Erwin Panofsky

Rövid életrajzi áttekintés
1892.márc.30. Hannover
Freiburg - joghallgató
Vilhelm Vöge-nél kezd művészettörténetet tanulni egy barátja, Kurt Badt hatására Berlinben folytatja Adolph Goldschmidt tanszékén
1914-ben kitüntetéssel doktorál Dürer művészetéből ez az írása, valamint a Heinrich Wölfflint és Alois Riegelt értelmező-bíráló tanulmányai hamarjában tekintélyt szereznek számára meghívást kap a mamburgi (1921-ben alapított) egyetem "privátdocenturájára"
Ekkor jelenik meg Az emberi arányok stílustörténete c. munkája (ford Vekerdi László, Gyorsuló idő-Magvető, 1976)

Hamburg inspiratív közeg:
- Ernst Cassirer - szimbólumfilozófia, Aby Warburg - Bibliothek Warburg - igazgatója Fritz Saxl
- Dürer Melankóliájának könyvméretű analízise - Saxllal együtt
- a román kori plasztika monográfiája, az Idea, a Herkules válaszúton c. munkák
- vmint további mintegy negyven elvi jelentőségű, illetve a klasszikus hagyományok európai továbbélését vizsgáló dolgozat.

30-as évek: a Warburg Intézet előbb Londonba, majd az USA-ba emigrál
igaz, már 31-től vendégprofesszor a NewYork Universityn
1935-től a Princeton Institute for Advanced Study professzora
(életéről A művészettörténet három évtizede c. munkájában olvashatunk bővebben)

munkái óriási területet fednek le a művészettörténetben (és alapművek)
de talán kevesebben tartják számon mint filmelmélészt és mint gyakorló filmest
(ld. A mozgókép stílusa és közege c. munkáját)

Panofsky három évtized alatt átformálta, ha nem éppen megteremtette az amerikai művészettudományt.

Jellemző, hogy amikor 66-ban, tekintélye csúcsán visszalátogatott No-ba, megengedhette magának, hogy angolul tartsa meg előadásait.

+1968. NY

Az adott kommunikáció-elmélet szokásos megnevezése:
Vizuális kommunikáció - ikonológia

Az elmélet érvényességi területe
Műinterpretáció, műalkotások elemzése
"A legszélesebb értelemben az ikonográfia a művészettörténetnek az az ága, amely a műalkotások tárgyával vagy jelentésével foglalkozik, szemben a formájukkal."

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Interpretatív, hermeneutikai

Az elmélet egyszerre leíró és magyarázó

A koncipiálásba bevont funkciók
- a képzőművészeti stílus problematikájának kifejtése, a stílusanalízis kritikája
művészettudományi alapfogalmak meghatározása, módszertan létrehozása
(Wölfflin-szisztematizált művészettörténet-tudománya; Theodor Lipps-beleérzés elmélet, "a látás-változása"; Rigel-művészetalkotó akarata mint objektív entitás)
- az értelmezés és az ellenőrzés konkrét eljárásainak kialakítása

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), ill. szerkezeti egységek:
- tartalomelemzés, tartalomértelmezés módszertana: az analízis három szintjének megkülönböztetése
(a) preikonografikus leírás és pszeudoformális elemzés; (b) ikonográfiai elemzés; (c) ikonológiai elemzés

A koncipiálásba bevont színterek
(a) az elsődleges, v. természetes képtárgy, mely tárgyi és kifejezésbeli, s együttesen a művészi motívumok világát alkotják; (b) a másodlagos, v. konvencionális képtárgy, mely az ábrázolások, történetek és allegóriák világát alkotja; (c) belső jelentést, v. tartalmat, mely a "szimbolikus" értékek világát alkotja

A koncipiálásba bevont dinamikák
- a megfelelő szint szubjektumának, tárgyának és korrekciós elvének meghatározása
- (a) mindennapi tapasztalat (tárgyak és események ismerete); (b) irodalmi források ismerete (tájékozottság meghatározott témák és fogalmak körében); (c) szintetikus intuíció (az emberi elme alaptörekvéseinek ismerete), melyet eleve meghatároz a személyiség pszichológiája és "Weltanschaung"-ja (világnézete, szemlélete).
- az "értelmezés helyesbítésének eszköze" a hagyományok története: (a) a stílusok története (annak a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti feltételek között a meghatározott tárgyakat és történéseket formákkal kifejezik; (b) a típusok története (annak a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti feltételek között a meghatározott témákat vagy fogalmakat tárgyakkal és eseményekkel kifejezik); (c) a kultúra jelenségeinek vagy "szimbólumainak" története általában (annak a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti feltételek között az emberi elme törekvéseit meghatározott témákkal és fogalmakkal kifejezik).

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
- stílusanalízis, a művészettörténet összegyűjtő és osztályozó tevékenysége (Wölfflin)
- "Kunstwollen", a stíluskorszakok vezérlőelve (Riegel)
- hermeneutika, szimbólumfilozófia (Cassirer)
továbbá: Gestalt-pszichológia; szemiotika; struktúranalízis

Az elmélet-alkotás célja
A megértés analízise
A műalkotásoknak alkotójuk világnézetére kérdező értelmezése
"Mi az, ami a történeti szabályok és az individuális indíkékok közvetítésével a műalkotásokban megnyilvánul?"

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Művészettudomány, művészettörténet (reneszánsz; gótika és barokk)
Tárgyábrázoló műalkotások

Az elmélet háttérdiszciplinái
Művészetelmélet: stílustörténet, ikonográfia, stílusanalízis
(Művészettörténeti) hermeneutika

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
A jelentés a vizuális művészetekben, Gondolat, Bp., 1984 (ford. Tellér Gy.)
Az emberi arányok stílustörténete, Magvető, Bp., 1976 (ford. Vekerdi L.)
Idea, Corvina, Bp., 1998 (ford. Szántó T.)
Bätschmann, Oskar: Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába, Corvina, Bp., 1998 (ford. Bacsó B.-Rényi A.)

Panofsky háromlépcsős értelmezés modellje

Az értelmezés tárgya
Az értelmezés aktusa
Az értelmezéshez szükséges felkészültség
Az értelmezés helyesbítésének eszköze
(A hagyományok története)
1. Elsődleges v. természetes
képtárgy
A) tárgyi
B) kifejezésbeli
együttesen a művészi
motívumok világát alkotják

Preikonografikus leírás
(és pszeudoformális elemzés)
Mindennapi tapasztalat
(tárgyak és események ismerete)
A stílusok története (annak a módnak az ismerete, ahogyan a különböző történeti feltételek között a meghatározott tárgyakat és történéseket formákkal kifejezik)
2. Másodlagos v. konvencionális képtárgy,
mely az ábrázolások, történe-
tek és allegóriák világát alkotja

Ikonográfiai elemzés

Irodalmi források ismerete
(tájékozottság meghatározott témák és fogalmak körében)
A típusok története (annak a módnak az ismerete, ahogyan a különböző történeti feltételek között a meghatározott témákat vagy fogalmakat tárgyakkal és eseményekkel kifejezik)
3. Belső jelentés v. tartalom,
mely a
"szimbolikus" értékek világát
alkotja
Ikonológiai elemzés

Szintetikus intuíció
(az emberi elme alaptörek-véseinek az ismerete), melyet eleve meghatároz a személyiség pszichológiája és "Weltanschauung"-ja

A kultúra jelenségeinek vagy "szimbólumainak" története általában (annak a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti feltételek között az emberi elme törekvéseit meghatározott témákkal és fogalmakkal kifejezik)

 

Az összefoglalót készítette
Doboviczki Attila T.
Pécs, 2002. november 16.


[vissza a lap tetejére]