Rövid életrajzi áttekintés
  1892.márc.30. Hannover
  Freiburg - joghallgató
  Vilhelm Vöge-nél kezd művészettörténetet tanulni egy barátja, Kurt Badt hatására 
  Berlinben folytatja Adolph Goldschmidt tanszékén
  1914-ben kitüntetéssel doktorál Dürer művészetéből ez az írása, valamint a Heinrich 
  Wölfflint és Alois Riegelt értelmező-bíráló tanulmányai hamarjában tekintélyt 
  szereznek számára meghívást kap a mamburgi (1921-ben alapított) egyetem "privátdocenturájára"
  Ekkor jelenik meg Az emberi arányok stílustörténete c. munkája (ford Vekerdi 
  László, Gyorsuló idő-Magvető, 1976)  
Hamburg inspiratív közeg:
  - Ernst Cassirer - szimbólumfilozófia, Aby Warburg - Bibliothek Warburg - igazgatója 
  Fritz Saxl
  - Dürer Melankóliájának könyvméretű analízise - Saxllal együtt
  - a román kori plasztika monográfiája, az Idea, a Herkules válaszúton c. munkák
  - vmint további mintegy negyven elvi jelentőségű, illetve a klasszikus hagyományok 
  európai továbbélését vizsgáló dolgozat.
30-as évek: a Warburg Intézet előbb 
  Londonba, majd az USA-ba emigrál
  igaz, már 31-től vendégprofesszor a NewYork Universityn
  1935-től a Princeton Institute for Advanced Study professzora
  (életéről A művészettörténet három évtizede c. munkájában olvashatunk bővebben)
munkái óriási területet fednek le 
  a művészettörténetben (és alapművek)
  de talán kevesebben tartják számon mint filmelmélészt és mint gyakorló filmest
  (ld. A mozgókép stílusa és közege c. munkáját)
Panofsky három évtized alatt átformálta, ha nem éppen megteremtette az amerikai művészettudományt.
Jellemző, hogy amikor 66-ban, tekintélye csúcsán visszalátogatott No-ba, megengedhette magának, hogy angolul tartsa meg előadásait.
+1968. NY
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet szokásos megnevezése:
  Vizuális kommunikáció - ikonológia
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Műinterpretáció, műalkotások elemzése
  "A legszélesebb értelemben az ikonográfia a művészettörténetnek az az ága, 
  amely a műalkotások tárgyával vagy jelentésével foglalkozik, szemben a formájukkal."
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
  Interpretatív, hermeneutikai
Az elmélet egyszerre leíró és magyarázó
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  - a képzőművészeti stílus problematikájának kifejtése, a stílusanalízis kritikája
  művészettudományi alapfogalmak meghatározása, módszertan létrehozása
  (Wölfflin-szisztematizált művészettörténet-tudománya; Theodor Lipps-beleérzés 
  elmélet, "a látás-változása"; Rigel-művészetalkotó akarata mint objektív 
  entitás)
  - az értelmezés és az ellenőrzés konkrét eljárásainak kialakítása
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), ill. szerkezeti egységek:
  - tartalomelemzés, tartalomértelmezés módszertana: az analízis három szintjének 
  megkülönböztetése
  (a) preikonografikus leírás és pszeudoformális elemzés; (b) ikonográfiai elemzés; 
  (c) ikonológiai elemzés
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  (a) az elsődleges, v. természetes képtárgy, mely tárgyi és kifejezésbeli, s 
  együttesen a művészi motívumok világát alkotják; (b) a másodlagos, v. konvencionális 
  képtárgy, mely az ábrázolások, történetek és allegóriák világát alkotja; (c) 
  belső jelentést, v. tartalmat, mely a "szimbolikus" értékek világát 
  alkotja
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  - a megfelelő szint szubjektumának, tárgyának és korrekciós elvének meghatározása
  - (a) mindennapi tapasztalat (tárgyak és események ismerete); (b) irodalmi források 
  ismerete (tájékozottság meghatározott témák és fogalmak körében); (c) szintetikus 
  intuíció (az emberi elme alaptörekvéseinek ismerete), melyet eleve meghatároz 
  a személyiség pszichológiája és "Weltanschaung"-ja (világnézete, szemlélete). 
  
  - az "értelmezés helyesbítésének eszköze" a hagyományok története: 
  (a) a stílusok története (annak a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti 
  feltételek között a meghatározott tárgyakat és történéseket formákkal kifejezik; 
  (b) a típusok története (annak a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti 
  feltételek között a meghatározott témákat vagy fogalmakat tárgyakkal és eseményekkel 
  kifejezik); (c) a kultúra jelenségeinek vagy "szimbólumainak" története 
  általában (annak a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti feltételek 
  között az emberi elme törekvéseit meghatározott témákkal és fogalmakkal kifejezik).
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  - stílusanalízis, a művészettörténet összegyűjtő és osztályozó tevékenysége 
  (Wölfflin)
  - "Kunstwollen", a stíluskorszakok vezérlőelve (Riegel)
  - hermeneutika, szimbólumfilozófia (Cassirer)
  továbbá: Gestalt-pszichológia; szemiotika; struktúranalízis
 
  Az elmélet-alkotás célja
  A megértés analízise
  A műalkotásoknak alkotójuk világnézetére kérdező értelmezése
  "Mi az, ami a történeti szabályok és az individuális indíkékok közvetítésével 
  a műalkotásokban megnyilvánul?"
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Művészettudomány, művészettörténet (reneszánsz; gótika és barokk)
  Tárgyábrázoló műalkotások
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  Művészetelmélet: stílustörténet, ikonográfia, stílusanalízis
  (Művészettörténeti) hermeneutika
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
  A jelentés a vizuális művészetekben, Gondolat, Bp., 1984 (ford. Tellér Gy.)
  Az emberi arányok stílustörténete, Magvető, Bp., 1976 (ford. Vekerdi L.)
  Idea, Corvina, Bp., 1998 (ford. Szántó T.)
  Bätschmann, Oskar: Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába, Corvina, Bp., 
  1998 (ford. Bacsó B.-Rényi A.)
Panofsky háromlépcsős értelmezés modellje
|  
       Az 
        értelmezés tárgya 
     | 
     
       Az 
        értelmezés aktusa 
     | 
     
       Az 
        értelmezéshez szükséges felkészültség 
     | 
     
       Az 
        értelmezés helyesbítésének eszköze 
    (A hagyományok története)  | 
  
|  
       1. 
        Elsődleges v. természetes  
    képtárgy A) tárgyi B) kifejezésbeli együttesen a művészi motívumok világát alkotják  | 
     
       Preikonografikus 
        leírás  
    (és pszeudoformális elemzés)  | 
     
       Mindennapi 
        tapasztalat 
    (tárgyak és események ismerete)  | 
     
       A stílusok 
        története (annak a módnak az ismerete, ahogyan a különböző történeti feltételek 
        között a meghatározott tárgyakat és történéseket formákkal kifejezik) 
          
     | 
  
|  
       2. 
        Másodlagos v. konvencionális képtárgy, 
    mely az ábrázolások, történe- tek és allegóriák világát alkotja  | 
     
      
      
       Ikonográfiai elemzés  | 
     
       Irodalmi 
        források ismerete 
    (tájékozottság meghatározott témák és fogalmak körében)  | 
     
       A típusok 
        története (annak a módnak az ismerete, ahogyan a különböző történeti feltételek 
        között a meghatározott témákat vagy fogalmakat tárgyakkal és eseményekkel 
        kifejezik) 
     | 
  
|  
       3. 
        Belső jelentés v. tartalom, 
    mely a "szimbolikus" értékek világát alkotja  | 
     
       Ikonológiai 
        elemzés 
     | 
     
       Szintetikus 
        intuíció  | 
     
       A kultúra 
        jelenségeinek vagy "szimbólumainak" története általában (annak 
        a módnak az ismerete, ahogyan különböző történeti feltételek között az 
        emberi elme törekvéseit meghatározott témákkal és fogalmakkal kifejezik) 
     | 
  
 
  Az összefoglalót készítette
  Doboviczki Attila T.
  Pécs, 2002. november 16.