Tematizáció, napirend hatás 
    (1972, Maxwell McCombs és Donald Shaw)
 
    A kommunikáció-elmélet megnevezése: tematizáció, téma-meghatározás elmélete, 
    napirend hatás, agenda (az angol agenda setting után) - a média témaalakító 
    és témastrukturáló funkciója. 
    
 
    Az elmélet érvényességi területe: a tömegkommunikáció hatásának vizsgálata: 
    a miről gondolkodunk/tudunk/formálunk véleményt, és nem a mit 
    tudunk a fontos - médiabeli témák megjelölése
 
    Az elméletben érvényesülő kommunikáció fogalom típusa a tömegkommunikáció: 
    egy központi, keveseket számláló intézmény (mint ágens) technikailag közvetítő 
    eszközök (azaz a tömegmédium) segítségével kommunikál valamely tartalmakat 
    emberek nagy csoportjával (azaz a tömeggel), valamint e kommunikáció egyirányú 
    (visszacsatolás kevéssé lehetséges, alig van). E kommunikációt jellemzi, hogy 
    általános üzeneteket fogalmaz meg és résztvevői fizikailag, térben és/vagy 
    időben elkülönülnek. 
 
    Kapcsolódás: rétegződéskutatásokhoz, a nyilvánosság szociológiájához, 
    közvélemény-kutatásokhoz, az elhallgatási-spirál elméletéhez (Noelle-Neumann), 
    és a kultivációs elmélethez, médiahasználat, szociálpszichológia egyes kérdéseihez, 
    statisztikához.
 
    Háttérdiszciplína: a közvélemény és a nyilvánosságban létrejövő mechanizmusok 
    lezár(hat)atlan vitái, a nyilvánosság fórumainak közvéleményre gyakorolt hatása 
    (illetve visszahatása). 
 
    Eredeti alkalmazási terep: a '60-as évekbeli amerikai elnökválasztási 
    kampányok, majd egyre tökéletesedve, szélesebb körű kiterjedéssel a '90-es 
    évekig húzódó vizsgálatok - a közönség társadalmi és politikai napirendjének 
    formálódására vonatkozóan.
 
    Az elmélet-alkotás célja: a társadalmi kommunikáció 'tematikájának' olyan 
    kialakítása, amely a közönség számára is kezelhető: a média hatásainak várható 
    előrejelzése - közvélemény-kutatások és választási eredmények előre jelzése. 
    
 
    A koncipiálásban bevont funkciók, szerkezet(i egységek), színterek, dinamikák: 
    A média témameghatározó szerepe abban áll, hogy az emberek igénylik a média 
    segítségét a politikai valóság meghatározásához (a médiának jelentős szerepe 
    van a választási kampányok kimenetelében) - a média ugyanis nem tükör, hanem 
    reflektorként működik: ráirányítja a figyelmet a valóság egyes részeire. Az 
    emberek tehát nem csak azokkal a hírekkel, véleményekkel foglalkoznak, amelyek 
    nem fenyegetik saját megalapozott meggyőződésüket: médiabeli téma lesz a beszédtéma, 
    de a kultivációs elmélet kritikusai szerint a beszédtéma válik a médiát 
    is érdeklő témává. (Ehhez az bizonyítandó, hogy valamely téma közbeszédbeli 
    és sajtóbeli megjelenése között időbeli eltolódás van, illetve a két különböző 
    helyen megjelenő téma nem a világbeli események visszatükröződése.) 
    A médium napirendje (a média témaszerkezete) nem tekinthető azonosnak a közönség 
    agendájával (a befogadók tematikus prioritásaival), de e két tényező összekapcsolódik. 
    A média a valóságot úgy reprezentálja számunkra, hogy az a reprezentáció lesz 
    a valóság - a környező világról egy szabályozott befogadói kép alakul ki. 
    A témameghatározás a média közvetítésének következményére összpontosít. Lényegi 
    kérdés, hogy milyen mértékben hatnak a médiabeli döntéshozók a témák alakulására, 
    mely témáknak és médiumoknak van erőseb hatásuk, az hogyan érvényesül, meddig 
    tart, és mely tényező rombolja? 
    Működésének mikéntjét tekintve három tematizációs modell van: (1.) 
    közvetlen megfelelés modell - a tematizáció fontossági sorrendje tükörszerűen 
    képződik le; (2.) prioritásmodell - a tematizáció rangsorát közel identikusan 
    képezi le a befogadó; (3.) figyelem-modell - adott témák vitát indítanak, 
    míg mások kiszorulnak a nyilvánosságból. Egyúttal pedig az alábbi változó 
    hatások rajzolhatók meg: (1.) médiahasználat intenzitása - a politikai tematizáció 
    tekintetében mindig a média szerinti prioritás áll fenn; (2.) orientációs 
    szükséglet - fokozottabb témaspecifikus médiahatás jellemzi; (3.) közvetlen 
    érintettség - személyes, illetve a közvetlenül átélhető témák felértékelődnek; 
    (4.) interperszonális kommunikáció - közvetlenül befolyásolja a médiahasználatot, 
    és az orientációs igényt; (5.) valós környezeti hatások - közvetlen gyakorlati 
    hatás (pl. munkanélküliség) aktívabban elsajátított tematizációt eredményez; 
    (6.) közönség orientáltsága - a hatás az előzetes befogadói érzékenységtől 
    függ. 
    Lényeges: a témameghatározás mindig az aktuálisan domináns ideológiai áramlatot 
    szolgálja ki - nem tud politikától mentes lenni; a politikai üzenet mindig 
    a médiaszakemberek és a politikai kommentátorok közös tevékenységének eredménye.
    A média azonban nemcsak azt jelöli ki, hogy miről szóljon a gondolkodás, hanem 
    körülhatárol, vagyis tematikailag összefüggő, korlátozott számú szempontokat 
    jelöl ki, hogy a média ennek felhasználásával mutasson be adott témát. Médiakeret 
    a híranyag központi szervezési elve, ami központba helyezi és megfogalmazza 
    a befogadó számára a központi kérdést a kiválasztás, hangsúlyozás, kirekesztés 
    és az elaboráció által - azaz a média a kérdés megfogalmazásán túl azt is 
    jelzi, hogy egyes kérdések mennyire fontosak. A témameghatározás két szintje 
    tehát: a céltárgy közvetítése úgy, hogy az jelentősen befolyásolja a gondolkodást 
    (a közvélemény-kutatók kutatási tárgya); valamint a jellemző szempontok kiemelése 
    - miként történik adott téma kiemelése. Tehát: a média mondja meg, hogy (1.) 
    miről gondolkodjunk, (a közvetítők által fontosnak tartott hírek számunkra 
    is azzá válnak), és hogy (2.) miként gondolkodjunk adott dologról (azaz körülhatárol, 
    a képzeletben felerősíti az általunk választott jellemzőket). A tematizáció 
    tehát meghatározza, hogy miről tartsuk fontosnak beszélni, és azt is, hogy 
    mi módon.
    Kritika: McCombs és Shaw az elmélet megalkotásakor kihagyott 
    olyan jelentős szempontokat, mint pl. pártpreferencia, médiahasználat, választások 
    iránti érdeklődés, avagy az interperszonális kommunikáció kérdése, amint a 
    politikát is, mint megrendelőt figyelmen kívül hagyta. Ugyanakkor bizonyítást 
    nyert az is, hogy a témameghatározás hatása csak bizonyos embereket befolyásol, 
    bizonyos kérdések jelentőségének megítélésében. 
    (A kérdés megalapozásától máig számos kutató végzett a problémához kapcsolódó 
    részleges, fokozatosan gyarapodó kiegészítéseket, feltárásokat. Bár 1972 az 
    elmélet deklarált születési éve, de már 1922-ben megszületik a sajtó és közvélemény 
    kapcsolatának első megállapítása (Lippmann, 1922, a sajtó felépíti a közvéleményt), 
    majd Cohen (1963, a "mit" helyett a "hogyan" jelentősége), 
    majd a teljesség igénye nélkül: McCombs és Shaw - 1968, Funkhouser - 1973, 
    Iyengar, Wanta - 1988, Semetro - 1991.)
 
    Fontosabb bibliográfiai tételek: 
    Griffin, Em: Bevezetés a kommunikációelméletbe, Harmat Kiadó, Budapest, 
    2001, 318-320., 356-358., 369-381. o.
    Társadalmi kommunikáció, szerk.: Béres István, Horányi Özséb, Osiris, 
    budapest, 1999, 7-52., 139-151., 245-263. o.
    Zsolt Péter: Médiaháromszög. A modern tömegkommunikáció kialakulása és 
    elemei, Miskolci Egyetemi Kiadó, 1995.
    Zsolt Péter: Tömegkommunikációs elméletek. Politikai pszichológiai gyakorlatok, 
    EU-Synergon, Vác, 2002.
 
    Készítette:
    Gergely Erzsébet
    2003. január