Gilbert Ryle: A szellem fogalma
Elmélet elnevezése
A kartéziánus filozófia kritikája
Elméletalkotás célja
A szellem és test, a fizikai -mechanikai- és szellemi -mások számára nem megismerhető,
nem-mechanikai- törvények szétválasztását hirdető kartéziánus filozófia kritikája.
"Destruktív célom annak bemutatása, hogy a kettős-élet elmélet a radikális
kategória-hibák ugyane családjából származik. A személy olyan ábrázolása, amely
szerint az gépben rejtélyesen megbúvó kísértet, a következő érvelésből származik:
Mivel egy személy gondolkodását, érvelését és szándékos cselekvését - való igaz-
nem lehet kizárólag a fizika, a kémia és a fiziológia kifejezésmódjaival leírni,
ezért paralel kifejezésmódokkal kell leírni. Mivel az emberi test bonyolultan
szervezett egység, ezért az emberi szellemnek egy másik bonyolultan szervezett
egységnek kell lennie."
Érvényességi terület
Nyelvfilozófia, megismeréstudomány
Leíró vagy magyarázó
A "tudni mit" és a "tudni hogyan" modell felállításával
egyaránt cáfolja a korábbi filozófiai dogmát, és ad alternatív megközelítést
a szellem működésének megfigyelhetőségére, leírására, megközelítésére.
Kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Ryle 1949-es esszéjét a kognitív tudomány fedezte fel újra. A kognitív recepció
szempontjából Ryle legfontosabb állítása az, hogy az elme nem statikus, hanem
állandóan változó dinamikus rendszer.
Ryle szerint téves minden olyan megközelítés, amely az időből és térből, a fizikai
világból kiszakítva tanulmányozza az elmét, hiszen a korábbi tapasztalatok nélkül
nem lehetséges a jelenlegi mentális folyamat magyarázata. Ez pedig a tanulás
megértéséhez ad fontos modellt.
Eredeti alkalmazási terep
Metafizika, philosophy of mind
Funkciók
?
Szerkezetek
Ryle megmutatja, hogy a kartéziánus megközelítés szerint minden cselekvés, "bármilyen
fajtájú legyen is, az értelmességre való minden jogát a teendő eltervezésének
valamilyen megelőző, belső tevékenységétől örökli." Ez végtelen regresszushoz
vezet, hiszen akkor a tervezést is meg kell előzze egy terv, és így tovább.
Emiatt abszurd az az elmélet, "amely szerint egy cselekvés értelmes voltához
az szükséges, hogy valamilyen előzetes értelmi tevékenység kormányozza a cselekvést."
Ehelyett Ryle bevezeti a diszpozícionális tulajdonságok fogalmát. Ezek a tulajdonságok
igazak, anélkül, hogy bármiféle tény vagy esemény bekövetkezne. A diszpozicionális
tulajdonság egyfajta "tudás"-t (képességet) fejez ki.
Színterek
?
Dinamikák
Ryle tárgya a szellem vagy a lélek fogalma, a fogalmak tárgyalásakor erőteljesen
épít a mindennapi nyelvhasználatban megfigyelhető példákra.
Alapjaiban támadja a karteziánus szemléletet. Szembehelyezkedik avval, hogy
a természettudományok mintájára épüljenek a szellem, az elme működésével kapcsolatos
modellek. Ebből következően nem létezik a fizikai világ analógiáival megragadható
privát, pusztán a belső tapasztalat számára adott lélek, mert a lélek csak megnyilvánulásaiban
létezik, így a lelki jelenségek elsődlegesen publikus jellegűek, s csak másodlagosan
válnak priváttá.
Háttérdiszciplínák
Metafizika, philosophy of mind
Fontosabb bibliográfia
Ryle, G. (1999): A szellem fogalma. Bp., Osiris
Wittgenstein, L.: Filozófiai vizsgálódások (Budapest: Atlantisz, 1991)
Michael Polányi, Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy (1958)
Az összefoglalót készítette: Bodó Balázs
Dátum: 2003-02-10