A kommunikáció elmélet megnevezése:
Befolyásolás és meggyőzés a kommunikációban
Az elmélet érvényességi területe:
Befolyásolási technikák a tömegkommunikációban, és az interperszonális kommunikációban
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Az elmélet elsősorban a tömegkommunikációs folyamatokban észrevehető ilyen irányú
jelenségekkel foglalkozik, de kitér a személyközi kommunikáció egyes eseteire
is.
Az elmélet leíró vagy magyarázó:
Az elmélet leíró és magyarázó (illusztráló)
A koncipiálásba bevont funkciók:
A meggyőzés képi és nyelvi formái. A sikeres befolyásolás pszichológiai és szociológia
okai.
A koncipiálásba bevont szerkezeti egységek:
Aronson szerint a mai kommunikációban a főszerepet az egyszerű jelmondatok és
jelképek játsszák, abból a célból, hogy a közvéleményt valamilyen irányba elmozdítsa.
Teheti ezt azáltal, hogy rengeteg információ és üzenet jut el egyidejűleg a
befogadóhoz, melyek közül nem mindig helyesen választja ki a számára valóban
fontosat. Pontosan emiatt, a túlzott információmennyiség miatt a meggyőzés könnyen
befogadható, rövid, gyakran vizuálisan is ábrázolt üzeneteket használ, melyek
teljesen alkalmasak arra, hogy a figyelmet felkeltsék. Az érveket azonban legtöbbször
jelekkel (jelmondatokkal) és képi szimbólumokkal helyettesítik, ezáltal leegyszerűsítve
a bonyolultabb témákat is igen-nem és fekete-fehér gondolatpárra.
A koncipiálásba bevont színterek, a koncipiálásba bevont dinamikák:
Arisztotelész a meggyőzés három tényezőjét különböztette meg: 1. forrás (ethos),
2. üzenet (logos), 3. a közönség érzelmei (pathos). A kognitív megközelítés
szerint az eredményes meggyőzési taktika olyan gondolatokat közvetít, amelyekkel
a befogadónak nem ellentétesek a nézetei. A negatív cáfoló érvek szinte sohasem
hatásosak a meggyőzésben, a pozitívak viszont szinte mindig.
A meggyőzésnek két útja különböztethető meg: a mellék- (peripheral) és a fő-
(central). A mellékutas meggyőzés Aronson szerint a figyelmetlen emberhez ér
el hamarabb. Ebben az esetben a meggyőzés hatásfokát olyan dolgok is alakítják,
mint a kommunikátor vonzósága, hogy mások egyetértenek-e az üzenettel, illetve,
hogy a döntés milyen előnyökkel és hátrányokkal járhat. Ellenben a főutas meggyőzésnél
a befogadó mérlegeli az üzenet valódi értékét, ellenérveket támaszt vele szemben,
esetleg további információra van szüksége.
A meggyőzés folyamatában fontos szerepe van a kognitív disszonancia elméletének,
vagyis az ésszerűsítés folyamatának. Két disszonáns tudattartalom esetén az
ember igyekszik az egyik vagy esetleg mindkét tudattartalmat megváltoztatni,
hogy azok "megférjenek" egymás mellett. A meggyőzés ezt a belső kényszert
használja ki a sikeresség eléréséhez.
Aronson kutatásai szerint a tömegkommunikáció tartalma alakítja ki a közönség
politikai és szociális érdeklődését és értékrendjét. De a médiából szerzett
tájékoztatás és benyomás viszonylag kevésbé hatékony, ha saját tapasztalatainkra
is támaszkodunk. Nagyon sokan azonban amit a képernyőn láthatnak, azt teljesen
valóságosnak és feltétel nélkül igaznak hiszik. Ha pedig már elfogadták ezeket
a képeket, akkor azok fikciókká formálódhatnak, meghatározva ezzel a gondolkodásmódot.
Bernard Cohen szerint: "Nem mindig sikerül az emberek szájába rágni, hogy
mit gondoljanak, de azt igen, hogy miről gondoljanak valamit."
A hatékony meggyőzés egyik alapfeltétele, hogy a kommunikátor legyen hiteles
(szavahihető), rendelkezzék megfelelő önbizalommal, vagy ha nem az, állításaiból
derüljön ki, hogy semmit nem nyerhet az adott ügyön (sőt inkább veszíthet).
További kísérletek bizonyítják, hogy a meggyőzés még sikeresebb, ha a befogadó
úgy látja, hogy a kommunikátor nem is akarja meggyőzni. A kommunikátor ismertsége,
szakmája szintén nagyban meghatározza a befolyásolás sikerét.
Az elektronikus médiában (tévében) látott modellek rábeszélő ereje akkor a legnagyobb,
ha 1. híresek, hatalommal rendelkeznek, magas a társadalmi megbecsülésük, ha
2. egyértelmű, hogy álláspontjuk követése megéri, ha 3. ha kellő információt
adnak a követéshez, ha 4. eléggé hitelesen, eredményesen (vonzón) oldják meg
a problémákat.
Ha a meggyőzés folyamata során különösen nagy véleménykülönbség alakul ki a
kommunikátor és a befogadó között (vagy ez a különbség már a kezdetektől megvolt),
akkor ennek a feszültségnek az enyhítéséért a befogadó a következőket teheti:
1. megváltoztathatja a véleményét,
2. meggyőzheti a kommunikátort, változtasson ő véleményt,
3. olyan emberek társaságát keresi, melyek szintén az ő álláspontját képviselik,
4. "leszólhatja" a kommunikátort, ezzel semlegesítve az ő véleményét.
A tömegkommunikációban a média-üzeneteket gyakran figyelmetlenül fogadjuk be, számunkra nem nagyon érdekesek, és nem nagyon érintenek meg minket. Gyakran azonban pont ez tény fokozza hatásukat. Tudjuk, hogy meggyőzésünk a cél, mégsem erőltetjük ennek cáfolatát, így mégiscsak "rábeszélődünk". A meggyőzés, rábeszélés hatékonysága három stratégia szerint csökkenthető Aronson szerint.
1. Törvényi szabályozással, és ellenőrzéssel.
2. Az adott ügy ellenzőjeként kell viselkedni.
3. Saját álláspontunk felülvizsgálatával, az érv-ellenérv módszerével.
Az elmélet-alkotás célja:
Elsősorban a tömegkommunikációban tapasztalható befolyásolási illetve meggyőzési
technikák felismerése. A leírt folyamatok (pszichológia és kommunikációs) működési
mechanizmusainak megértése, esetleges elhárításuk.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Aronson eme munkájában leírt megállapításait a kommunikáció majd minden területén
alkalmazzák. Direkt módon a befolyásolás és meggyőzés lehetőségét elsősorban
a tömegkommunikáció alkalmazza, de a személyközi kommunikáció is tartalmaz -
a közlő számára tudatosan ill. nem tudatosan is - olyan elemeket mellyel a befogadó
felet befolyásolja, meggyőzi.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Pszichológia, szociológia, szociálpszichológia.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Pratkanis - Aronson: A rábeszélőgép. AB OVO. Budapest. 1992.
Az összefoglalót készítette:
Barkóczy László
Dátum: 2003. január 20.