvánosságba ágyazottsága hordozza valamely
kommunikáció-fogalom kibontásának lehetőségét. Akárcsak Wittgenstein, Ryle cáfolja
a privát nyelv létét: a szellemi jelenségeket nem tükrözik vagy kifejezik a
(kommunikatív) tevékenységek, hanem ezen tevékenységek által valósulnak meg.
A tudat nem egy önmagába zárt létező, amely különbözik a fizikai létezőktől.
Nem a rajta kívül eső világ elmélete: az értelmes gyakorlat (ami akár a kommunikáció
is lehet) mindig megelőzi saját elméletét, a belső beszédet megelőzi a külső
elsajátítása. "Nem az a probléma, hogy hogyan hozzuk nyilvánosságra gondolatainkat,
hanem, hogy megtartsuk azokat." - mondja a "külső" és a "belső"
szembeállításának a megalapozhatatlanságáról.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Elsősorban magyarázó. Kimutatja, hogy a "belső", a "rejtett",
"a fejünkbe zárt szellem legendája" néhány kategóriahibára vezethető
vissza, és az ezekre alapozott leírások megszegik a logikai szabályokat. Az
első hiba a kartéziánus világkép azon központi feltevéséből származik, hogy
a szellemi folyamatokat a fizikaiak mintájára, és ezzel szemben képzeli el -
tehát szellemi és fizikai létezőket koncipiál -, a kettő viszonyt egy paramechanikus
keretben ok-okozati törvények alá rendeli. Ha a szellemi folyamatokra érvényesek
ezek a törvények, akkor végtelen regresszushoz jutunk: ha mindennek oka egy
elmélet, akkor minden elméletnek egy másik elmélet az oka - és a sor a végtelenségig
folytatódik.
A másik hiba ebből következik. A kartéziánus koncepciók a tudásfolyamatokat,
tudásaktusokat megnevező kifejezéseket eseménykifejezésekként használják. Ryle
szerint ezek valójában diszpozícionális kifejezések (a "tud", a "megfontol",
az "ötletes" stb.), képességekre, jártasságokra, szokásokra stb. utalnak,
és nem események kifejezésére szolgálnak (mint a "megszervezni", a
"felfedezni", a "célba érő" stb.) Előbbiek az utóbbiakkal
ellentétben nem írhatók le ok-okozati összefüggések formájában.
A harmadik hiba abból ered, hogy a fizikai és szellemi folyamatok nem ugyanolyan
fajta dolgokra vonatkoznak, így a szembeállítás csak metaforikus lehet. A fizikai
és szellemi folyamatok leírásai különböző absztrakciós szinteken valósulnak
meg (ezért lehet csak metaforikus a szembeállítás), és úgy viszonyulnak egymáshoz,
mint a gyalogos-zászlóalj, az üteg a hadsereghez (senki sem kérdezi egy bemutató
után, hogy "most már láttam felvonulni a gyalogosokat, az ütegeket, de
mikor jön a hadsereg?").
A koncipiálásba bevont funkciók:
Az elmélet, Ryle bevallása szerint, a kartéziánus világképre épülő filozófia
bírálata, amelynek eszköze a mindennapi nyelv kategóriáinak a logikai vizsgálata.
Ryle szerint a szellem működésére vonatkozó kifejezések vizsgálata egyfajta
behaviorista pszichologizmushoz vezet, később azonban azt gondolja, hogy az
ebbe az irányba mutató elképzelései néha túlzóak.
Sokkal inkább fontosabb azonban Ryle-t a filozófia "nyelvi fordulatának"
egyik személyiségeként látni. A kartézianizmus elmarasztalása elsősorban a pozitivizmusnak
szól, amely a "nyelvi fordulatot" egyfajta nyelvkritikaként vezette
be. A pozitivizmus célja egy olyan tudományos nyelvnek, mint eszköznek, a kidolgozása
volt, amely a verifikálhatósági elv mentén az értelmetlen állításokat megkülönbözteti
az értelmetlenektől: az igazság-értékkel nem rendelkező mondatokat értelmetlennek
tekintette (ismeretes, hogy Carnap a metafizika összes tézisét értelmetlennek
nyilvánította abból a szempontból, hogy logikailag helytelenül használják azokat
a kifejezéseket, amelyeket a mindennapi szóhasználatból vesznek át). A pozitivimus
végső következtetése az volt, hogy a mindennapi nyelv alkalmatlan a tudományos
elemzések kivitelezésére, ezért ennek tökéletesítést szorgalmazta a tudományos
nyelv rekonstrukciójában.
Ezzel szemben az analitikusok a mindennapi nyelvről vélekedtek, hogy tökéletesen
megfelel feladatának, s nem helyettesítendő, s nem is helyettesíthető egy logikailag
megtisztított ideális nyelvvel. Ezt a fordulatot a leginkább talán Wittgenstein
életpályája szemlélteti a leginkább: míg a Logikai-filozófiai értekezésben a
Bécsi Kör tagjai saját programjuk meghirdetését látták, a késői Wittgenstein
ezt írja: "Egyfelől világos, hogy nyelvünk minden mondata 'úgy ahogy van,
rendben van'. Vagyis, nem valamilyen ideálra törekszünk: mintha megszokott,
homályos mondatainknak még nem volna egészen kifogástalan értelmük, s előbb
még egy tökéletes nyelvet kellene konstruálnunk. Másfelől világosnak látszik,
hogy ahol értelem van, ott teljes rendnek kell lennie. A tökéletes rendnek tehát
ott kell rejlenie a leghomályosabb mondatban is." (Filozófiai vizsgálódások,
98§ (75.))"
Ryle-t ugyanez a gondolat vezérli, és Carnap logikai formalizmusát pusztán rituális
értékűnek nevezte. A szellem fogalmában a mindennapi nyelv logikai analízise
képes eltüntetni azt a "filozófiai álproblémát", amely a paramechanikai
feltevésből származik, és amelyhez a pozitivizmus kartéziánus világképe szükségszerűen
eljut, amennyiben a verifikálhatóságot követeli meg a szellemi tevékenységek
leírására vonatkozó állításoktól: vagyis a végtelen homunkulus problémáját (a
fentebb leírt végtelen regresszus problémájának egy másik megnevezése). A mindennapi
nyelv logikusan működik, és nem azért mert állításai verifikálhatók, hanem azért
mert a tevékenységeinkre (így a szellemi, illetve kommunikatív tevékenységeinkre)
vonatkozó hogyan-tudások hordozója. Szempontunkból: mert lehetővé teszik a kommunikációt.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
Az elmélet a mi-tudások ("tudni mi") és hogyan-tudások ("tudni
hogyan") viszonyát elemzi. A kartéziánus koncepció ezt a viszonyt úgy képzelte,
hogy a hogyan-tudásokat beolvasztotta a mi-tudásokba. Vagyis az elméletek kategoriális
mi-tudásait minden (szellemi is) tevékenység okaként jelölte meg. A tudás, az
elméleteink a "külső" világtól független "belső" világ részeként
jelennek meg, ezen tudásokat alkalmazzuk a gyakorlatban, az alkalmazás ok-okozati
értelmében. Ha belátjuk azonban, hogy életünk során a megismerési folyamatok
nem olyanok, hogy először elméleteket sajátítunk el, majd utána ezeket gyakorlatba
ültetjük, hanem éppen ellenkezőleg: értelmes gyakorlattól jutunk el az elméletekig,
minden megfordul. A tudás elsősorban jártasságokat jelent, megérteni pedig a
"tudni, hogyan" része. A jártasságok nem olyasvalamik, mint a fejünkbe
zárt elméletek, hanem olyan viselkedési formák, amik a nyilvánosságban vannak
lehorgonyozva.
(Az amikre a hogyan-tudások és mi-tudások vonatkoznak, úgy viszonyulnak egymáshoz,
ahogyan az állványzat az építményhez, a megfelelő kertészkedés az esőváráshoz,
a játékos játéka a bíró sípszójához., az ösvény kitaposása a kész ösvényhez,
az utazás a megérkezéshez. Az állványzat nem tartozik hozzá az építményhez,
a bizonyos módon gyakorolt kertészkedés nem esővárás, a játék nem ítéletek tárgyaként
van játszva, ösvényt kitaposni nem olyan mint a kész ösvényen járni, az utazás
pedig nem sok kicsi megérkezésből áll. Platónt vagy a matematikát megérteni
azt jelenti, hogy követjük azt az utat, amelyet Platón vagy a matematika diszciplinája
tesz. Az értelmes gyakorlat termékei az elméletek. Nem felfedezem mások szellemét,
hanem követem azt, és már annak előtte felfogom, hogy valakinek szelleme van,
mielőtt felfedezhetném.)
A mi-tudások kategóriái Ryle szerint (a hogyan-tudásokra jellemző) "korcs
kategorikus állításokban" szerepelnek. Ezek a kategorikus állítások, tehát,
nem a szellemi folyamatokat jelentő elméletelképzések első és utolsó utópsztikus
lépései, hanem jártasságokat, képességeket, szokásokat fejeznek ki: értelmes
gyakorlatok. Ténykedéseimnek sajátos módjai vannak, nem sajátos ősei - állítja
Ryle. A kategóriák valójában diszpozícionális kifejezések, amelyek úgy viselkednek,
mint a hipotetikus állítások "ha... akkor..." kijelentései. A diszpozícionális
kifejezések "következtetés jegyek vagy bérletek" - és tegyük hozzá:
a kommunikációban. (Ilyen pl. a "költöző madár" kifejezés is, hiszen
már annak előtte megtanuljuk használni, hogy biológiai ismeretekre tennénk szert
és meghatároznánk azokat a végső, genetikai kritériumokat, ami alapján a "költöző
madár" használatát jogosnak tekintenénk, a pozitivisták kifejezésével szólva:
mielőtt biztosítanánk a verifikálhatóságot. A szellemi folyamatokra vonatkozóan:
a "tud" vagy "nem tud" kifejezések szintén diszpozícionálisak.
Nem eseményeket jelölnek, hanem ezek modális szavak.)
A diszpozíciók, tehát, nem kritériumok alkalmazását jelentik, hanem szabályok
vagy mértékek követését. (Newtoniánusnak lenni nem azt jelenti, hogy tudni kell
azt, amit Newton mondott, vagy azokat a meghatározásokat és törvényszerűségeket
kell alkalmazni, amik okai a következtetéseknek, hanem azt a gondolkodási módot
kell el sajátítani, ami olyan következtetésekre vezet, amelyekre Newton is juthatott
volna). Nem akar sajátítottunk el valamit (pl. sakkot vagy egy érvelést) ha
annak szabályait bármikor (illetve minden lépés előtt) vissza tudjuk mondani
- ezek a mi-tudások -, hanem ha felkészültünk előre nem látható kérdésekre,
problémákra, amelyekre meg tudunk felelni.
A mi-tudások, tehát, a hogyan-tudások részei.
A koncipiálásba bevont színterek:
A hogyan-tudások kérdése természetesen nem választható el azoktól az időben,
térben is behatárolható színterektől, amelyeken érvényre jutnak és meghatároznak.
Zenehallgatással nem lehet matematikát tanulni, és jogi kifejezésekkel nem lehet
megtanítani a viccmesélést.
A hogyan-tudások bizonyos értelemben egy adott közösség intézményeinek számítanak,
amelyek adott színtereken konstituálódnak.
A koncipiálásba bevont dinamikák:
A hogyan-tudások modellje alapvetően dinamikus, hiszen nem statikus mi-tudásokra
redukálja a szellemi tevékenységeket, hanem azt a módot írja le, ahogyan ezen
tevékenységeink által megvalósítjuk a megismerést. Az értelmes gyakorlatok,
jártasságok, képességek, hajlamok, szokások a diszpozícionális kifejezésekben
olyan "következtetés jegyek vagy bérletek" által jutnak kifejezésre,
amelyek hasonlóak ahhoz, ahogyan a bírósági tárgyalás ítélettel végződik, de
nem ítéletekből áll. A tudásainkat használjuk, és nem alkalmazzuk, érveinket
egy adott (dinamikus kommunikációs) helyzet követésére és ebben való érvényre
juttatására használjuk és nem pedig visszamondjuk. Ez a leírás megfelel a véleményáramlatok
és tudások participációs elméletének, amennyiben közösségekbe integrálódott
ágensekre vonatkoztatjuk.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Az eddig említetteken kívül Ryle elmélete a kognitív tudományokban talált visszhangra.
Ryle a kartéziánus világképpel szembeni kritikáját a kognitivisták úgy értelmezik,
hogy ahogyan a Ryle-nál a fizikai és szellemi létezőket nem lehet összehasonlítani,
úgy náluk az elemeket sem lehet a szerveződésekkel összevetni. A kognitivisták
az elemeket a mi-tudásoknak, a szerveződéseket a hogyan-tudásoknak feleltetik
meg. A konnekcionizmus például a hogyan-tudásokat azokkal a hálózatokkal azonosítja,
amelyek képesek önmaguk módosítására, úgy ahogyan Ryle-nál a tanulás is állandó
változást hordoz abban, hogy az egyes ténykedéseket állandóan módosítják a megelőzők.
Egy másik alkalmazásban Pléh Csaba nyelvpatológiai kísérletei kimutatni vélik,
hogy az agyban megtalálhatók azok a központok, amelyek a mi-tudások és hogyan-tudások
működéséért felelősek. A mi-tudás az a deklaratív tudás, amely explicit, egyedi
és kategorikus, tudatos, lexikális és egyedi reprezentációkra vonatkozik, a
hogyan-tudás készségszerű, implicit, függvényszerű eljárásokat foglalja magában,
nem tudatos, szintaxis jellegű és sémaszerű reprezentációkra vonatkozik. Előbbinek
a temporális lebeny, utóbbinak a motoros kéreg és magvak adnak helyet. Mivel
a kétféle tudás elkülönülő központokban található, azon agyi sérülteknél vizsgálhatók
ezek a nyelvi készségek, akiknél éppen ezek a területek károsodtak.
Az elmélet-alkotás célja:
Ryle elsősorban a kartéziánus filozófián alapuló világképek és episztemológiák
kritikáját nyújtja. Célja az volt, hogy új alapokra helyezze a megismeréssel
foglalkozó tudományokat.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Analitikus nyelvfilozófia, "a mindennapi nyelv" filozófiája, behaviorista
pszichológia.
Az elmélet háttérdiszciplinái:
Nyelvfilozófia, tudatfilozófia, episztemológia, ontológia, logika, tudománytörténet,
tudományfilozófia
Néhány bibliográfiai tétel:
Horányi Özséb (2002): Arról, ami szimbolikus és arról, ami kommunikatív (szinopszis, 6. változat), http://communicatio.szoc.bme/horanyi.hu
Kelemen János (2002): Az analitikus filozófiáról. (Ami változó és ami maradandó), Magyar Tudomány 2002/03, Budapest, http://www.matud.iif.hu/02mar/kelemen.html
Pléh Csaba, Lukács Ágnes (2002): A szabályok és a kettős disszociációs elv a nyelv agyi reprezentációjában. In: Agy és tudat. Szerk.: Vizi E Szilveszter, Altrichter Ferenc, Nyíri Kristóf, Pléh Csaba, Budapest, BIP, 153-168, http://www.williams.ngo.hu/williams/cikkek/pleh-luk.htm
Ryle, Gilbert (1999): A szellem fogalma. Budapest, Osiris
(A megismeréstudomány (kognitív
tudomány) helye. http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/cog/1eload.htm
)
Az összefoglalót készítette: Szabó Levente
Dátum: 2003 február 15